weigering plaatsing digitale meter

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
dyckie
Senior lid
Installatie Land: België

Re: weigering plaatsing digitale meter

Bericht door dyckie »

En dit is laatst ook nog een artikel da ze sneller dan voorzien zullen geplaatst worden.

https://www.hln.be/geld/hogere-energief ... ~acddeafd/
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

JefdeWit
lid
Installatie Land: Ander

Bericht door JefdeWit »

Dat de VREG op een versnelde uitrol aandringt ligt nogal voor de hand.
Zonder digitale meter werkt hun plan immers niet en riskeert men weer een rechtzaak wegens schending van het gelijkheidsbeginsel.

Maar dat maakt nog steeds de effectieve gevolgen van een weigering tot plaatsing niet duidelijk.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie »

Dit kan er ook nog gebeuren als u weigerd.

Gevallen waarin afsluiting van elektriciteit en/of aardgas toch mogelijk is
In een aantal situaties kan de distributienetbeheerder de toevoer van elektriciteit en/of gas afsluiten:

bij een onveilige situatie;
bij een leegstaande woning;
bij fraude door de klant;
als een klant na een verhuis niet laat weten welke leverancier hij wil;
als de klant weigert met de distributienetbeheerder een afbetalingsplan af te sluiten of het niet nakomt;
als de klant de normale toegang weigert tot de plaats waar de elektriciteits- of gasmeter staat opgesteld;
als de klant het verbruik van de minimale levering van elektriciteit aan 10 ampère niet betaalt;
als de klant die geen budgetmeter heeft, zijn rekeningen bij de distributienetbeheerder niet betaalt;
als het leveringscontract met de klant is opgezegd om een andere reden dan wanbetaling en de klant binnen 90 dagen vanaf het moment dat de distributienetbeheerder hem energie levert, geen contract afsluit met een leverancier;
als een klant gedurende 180 kalenderdagen zonder schuld werd beleverd door de distributienetbeheerder en binnen de 60 dagen die daarop volgen geen contract wil afsluiten met een leverancier.
Om klanten tijdens de winterperiode niet zonder energie te zetten, mag nooit worden afgesloten in de periode van 1 december tot 1 maart.

In de eerste 3 gevallen kan de distributienetbeheerder zelf de beslissing nemen tot afsluiting. In de andere gevallen geniet de klant een bijkomende bescherming en moet de distributienetbeheerder zijn verzoek tot afsluiting voor advies overmaken aan de Lokale Adviescommissie (LAC) die in elke gemeente is opgericht. Daarin zetelen de volgende leden:

de hoofd-maatschappelijk werker van de sociale dienst van het OCMW (die ook voorzitter van de LAC is);
een lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het OCMW;
een vertegenwoordiger van de betrokken distributienetbeheerder;
wanneer de klant begeleid wordt door een erkende instelling voor schuldbemiddeling kan iemand van deze instelling mee vergaderen.
De LAC moet voorkomen dat huishoudelijke klanten worden afgesloten van elektriciteit, gas of water. De LAC vergadert om advies te geven en een oplossing te zoeken als een netbeheerder bij de LAC een verzoek tot afsluiting indient of een klant een verzoek tot heraansluiting overmaakt. Het advies van de LAC moet steeds gemotiveerd en bij consensus worden geleverd.

Dyckie

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

@JefdeWit
Indien je de meteropnemer niet binnen laat gaat de DNB inderdaad gaan schatten en wel volgens een vastgestelde formule. Hiertegen kan je geen bezwaar meer indienen.
Indien je de DNB niet binnen laat kunnen ze u in gebreke stellen omdat je de toegang tot hun installatie weigert. Indien de DNB denkt dat werken aan hun installatie in uw huis noodzakelijk en verantwoord is dan kunnen ze, nu u in gebreke gesteld te hebben, de nodige acties ondernemen om legaal de toegang tot het leveringspunt te bekomen (slotenmaker, ...).
DNB's hebben dit in het verleden al toegepast en ik vermoed dat dit hun voorkeurstraject is om uw aansluitpunt af te sluiten (vergrendelen)

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie »

bruma schreef:
22 mei 2020, 19:31
@JefdeWit
Indien je de meteropnemer niet binnen laat gaat de DNB inderdaad gaan schatten en wel volgens een vastgestelde formule. Hiertegen kan je geen bezwaar meer indienen.
Indien je de DNB niet binnen laat kunnen ze u in gebreke stellen omdat je de toegang tot hun installatie weigert. Indien de DNB denkt dat werken aan hun installatie in uw huis noodzakelijk en verantwoord is dan kunnen ze, nu u in gebreke gesteld te hebben, de nodige acties ondernemen om legaal de toegang tot het leveringspunt te bekomen (slotenmaker, ...).
DNB's hebben dit in het verleden al toegepast en ik vermoed dat dit hun voorkeurstraject is om uw aansluitpunt af te sluiten (vergrendelen)
Ze kunnen ook buiten aan de paal loskoppelen of een put graven en de kabel daar loskoppelen. Als dit gebeurt bent u terug verplicht een aansluiting aan te vragen en een geldig keuringsverslag.

Dyckie

JefdeWit
lid

Bericht door JefdeWit »

Jongens, jullie moeten mij niet overtuigen van de theoretische gevolgen hoor. ;-)
Ik ben niet van plan en heb geen enkele reden om eventueel de plaatsing van een digitale meter te weigeren.
Veel hangt ook af van de tarieven die gekoppeld worden aan de plaatsing van die meter.
Zolang de terugdraaiende teller nog werkt zie ik geen enkele reden tot weigering of bijkomende investeringen.
Maken ze het te bont vragen we tijdig een afkoppeling van het net aan. Veel doeltreffender, sneller en vooral goedkoper dan dwars te gaan liggen
tegen iets dat je op termijn toch niet kan winnen.
En voor iemands bloed weer zonder reden begint te koken, ik ben in normale omstandigheden maar in België tussen begin maart-april en eind september-begin oktober. Zelfs in Vlaams-Brabant dan genoeg zon om eventueel zonder net verder te kunnen. $*

De vraag was wat er nu effectief gebeurt als je de plaatsing van de digitale meter weigert.
Uit parlementaire vragen blijkt dat een 1% de meter weigert waar na wat 'overtuiging' nog een 23% overblijft.
Toch nog enkele honderden.
Gewoon nieuwsgierig wat er effectief gebeurt als je voet bij stuk houdt.
Daar vind ik nog geen gebruikerservaringen van.

Geldig keuringsverslag? Bij mijn weten is een keuringsverslag 25 jaar geldig en blijft dit gewoon geldig bij het installeren van een nieuwe meter
of nieuwe heraansluiting van een bestaande woning.

Of ze je zo maar fysiek van het net mogen loskoppelen weet ik niet.
Zelfs wanbetalers worden niet zonder basis elektriciteit geplaatst.
Ik ga het zelf wel niet uitproberen. Maar zijn daar voorbeelden van?

Er is immers een aansluitverplichting voor de netbeheerder maar niet voor de netgebruiker. Wettelijk mag je dus als gebruiker off grid gaan maar de netbeheerder mag je geen aansluiting weigeren. Kan wel zijn dat er voor dat laatste ontbindende voorwaarden zijn als de gebruiker bepaalde regels niet respecteert maar daar heb ik me nog niet in verdiept. Uiteraard wegens geen plannen dit ooit nodig te hebben. Off grid gaan uiteraard wel*.
Dat laatste valt overigens best mee in kostprijs: 86,86 euro als je gewoon je teller wil laten verzegelen. Als je de installatie fysiek wil afkoppelen ben je er van af voor 531,83 € voor een ondergrondse aansluiting en 202,80 € voor een bovengrondse kost 202,80 €. Bedragen incl. BTW.
Netbeheerder Fluvius heeft trouwens zelf geen enkel idee hoeveel eilandinstallaties er in Vlaanderen zijn. :roll:
Maar dit terzijde.

*Bron: Gecoördineerd antwoord 1 en 5 op vraag nr. 92 van gewezen Vlaams volksvertegenwoordigster Ann Soete aan de Vlaamse minsiter van Begroting, Financiën & Energie op 28.01.2019.
Laatst gewijzigd door JefdeWit op 22 mei 2020, 20:26, 3 keer totaal gewijzigd.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie »

Alleen met eiland installaties of off grid genoemd heb je enkel een problemen als er ooit een bliksem inslag moet zijn of brand door kortsluiting want dan heb je er geen keuringsverslag van want off grid moet niet gekeurd worden. Dus weet niet hoe verzekeraars hierop gaan reageren qua uitbetaling. Denk daar ook maar eens aan voor off grid te gaan. En installateur van zo een elektrische installatie zal zijn handen dan ook terug trekken en zeggen van das mijn fout niet want meneer wou een off grid installatie en die moet niet gekeurd worden dus zal dan alles voor de rekening van de eigenaar zijn. Maar aan dit voorval word nooit over nagedacht.

Dyckie

JefdeWit
lid

Bericht door JefdeWit »

dyckie schreef:
22 mei 2020, 20:24
Dus weet niet hoe verzekeraars hierop gaan reageren qua uitbetaling.
Denk daar ook maar eens aan voor off grid te gaan. En installateur van zo een elektrische installatie zal zijn handen dan ook terug trekken en zeggen van das mijn fout niet want meneer wou een off grid installatie en die moet niet gekeurd worden dus zal dan alles voor de rekening van de eigenaar zijn. Maar aan dit voorval word nooit over nagedacht.
Nou ik weet het wel.
Je zegt zelf dat je het niet weet maar gaat dan wel een paar conclusies publiceren?
Je begint wel een paar zaken heel erg door elkaar te halen.
Laten we er mee beginnen dat ik uiteraard niemand afraad zijn installatie te laten goedkeuren. Ik zeg alleen dat de keuring met gunstig gevolg 25 jaar geldig is en ook geldig blijft als je terug wil heraansluiten.
Jij komt dan tot het besluit dat een off grid installatie niet gekeurd is. Je gaat zelfs zo ver om te veronderstellen dat ze niet meer verzekerd is?
Je redenering klopt trouwens ook niet voor netaangesloten installaties. Talloze Vlaamse netgekoppelde installaties hebben in de loop der tijd zulke uitbreidingen ondergaan of zijn woningen van zo'n ouderdom dat ze geen geldige keuring meer hebben. Je kan in dit land zelfs voor verkoop woningen laten keuren en afkeuren zonder dat de verkoop daardoor kan geannulleerd worden. Zelfs een netwerkbeheerder wordt dan niet wakker. En er is geen enkele sanctie aan verbonden.
Staat los van de verzekering van die woning (wat trouwens ook geen verplichting is). Die kijken bij een incident naar intentie, oorzaak en gevolg. En brand door een blikseminslag in een niet meer geldig gekeurde woning is nu wel het slechtste voorbeeld dat je kan aanhalen om je punt te maken.
De bliksem is er nl. niet ingeslagen omdat de woning niet meer geldig gekeurd was. ;-) Goddelijke interventies uiteraard buiten beschouwing gelaten. Daar houdt geen enkele verzekering heden nog rekening mee.
Oorzaak blikseminslag, gevolg brand of schade zonder kwaadwillig opzet noch nalatigheid. Er is geen oorzakelijk verband tussen de geleden schade en de ongeldige keuring of afwezigheid van keuring. Verzekering zal moeten uitbetalen.
De installateur heeft er nog minder mee te maken. De keuring is een verantwoordelijkheid van de eigenaar van de woning.

Om je gerust te stellen: mijn Belgische woning is wettelijk in orde met de keuring. Nog twintig jaar lang. Ze is zelfs verzekerd. Ze is bovendien afzonderlijk verzekerd voor de PV-installatie. Dat zal ze dus ook nog zijn als ik zou besluiten binnen 20 jaar off grid te gaan. Of de wetgeving zou in tussentijd moeten wijzigen. Maar dat geldt dan voor iedereen. Maar blijkbaar liggen nu ook veel Vlamingen niet wakker van die wetgeving, zelfs netverbonden.
Mijn eilandinstallatie voldoet ook aan alle lokale voorschriften en het pand is eveneens voldoende verzekerd.

Denk dat ik over oorzaak en gevolg dus redelijk grondig nagedacht heb?
Dat er nooit over nagedacht wordt klopt dus ook al niet. Toch al minstens één keer. Ik ben er zelfs getuige van. :D

Toch bedankt voor de bezorgdheid.
Alleen moet je proberen door warrige verbanden te leggen niet tot de verkeerde besluiten te komen.
Je jaagt er minder geïnformeerde mensen alleen maar onnodig schrik mee aan.

susxt

Bericht door susxt »

JefdeWit schreef:
22 mei 2020, 18:16

Dan ben je toch tijdelijk in een bevoorrechte positie?
Als je periode van 15 jaar vervallen is en je hebt nog geen digitale teller kan je gewoon gebruik blijven maken van de terugdraaiende teller want je analoge meter kunnen ze niet van op afstand uitlezen noch doen ophouden met terugdraaien.

In de praktijk zijn er al een aantal weigeringen geweest voor het plaatsen van de digitale meter. Dat heeft men voorlopig op zijn beloop gelaten.

Je kan de deur een tijdje gesloten houden maar niet voor altijd. Gezien je een analoge teller hebt moet je periodiek je deur openen voor de manuele opname van deze teller. Laat je dit niet toe kunnen ze, zoals Janus al aanhaalt, bij gebrek aan fysieke controle je verbruik gaan schatten. Wat als ze dit veel hoger schatten dan je werkelijk verbruik? Dan is het aan jou om het tegendeel te bewijzen. Zonder harde maatregelen kunnen ze je dus gemakkelijk 'uitroken' zonder dat dit de sensatiepers haalt.
Als ik een slimme meter laat installeren zal deze vanaf 2022 niet meer terugdraaien. Ik ben dus niet in een bevoorrechte positie. Daarbij toen ik in 2018 mijn installatie uitbreidde was er geen sprake van het beperken van een terugdraaiende meter en gezien deze installatie dient voor een warmtepomp heb ik in de winter stroom nodig. Ik had hiervoor nooit gekozen als ik wist dat ik in de winter stroom zou moeten kopen.

Een meterman mag van mij komen kijken naar de teller. Een installateur is nog geen meterman, die blijft dus buiten staan ;)

JefdeWit
lid

Bericht door JefdeWit »

Dat is juist.
Ik wist niet dat je al een datum gekregen van plaatsing van de digitale meter.
Ik bedoelde dat als je 15-jarige periode vervalt en je hebt dan nog geen digitale meter je alsnog van een terugdraaiende meter kan genieten ook al
is de termijn vervallen.

Je opmerking over de combinatie terugdraaiende teller PV + warmtepomp is ook volledig juist.
Bij de nieuwe tarifering zullen ze daar toch iets op moeten vinden of dat scenario stuikt ook helemaal in elkaar.

Wettelijk gezien moet je de netwerkbeheerder steeds toegang verschaffen tot de ruimte waar je meter staat. Niet alleen voor opname van de standen maar ook voor o.a. onderhouds- en technische werkzaamheden. De meter is immers niet je eigendom. Je huurt hem gewoon.
Ik ben even nieuwsgierig als jij om de praktische gevolgen te zien van het blijven weigeren van de digitale meter.
Maar ik vrees er voor dat ze vanaf een bepaald punt geen andere keuze hebben dan krachtdadig op te treden. Als het bekend wordt dat een handvol prosumenten met succes en zonder gevolgen de plaatsing van de digitale meter weigeren brengt dat een tsunami van volgers teweeg en rijden ze zich vast. Het kan zijn dat je argumenten hebt om de weigering via juridische weg af te dwingen. Maar tegen de tijd dat die uitspraak er komt is je periode van 15 jaar normaal al verlopen. Zo win je dus ook niets.
Je bent er toch van op de hoogte dat er juist een omgekeerd beroep loopt? Men wil zelfs het recht op 15 jaar terugdraaiende teller afschaffen. Niet verlengen of van onbepaalde duur maken. In de praktijk mogen we dus al blij zijn dat we die 15 jaar effectief halen.
Al zal het in jouw specifiek geval niet veel uitmaken.

susxt

Bericht door susxt »

Hopelijk gaat een grote hoop eigenaars die in 2009 plaatsten wakker worden en die 15 jaar beginnen aanvechten, want over 4 jaar is 't voor hun ook afgelopen. Jammer dat wij als een van de eerste "groene pioniers" vlugger gestraft worden. Wij legden onze panelen nog uit groene overtuiging. Ik betaalde nog 6 euro per Wpiek. Vanaf 2009 deed men het vooral (niet iedereen natuurlijk) om centen te verdienen.
We zullen wel zien hoe dit verhaal gaat aflopen. ;-)

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

susxt schreef:
24 mei 2020, 15:31
...Wij legden onze panelen nog uit groene overtuiging....
Dan begrijp ik je hele betoog hier niet. Ben je ondertussen van mening veranderd? Ben je nu niet meer of minder "groen"? :vraag: :?:
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

JefdeWit
lid

Bericht door JefdeWit »

Het is niet omdat je jaren geleden tegen een relatief hoge prijs al geÏnvesteerd hebt in ecologische oplossingen je er jaren later
nog eens extra voor moet afgestraft worden.
Nieuwe maatregelen kan onder voortschrijdend inzicht niemand tegenhouden.
Maar het gaat tegen alle economische logica in om deze steeds door te voeren met terugwerkende kracht.
Dan verliest men op den duur het vertrouwen van iedere investeerder en gelooft niemand je nog.

Net zoals bij de GSC hadden ze voor de terugdraaiende teller beter daar ook een minimale rechtenperiode aan gekoppeld.
Die kon na afloop dan altijd niet verlengd worden, ongewijzigd voortgezet of verlengd onder ander voorwaarden.
Nu hebben ze een systeem ingevoerd waarbij he teerst leek of je investering tegenvoorwaarden van onbepaalde duur was.
Om dan nog andere sytemen daar aan te koppelen en te promoten (elektrisch vervoer, elektrisch verwarmen,...) om dan de voorwaarden keer op keer te wijzigen en ze finaal zo onaantrekkelijk te maken dat je bijna beter niets doet dan nog in iets te investeren.

Plaats reactie