Interpretatie fasestromen in geval van 3-fase omvormer en 3-fase digitale meter

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Gerg
lid
Installatie Land: België

Bericht door Gerg »

Ik stel me een paar vragen ivm de combinatie van een 3-fase omvormer met een 3-fase digitale meter (aansluiting 3x400+N).

(1) Kan je in 1 datagram zowel 'actueel' verbruik als injectie hebben (topics 1-0:1.7.0 resp 1-0:2.7.0) ? Op het eerste zicht lijkt het mij nogal tegenstrijdig want ik neem aan dat dit een gecombineerd beeld is over de 3 fasen waardoor het ofwel het één ofwel het ander is (of is dat niet zo?).

De digitale meter geeft op de topics 1-0:31.7.0 / 1-0:51.7.0 / 1-0:71.7.0 de actuele stroom (A) door de verschillende  fasen (L1 / L2 / L3). 

(2) Wil dit dan zeggen dat bij injectie dit de verschillende stromen zijn die NAAR het net vloeien? (maw de richting keert om afhankelijk van verbruik/injectie). Volgens wat ik kan zien is dit wel degelijk het geval...

(3) Stel dat mijn panelen  op een bepaald ogenblik meer opleveren dan er verbruikt wordt (in totaal). Ik begrijp dat mijn omvormer het geproduceerde vermogen verdeelt over de 3 fasen maar het is mij niet duidelijk of dit steeds simpelweg evenredig is (een derde voor elke fase) of dat daar meer achterzit.  Wat gebeurt er eigenlijk als ik met een hele grote verbruiker op 1 fase zit? Is het mogelijk dat ik op 1 fase (met de grote verbruiker) eigenlijk afname heb en toch injectie op de 2 andere fasen? Of wordt het geproduceerde vermogen op een of andere magische wijze steeds evenwichtig verdeeld over de 3 fasen rekening houdend met de afname op dat ogenblik? Op basis van eenvoudige observaties zie ik dat de stroomwaarde in een  specifieke fase "daalt'' (we zijn aan immers het injecteren) als ik een kleine gebruiker aanschakel en dat lijkt te suggereren dat het dus niet steeds 'herverdeeld wordt' door de omvormer. Vraag blijft wat er gebeurt als dit 'negatief' wordt want dan wil dit zeggen dat je die stroomwaarden per fase niet meer correct kunt interpreteren (wat is dan injectie en wat is verbruik?). 

Alvast bedankt als er iemand dat al eens verder heeft uitgezocht en die kennis zou willen delen. µ£
Lhunar
junior lid

Re: Interpretatie fasestromen in geval van 3-fase omvormer en 3-fase digitale meter

Bericht door Lhunar »

(3) Yes, ik heb me dezelfde vraag ook al gesteld, blij dat ik niet de enige ben :) ! Op m'n P1 meter wordt er zelfs geen onderscheid gemaakt tussen verschillende fasen, op de grafieken van m'n verbruik in mijn fluvius is er ook geen expliciete vermelding van fases. In beide gevallen lijkt het alsof de injectie/afname van de fases gewoon worden opgeteld ook al zitten er in de DM wel een waarde per fase. Moest in de toekomst afname/injectie per fase worden gemeten/gefactureerd lijkt me dit wel een serieus nadeel voor driefasige aansluitingen ! Heb er zelf jammergenoeg geen antwoord op, ik volg !
Laatst gewijzigd door janus op 05 mar 2021, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijdert.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Interpretatie fasestromen in geval van 3-fase omvormer en 3-fase digitale meter

Bericht door janus »

Ik begrijp dat mijn omvormer het geproduceerde vermogen verdeelt over de 3 fasen maar het is mij niet duidelijk of dit steeds simpelweg evenredig is (een derde voor elke fase) of dat daar meer achterzit.
Dat hangt van merk en type omvormer af, die van mij leverde zelfs maar terug op 1 fase.
Maar de meeste verdelen het gelijk over de 3 fase.
Vraag blijft wat er gebeurt als dit 'negatief' wordt want dan wil dit zeggen dat je die stroomwaarden per fase niet meer correct kunt interpreteren (wat is dan injectie en wat is verbruik?).
De totalen van de teller gelden niet per fase.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Gerg
lid

Bericht door Gerg »

janus schreef: 05 mar 2021, 16:59
Vraag blijft wat er gebeurt als dit 'negatief' wordt want dan wil dit zeggen dat je die stroomwaarden per fase niet meer correct kunt interpreteren (wat is dan injectie en wat is verbruik?).
De totalen van de teller gelden niet per fase.
Dat begrijp ik maar dat is mijn vraag niet. Ik begrijp dat het totaal een beeld geeft globaal over de 3 fasen (afname of injectie). Dat neemt niet weg dat er ook info per fase gegeven wordt bvb de stroom door elke fase. Als ik het goed begrijp moet je die stroom blijkbaar anders interpeteren (qua richting: afname of injectie) afhankelijk van afname of injectie specifiek voor die fase maar die informatie is er niet. Begrijp ik dat verkeerd?
turboke27
Senior lid

Bericht door turboke27 »

De omvormer gaat zijn injectie niet herverdelen omdat je een gebruiker inschakelt, aangezien we omvormer dat niet weet.
Dus het kan inderdaad perfect dat je op 1 fase verbruikt en op de andere 2 injecteert.
Voorzover ik begrepen heb gaat de teller dit sommeren en enkel injectie of afname teller verhogen, niet beide tegelijk.
Of de uitgelezen stromen van teken veranderen heb ik nog nooit gecontroleerd.
Gerg
lid

Bericht door Gerg »

Ondertussen is mijn oude BEF gevallen dat Fluvius blijkbaar een update gedaan heeft aan de datagrammen... huidige versie is 502 15 terwijl ik mij nog baseerde op datagrammen uit januari die nog versie 502 13 waren.
In de nieuwe versie zijn volgende voor dit onderwerp relevante items toegevoegd:
  • 1-0:21.7.0 / 1-0:41.7.0 / 1-0:61.7.0 = instantaneous active power L1 / L2 / L3 (+P)
  • 1-0:22.7.0 / 1-0:42.7.0 / 1-0:62.7.0 = instantaneous active power L1 / L2 / L3 (-P)
Aan de hand van deze velden kan je dus duidelijk een onderscheid maken tussen het afgenomen of geïnjecteerde vermogen per fase.

De waarden voor stromen per fase (1-0:31.7.0 / 1-0:51.7.0 / 1-0:71.7.0) zijn steeds positief maar hebben in deze nieuwe versie 2 decimalen gekregen (je krijgt dus bvb "2.33 A" ipv "2 A").
bpieters
lid

Bericht door bpieters »

mijn glazebol voorspelling:
- voorlopig is de DM zoals een analoge : soms van de 3 fases bepaald welke teller er bijtelt (injectie of afname).
- eens de meerderheid een DM heeft, en eens er een nut is om het net te stabiliseren (hoofd-transfo van de straat zit krap), gaan ze via een update van de DM beginnen afrekenen per fase

blijkbaar zijn sommige plaatsen in Australië al zover : https://reneweconomy.com.au/3-phase-tri ... lds-17282/
soundsystem
lid

Bericht door soundsystem »

bpieters schreef: 29 mar 2021, 22:55 mijn glazebol voorspelling:
- voorlopig is de DM zoals een analoge : soms van de 3 fases bepaald welke teller er bijtelt (injectie of afname).
- eens de meerderheid een DM heeft, en eens er een nut is om het net te stabiliseren (hoofd-transfo van de straat zit krap), gaan ze via een update van de DM beginnen afrekenen per fase

blijkbaar zijn sommige plaatsen in Australië al zover : https://reneweconomy.com.au/3-phase-tri ... lds-17282/
Dit is ook exact mijn idee, het sommeren van de stromen zoals het nu gebeurt kan toch niet blijven duren, als je dit bekijkt vanuit het standpunt van netbeheerder, bv:
L1: injectie 10A
L2: afname 5A
L3: afname 5A
Dus met huidige software in DM = 0 verbruik.
Maar de netbeheerder ziet dus wel in totaal 20A door zijn kabels lopen naar jouw huis.
Als dan in de straat de omvormers redelijk verdeeld zijn over de verschillende fasen, zullen de meeste stromen zich wel redelijk goed compenseren.

Daarom heb ik voor mijn toekomstige installatie liefst een 3F ipv 1F omvormer, alleen lijken alle installateurs die mijn een offerte gemaakt hebben hier nogal weigerachtig tegenover te staan, geen idee waarom.
Calimero444
lid

Bericht door Calimero444 »

3-fasige omvormers eisen nogal veel op gebied van PV design (ie minimum aantal panelen op 1 string etc).

Maar als de overheid beslist om per fase te werken, is het toch simpel ? Dan hang ik al mijn gebruikers op 1 fase samen met mijn (enkelfasige) PV installatie.Willen ze dat dan ?
soundsystem
lid

Bericht door soundsystem »

Daarin zal niemand je tegenhouden, maar de kans is dan wel groter om je 3x25A hoofdautomaat eruit te gooien...
bpieters
lid

Bericht door bpieters »

soundsystem schreef: 30 mar 2021, 06:38 Als dan in de straat de omvormers redelijk verdeeld zijn over de verschillende fasen, zullen de meeste stromen zich wel redelijk goed compenseren.

Daarom heb ik voor mijn toekomstige installatie liefst een 3F ipv 1F omvormer, alleen lijken alle installateurs die mijn een offerte gemaakt hebben hier nogal weigerachtig tegenover te staan, geen idee waarom.
Wat bedoel je met weigerachtig? doen ze het niet? welke argumenten gebruiken ze?

Bij mij eigenlijk weinig problemen met offertes 3-fases. Er is een kleine kost bij, maar is vrij beperkt. Ik zit met offertes voor installaties van 5-6.5kWp en daar is de stelling om 3F+N te gaan weinig problematisch. Zit je met 3F+N of zonder N?

Ik denk dat 3F zonder N moeilijker zijn (weinig aanbod omvormers). Ik kan me hier in vergissen natuurlijk.

Kleinere installaties (<5kWp) daar heb je ook heel weinig aanbod in 3F omvormers, lijkt zo als ik een paar verdelers bekijk.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Huawei / SMA / Kostal / Fronius / Goodwe / Solax / Sofar
Hebben allemaal omvormers 3-fase onder de 5 kVa.

Denk dat je dan wel keuze hebt niet ;)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
Plaats reactie

Terug naar “Slimme meters en netbeheerders”