plaatsing digitale meter weigeren

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
lennie
Master lid
Installatie Land: België

Re: plaatsing digitale meter weigeren

Bericht door lennie »

JefdeWit schreef: 03 sep 2020, 08:48 Het zal je niet meer verbazen maar ook dat vind ik niet meer dan normaal.
Voor mij hadden ze al lang de km-heffing mogen invoeren.
En een CO2 heffing.
Jij vind het, hoop ik toch, ook niet meer dan normaal dat je wordt betaald voor ieder uur dat je werkt of een prestatie levert voor een ander?
Voor het gebruik van een vervoermiddel op fossiele brandstof betaal je nu ook veel te weinig.
Die is er toch al? De accijns op brandstof (diesel en benzine) zorgt bijna voor een verdubbeling van de basisprijs. Daar komt dan nog eens 21% BTW bovenop. Enige uitzondering is LPG waar geen accijns op zit, enkel BTW.
Dus hoe vervuilender je auto, hoe meer je betaalt. Hoe meer je rijdt hoe meer je betaald. Een Km-heffing is dus een moeilijke oplossing voor iets wat eigenlijk al bestaat.
En voor bedrijfswagens wordt er ook al rekening gehouden met de CO2 uitstoot.
Het zal wel een beetje typisch Belgisch zijn om alles meermaals te willen belasten. En als dat geld dan nog gebruikt zou worden om de alternatieven te verbeteren zou dat een goede zaak zijn, maar veelal gaat het in de bodemloze put van onze schatkist (lege doos).
Als iedereen straks electrisch gaat rijden wordt het wel weer een ander verhaal natuurlijk.
JefdeWit schreef: 03 sep 2020, 08:48 Ik vind het logischer dat er een belasting komt op herhaald gebruik van een zaak (dus ook de weg en de publieke ruimte) dan een herhaalde belasting op het louter bezit van een goed (deze belasting is best eenmalig en bij aanschaf van het goed).
Daar heb je een punt.
JefdeWit schreef: 03 sep 2020, 08:48 De 'bijdrage' voor nachtverlichting is evenwel onzinnig geworden. Dat stamt nog uit de tijd dat de kerncentrale's 's nachts te veel produceerden en moeilijk voor korte tijd terug te schakelen zijn. En op veel plaatsten wordt de nachtverlichting niet meer geplaatst of een deel van de nacht al uitgeschakeld. In een gemoderniseerd energielandschap past nachtverlichting niet echt meer in het plaatje. Moderne vervoermiddelen (zowel auto's als motors en fietsen) kunnen tegenwoordig ook al uitgerust worden met performante nachtverlichting. ieder die perse 's nachts nog over de straat wil kan dus in zijn eigen nachtverlichting voorzien zonder dat er daarom constant lichtvervuiling moet zijn in nagenoeg verlaten straten.
Ook helemaal mee eens. Autosnelwegen de hele nacht verlichten is waanzinnig. Eventueel een verlichting ifv drukte en weersomstandigheden zou verstandiger zijn. Verlichting van wegen in bebouwde kommen en woonwijken is m.i. een ander verhaal omdat dit ook z'n weerslag heeft op de veiligheid van zwakke weggebruikers en de veiligheid in het algemeen.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Heeft dit iets te maken met het weigeren van de digitale meter?
Ook even verplaatst naar het juiste onderwerp.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

lennie schreef: 03 sep 2020, 09:33 Die is er toch al? De accijns op brandstof (diesel en benzine) zorgt bijna voor een verdubbeling van de basisprijs. Daar komt dan nog eens 21% BTW bovenop. Enige uitzondering is LPG waar geen accijns op zit, enkel BTW.
Dus hoe vervuilender je auto, hoe meer je betaalt. Hoe meer je rijdt hoe meer je betaald. Een Km-heffing is dus een moeilijke oplossing voor iets wat eigenlijk al bestaat.
En voor bedrijfswagens wordt er ook al rekening gehouden met de CO2 uitstoot.
Het zal wel een beetje typisch Belgisch zijn om alles meermaals te willen belasten. En als dat geld dan nog gebruikt zou worden om de alternatieven te verbeteren zou dat een goede zaak zijn, maar veelal gaat het in de bodemloze put van onze schatkist (lege doos).
Als iedereen straks electrisch gaat rijden wordt het wel weer een ander verhaal natuurlijk.
Op elektriciteit uit bv. eigen PV betaal ik nul euro BTW en nul euro accijnzen. Wegenbelasting en BIV betaal ik ook al niet bij aankoop.
Als het een bedrijfswagen is kan deze voor 100% fiscaal afgetrokken worden en de VAA is een forfaitair minimum tot 39.666 € (dus maar net zo veel als bij de kleinste lichtste fossiele auto) en daarboven slechts de cataloguswaarde x 6/7 x 4% x ouderdomspercentage wat een belachelijk lage belasting is voor deze categorie auto's.
Ik gebruik dus het openbare wegennet zonder er ook maar iets aan bij te dragen. En ik ben heus niet de enige.

De belastingen op fossiele brandstof dekken geenzins de kosten die er door veroorzaakt worden.
Aan een km-heffing is technisch ook niets moeilijk aan. Het bestaat al jaren voor vrachtverkeer.
Met een km-heffing kan je ook gerichter volgens tijdslot en plaatsbepaling werken dan met een belasting op de gebruikte brandstof. Eenmaal je die betaald hebt rij je voor dezelfde prijs waar en wanneer je wil.

Voor mij persoonlijk mag gerust alles zo blijven zoals jij het voorstel hoor. :D
Maar ik begrijp best dat dit niet houdbaar blijft.

Zoals een ander het al minder plastisch omschreef, je springt best op een kar waar nog maar weinig volk opzit. :mrgreen:
Odul
lid

Bericht door Odul »

ZonC5froeme-456 schreef: 01 sep 2020, 21:32 Beste,
Omdat de 15jaar na mijn installatie datum bijna voorbij zijn valt voor mij de prosumenten tax weg.
Dit is zeker een financieel verlies ALS de terugdraaiende teller wegvalt. Je eigen geproduceerde stroom die het net op gaat moet je terug betalen als je hem er afhaald in de winter. Of ben ik verkeerd ingelicht????
Voor zover ik het weet, is het niet "als". Maar zeker!
Na 15 jaar heb je geen recht meer op het terugdraaiende systeem. Tenminste vanaf je een digitale meter hebt. Een analoge kan dit niet onderscheiden .

Vandaar dat sommige eigenaars van zonnepanelen, die digitale meter liever niet zien, of de plaatsing ervan zolang mogelijk vooruit willen schuiven.
honda4life
lid

Bericht door honda4life »

Odul schreef: 03 sep 2020, 17:46 Vandaar dat sommige eigenaars van zonnepanelen, die digitale meter liever niet zien, of de plaatsing ervan zolang mogelijk vooruit willen schuiven.
Binnen 15 jaar gaan deze eigenaars zelf nog smeken voor een digitale meter te plaatsen en uit eigen zak betalen!
Ze hebben 15 jaar de tijd om de "correctiefactor" voor een analoge meter langzaam op te trekken, en dat zal uiteraard niet in hun financiële voordeel zijn. (of hé, een controleur voor meteropname kost plots geld)

Het heeft totaal geen zin twee systemen gelijktijdig te onderhouden, de kost voor een systeem voor een kleiner wordende groep zal onder minder mensen verdeeld worden en bijgevolg duurder worden.
Ah meneer heeft al x keer geweigerd... Boeit niet dus betalen!
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Bwa, 15 jaar is lang hè. Zeker op de energiemarkt.

Misschien komt men binnen die tijdspanne de PV-eigenaars nog smeken om hun oversschot aan stroom te mogen afnemen.
Boeit het niet mag de overheid een de EU een boete betalen wegens niet naleven aangegane verbintenissen. :D

Of over 15 jaar staat men technologisch zo ver met de produktiecapaciteit van een PV-installatie en de betaalbaarheid van accu's dat de kosten
voor het gebruik van het net over een wel heel kleine groep moet verdeeld worden.
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Odul schreef: 03 sep 2020, 17:46
ZonC5froeme-456 schreef: 01 sep 2020, 21:32 Beste,
Omdat de 15jaar na mijn installatie datum bijna voorbij zijn valt voor mij de prosumenten tax weg.
Dit is zeker een financieel verlies ALS de terugdraaiende teller wegvalt. Je eigen geproduceerde stroom die het net op gaat moet je terug betalen als je hem er afhaald in de winter. Of ben ik verkeerd ingelicht????
Voor zover ik het weet, is het niet "als". Maar zeker!
Na 15 jaar heb je geen recht meer op het terugdraaiende systeem. Tenminste vanaf je een digitale meter hebt. Een analoge kan dit niet onderscheiden .

Vandaar dat sommige eigenaars van zonnepanelen, die digitale meter liever niet zien, of de plaatsing ervan zolang mogelijk vooruit willen schuiven.
Het is helemaal NIET zeker dat het wegvallen van de terugdraaiende teller een financieel verlies betekent.
In mijn geval doe ik daar ongeveer 500€/jaar winst mee, en daarom heb ik zelf aangevraagd om een digitale meter te krijgen.
Je moet met je eigen cijfers van produktie en verbruik de rekening maken, en niet zomaar veralgemenen.
nete
lid

Bericht door nete »

mabo schreef: 16 sep 2020, 21:36
Het is helemaal NIET zeker dat het wegvallen van de terugdraaiende teller een financieel verlies betekent.
In mijn geval doe ik daar ongeveer 500€/jaar winst mee, en daarom heb ik zelf aangevraagd om een digitale meter te krijgen.
Je moet met je eigen cijfers van produktie en verbruik de rekening maken, en niet zomaar veralgemenen.
Dagdromen ?
Als de digitale meters bij alle bezitters van zonnepanelen geen mooie winst zou opleveren voor de VREG dan zouden ze niet zo bezeten zijn om ze bij absolute voorrang bij hen te plaatsen.

En die klucht van een simulatie maakte het helemaal af. 45% direct verbruik ga ik hebben, ook al meldde ik dat ik nooit thuis ben.
mabo
Senior lid

Bericht door mabo »

Je roept zomaar wat, zonder mijn situatie te kennen, iedereen moet voor zichzelf de rekening maken.
Het zou fijn zijn als mensen eerst eens zouden nadenken vooraleer ze zomaar om het even wat rondtoeteren.

Bij mij is het zeker geen dagdroom, ik betaal momenteel meer aan prosumententax dan wat ik aan totaal elektriciteitsverbruik heb zonder de produktie van mijn zonnepanelen in rekening te brengen.
De produktie van de zonnepanelen zal de situatie er enkel nog op verbeteren met het nieuwe tarief.
Mijn berekening staat trouwens elders op dit forum, en is door andere forumleden, en door de Ecopower klantendienst geverifiëerd.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

@nete fluvius is niet echt bezeten om ASAP de pv eigenaars van een DM te voorzien. Ik vroeg er zelf een, maar zei er meteen bij dat ik er niet voor wou betalen. Ik zou er een voordeel van ongeveer 150 euro mee doen zonder gewoontes te veranderen.

Maar ik moet dus braaf mijn beurt afwachten. Dat kreeg ik als antwoord terug. Ze installeren wellicht per straat.
mabo
Senior lid

Bericht door mabo »

Inderdaad, bij mij heeft het zelfs meer dan een maand geduurd eer ze mijn aanvraag behandeld hebben.
Toen ik na een maand, en verschillende telefonische en schriftelijke rappels nog steeds niets anders gehoord had dan, we zullen u na 5 dagen antwoorden, heb ik allerlei andere manieren gezocht om toch mijn meter geplaatst te krijgen (post op dit forum, in de hoop dat er iemand van Fluvius zou meelezen, mails naar Fluvius bestuurders om te vragen waarom ik na meer dan een maand nog steeds geen antwoord kreeg, ...)
en dan kreeg ik plots een mail dat ze op een bepaalde datum gingen langskomen.
Ook nu weer sleept mijn aanvraag om de gebruikerspoorten open te zetten en om te schakelen naar het nieuwe nettarief aan.

Je kan ze dus moeilijk beschuldigen dat ze bezeten zijn om die meter en het nieuwe tarief zonder terugdraaiende teller bij de burger binnen te krijgen.
Odul
lid

Bericht door Odul »

mabo schreef: 23 sep 2020, 14:24 Je roept zomaar wat, zonder mijn situatie te kennen, iedereen moet voor zichzelf de rekening maken.
Het zou fijn zijn als mensen eerst eens zouden nadenken vooraleer ze zomaar om het even wat rondtoeteren.

Bij mij is het zeker geen dagdroom, ik betaal momenteel meer aan prosumententax dan wat ik aan totaal elektriciteitsverbruik heb zonder de produktie van mijn zonnepanelen in rekening te brengen.
De produktie van de zonnepanelen zal de situatie er enkel nog op verbeteren met het nieuwe tarief.
Mijn berekening staat trouwens elders op dit forum, en is door andere forumleden, en door de Ecopower klantendienst geverifiëerd.
Uiteraard zullen er wel mensen zijn waarbij de nieuwe regeling een gunstig effect heeft.
Als niemand er voordeel bij zou hebben, pas dan zou de vreg de bal totaal mis slaan.

Maar je mag gerust zijn, bij de overgrote meerderheid ( die niet elke kilowatt eruit proberen te halen) is het afschaffen van de terugdraaiende teller een serieus verlies.
Odul
lid

Bericht door Odul »

bartgo schreef: 23 sep 2020, 17:19 @nete fluvius is niet echt bezeten om ASAP de pv eigenaars van een DM te voorzien. Ik vroeg er zelf een, maar zei er meteen bij dat ik er niet voor wou betalen. Ik zou er een voordeel van ongeveer 150 euro mee doen zonder gewoontes te veranderen.

Maar ik moet dus braaf mijn beurt afwachten. Dat kreeg ik als antwoord terug. Ze installeren wellicht per straat.
Nee, ze installeren volgens: nieuwbouw, renovatie, en dan zonnepaneel eigenaars. De straat doet er niet toe.
Plaats reactie