Kwartierpiek

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Wirehead
lid
Installatie Land: België

Re: Kwartierpiek

Bericht door Wirehead »

m2ts schreef: 14 sep 2021, 21:43
luc.de.smedt schreef: 13 sep 2021, 19:57Recent heb ik een 20A diode met koellichaam in serie geplaatst met het verwarmingselement van mijn wasmachine. Werkt prima, ook al warmt het water maar half zo snel op.
@luc.de.smedt, interessant. Heb je toevallig wat meer uitleg? Hoe komt het dat een diode het trager laat opwarmen? En eventueel wat foto's?
Verwarming is een weerstand rechtstreeks op AC. Een diode laat de stroom maar in 1 richting door. AC = 50Hz. Dus eigenlijk zit de weerstand aan 50% te "pulseren". M.a.w. de helft van het vermogen. Alles zal een beetje afhangen van het type machine en hoe die omgaat met de aansturing. Technisch gezien zal je programma langer duren ;)
luc.de.smedt
junior lid

Bericht door luc.de.smedt »

m2ts schreef: 14 sep 2021, 21:43
luc.de.smedt schreef: 13 sep 2021, 19:57Recent heb ik een 20A diode met koellichaam in serie geplaatst met het verwarmingselement van mijn wasmachine. Werkt prima, ook al warmt het water maar half zo snel op.
@luc.de.smedt, interessant. Heb je toevallig wat meer uitleg? Hoe komt het dat een diode het trager laat opwarmen? En eventueel wat foto's?
Een diode laat enkel een halve golf van de wisselspanning door. Er zal dus maar de helft van de stroom naar de verwarmingsweerstand vloeien. Het water zal maar half zo snel opwarmen. Het totaalverbruik blijft hetzelfde maar het piekverbruik halveert. Sorry, geen foto's want elke machine is verschillend opgebouwd.
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

Ik begrijp uiteraard dat niet ieder toestel hetzelfde is, maar foto's maken alles wel wat aanschouwelijker. Ik vond ook nog de webpagina "Why use a Diode with a Heater?". Ik zag dat je ook nog het topic "Aanpassen witgoed apparaten" bent gestart.
Plaats reactie

Terug naar “Slimme meters en netbeheerders”