Stopzetten dubbele meter

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Gefeliciteerd
Contacteer:

Re: Stopzetten dubbele meter

Bericht door janus » 16 okt 2015, 10:00

Welkom op het forum, ik snap wel de functie van die extra kWh teller niet?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Simonne
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door Simonne » 16 okt 2015, 10:06

Een tweede kWh-meter dient alleen om het jezelf gemakkelijker te maken. Je kan je eigen verbruik ook wel uitrekenen. Het is echter makkelijker als je elke parameter gewoon kan aflezen. (zonder rekenmachientje kan je ook rekenkundige bewerkingen uitvoeren, maar een machientje is wel handiger hé?)
Het is bovendien al moeilijk genoeg om jaarlijks een nulfaktuur te hebben zonder al te veel verlies.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door janus » 16 okt 2015, 10:34

2 getallen optellen lukt mij nog wel ;-)
Ik heb daar ook ooit een excel blad voor gemaakt zodat je alles mooi in grafiekjes ziet.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Simonne
junior lid

Bericht door Simonne » 16 okt 2015, 10:49

Eandis is er de laatste jaren niet vies van om eigenhandig je meterstanden aan te passen bij de jaarlijkse opname. Je hebt dan keurig je meterstanden online of telefonisch doorgegeven, netjes zoals ze vragen, keurig op de vervaldag, en daarna vindt je op de afrekening àndere meterstanden, goed in je nadeel, en door hen zélf geschat. Een halfuur aan de telefoon hangen naar dat 078-nummer en dan is het wel opgelost.
Neen, ze vinden het niet leuk...klanten zonder verbruik.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 okt 2015, 14:16

want met alleen een terugdraaiende meter weet je dat niet zo duidelijk
Wat is er nu zo moeilijk om de stand van de GSC meter telkens (een maal per maand is al voldoende) te verrekenen met de meterstand van de elektriciteit.
Dat is gewoon een + of - berekening. Er staat een "Calc" op iedere pc moest dat niet meer lukken :D . Of idd eenmalig een excel bestandje maken dan doet je
pc het automatisch voor jou.
Nee maar om uw doorgegeven meterstanden eigenhandig aan te passen? Een schatting doen ze alleen als je ze het vierde jaar de eerste 2 keer niet hebt binnengelaten.
Je hebt nu ook de "mogelijkheid" om bij het doorgeven van je jaarlijkse meterstanden (als je de meteropnemer toevallig 'gemist' hebt) een digitale
foto van je meterstand als 'bewijs' door te sturen zodat ze niet meer moeten twijfelen aan je opname. :D
Je moet hun "dreigbrief" nu ook weer niet al te letterlijk nemen. ;-)

Klanten zonder verbruik bestaan uiteraard niet. Wel klanten die hun eigen verbruik dekken en daar belasting op betalen terwijl ze dat bedrag al aan de buren aangerekend hebben zonder
er iets voor te moeten doen. Dus eigenlijk zouden ze blij moeten zijn met zo'n klanten.

Beire
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Beire » 16 okt 2015, 14:59

Simonne schreef:Eandis is er de laatste jaren niet vies van om eigenhandig je meterstanden aan te passen bij de jaarlijkse opname. Je hebt dan keurig je meterstanden online of telefonisch doorgegeven, netjes zoals ze vragen, keurig op de vervaldag, en daarna vindt je op de afrekening àndere meterstanden, goed in je nadeel, en door hen zélf geschat. Een halfuur aan de telefoon hangen naar dat 078-nummer en dan is het wel opgelost.
Wij hebben het sinds onze pré-zonnepanelen periode ook al voorgehad dat het aangerekende verbruik iets hoger was dan onze opgenomen tellerstanden.
Maar volgens hen kwam dat omdat er een maand tussen opname en afrekening gegaan was en ze dus zelf een schatting maakten van het intussen gelopen verbruik.
Of het nu helemaal netjes was ga ik niet op in maar het is wel zo dat het jaar erop toch weer voortgegaan werd op de door hen "berekende" beginstand van vorig jaar dus uiteindelijk betaal je niet te veel.

Simonne
junior lid

Bericht door Simonne » 16 okt 2015, 18:04

Eandis is eigenlijk ex-electrabel personeel. En hun monopolie-mentaliteit van gisteren hebben ze ook vandaag nog. Ze voelen zichzelf God en ongenaakbaar. Liegen-stelen-bedriegen, zijn bij hen vervangen door nieuwe waarheid, legaal lenen en mooie beloftes doen. Vlamingen worden graag bedrogen met mooie woorden, en dat hebben ze goed begrepen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 okt 2015, 18:25

Maar volgens hen kwam dat omdat er een maand tussen opname en afrekening gegaan was en ze dus zelf een schatting maakten van het intussen gelopen verbruik.
De opname van de meterstand heeft toch niets te maken met de datum van de afrekening.
De opname gebeurt door de DNB die dat doorgeeft aan de leverancier en die de doorgegeven tellerstand van de DNB moet gebruiken om te
factureren. Het is niet dat de leverancier die de factuur opmaakt zomaar eventjes op eigen houtje de doorgegeven meterstanden kan gaan aanpassen.
Wat ik wel ondervonden heb, sinds ik PV heb, is dat ze consequent om de 2 jaar komen aanbellen en ieder jaar een 3 weken vroeger dan het jaar ervoor.
En steeds moeilijker willen doen als je je eigen meterstand doorgeeft.

Beire
lid

Bericht door Beire » 16 okt 2015, 20:01

ivob schreef:
De opname van de meterstand heeft toch niets te maken met de datum van de afrekening.
De opname gebeurt door de DNB die dat doorgeeft aan de leverancier en die de doorgegeven tellerstand van de DNB moet gebruiken om te
factureren. Het is niet dat de leverancier die de factuur opmaakt zomaar eventjes op eigen houtje de doorgegeven meterstanden kan gaan aanpassen.
Wat ik wel ondervonden heb, sinds ik PV heb, is dat ze consequent om de 2 jaar komen aanbellen en ieder jaar een 3 weken vroeger dan het jaar ervoor.
En steeds moeilijker willen doen als je je eigen meterstand doorgeeft.
Tja Ivo, Dat is de uitleg die ik kreeg maar eerlijk gezegd maakte ik me er zoals gezegd niet te veel zorgen over. Uiteindelijk moeten de tellerstanden toch van elkaar afgetrokken worden en is het eerder een "verschuiving" van betalen. En min of meer zitten ze "in hun eigen zak" want aangezien de prijzen elk jaar stijgen betalen we telkens aan een goedkopere prijs dan het jaar erop. Dus als je dan "teveel" betaalt doe je dat wel aan een prijs die goedkoper is dan de volgende keer.
En moet zeggen dat ze telkens omstreeks dezelfde periode komen. Het vroegste was 2 oktober en het laatste 16 oktober. Amper een verschil van 14 dagen dus valt nog best mee.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 16 okt 2015, 20:29

Je hebt normaal 10 dagen om je tellerstanden door te geven, ik zou kunnen bedenken dat ze na die 10 dagen een programma hebben die een zelf standen berekent ingeacht wat je hebt ingegeven

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 okt 2015, 20:58

Als ik goed kan volgen ging het hier niet om de schatting als je je tellerstanden niet doorgeeft (wat volkomen normaal is want ze moeten
zich op iets baseren en je kan na een foute schatting van de DNB altijd nog, op eigen kosten, een meteropname vragen) maar om een
eigen schatting nadat je zelf je meterstanden binnen de gestelde termijnen hebt doorgegeven? (wat niet normaal zou zijn).
en is het eerder een "verschuiving" van betalen.
Nou hangt er maar vanaf. Als je altijd een 0 factuur hebt en ze 'schatten' dat je jaar x fictief moet betalen denk ik niet dat ze bij de volgende
jaarlijkse meteropname je geld van het vorige jaar gaan teruggeven? Dan rest je in jaar x niets anders dan een extra meteropname te vragen (geld dat je
ook kwijt bent).
Dus als je dan "teveel" betaalt doe je dat wel aan een prijs die goedkoper is dan de volgende keer.
Voor ik PV had gaf ik idd ieder jaar een hogere meterstand door. :mrgreen:
Tja Ivo, Dat is de uitleg die ik kreeg
Tja helpdesks, een levende robot met een Q&A lijstje voor zich ;-)
Laatst gewijzigd door ivob op 16 okt 2015, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Beire
lid

Bericht door Beire » 16 okt 2015, 21:07

ivob schreef:Als ik goed kan volgen ging het hier niet om de schatting als je je tellerstanden niet doorgeeft (wat volkomen normaal is want ze moeten
zich op iets baseren en je kan na een foute schatting van de DNB altijd nog, op eigen kosten, een meteropname vragen) maar om een
eigen schatting nadat je zelf je meterstanden binnen de gestelde termijnen hebt doorgegeven? (wat niet normaal zou zijn).
Het ging om het laatste geval Ivo. Zoals ik al zei ging het niet over een gigantisch verschil. De laatste keer dat we dit voorhadden ging het over een 150KwH als ik het me nog goed herinner. Op een verbruik van +- 5000KwH geen gigantisch verschil.

Enfin, de vorige keer was het wél juist (toen hadden we zelf onze tellerstanden doorgegeven). En een paar dagen geleden hebben ze dus zelf langs geweest. Ben ns benieuwd...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 okt 2015, 21:10

Zoals ik al zei ging het niet over een gigantisch verschil
Het gaat om het principe. Je neemt als Mij zelf geen meterstanden op of laat ze door de klant zelf doorgeven om ze nadien naar eigen
goeddunken naar boven of onder te laten factureren.
De volgende keer dus een foto van de meterstand met de kop van de meteropnemer er naast :mrgreen: of een afschrift van de meteropname
on the spot.

bruma
Master lid

Re: RE: Re: Stopzetten dubbele meter

Bericht door bruma » 16 okt 2015, 21:16

bruma schreef:Je hebt normaal 10 dagen om je tellerstanden door te geven, ik zou kunnen bedenken dat ze na die 10 dagen een programma hebben die een zelf standen berekent ingeacht wat je hebt ingegeven
Ik heb gereageerd op t verhaal van Simonne, er lopen er 2 door elkaar.
Je hebt een grote kan dat als je netjes op vervaldag je gegevens doorgeeft dat die niet verwerkt worden maar dat de schattingsregel actief is.

Beire
lid

Bericht door Beire » 16 okt 2015, 21:21

ivob schreef:
Zoals ik al zei ging het niet over een gigantisch verschil
Het gaat om het principe. Je neemt als Mij zelf geen meterstanden op of laat ze door de klant zelf doorgeven om ze nadien naar eigen
goeddunken naar boven of onder te laten factureren.
De volgende keer dus een foto van de meterstand met de kop van de meteropnemer er naast :mrgreen: of een afschrift van de meteropname
on the spot.
Heb ik deze keer dus gedaan. Foto van meterstanden én exact tijdstip dat de kerel geweest is. We zien wel want gaat hem inderdaad over het principe, ook al vond ik het op voorhand afrekenen aan een goedkopere prijs eigenlijk nog zo slecht niet. :mrgreen:

Plaats reactie