ferrarismeter behouden bij nieuwbouw?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
frankiej
junior lid
Installatie Land: Nederland

ferrarismeter behouden bij nieuwbouw?

Bericht door frankiej » 03 nov 2013, 19:05

Hoe sterk sta ik in mijn geval? Oude huis heb ik gesloopt, de oude meterkast is nog in gebruik als bouwkast (voorkant woning/bouwperceel), nieuwbouw is ongeveer op de plaats van het gesloopte. De nieuwe meterkast komt op ca. 10 meter van de huidige te staan echter aan de zijkant van de woning. Misschien dat dit middels een verplaatsing aansluiting kan of het wordt de oude afsluiten en aanleg nieuwe aansluiting. Bij de tweede optie wordt de kans op een verplichte nieuwe slimme meter natuurlijk wel erg groot. En dat is nou net wat ik niet wil. Ik wil de oude draaischijfmeter behouden. Wie kan hier wat meer duidelijkheid over geven? Op internet krijg ik hier niets over gevonden. Het betreft overigens Nederland.
Mijn opbrengsten (tot april 2018, overgestapt naar de kostal-portal): Suntrol opbrengst Well Gld.

marcelr
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Re: ferrarismeter behouden bij nieuwbouw?

Bericht door marcelr » 03 nov 2013, 19:46

De netbeheerder is eigenaar van en verantwoordelijk voor je huisaansluiting tot en met de kWh meter. Dus bepalen zij ook wat er in je meterkast komt te hangen. Je kunt uiteraard wel je voorkeur doorgeven, maar niets verplicht ze om daar wat mee te doen. Je kunt wel weigeren dat je meter op afstand uitgelezen wordt (artikel 26ac, lid 2, elektriciteitswet 1998).

grtz,

marcelr
zonneboiler: HRSolar, 120L, DeltaSol ES met warmtefluxmeting en DL2 logger, PV: 18x Sanyo HIT-N240SE10, Kostal PIKO 4.2, logging: PVdiary, raspberry pi, zuid 166°, helling 36°.

frankiej
junior lid

Bericht door frankiej » 02 feb 2014, 21:20

inmiddels een heel stuk verder met de bouw...
de oude aansluiting is intact gebleven, de kabel is verlengd middels een gietmof. dit is overigens ook gedaan met de CAI-aansluiting. de monteurs waren op pad gestuurd met een nieuwe meter. gelukkig was ik die dag thuis en in overleg met de werkmannen de netbeheerder gebeld met de mededeling dat eerder besproken was dat de oude meter behouden kon blijven. na overleg tussen de uitvoerder en de netbeheerder kon alsnog mijn oude meter teruggeplaatst worden! ikke blij natuurlijk.
het is wel een apart gezicht om een zwarte meter uit 1983 te zien hangen onder een hagelnieuwe witte groepenkast. er moet nog wel een dag/nacht-omschakelkastje geplaatst worden omdat er in de verlengde kabel geen signaal-adertje meer zit. zal wel met analoog/digitaal te maken hebben, vermoed ik.
hier een foto van de nieuwe situatie:

Afbeelding
Mijn opbrengsten (tot april 2018, overgestapt naar de kostal-portal): Suntrol opbrengst Well Gld.

luckysun
Master lid

Bericht door luckysun » 03 feb 2014, 06:10

Als je meer levert dan gebruikt zou ik een slimmenmeter laten plaatsen . Het levert maar ca 7 cent per kw/h op .
12 X YINGLI PANDA YL270C-30B : (3240 Wp) : SMA SB 3000 TL 21 : O =165° , H=30°

Onyx
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Onyx » 03 feb 2014, 08:34

frankiej schreef: de monteurs waren op pad gestuurd met een nieuwe meter.
Welk soort meter hadden ze dan mee? Een slimme meter?

Nog een andere opmerking: Als ik goed zie zijn je drie fases in het begin gezekerd door een apparte 1-polige automaat per fase. In dit geval moet je oppassen met bijvoorbeeld 3-fasige motoren. Je zou kunnen brokken maken als 1 fase uitvalt en als er 2 fasen op de motor blijven staan.

Ik zit hier in idem situatie en heb m'n warmtepomp beschermd met zo'n ding:
https://be02.rs-online.com/web/p/monito ... s/0342944/

Daar zit een relais op die omshakelt als er een fase uitvalt of als de fases in een verkeerde volgorde aangesloten zijn. Deze beschermt ook tegen onderspanning maar was minder van belang.

frankiej
junior lid

Bericht door frankiej » 03 feb 2014, 12:55

@luckysun: hoezo dat? iedereen adviseert om zo lang mogelijk een terugdraaiende meter te behouden.

@onyx: idd hadden ze een slimme meter geplaatst. de hoofdzekeringen zijn toch altijd per fase? in het geval van uitval van een fase schakelt een goed ingestelde pkz de motor toch wel uit. overigens heb ik 3 x 35 A wat ruim bemeten is voor mij en heb vooralsnog geen 3-fasige motoren draaien.

Onyx
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Onyx » 03 feb 2014, 14:44

frankiej schreef: @onyx: idd hadden ze een slimme meter geplaatst. de hoofdzekeringen zijn toch altijd per fase? in het geval van uitval van een fase schakelt een goed ingestelde pkz de motor toch wel uit. overigens heb ik 3 x 35 A wat ruim bemeten is voor mij en heb vooralsnog geen 3-fasige motoren draaien.
Nu pas gezien dat je vermoedelijk in Nederland woont? Hier in BE zijn alle recentere hoofdzekeringen meerpolig bij een meerpolige aansluiting.

Plaats reactie