Berekening kwartierpiek

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: Berekening kwartierpiek

Bericht door DaanW »

Rerdvr46 schreef: 06 apr 2021, 10:52
soundsystem schreef: 05 apr 2021, 20:19 Zeker als ik dit gegeven zou bekijken door de bril van een netbeheerder, als je mensen extra gaat laten betalen omdat ze een hoge kwartierpiek afnemen, waarom zou je dan een injectie met dezelfde pieken niet op dezelfde manier gaan aanrekenen?
Voorlopig is in de meeste wijken afname op elk ogenblik van de dag of de nacht nog altijd veel groter dan injectie. Zolang dat zo is vermindert injectie de afnamepieken, zeker als ze min of meer gelijktijdig optreden. Je zou dus eigenlijk moeten betaald worden als je injectiepieken op het juiste ogenblik veroorzaakt want die compenseren dan de afnamepieken. Dat zou mogelijk zijn als PV bezitters een grote batterij habben die door de netbeheerder kan aangestuurd worden.
Waarom zijn er dan zoveel plaatsen waar mensen op zonnige dagen steeds tegen of juist over die 253V grens zitten zodat omvormers uitvallen?
Je hebt wel gelijk met je redenering.
Het capaciteitstarief, dat vanaf 2022 in voege gaat, houdt totaal geen rekening met de belasting van het net op bepaalde momenten. Niet wat vraag en ook niet wat injectie bedreft. Dit is een zware tekortkoming. Gelijktijdigheid is het probleem.
Op momenten dat er veel injectie is, zou men iedereen, ook gezinnen zonder PV, juist moeten stimuleren om stroom af te nemen van het net. Grote vraagpieken op momenten dat er veel injectie is zou men niet mogen gebruiken om het capaciteitstarief te bepalen.
Langs de andere kant zijn het vooral de vraagpieken op momenten dat er amper of geen lokale productie is, die bepalen hoe zwaar een net belast wordt.
Het zijn alle netgebruikers samen die in de toekomst zullen moeten meewerken.
De netarieven moeten daarom de juiste incentives bevatten om dit min of meer te kunnen sturen.
Voor mij zit de VREG nog altijd niet op het juiste spoor :-(
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
soundsystem
lid

Bericht door soundsystem »

Heel de uitleg van Daan is net hetgeen wat mij op dit moment een beetje afremt om te investeren in zonnepanelen, namelijk de onzekerheid ivm tarieven vanaf volgend jaar. Vooral omdat ik het gevoel heb dat de Vreg in de toekomst nog andere manieren van meten/afrekeningen zal moeten verzinnen om het net in balans te kunnen houden.
Rerdvr46
Senior lid

Bericht door Rerdvr46 »

Er zijn nog altijd veel meer huizen zonder dan huizen met zonnepanelen. De panelen staan ook niet allemaal in dezelfde richting en hebben hun piek dus niet op hetzelfde moment. Tenzij de injectie het tweevoud van de afname overtreft zijn de stromen in wijken met zonnepanelen kleiner dan in wijken zonder. Je moet op elk ogenblik injectie en afname van elkaar aftrekken en niet bij elkaar optellen.

Het zou overigens interessant zijn om van iedere stroomcabine het verloop van de stroom te kunnen volgen gedurende de dag.

Met de commotie rond het afschaffen van de terugdraaiende teller zal dat niet snel veranderen. Met de huidige tarieven waarbij je zes à zeven kWh moet injecteren om de afname van één kWh te compenseren en met de belachelijke hoge prijzen van thuisbatterijen is een investering in zonnepanelen bovendien niet de beste belegging.
78 panelen Solar Frontier 165Wp oriëntatie 255°, helling 20°, SolarEdge 3f SE10K 10kWp, 39 SolarEdge Power optimisers
Verwarming Daikin airco, 5 units binnen, 2 units buiten.
turboke27
Senior lid

Bericht door turboke27 »

DaanW schreef: 06 apr 2021, 12:50 Het capaciteitstarief, dat vanaf 2022 in voege gaat, houdt totaal geen rekening met de belasting van het net op bepaalde momenten. Niet wat vraag en ook niet wat injectie bedreft. Dit is een zware tekortkoming. Gelijktijdigheid is het probleem.
...
De netarieven moeten daarom de juiste incentives bevatten om dit min of meer te kunnen sturen.
Voor mij zit de VREG nog altijd niet op het juiste spoor :-(
Uiteraard heeft u gelijk, ik neem aan dat de VREG principieel ook zeker akkoord is.

Mogelijks was er wel een slimmen bij de VREG die zijn voortvarender collega's heeft tegengehouden door te zeggen:
1) Mensen vinden het misschien niet leuk dat ze achteraf blijken op de verkeerde moment hun elektrisch vuur aangezet te hebben en daarom pakweg dubbel tarief moeten betalen.
2) Zolang niet iedereen een DM heeft, kunnen we enkel nog meer onrust zaaien door te zeggen dat de data van de DM gaat gebruikt worden om uw belastingen aan te passen, terwijl je met klassieke meter gewoonweg een vast tarief krijgt, ongeacht wat je doet, geen verrassingen achteraf.

Het is allemaal niet zo evident als je over praktische uitwerking nadenkt.
Moet ik dan mijn tablet klaar leggen om te kijken wat de stroomprijs en heffingen nu zijn, en een voorspelling maken voor de komende 60 minuten, om te beslissen wanneer ik mijn patatjes opzet? Niet vergeten de app van KMI ook open te zetten zodat we zien of er een regenbui aankomt of juist een opklaring.

Of is het misschien suboptimaal, maar uiteindelijk eenvoudigere en begrijpelijker voor iedereen om gewoon te zeggen: probeer uw verbruik te spreiden, en dan gaan we je belonen met lagere heffingen.
Misschien dat dit gemiddeld wel meer resultaat heeft...
Frnkie
Master lid

Bericht door Frnkie »

Rerdvr46 schreef: 06 apr 2021, 13:30 Met de huidige tarieven waarbij je zes à zeven kWh moet injecteren om de afname van één kWh te compenseren en met de belachelijke hoge prijzen van thuisbatterijen is een investering in zonnepanelen bovendien niet de beste belegging.
Zonnepanelen zijn nog steeds terug te verdienen en geven nog steeds een behoorlijk rendement (zelfs zonder premie). Met een thuisbatterij daalt het rendement, dus daar zou ik nu ook niet op inzetten. Is het de beste belegging? Nee, er kan er maar 1 de beste zijn. Als jij weet welke, mag je mij dit altijd bezorgen in PB!!
turboke27 schreef: 06 apr 2021, 13:59 Het is allemaal niet zo evident als je over praktische uitwerking nadenkt.
Moet ik dan mijn tablet klaar leggen om te kijken wat de stroomprijs en heffingen nu zijn, en een voorspelling maken voor de komende 60 minuten, om te beslissen wanneer ik mijn patatjes opzet? Niet vergeten de app van KMI ook open te zetten zodat we zien of er een regenbui aankomt of juist een opklaring.
Het is toch simpeler als dat jij het voorstelt. In Duitsland en Oostenrijk zijn dynamische tarieven al van toepassing, en daar werkt het. Bij bijna elk sturingsprogramma zit ook een weersvoorspeller, dynamische tarieven worden een dag op voorhand doorgegeven aan het systeem. Op basis van vooraf bepaalde instellingen, kan jouw systeem reageren. Bijvoorbeeld een EV laden met enkel zonoverschot overdag om dan 's nachts als de tarieven het laagste zijn verder te laden.
Gewoon spreiden is niet genoeg, want HE productie is ook niet mooi gespreid. Afname moet productie zo goed mogelijk volgen.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Of is het misschien suboptimaal, maar uiteindelijk eenvoudigere en begrijpelijker voor iedereen om gewoon te zeggen: probeer uw verbruik te spreiden, en dan gaan we je belonen met lagere heffingen.
Misschien dat dit gemiddeld wel meer resultaat heeft...
Echter in BE interpreteren ze dat iets anders:
Korting op DNB tarief voor dal en excl nacht wordt niet meer toegepast en uitgefaseerd zodat je uiteindelijk het volle tarief zal betalen ipv minder.
En wanneer er energie op overschot is dan zal de energie spotprijs wel zakken maar de DNB kost blijft steevast gelijk.
Maarten0
lid

Bericht door Maarten0 »

Het capaciteitstarief gaat zeker niets doen om de energietransitie te faciliteren.
Het enig wat het zal doen is ervoor zorgen dat de inkomsten van Fluvius gegarandeerd blijven, ook zonder dat ze moeite doen.
soundsystem
lid

Bericht door soundsystem »

Maarten0 schreef: 07 apr 2021, 01:00 Het capaciteitstarief gaat zeker niets doen om de energietransitie te faciliteren.
Het enig wat het zal doen is ervoor zorgen dat de inkomsten van Fluvius gegarandeerd blijven, ook zonder dat ze moeite doen.
En geef ze eens ongelijk, voor netdistributie zijn al die lokale opwekkers van hernieuwbare energie alleen maar doffe ellende, productie kan niet gestuurd worden en de kwaliteit van de spanning is niet van het hoogste niveau.

Ik denk dat zij veel gelukkiger zouden zijn als met al die miljarden voor hernieuwbare energie van de laatste 20 jaar, destijds nieuwe kerncentrales gebouwd waren die zorgden voor continue en degelijke energievoorziening.
Frnkie
Master lid

Bericht door Frnkie »

soundsystem schreef: 07 apr 2021, 06:56
Maarten0 schreef: 07 apr 2021, 01:00 Het capaciteitstarief gaat zeker niets doen om de energietransitie te faciliteren.
En geef ze eens ongelijk, voor netdistributie zijn al die lokale opwekkers van hernieuwbare energie alleen maar doffe ellende, productie kan niet gestuurd worden en de kwaliteit van de spanning is niet van het hoogste niveau.

Ik denk dat zij veel gelukkiger zouden zijn als met al die miljarden voor hernieuwbare energie van de laatste 20 jaar, destijds nieuwe kerncentrales gebouwd waren die zorgden voor continue en degelijke energievoorziening.
ik denk vooral dat je beter niet voor anderen spreekt.
zijn de inkomsten van Fluvius op dit moment dan niet gegarandeerd? en wat zou daar dan verandering in brengen?
nete
Senior lid

Bericht door nete »

Ik maak me wat zorgen voor na de invoering van het capaciteitstarief in 2022.
Ik heb nu een elektrische doorstromer met een vermogen van 18 kW.

Wat is de "financiële" piek als ik die 10 minuten gebruik in een kwartier en wat als ik met die 10 minuten 2 kwartieropnames overbrug ?
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

nete schreef: 08 jun 2021, 11:59 Ik maak me wat zorgen voor na de invoering van het capaciteitstarief in 2022.
Ik heb nu een elektrische doorstromer met een vermogen van 18 kW.

Wat is de "financiële" piek als ik die 10 minuten gebruik in een kwartier en wat als ik met die 10 minuten 2 kwartieropnames overbrug ?
Een verbruiker met een continue vermogen van 18kW zal op 10 minuten 3kWh verbruiken. Dit zal, gebruik makend van de berekeningsmethode die de VREG zal hanteren voor het piektarief, geteld worden als 12kW piek (indien dit in één kwartier valt, en er geen andere gebruikers extra zijn), of 6kW piek indien perfect gespreid over twee kwartieren (telkens 5 minuten per kwartier).

Financieel is moeilijk om voorspellen, daar de exacte tarieven nog niet zijn bekend gemaakt door VREG. We kunnen wel een beredeneerde gok maken. Als we de simulaties van de VREG bekijken, zou per kW piek dit ongeveer 40 - 50 euro kosten. Indien een piek van 12kW, ongeveer 480 - 600 euro (voor enkel het gedeelte piektarief natuurlijk). Indien piek van 6kW, ongeveer 240 - 300 euro.

Ik moet zeggen dat 18kW wel hoog is. Ben je zeker dat dit continue verbruikt wordt? Is er geen modulatie of iets dergelijks dat het vermogen terugschroeft (enkel in het begin met hoog vermogen verwarmen, daarna vermogen verminderen)?
Wirehead
lid

Bericht door Wirehead »

18kW is idd hoog. Dat is 78 A, en dus al geen gewone aansluiting. Klopt dit idd?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Je mag toch aannemen dat 18kW op 3 fase wordt aangesloten ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
nete
Senior lid

Bericht door nete »

janus schreef: 09 jun 2021, 10:41 Je mag toch aannemen dat 18kW op 3 fase wordt aangesloten ;-)
Natuurlijk 3-fasig.
Dat men nog niet weet hoeveel de "piekboete" per kW piek gaat zijn kan ik begrijpen, ik vroeg hier enkel hoeveel de "berekende" piek zal zijn in mijn geval.
Plaats reactie

Terug naar “Slimme meters en netbeheerders”