eandis 1 maand te vroeg?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: België
Contacteer:

eandis 1 maand te vroeg?

Bericht door thomasb » 18 mar 2014, 22:13

Normaal vraagt EANDIS bij mij pas half april om de meterstanden door te geven. Dit jaar vragen ze al op 18 maart. Willen ze zonnepanelenbezitters niet meer de kans geven om hun teller volledig terug te draaien? Of willen ze mijn factuur eerder doorsturen (reeds in april) zodat ik geen gratis kWh krijg dit jaar? Ik heb hen in ieder geval een berichtje gestuurd:
Geachte,

U heeft me gevraagd om mijn meterstanden binnen de 10 dagen door te sturen.
Ik stel echter vast, dat u dit jaar 1 maand te vroeg de meterstanden opvraagt, de voorbije jaren was dit:
10/04/2012
15/04/2013

Graag wil ik op jaarlijkse basis mijn afrekening ontvangen, en niet al na 11 maanden. Ik zal u daarom pas half april mijn meterstanden meedelen. Indien u dit niet aanvaart graag u schriftelijke motivatie.

Met vriendelijke groeten,
Thomas
Eens zien wat ze antwoorden. Zal het hier posten.

Groeten, Thomas

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: eandis 1 maand te vroeg?

Bericht door bruma » 18 mar 2014, 23:05

De ene keer zijn ze te vroeg en de andere keer serieus laat.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 mar 2014, 23:13

Maakt toch niet uit als je ze zelf moet doorgeven.
En het jaar dat ze zelf komen opnemen doe je gewoon niet open en heb je een maand na de
tweede controle de tijd om een nieuw plaats bezoek af te spreken.

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 18 mar 2014, 23:34

Maakt toch uit, want
- nu zijn mijn tellers nog niet terug gedraaid.
- de gratis kWh waar je recht op hebt worden verrekend als de factuur in mei in mijn bus komt. Als de factuur er al in april is krijg ik dit jaar geen gratis kWh (maar krijg ze dan wel volgend jaar).

Ik probeer altijd mijn verbruik te matchen met mijn opbrengst, rekening houdend met de gratis kWh, maar dan moeten ze wel altijd ongeveer op hetzelfde moment komen aflezen! Anders betaal ik nu 500kWh (mijn gratis stroom), en heb er volgend jaar 500kWh over, het jaar nadien weer betalen, dan weer overschot ...

Groetjes, Thomas

Praeter
Senior lid

Bericht door Praeter » 19 mar 2014, 08:58

[quote="thomasb"]Maakt toch uit, want
- nu zijn mijn tellers nog niet terug gedraaid.
- de gratis kWh waar je recht op hebt worden verrekend als de factuur in mei in mijn bus komt. Als de factuur er al in april is krijg ik dit jaar geen gratis kWh (maar krijg ze dan wel volgend jaar).

Ik probeer altijd mijn verbruik te matchen met mijn opbrengst, rekening houdend met de gratis kWh, maar dan moeten ze wel altijd ongeveer op hetzelfde moment komen aflezen! Anders betaal ik nu 500kWh (mijn gratis stroom), en heb er volgend jaar 500kWh over, het jaar nadien weer betalen, dan weer overschot ...

Groetjes, Thomas[/quote]

Thomas,
geef gewoon de stand door die je ongeveer volgende maand zou hebben. ;-)

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 19 mar 2014, 10:07

Praeter schreef:[/size]
Thomas,
geef gewoon de stand door die je ongeveer volgende maand zou hebben. ;-)
Dit mag niet :oops:

En dan heb ik het problem met de gratis elektriciteit nog niet opgelost. Hier (http://www.vreg.be/gratis-elektriciteit#3) staat:
•wordt de korting toegekend op de eerste afrekening na 1 mei 2013.
◦U hebt uw afrekening al voor 1 mei 2013 ontvangen? Dan ontvangt u de gratis hoeveelheid elektriciteit voor 2013 pas op uw afrekening van 2014.
◦U hebt uw afrekening na 1 mei 2013 ontvangen? Dan moet u de gratis elektriciteit op uw afrekening van 2013 terugvinden. Als dat niet het geval is, moet u dit melden aan uw leverancier zodat dit kan rechtgezet worden.
:evil:
Groetjes, Thomas

Praeter
Senior lid

Bericht door Praeter » 19 mar 2014, 11:45

thomasb schreef: Dit mag niet :oops:
En je mag niet vloeken.
En je mag niet te snel rijden.
En .......

Btw,
zij mogen alles, o.a. uw meter vroeger komen opnemen!

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 19 mar 2014, 13:01

Zijn probleem van gratis elektriciteit afrekening blijft.
Ik zou gewoon een maandje wachten :twisted:
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 19 mar 2014, 19:44

Het hangt dus af van de factuurdatum van VORIG jaar of je al dan niet gratis kWh gaat krijgen.
Was de factuur in 2013 VOOR 1 mei, dan heb je voor 2013 nog geen gratis kWh gekregen en moet je die nu krijgen (als uw factuur VOOR 1 mei 2014 opgemaakt wordt.
Als je nu al je meterstand doorgeeft, dan krijg je waarschijnlijk VOOR 1 mei je factuur al.
Geef je je meterstand half april pas door, dan is het moeilijk te voorspellen of je al dan niet voor 1 mei je factuur (en dus gratis kWh voor 2014) gaat krijgen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 19 mar 2014, 20:31

ErikDD schreef:Het hangt dus af van de factuurdatum van VORIG jaar of je al dan niet gratis kWh gaat krijgen.
Was de factuur in 2013 VOOR 1 mei, dan heb je voor 2013 nog geen gratis kWh gekregen en moet je die nu krijgen (als uw factuur VOOR 1 mei 2014 opgemaakt wordt.
Als je nu al je meterstand doorgeeft, dan krijg je waarschijnlijk VOOR 1 mei je factuur al.
Geef je je meterstand half april pas door, dan is het moeilijk te voorspellen of je al dan niet voor 1 mei je factuur (en dus gratis kWh voor 2014) gaat krijgen.
Dag Erik,
dit voorbeeld stond zo op de website van de VREG. Het is de factuurdatum van DIT jaar dat telt. In de voorbije jaren heb ik mijn meterstand altijd in april moeten doorgeven en heb dan idd de eindafrekening in mei gekregen - met gratis stroom. Ik ben gewoon bang dat als ik de meterstanden nu al doorgeef ik de eindafrekening al in april krijg zonder gratis stroom, want die gratis stroom voor 2013 heb ik zogezegd al gekregen vorig jaar.
Groetjes, Thomas

PS: ik heb jaren geleden al eens ervaringen mogen opdoen met verschuivingen van de datum van meteropname, toen nog zoals iedereen Electrabel-klant. Ze hebben de meteropname twee jaren na elkaar uitgesteld (oorspronkelijk was het november, dan februari, dan mei). Ze hebben altijd gratis stroom gegeven voor 1 jaar. Pas als ik van leverancier ben veranderd stelde ik vast dat ik eigenlijk voor 1 jaar geen gratis stroom heb gekregen van Electrabel. Maar toen was het al te laat. Dit stond toen trouwens ook in de kranten dat Electrabel hun klanten voor miljoenen heeft bedrogen door dit soort praktijken.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 19 mar 2014, 21:32

De kans is dan idd. groot dat als je nu je meterstand doorgeeft dat je de factuur voor 1 mei 2014 krijgt en dus nog geen gratis kWh voor 2014.
Het hangt van uw meterstand (of creativiteit) af wanneer je dan het best de meterstand doorgeeft...
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 19 mar 2014, 21:46

op het kaartje van eandis staat: "meterstanden doorgeven binnen de 10 dagen". Wat als ik pas half april naar hun 0800 nummer bel om de meterstanden door te geven. Gaat dit dan nog? Of hebben ze dan al een "schatting" gemaakt van mijn verbruik en doorgegeven aan Lampiris (mijn leverancier)?
Ik heb trouwens ook een mail gekregen op mijn vraag boven:
Mevrouw, Mijnheer

Bedankt om ons te contacteren over uw klacht/opmerking.

Uw melding is heel belangrijk om onze dienstverlening continu te verbeteren. Wij hopen dat het door u gemelde ongemak beperkt blijft.

Wij hebben uw melding doorgegeven aan de betrokken dienst voor verder onderzoek. U ontvangt hierover binnen de twee weken meer informatie.

Met vriendelijke groeten,

Vrije Marktwerking en Databeheer

http://www.eandis.be
Eandis cvba - Zetel vennootschap: Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle
BTW BE 0477.445.084 - RPR Gent
Algemeen nummer: 078 35 35 34
http://www.eandis.be/eandis/maildisclaimer.htm
Na 2 weken is het misschien al te laat maar ik denk dat ik het ga uitzitten deze keer. Ben hun praktijken een beetje beu aan het worden...

Groetjes, Thomas

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 19 mar 2014, 21:49

Als je binnen de 5 dagen geen reacrie krijgt even een klacht neerleggen bij de ombudsdienst van eandis en dit gezien er een vervaldatum (10d) op het antwoord rust.
Normaal vervalt uw code na 10d en maken ze inderdaad een schatting die onherroepelijk is.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 20 mar 2014, 08:26

Thomas je maakt het jezelf onnodig moeilijk.
Als de meteropnemer een beetje 'speelruimte' neemt wat maakt het dan uit als jij dat ook doet?
Dat was mijn onderliggende boodschap.
De spelregels veranderen mag ook niet. Ze doen het toch.
En het jaar dat ze komen opnemen krijg je 2 x een kaartje in de bus. Als je daar niet op reageert mag je binnen de maand
zelf een datum van effectieve opname voorstellen, dus dan ook speelruimte genoeg om je verbruik aan te passen aan de 0-factuur.
Waarom den k je dat ze ons zo graag een slimme meter willen aansmeren? Dan komt je factuur wanneer het hun het voordeligst
uitkomt zonder dat je er nog enige vat op hebt.

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 21 mar 2014, 10:46

Thomas, verleden jaar was ik niet thuis toen ze de meterstand kwamen opmeten en heb toen gebeld vanuit Spanje dat ik de eerste 4 weken niet thuis ging zijn.
Geen probleem voor Eandis, ze zeiden dat ze zeker 30 dagen konden wachten, maar toen ik zei dat ik zonnepanelen had en negatief stond mocht ik een meterstand bij benadering opgeven.

Resultaat voor jou: mail dat ge vertrekt naar Duitsland, en dat ge in afwachting van hun antwoord pas gaat kunnen antwoorden na 15 april. Probleem opgelost.

Succes
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Plaats reactie