netbeheerders oneerlijke berekening

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Rob Haijen
Installatie Land: België

netbeheerders oneerlijke berekening

Bericht door Rob Haijen » 08 jun 2015, 19:59

Dag ,

Om het even wat er uit de bus zal komen als de rechter beslist. Indien geen netvergoeding zou gevraagd worden ... zou leuk zijn. Maar indien wel ben ik niet akkoord met hun manier van berekenen die ze voorstellen.

Blijkbaar is er niemand die het oneerlijk vind, de berekeningsformule die de netbeheerders willen gebruiken. Het feit is dat ze hun net vergoeding zouden berekenen op het maximum vermogen van de omvormers.
In elke installatie zijn de omvormers hoger berekend dan de maximum leverbare energie van de installatie . Dus bij hun manier van rekenen steken ze sowieso die overschot die ze nooit hebben moeten verwerken in hun zakken.
Als ze dat toch normaal vinden van die berekening zouden ze ook de vergoeding maar moeten betalen van de max mogelijke piek van de omvormer zou kunnen leveren. Ikzelf heb een omvormer van 1900W omdat de leverancier en testaankoop deze als heel betrouwbaar en degelijk aanwees.
Mijn max opbrengst per jaar is (met 7 panelen) 1KW. Het max dat ik tot nu toe heb kunnen opbrengen is 1KW per jaar. Dit is perfect af te lezen op mijn energiemeter en trouwens ook op mijn inbreng voor de vergoeding.
Waarom kan men dan geen rekening houden met deze werkelijke waarden (van de geijkte meter) om onze netvergoeding te berekenen die wij zouden moeten betalen ?
Bij de vorige uitspraak heeft mijn leverancier (Ecopower) mij onmiddellijk beginnen het verschil aanrekenen. 8€ per maand, dat was voor mij berekend op 96€ per jaar omdat ik 1900W omvormer had. niettegenstaande ik maar 1KW leverde. Bij de nietigverklaring heb ik dat geld netjes teruggekregen maar ik vind het gewoon schandalig dat ze misschien binnenkort 1000de klanten dat teveel gaan laten betalen dat je niet levert .

Ben ik de enige die zich deze vraag stelt of dit systeem onlogisch vind ?
Grts Rob

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: netbeheerders oneerlijke berekening

Bericht door janus » 08 jun 2015, 20:52

Ben ik de enige die zich deze vraag stelt of dit systeem onlogisch vind ?
Beste Rob, het forum is hier volgeschreven door mensen die het oneerlijk vinden ;-)
Ook is de VZW hier op het forum ontstaan die netvergoeding 2 aanvecht op het moment.

Hier kun je alles volgen:
http://www.zonstraal.be/forum/viewforum.php?f=70
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 08 jun 2015, 23:14

Bij een normaal gedimensioneerde installatie is het max omvormervernmogen wel iets minder dan het Wp vermogen van de panelen.
Maar er zijn inderdaad uitzonderingen (om verschillende redenen) die nu met de gebakken peren zitten.

In uw geval zou je (op termijn) beter af zijn met een bidirectionele meter.
Je betaalt dan enkel distributieksten op de stroom die je werkelijk van het net afneemt.
Maar dat kost wel +/- 400 euro
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 09 jun 2015, 00:18

Betalen jullie in Belgie ook 2x verkeersbelasting? Een keer voor de heenweg en nog eens voor de terugreis :roll:
SolarEdge gecertificeerd dealer

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 09 jun 2015, 09:11

Binnenkort wel als de kilometerheffing er doorkomt :-(
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 09 jun 2015, 11:33

ErikDD schreef:Binnenkort wel als de kilometerheffing er doorkomt :-(
@Japio : en dat zal voor jullie ( Nederlanders & Co.) niet anders zijn. :oops: :lol:

Plaats reactie