Enquete door de VREG

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
stegero
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: België

Enquete door de VREG

Bericht door stegero » 15 jul 2014, 18:46

Daarjuist in mijn mailbox gevonden:

We lanceren vandaag een raadpleging over ons voorstel van tariefmethodologie voor de distributienettarieven van de eerste reguleringsperiode (2015 en 2016).

Een distributienetbeheerder treedt binnen zijn werkingsgebied op als monopolist. De klant kan zijn energieleverancier kiezen maar niet zijn netbeheerder. We wensen via de tariefmethodologie de distributienetbeheerders financieel te stimuleren voor een efficiënte werking. Bij de opmaak van de methode hielden we rekening met de reacties op de vorige consultaties, aangevuld met overleg met de distributienetbeheerders.

De consultatie loopt van 15 juli tot en met 31 augustus 2014. Een consultatie in de vakantiemaanden is helaas noodzakelijk door de korte tijd tussen de overdracht van de bevoegdheid op 1 juli jongstleden en de tijd die nodig is voor de praktische uitwerking van de tariefmethodologie.

Reacties op het voorstel van tariefmethodologie bij voorkeur via [email protected].
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Re: Enquete door de VREG

Bericht door Bollocks » 15 jul 2014, 19:00

Heb deze mail ook gekregen, ik heb nog niet de tijd gehad/genomen om alle gegevens door te nemen (link naar 'lopende consultaties) maar wat ik wel al als positief zie is dat de VREG er zich terdege van bewust is dat de DNB binnen zijn werkgebied een monopolist is. De klanten kunnen hun energieleverancier kiezen, maar niet hun DNB...
Gezien elke Belg gelijk voor de wet wordt geacht te zijn, zouden deze tarieven ook gelijk moeten zijn...

Ik ben eens benieuwd wat er uit de consultatieronde zal komen als voorstellen...
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE » 15 jul 2014, 22:55

http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... 5-2016.pdf
Als ik het goed begrijp komt er een distributietarief voor PV? p.48

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 15 jul 2014, 23:29

Er staat heel duidelijk
Aan de prosumenten wordt geen injectietarief aangerekend omdat ze geen gebruik maken van een afzonderlijk toegangspunt voor injectie.
Dat is een gevolg van het arrest ivm de netvergoeding 1.0
Voor de <10kW insrallaties is een nieuwe tariefstructuur nodig, en die komt er waarschijnlijk pas vanaf januari 2017'

Heb je commentaar, meld die dan hier. Ik verzamel die dan wel en stuur die door naar de VREG.

P.S. dit moeten we toch eens heel goed nalezen ... want mogelijk in strijd met het arrest.
Wie het arrest wil nalezen kan dat via PM van mij doorgemaild krijgen.

P.P.S nog een paar keer gelezen en dit lijkt mij inderdaad een heel gevaarlijke passage...Op basis van een schatting is (dacht ik toch) door het arrest NIET toegelaten.

De alarmbel begint te rinkelen ...
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 16 jul 2014, 06:50

Ziehier wat zij al op hun boterham hebben gekregen:

Volgens u gaan we de mogelijkheid hebben om een in verhouding zeer beperkt deel van de kosten ten onze laste te nemen. Wat is volgens jullie een beperkt deel? Ik ben akkoord om maximaal 50€ per jaar te betalen, zoals in Frankrijk.
Gaan we dan ook betaald worden voor onze overschot?
Wat gebeurt er als we meer injecteren als verbruiken?
Als iedereen prosument zou worden, wie gaat dan de kosten betalen?

Jullie hebben DE kans laten liggen om alle niet-gebonden kosten (GSC’s, gratis elektriciteit, sociaal tarief ed.) eruit te smijten en ze te laten dragen door diegene die de DNB’s verplicht heeft ze te factureren ttz: de federale regering

De oorlogskas dient gespijsd te worden volgens mij!
Power to the people!

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 16 jul 2014, 12:07

En wie gaat die dan moeten spijzen?

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 16 jul 2014, 12:18

Iedereen die nog geen bijkomende bijdrage aan de VZW heeft gestort, maar wel al geprofiteerd heeft van de schrapping van de netvergoeding 1.0 van ons aller Freya.
Power to the people!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 jul 2014, 14:22

Het was eerder een retorische vraag.

Maar (ijdele?) hoop doet leven.

Zelf heb ik er nooit erg in geloofd en geloof er met de dag minder in.
Waarbij je het nut van die oorlogskas in twijfel kan gaan trekken:
1. Ze is niet groot genoeg om enige betekenis te hebben in de komende 'strijd'.
2. Na twee jaar zal het nu toch wel duidelijk zijn dat het bijna altijd 'dezelfden' zijn die met de moed der wanhoop blijven 'sponsoren'.
3. Als het de overgrote meerderheid van PV bezitters nu nog niet duidelijk is dat als men niet (massaal) aan het zelfde zeel trekt
het ze blijkbaar geen zier kan schelen?
4. Waarom zouden die 'few' moeten blijven sponsoren voor de overgrote meerderheid die van de behaalde voordelen 'profiteert' ?

Het is idd ieder jaar een symbolisch bedrag (dat gevoelig zal moeten opgetrokken worden indien men toch iets wil ondernemen)
maar principieel kan je ook stellen dat vechten tegen windmolens ook ooit zijn einde moet kennen.

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE » 16 jul 2014, 17:35

De distributienetbeheerder zal in die gevallen de hoeveelheid actieve energie afgenomen bepalen volgens de schattingsmethode.
De distributienetbeheerder maakt voor alle prosumenten een onderscheid tussen hun netto afname, waarbij de hoeveelheid actieve energie geïnjecteerd in mindering werd gebracht, en het bijhorende saldo tot aan de werkelijke hoeveelheid actieve energie afgenomen, welk relevant is m.b.t. de aanrekening van de distributienettarieven, desgevallend verder opgedeeld per tariefperiode, en communiceert hierover aan de energieleverancier.(Tekst uit tariefmethodologie p.49)

De elektriciteitsrekening zou er dan zo kunnen uitzien:
vb. 2pers. huishouden, 500kwh nettoverbruik, 4000kwh pv opbrengst:
500kwh*0,2€-"300kwh gratis=40€
Direct pv verbruik:4000kwh*30%(geschat percentage)=1200kwh
geschatte bijkomende afname:4000kwh+500kwh=4500kwh(totaal verbruik)-500kwh(netto afname)-1200kwh= 2800kwh*0,1€=280€

Heeft er iemand een idee van of dit juist zou kunnen zijn?(de juiste interpretatie van bovenstaande tekst)
Laatst gewijzigd door jeankeE op 16 jul 2014, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 jul 2014, 17:42

Simpel, een schatting is nooit juist.
Een schatting zal nooit in het voordeel van de consument zijn.
Een schatting zet niet aan tot een energiezuinig huishouden, net zoals een vaste kost dat niet doet.

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 23 jul 2014, 12:44

stegero schreef:Ziehier wat zij al op hun boterham hebben gekregen:

Volgens u gaan we de mogelijkheid hebben om een in verhouding zeer beperkt deel van de kosten ten onze laste te nemen. Wat is volgens jullie een beperkt deel? Ik ben akkoord om maximaal 50€ per jaar te betalen, zoals in Frankrijk.
Gaan we dan ook betaald worden voor onze overschot?
Wat gebeurt er als we meer injecteren als verbruiken?
Als iedereen prosument zou worden, wie gaat dan de kosten betalen?

Jullie hebben DE kans laten liggen om alle niet-gebonden kosten (GSC’s, gratis elektriciteit, sociaal tarief ed.) eruit te smijten en ze te laten dragen door diegene die de DNB’s verplicht heeft ze te factureren ttz: de federale regering
En dit is het antwoord op mijn mail:

Het scenario met “zeer beperkte deel” heeft betrekking op de toestand de dag van vandaag. In de tariefmethodologie wordt voor vanaf 2015 een distributienettarief voor de (globale) afname van energie van het distributienet door prosumenten voorgesteld, identiek als bij niet-prosumenten. Voor de injectie wordt geen distributienettarief voorgesteld.

Eventuele inkomsten voor prosumenten voor het op de markt brengen van overschotten van eigen productie dient gezien te worden buiten de scope van de distributienettarieven. Er is een onderscheid tussen de energie die via het distributienet wordt verdeeld (energieleveranciers) en de distributienetbeheerders die instaan voor het beheer van het distributienet (de infrastructuur in feite) waarlangs de energie wordt verdeeld.

Een belangrijk deel van wat u noemt de “niet-gebonden kosten” wordt opgelegd aan de distributienetbeheerders in het Energiedecreet. De VREG dient dit te respecteren.

Veel zonnige groeten van mij, dus niet van de Vreg
Power to the people!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 jul 2014, 14:18

vanaf 2015

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 23 jul 2014, 14:39

Er mag volgens het arrest GEEN ONDERSCHEID gemaakt worden tussen PV-eigenaars < of = 10kW en niet-PV-eigenaars.
Dat kan niet vrijwel zeker niet aangepast worden tegen 2015
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 jul 2014, 15:31

Maar dat is blijkbaar nog niet doorgedrongen in alle 'kringen'.
Ze zijn nog niet echt begonnen en ze leuteren er dus al lustig op los?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 23 jul 2014, 17:07

Tenzij ze de tariefstructuur via het energiedecreet/TRDE/... op tijd kunnen aanpassen en dat zijn ze blijkbaar zo snel mogelijk van plan.
Zie : http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic ... 20&t=17678
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie