eandis 1 maand te vroeg?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Yes
Master lid
Installatie Land: België

Re: eandis 1 maand te vroeg?

Bericht door Yes » 21 mar 2014, 18:55

[quote="thomasb"]op het kaartje van eandis staat: "meterstanden doorgeven binnen de 10 dagen". Wat als ik pas half april naar hun 0800 nummer bel om de meterstanden door te geven. Gaat dit dan nog? Of hebben ze dan al een "schatting" gemaakt van mijn verbruik en doorgegeven aan Lampiris (mijn leverancier)?
Ik heb trouwens ook een mail gekregen op mijn vraag boven:
[quote]

Als je binnen de 10 dagen je meterstanden niet doorgeeft , maar pas enkele dagen later , dan kun je ze niet meer doorgeven.
En als je telefonisch contact opneemt om toch nog een poging te doen om je meterstanden door te geven is het antwoord dat je ze niet meer kunt doorgeven/veranderen , maar dat ze reeds een schatting hebben gedaan van je meterstanden/verbruik. ( zelf al meegemaakt)
En in mijn geval waren die geschatte meterstanden dan nog hoger dan ze eigenlijk waren !
( ik moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat het mijn eigen fout was om niet tijdig de meterstanden door te geven)

Dus ,
Het beste wat je kunt doen is sito presto je meterstanden doorgeven ( binnen de gestelde 10 dagen) wat je zou willen doorgeven.
Vooraleer ze je een mogelijks veel nadeliger meterstand aan uw broek lappen.
Bij mij was die geschatte meterstand +/- 500 kwh ( DAG !! ) hoger dan ik in werkelijkheid had op mijn tellers.
En ik heb dan die 500 Kwh. willens nillens opgestookt met el. verwarming gedurende de volgende periode.
PS. : en als je die 100-200-300 kWh gratis dit jaar of volgend jaar niet moet betalen zal nu ook wel geen "doodgaan" zijn zeker ?

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 21 mar 2014, 19:06

Yes, dan zal het weeral afhangen van het Eandis-kantoor van jou in de buurt. Pech voor jou, geluk voor mij.
Zou niet mogen, maar je ziet, het gebeurt wel.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 21 mar 2014, 21:23

Ik denk dat ik ga wachten tot de 10 dagen bijna om zijn (28 maart) en dan de meterstanden doorgeef - die dan waarschijnlijk heel toevallig op nul gaan staan voor mijn dagteller en op -500 op mijn nachtteller (familie met 4). Ik had hen een mail gestuurd (en er ook bevestiging van gekregen), ze mogen dus niet zeggen dat ik mijn best niet heb gedaan om hen op hun fout te wijzen.
Als ze de factuur dit jaar vroeger sturen (in april al) en geen 500kWh gratis stroom geven dan ben ik bij de ombudsman. Uiteindelijk kan me de 500kWh (80 Euro?) niet veel schelen want dan moeten ze die volgend jaar in rekening brengen (met een lagere BTW?). Maar ik denk dat ze veel werk gaan hebben om mijn klachten te behandelen als het zover komt, iets wat hen zeker meer dan 80 Euro gaat kosten.
Maar voorlopig hoop ik nog dat ze een beetje gezond verstand hebben en alles in orde zetten. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Bedankt voor de reacties, groeten, Thomas

stef69
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door stef69 » 23 mar 2014, 12:09

wie zegt dat Eandis pas om de 12 maanden de tellers mag opnemen?

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 23 mar 2014, 12:39

Wie het bij thomas voor het zeggen heeft weet ik niet maar bij mij komen ze er pas in als het mij en
mijn meter past.

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 23 mar 2014, 12:40

stef69 schreef:wie zegt dat Eandis pas om de 12 maanden de tellers mag opnemen?
Hier http://www.eandis.be/eandis/klant/k_org ... ming_P.htm staat: "Jaarlijkse meteropneming".

Is 1 jaar niet gelijk aan 12 maanden? Of kunnen ze vrij kiezen op welk moment, b.v. januari, dan juni, dan september, dan eens augustus, ... ???

Maar ik lees daarnet ook:

"Het tussenliggende jaar krijg je de meteropnemingskaart automatisch toegestuurd met de vraag deze zelf in te vullen en terug te bezorgen. Indien je hierop niet reageert, ontvang je (na minstens 7 kalenderdagen) een herinneringsbrief."

Dan wacht ik misschien deze herinneringsbrief af, dan ben ik zeker.

Groeten, Thomas

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 23 mar 2014, 14:02

Thomas je bent blijkbaar toch nog niet volledig ingeburgerd hier :D
Lokale gebruiken dienen er om gerespecteerd te worden ;-)
(als goeie Vlaming vul je op dat kaartje dus in wat jou het beste uitkomt).

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 26 mar 2014, 11:59

Het antwoord van eandis is er:
Mijnheer xxxxxxxxxx,

Uw klacht is door onze diensten behandeld.

Indien wij uw meterstanden niet ontvangen na verzending van de periodieke brief, krijgt u van ons nog een periodieke herinneringsbrief. U kan dan met de toegangscode van deze tweede brief uw meterstanden doorgeven. In afwachting hiervan danken wij u voor uw bereidwillige medewerking.

Hebt u nog vragen of opmerkingen, aarzel dan niet om ons te contacteren.

Bent u ontevreden over ons antwoord, dan kunt u de Ombudsdienst van Eandis contacteren:

* via de website www.eandis.be
* op het telefoonnummer 0800 600 01
* per brief naar: Ombudsdienst Eandis, PB60, 9090 Melle

Met vriendelijke groeten,

Dienst Manuele Meteropneming
Vrije Marktwerking en Databeheer

www.eandis.be
Eandis cvba - Zetel vennootschap: Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle
BTW BE 0477.445.084 - RPR Gent
Algemeen nummer: 078 35 35 34
http://www.eandis.be/eandis/maildisclaimer.htm
Ik wacht dus af. Jammer dat ze dan nog een brief moeten sturen, dit kost allemaal geld...

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 26 mar 2014, 12:05

Heb je al een code gekregen? Zo ja je termijn is al aan het lopen zoniet nog niet

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 26 mar 2014, 12:11

bruma schreef:Heb je al een code gekregen? Zo ja je termijn is al aan het lopen zoniet nog niet
De eerste brief heb ik gekregen op 18/03, met code.
Rond de 28ste zullen ze dus vaststellen dat ik nog niet mijn meterstanden heb doorgegeven, en zullen ze dus blijkbaar een 2de kaart sturen die dan begin april in mijn bus zou moeten zitten. Ik veronderstel dat ik dan terug 10 dagen de tijd heb om mijn meterstanden door te geven en zal dit dan ook zo laat mogelijk doen :oops:

Dus: ik denk dat ik terug op de oude datum ga zitten (half april). Ben alleen benieuwd wanneer ze volgend jaar de kaart sturen (of binnen 2 jaar).

Groeten, Thomas

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 26 mar 2014, 12:20

thomasb schreef:
bruma schreef:Heb je al een code gekregen? Zo ja je termijn is al aan het lopen zoniet nog niet
De eerste brief heb ik gekregen op 18/03, met code.
Rond de 28ste zullen ze dus vaststellen dat ik nog niet mijn meterstanden heb doorgegeven, en zullen ze dus blijkbaar een 2de kaart sturen die dan begin april in mijn bus zou moeten zitten. Ik veronderstel dat ik dan terug 10 dagen de tijd heb om mijn meterstanden door te geven en zal dit dan ook zo laat mogelijk doen :oops:

Dus: ik denk dat ik terug op de oude datum ga zitten (half april). Ben alleen benieuwd wanneer ze volgend jaar de kaart sturen (of binnen 2 jaar).

Groeten, Thomas
Ik vermoed dat die brief de geldigheid van je code niet zal verlengen.
Indien dit jaar de controleur is langs geweest krijg je volgend jaar een kaart, het jaar er op moet hij in principe binnen zijn. Eandis kan zelf beslissen of ze aandringen op een afspraak, een schatting doordat ze niet binnen kunnen of (indien ze fraude vermoeden) de inschakeling van deurwaarder en slotenmaker (wat reeds gebeurde). En zo staat het ook in uw contract dat je al of niet stilzwijgend goedkeurde (of je had geen actieve aansluiting meer).

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 26 mar 2014, 14:33

Je moet ze maar 1 keer om de 4 jaar binnen laten :mrgreen:
Eandis verplicht om minstens eenmaal om de 4 jaar de meterstanden eigenhandig op te nemen
Zie hieronder:
Eandis komt 1 maal om de 2 jaar bij jou langs
Eandis komt slechts om de twee jaar ter plaatse om bij jou de meterstand op te nemen. Ben je bij het eerste bezoek afwezig, dan laat onze meteropnemer een afwezigheidsbericht achter en zal hij zich een tweede keer aanbieden. Ben je bij het tweede bezoek eveneens afwezig, dan ontvang je nadien via de post een meteropnemingskaart waarop wij je vragen de meterstanden zelf door te geven via de Indexfoon, deze website of door de meteropnemingskaart ingevuld naar ons terug te sturen.

In de tussenliggende jaren geef je zelf je meterstanden door
Het tussenliggende jaar krijg je de meteropnemingskaart automatisch toegestuurd met de vraag deze zelf in te vullen en terug te bezorgen. Indien je hierop niet reageert, ontvang je (na minstens 7 kalenderdagen) een herinneringsbrief.

Verplichte meteropneming
Volgens het ‘Technisch Reglement distributie Elektriciteit’ en het ‘Technisch Reglement distributie Gas’, uitgevaardigd door de VREG (Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt), is Eandis verplicht om minstens eenmaal om de 4 jaar de meterstanden eigenhandig op te nemen. De netgebruiker is dan ook verplicht om toegang te verschaffen aan de distributienetbeheerder tot de meetinrichting.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

stef69
Senior lid

Bericht door stef69 » 27 mar 2014, 16:34

ivob schreef:Wie het bij thomas voor het zeggen heeft weet ik niet maar bij mij komen ze er pas in als het mij en
mijn meter past.

goede aanpak, hier ook zo

nog nooit ene binnen geweest sinds er PV op ons dak ligt, behalve één keer als kuisvrouw (bij onze afwezigheid) deze binnenliet
de week erna was het niet meer nodig om te poetsen !!! :evil:

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 27 mar 2014, 16:43

Normaal komen ze bij ons om de twee jaar persoonlijk langs. Het andere jaar sturen ze een brief met code om de meterstanden door te geven.

Er was een uitzondering voor GAS dit jaar. Ze zijn langs geweest maar niemand was thuis. Ze hebben dus een kaartje in de bus gedaan met een nieuwe datum, maar die paste voor mij ook niet. Ik heb hen gebeld om een nieuwe afspraak te maken maar vonden geen geschikte datum, dus heeft de madam aan de telefoon gezegd dat ik haar de meterstand dan nu maar mondeling moest doorgeven en dat ze volgend jaar terug gingen langskomen: dat is dan dus het derde jaar voor GAS.

Dus: normaal gezien om de twee jaar, maar uitzonderlijk kan het ook langer zijn (zoals ik boven lees: max 4 jaar).

En voor elektriciteit wacht ik dus op mijn herinneringsbrief die volgende week in de bus zou moeten zijn ;-)

Groetjes, Thomas

stef69
Senior lid

Bericht door stef69 » 27 mar 2014, 17:23

maar wij zijn nooit thuis als die mannen werken ;-)
druk leven

Plaats reactie