Electriciteit terugleveren met PV installatie < 10KVA + digitale meter

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Electriciteit terugleveren met PV installatie < 10KVA + digitale meter

Bericht door mabo »

Ik heb tegelijk met mijn vraag aan Ecopower, een aanvraag gedaan bij Fluvius ivm de kosten van hun interventie,
maar daar is nog geen reaktie op gekomen, het is dus even afwachten.

Op hun site staat 86€, exclusief de meterkast, maar niet wat die meterkast + installatie daarvan gaat kosten,
en welke kosten daar nog zoal komen bij kijken.
Moet bvb de ganse elektrische installatie terug gekeurd worden ?

Ik zie ook dat de omschakeling naar het nieuwe tarief enkel gebeurt op de datum van de normale teller opname, en dat is in december.

Het zou wel fijn zijn als ik de digitale meter al vooraf heb, dan kan ik al iets voorzien om die uit te lezen,
en wat software schrijven om bepaalde apparaten aan te sturen in functie van de gemeten injectie
Vb als de injectie groter is dan 1600 kW schakel de boiler aan, en schakel die uit als er afname is, zodat de boiler automatisch uitgaat als ik mijn oven op zet.
Dat wordt een mooi hobby projectje, mijn vingers beginnen al te jeuken om er mee aan de slag te gaan.
bruma
Master lid

Bericht door bruma »

@mabo
Vooraleer je in je klavier kruipt om software te schrijven zou ik eerst eens kijken naar openWB en zijn mogelijkheden.
OK toegeven het is eigenlijk gemaakt voor het opladen van EV's met in het achterhoofd dat je dit ook met enkel overtollige stroom kan doen (injectiestroom).
Echter sinds geruime tijd kan je ook slimme pligs aansturen en het is al voorzien voor de thuisbatterij. Draait op een rpi 0 W.

Een ander alternatief, met meer mogelijkheden is node-red waar je zelfs de voorspelling van de PV stroom kan mee in rekening brengen.
zonvoorelk
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door zonvoorelk »

De omschakeling gebeurt vanaf het moment dat je het telefonisch aanvraagt bij Fluvius en de verrekening gebeurt op de 1ste van
de maand volgend op de datum van uw normale meteropname. Volgens mij, maar daar ben ik niet 100% zeker van, zijn er geen kosten voor de meterkast als die moet vervangen worden en betaal je 86€ als je zelf de dm aanvraagt.
Veel plezier met je programeerintenties. Ik kan je wel meegeven dat relais gestuurde aan en uitschakelfuncties op basis van gegevens uit de S1 poort
op bepaalde dagen met veel wind en gemiddelde bewolking om de haverklap aan en uitgeschakeld gaan worden, maar daar zal je dan wellicht
een oplossing voor vinden.
mabo
Senior lid

Bericht door mabo »

Bruma, bedankt voor de tip.

Node-red lijkt me interessant, vooral omdat je er Broadlink apparaten mee kan aansturen,
en ook kan integreren in zoiets als Home assistant of Domoticz, dat op een raspberry pi draait.

Ik gebruik momenteel al allerlei Broadlink toestelletjes https://ibroadlink.com/,
om stopkontakten, lichtschakelaars, boiler, hifi, TV en airco aan te sturen vanuit een smartphone app.
Vooral hun RF/IR bridge is interessant, omdat je daarmee signalen van allerlei afstandsbedieningen kan opnemen,
en vervolgens via de app uitsturen, zodat de app de funkties van al die verschillende afstandsbedieningen kan overnemen
https://ibroadlink.com/products/ir+rf
De app is dan eigenlijk een soort universele afstandsbediening waarmee je alles manueel kan aansturen.

Als ik de output van de digitale meter in Home Assistant krijg, en daar wat regeltjes aanhang ivm
wat aan en uit te schakelen via de Broadlink RF/IR bridge, bij bepaalde afname of injectie,
kan ik mijn zelfconsumptie optimaliseren, alsook mijn verbruik spreiden, om piekverbruik zo laag mogelijk te houden.
Op die manier kan ik ook al beginnen anticiperen op het piektarief dat er waarschijnlijk zit aan te komen.
bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Broadlink is me bekend, ik gebruik de RM mini om mijn WP aan te sturen. Voor rond de 15€ kan je niet sukkelen en merkelijk goedkoper dan de Daikin oplossing.
Tevens kan je week/maandprogramma's erin kwijt (vroeger gebruikt)
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

mabo schreef: 08 jul 2020, 22:14 Moet bvb de ganse elektrische installatie terug gekeurd worden ?
Waarschijnlijk niet als er nog een geldige keuring is (minder dan 25 jaar oud) en geen grote zichtbare wijzigingen en de meterkast komt op dezelfde plaats.
Zeker wel als je de meterkast wenst te verplaatsen tov huidige situatie en er is geen geldig keuringsattest meer.

Heb je al een moderne meterkast (maar nog niet geschikt voor digitale meter) moet alleen het deksel van de meterkast vervangen worden.
Het zou me overigens verbazen als je, op eigen vraag voor plaatsen DM, de meterkast niet zou moeten betalen. De meter is eigendom van Fluvius maar normaal (ook bij nieuwbouw en verbouwing) is de meterkast zelf en eventueel de kabel van aansluitpunt naar meterkast op kosten van de eigenaar.

Alleen bij de verplichte vervanging neemt Fluvius de kosten van een nieuwe meterkast op zich omdat hun nieuwe meter niet past in het omhulsel van een ferrarismeter en jij dus geen vragende partij was voor vervanging.
bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Ik denk dat de kosten die je moet betalen voor de installatie DM eerder loonkost zijn omdat ze speciaal voor u de baan op moeten en niet de materiaalkosten dekken.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Inderdaad.
Ik heb dan ook zelf alle materialen aangekocht (kabel, meterkast) en kabelgraafwerken uitgevoerd en meterkast laten plaatsen door elektricien.
Fluvius doet dat ook maar hun offerte was veel duurder dan dat ik het zelf deels deed en deels door elektricien liet uitvoeren.
bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Fluvius doet dat normaliter niet zelf maar geven de opdracht door aan een onderaannemer.
Ze nemen op zijn factuur een marge om hun kosten te dekken.

In reality krijgt de onderaannemer een opdracht tegen een vooropgestelde prijs, hij krijgt na uitvoering een sap verrekening die hij letterlijk moet overnemen op factuur wil hij betaald worden. Op basis van die sap gegevens wordt een offerte gemaakt naar de klant met de verrekening van fluvius overhead.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

zonvoorelk schreef: 08 jul 2020, 21:24 Waarom zou je nog wachten om over te schakelen als je zoveel minder zou betalen?
Het gemak en de overzichtelijkheid van de terugdraaiende teller of saldering?
Met de terugdraaiende teller weet je precies tegen welke datum je de produktie moet verbruiken en hoeveel je van de zomerse overproduktie kan
doorschuiven naar het meerverbruik in de winter. Ook kan je dag en nacht stroom injecteren en verbruiken zonder rekening te moeten houden met allerlei factoren om de boel in evenwicht te houden.

Zoveel minder is ook relatief.
Als je een omvormer hebt die in balans is met je produktie en je zit in een goedkopere netregio is het prosumententarief ook redelijk laag.
En met een relatief lage forfaitaire kost valt er ook niet veel te besparen.
Hooguit, als je de boel echt goed in het oog houdt of extra investeert om het te monitoren, enkele tientallen euro.

En gezien niemand weet wat het capaciteitstarief echt gaat kosten is het nog maar een 'besparing' waar je slechts enkele jaren zekerheid over hebt.
Just_a_Guy
lid
Installatie Land: België

Bericht door Just_a_Guy »

Ik ben hierna een beetje in de war. Ik had Ecopower optie 2 als volgt geïnterpreteerd :
Bv. bij een jaarlijks verbruik van 3000 kwh ,
- zonder PV : laat ons voor het gemak zeggen : 3000kwh x 0.30€ (nettarief,distributie,heffingen) = 900 €
- met PV (opbrengst 3200 kwh) en terugdraaiende teller >> hopelijk teller op NUL is 0€ + 250€ (prosumententarief omvormer 2.5) = 250€
- met PV (opbrengst 3200 kwh) en met nieuw nettarief 2021 (geen prosumententarief) :
>> zelfverbruik 1000kwh : 0€ en injectie 2200 kwh
>> 2000 kwh terug afname aan nettarief eigen verbruik, dus aan +/-0.20€ (nettarief,distributie,heffingen) is 2000kwh x 0.20€ = 400€
De overinjectie zou ik kwijt zijn (nog geen politieke afspraak daaromtrent).

Had ik nu bv. 2500kwh afname, dan zou de 2200kwh (totaal eigen injectie) aan 0.20€ + 300kwh extra aan 0.30€ verrekend zijn.
Klop dit?
Plaats reactie