manipulatie netbeheerder Infrax negatieve meterstand?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
mutmong
Installatie Land: België

manipulatie netbeheerder Infrax negatieve meterstand?

Bericht door mutmong » 05 jun 2015, 17:14

Even mijn vraag hier posten als bezitter van een PV installatie (3kW piek dus ongeveer 1000kWh minder opbrengst dan mijn verbruik per jaar).
Ik ben half april ll. veranderd van elektriciteitsleverancier. Ik moest dus ook de meterstand doorgeven en op dat ogenblik was dat (en ook vorige jaar) het perfecte moment om dit door te geven omdat de dagteller net niet onder de stand van vorig jaar gekomen was (de teller draaide toen al een tijdjes meer terug dan vooruit vanwege het zonnige weer).
Daarna zijn er ondertussen al heel wat extra zonnige periodes gepasseerd waardoor deze teller weer negatief komt te staan.
Nu krijg ik een opnieuw een brief van Infrax voor een meter opname terwijl de vorige opname nog geen twee weken geleden was. Het komt erop neer dat ik nu 300kWh negatief sta en dat dit mij ongeveer 60€ zal kosten. Als men de lijn doortrekt, en ze doen dit elke jaar telkens een maand of meer later, dan zal Infrax in de jaren dat ze in de zomer (en ze kunnen makkelijk de winter overslaan en dus plots een half jaar later laten opnemen) de meter opname doen om opnieuw die negatieve meterstand in hun voordeel en dat van de producent te 'innen'.

Dit ruikt naar afzetterij want ze weten maar al te goed dat ik zonnepanelen heb en dat ik met een dubbele teller zit.

Mag of kan dit zomaar...of kan ik een meter opname weigeren (dus niet n.a.v. veranderen leverancier) omdat dit minder dan een jaar geleden al gebeurt is?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: manipulatie netbeheerder Infrax negatieve meterstand?

Bericht door ErikDD » 05 jun 2015, 20:06

Je zal altijd 2 keer de meterstand moeten doorgeven : een keer bij omschakelen van leverancier en een keer de jaarlijkse meteropname.

Misschien suggereert er hier wel iemand om dezelfde stand als vorige keer door te geven.
Maar dat mag eigenlijk niet he :shock:
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 05 jun 2015, 23:46

Erik,

ge neemt me de woorden uit mijn klavier.

In 2012 toen ik veranderd ben van dubbele teller naar enkelvoudige op 24/09 moest ik daarna op 01/10 de nieuwe stand doorgeven daar ik veranderde van Electrabel naar Ecopower.

Gevloekt heb ik toen, want Eandis kon of wou geen 000000 waarde aannemen/ingeven en dan nog een vergissing van Electrabel en toen zat het spel op de wagen.

Geef gewoon de zelfde waarde, tenzij je een dubbele domme meter hebt of een echte slimme meter.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

mutmong

Bericht door mutmong » 06 jun 2015, 10:11

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden en tip.

Mss moet ik het eens overwegen om een enkelvoudige teller te laten plaatsen maar de vraag is hoeveel dit mij zal kosten (en ik vraag me af als Infrax niet zal pushen om een slimme meter te plaatsen).
Als ik steevast een andere meterstand doorgeef bij de jaarlijkse opname zal ik vroeg of laat door de mand vallen.
Ik heb ook nu nog maar ondekt (na het deftig lezen) op de opnamebrief dat als ik niet op tijd de tellerstand doorgeef dat ze het verbruik van vorig jaar in rekening brengen. Dit hebben ze volgens mij nodig om binnen een jaar de eindafrekening van de leverancier te laten maken en is voor mij voorlopig geen probleem omdat ik wegens een verhoogde (op eigen initiatief) maandelijks voorschotbedrag elk jaar centen terug krijg.

De belangrijkste afweging die ik moet maken is als die 1000kWh die ik nu jaarlijks aan nachttarief betaal en de vermoedelijk 60€ die ik jaarlijks verlies met de negatieve stand van de dagteller goekoper (of duurder) is dan 1000kWh positieve stand op een dagteller. Ik weet dat dagtarief ongeveer een goeie 20€ct/kWh (all-in) kost maar ik heb geen idee hoeveel een kWh aan nachttarief kost. Ik weet wel al dat het verschil minder dan één vierde is maar hoeveel?
Heeft iemand daar een idee van (grosso modo)?

THX!

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 06 jun 2015, 10:23

Tarieven hangen toch af van je energieleverancier.
Ecopower = vaste prijs dag en nacht (all-in). Dus geen regeltjes voor meterkasthuur / distributiekosten enz..

Je kan dit allemaal narekenen op http://www.mijnenergie.be
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 06 jun 2015, 14:12

Ook even de berekening maken met die leverancier die voor PV eigenaars het dagtarief rekenen aan nacht.
Zelf zit ik nog steeds op 2-voudig en pas verbruik aan zodat ik enkel nacht moet betalen, want bij Eandis kost het stukken van mensen om over te schakelen. Daarnaast is de distributievergoeding niet stabiel genoeg om nu te beslissen om te wijzigen, binnen 2j misschien?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 06 jun 2015, 14:12

Ook even de berekening maken met die leverancier die voor PV eigenaars het dagtarief rekenen aan nacht.
Zelf zit ik nog steeds op 2-voudig en pas verbruik aan zodat ik enkel nacht moet betalen, want bij Eandis kost het stukken van mensen om over te schakelen. Daarnaast is de distributievergoeding niet stabiel genoeg om nu te beslissen om te wijzigen, binnen 2j misschien?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 07 jun 2015, 10:45

Als ik steevast een andere meterstand doorgeef bij de jaarlijkse opname zal ik vroeg of laat door de mand vallen.
Dat gebeurt toch al elke 2 jaar want dan komt iemand van de DNB de meterstand opnemen.
Creatief de meterstand doorgeven heeft dan ook weinig nut.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 07 jun 2015, 16:08

Normaliter komen ze om de 2 jaar, maar ik weet van situaties waar de DNB pas na 3 of 4 jaar letterlijk eens binnenkomen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 07 jun 2015, 18:18

Hier zijn ze sedert september 2012 nog niet binnen geweest.
Zit dan ook altijd in het land van Janus in september-oktober.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

marcel plompen

Bericht door marcel plompen » 08 jun 2015, 20:44

Hallo ik zit met het volgende probleem.
Ik heb 4kWp geinstalleerd , dat is zowat het dubbele vanwat ik voor electr.verbruik nodigheb.
Voor het overschot heb ik een electrische boiler van 75 l geinstalleerd en bovendien3 electrische vuurtjes vd Aldi a 50€ / stuk.
De gasboiler krijgtnu water van 50 a 65° en verbruikt dan geen gas. Ons nieuwe huis (2007) is goed geisoleerd en nu schakelen we de CV uit en verwarmen metdeAldi vuurtjes.
Het probleem isnu dat ik een dag en nachttarief heb. De dagteller isnu onder het niveau van de laatste meteropname gegaan. Dus een virtueel verlies.
De nachtteller krijg ik niet naar beneden.
Mijn leverancier is Eneco die me, omdat ik zonnepanelen heb, het dagtarief gelijk stelt met het nachttarief.
Het vervangen van dedubbele meter door een enkele kost 179€. (Eandis) Bovendien installeren ze een meter die op 00000 staat.
Het komt er dus op aan op hetjuiste ogenblik om te schakelen en daar ben ik nog niet uit.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 jun 2015, 20:56

Het komt er dus op aan op het juiste ogenblik om te schakelen en daar ben ik nog niet uit.Het komt er dus op aan op het juiste ogenblik om te schakelen en daar ben ik nog niet uit.
Heb je zuiver nachttarief of piek/dal tarief?
Zuiver nachttarief zal je nooit omlaag krijgen, want daar staan je panelen niet op aangesloten.

Overschakelen rond de meteropname is het beste.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

marcel plompen

Bericht door marcel plompen » 08 jun 2015, 21:33

Ik heb dus een teller voor het verbruik overdag en een teller voor het verbruik ' s nachtsen weekend.
De schijf draait ook in het weekend terug. Als er zon (eigenlijk licht) is.
Misschien ishet best om over te schakelen naar een enkele meter in de winter. Dan heb ik een hoog electr. verbruik met deAldi vuurtjes (die trouwens maar 20€ kostten) en ondanks de kortere dagen toch een aanzienlijke productie.
Zonnige groetjes vanuit Zeeland.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 jun 2015, 21:39

Staat je installatie nu in Zeeland of in Belgie, dat is wel een verschil voor de adviezen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

marcel plompen

Bericht door marcel plompen » 08 jun 2015, 21:42

In Belgie

Plaats reactie