Wanneer meter vervangen?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Sven S
lid
Installatie Land: België

Wanneer meter vervangen?

Bericht door Sven S » 17 jun 2015, 15:01

Met het oog op de zonnepanelen die we gaan laten installeren werd ons door de installateur aangeraden om over te schakelen naar een enkelvoudige meter. Ik heb dat nagevraagd bij Eandis en de kosten daarvan zouden op € 177 komen. Bij Eandis raden ze aan om de meter te vervangen voor installatie van de zonnepanelen, de installateur raadt aan om m te vervangen aansluitend op de installatie, maar idealer is natuurlijk rond de periode van de meteropname.

De meteropname gebeurt bij ons ongeveer half maart. Is het dan opportuun om te wachten tot maart volgend jaar of toch beter vroeger laten veranderen? Ons verbruik is 1300 dag en 1500 nacht. We kunnen wel wat schuiven met het verbruik (nu ligt de wasmachine bijv. altijd s nachts of in het weekend op)

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Wanneer meter vervangen?

Bericht door DaRkMaN_FX » 17 jun 2015, 15:55

Je totaal verbruik is 2700kWh
Hoeveel gaat je pv installatie zijn?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Sven S
lid

Bericht door Sven S » 17 jun 2015, 16:36

2550Kwh

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 17 jun 2015, 17:09

Je vervangt nu je meter direct.
Gevolg: krijg je een afrekening van je verbruik tot plaatsing nieuwe meter + nieuwe meterstand

Of je wacht tot je meter wat terug is gedraaid tot op de stand van je opname in maart en laat hem dan vervangen.
Aangezien je een dubbele meter hebt zal je dagmeter sneller achteruit lopen dan je nachtmeter.

Alles hangt dus af hoeveel kWh uw meter nu verder staat tov laatste meter opname.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Sven S
lid

Bericht door Sven S » 17 jun 2015, 17:35

Sinds de laatste meteropname: dag +282Kwh / nacht +272Kwh

De nachtteller zou wel een poosje duren eer die terug staat waar hij stond, die draait alleen in het weekend terug toch?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 jun 2015, 17:41

Sven S schreef:Sinds de laatste meteropname: dag +282Kwh / nacht +272Kwh

De nachtteller zou wel een poosje duren eer die terug staat waar hij stond, die draait alleen in het weekend terug toch?
2/7 van je opbrengst komt op de nachtteller (daltarief)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 18 jun 2015, 11:14

In 2010 zat ik in dezelfde situatie met een dag en nacht telwerk. Meteropneming is begin juni, eind augustus panelen gelegd. In september aanvraag bij Eandis voor enkelvoudig telwerk wat ze in oktober zijn komen plaatsen. De stroom die ik gebruikt heb tussen meteropneming in juni en oktober had ik geproduceert met de panelen. Daarna een afrekening gekregen. Tussen oktober en de volgende meteropneming in juni was het verbruik en de productie bijna gelijk, dus weer een heel kleine afrekening.

Ik raad je aan via http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php uw productie te berekenen voor de maanden tussen de meterwissel en de volgende meteropneming, om het beste moment voor de wissel in te schatten en het verlies tot een minimum te beperken.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 31 jul 2015, 21:46

Even een vraagje: als onze ferrarismeter al 30 jaar oud is, moet EANDIS die dan niet gratis vervangen (levensduur is maar 30 jaar). En als ze die dan vervangen met een enkelvoudige ferrarismeter, dan mogen ze toch niets meer aanrekenen (die oude meter hadden ze toch moeten vervangen). Klopt dit?

Groetjes, Thomas

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 31 jul 2015, 23:09

Ik weet niet of je dat kan eisen, de onze werd pas na 50 jaar vervangen ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 18 aug 2015, 13:48

thomasb schreef:Even een vraagje: als onze ferrarismeter al 30 jaar oud is, moet EANDIS die dan niet gratis vervangen (levensduur is maar 30 jaar). En als ze die dan vervangen met een enkelvoudige ferrarismeter, dan mogen ze toch niets meer aanrekenen (die oude meter hadden ze toch moeten vervangen). Klopt dit?

Groetjes, Thomas
Toen ik mijn eerste PV installatie liet plaatsen had ik nog een jonge (+3j) dubbeltariefmeter met teruglooprem. Deze moest Infrax ook gratis vervangen door een model dat kon terugdraaien.
Ik had gehoopt dat de technieker tegelijkertijd (en dus ook gratis ;-) ) de nachtteller zou deactiveren en mij zo zou overschakelen van dubbeltarief naar enkel dagtarief. Kon toch makkelijk in één moeite gebeuren. :-)

MAAR...Dit mocht hij uitdrukkelijk niet doen!! Een wijziging van tarief (van D/N -> D) zat niet in zijn werkopdacht en hij kon deze ook niet ingeven in zijn computersysteem met o.a. de te noteren meterstanden.

:arrow: Ik moest eerst een offerte aanvragen en de opdracht voor tariefwijziging bevestigen door te betalen (75€ incl BTW). Na betaling kreeg ik een telefoontje en mail om een nieuwe afspraak te maken.
Dezelfde technieker is enkele weken later dus terug langs gekomen heeft de meterkast opnieuw open gemaakt en de schakelmodule van het telwerk uitgeschakeld door 2 zekeringen eruit te halen. Een klusje van amper 3 minuten.
Na het wederom noteren van de meterstanden was hij weg.

Afwijken van de procedures niet op rekenen. Ligt nogal gevoelig bij de DNB ;-)
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie