Bestaande Slimme Meter : welke garanties ?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
sunnysideup
junior lid
Installatie Land: België

Bestaande Slimme Meter : welke garanties ?

Bericht door sunnysideup » 03 nov 2018, 13:17

Hallo allen,

Geen idee of dit aansluit bij een bestaand draadje :

Alvorens in photovoltaïsche panelen te investeren wil ik zekerheid rond mijn teller. Ik heb reeds een vijftal jaar een slimme meter uit een proefproject van Eandis. Eentje zoals op deze foto :

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170518_02888814

Iemand die weet met welke regel ik rekening moet houden, met zicht op invoering digitale tellers ?

Ik ga er nu van uit dat ik nog 15 jaar na plaatsing PV installatie kan genieten van een terugdraaiende teller (geen onderscheid in tarief op/van net). Eandis heeft mij dat mondeling bevestigd. Maar waar vind ik dat zwart op wit ? Al hartelijk dank om mij het bos door de bomen te doen zien.

Koidream
Senior lid

Re: Bestaande Slimme Meter : welke garanties ?

Bericht door Koidream » 03 nov 2018, 14:49

Ik denk dat we allemaal in datzelfde bos als jij zit. Heel veel onzekerheden en vooralsnog geen beslissingen.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

sunnysideup
junior lid

Bericht door sunnysideup » 04 nov 2018, 10:05

Aha, dus voor een installatie die bv. vandaag geplaatst zou worden is er in mijn geval geen enkele garantie op terugdraaiende teller ? Ook niet voor 15 jaar ?

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 04 nov 2018, 11:36

Tot 01/07/2015 was het volledig terugdraaiende teller, dan is er de prosumententarief bijgekomen
Nadien is er die garantie op 15 jaar gekomen waar vroeger geen spraken van was
Nu met die domme slimme meter is er sprake dat de nettarieven zullen aangerekend worden ipv de prosumententarief en alleen het zelfverbruik niet zal aangerekend worden
Regels veranderen zomaar, hoe kan je dan weten of het de investering waard is ?
What's next ??? :roll:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 04 nov 2018, 12:53

YveST3 schreef:
04 nov 2018, 11:36
Tot 01/07/2015 was het volledig terugdraaiende teller, dan is er de prosumententarief bijgekomen
Nadien is er die garantie op 15 jaar gekomen waar vroeger geen spraken van was
Nu met die domme slimme meter is er sprake dat de nettarieven zullen aangerekend worden ipv de prosumententarief en alleen het zelfverbruik niet zal aangerekend worden
Regels veranderen zomaar, hoe kan je dan weten of het de investering waard is ?
What's next ??? :roll:
De volgende stap zullen de "dynamische" energietarieven zijn. Men gaat er nu van uit dat dit vanaf 2021-2022 technisch mogelijk zou zijn
De energieleverancier zal jou een bepaalde vergoeding kunnen betalen voor je geïnjecteerde stroom (... €c/kWh injectie), maar zal ook een andere prijs aanrekenen voor elke kWh die je van het net haalt. Zo kan je een vergoeding krijgen voor je overproductie. Deze prijszetting kan op termijn zelfs van kwartier tot kwartier wijzigen. Vandaar DYNAMISCHE prijzen.
In de toekomst zou het zelfs mogelijk zijn om meerdere energieleveranciers te hebben. Eentje die je stroom levert en eentje die jou geïnjecteerde stroom opkoopt.
De prijzen kunnen dan tussen dag en nacht maar ook tussen zomer en winter erg fluctueren. In de zomer eerder lage prijzen en in de winter hoge prijzen.

Neem even de tijd om de hoorzitting in de commissie energie te volgen. Je zal al heel wat wijzer worden. Vooral de tussenkomsten van 3E, FEBEG en FLUVIUS zijn bijzonder leerzaam. https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... 6074#video
Opening hoorzitting 14:30"
- Bram Claeys, ODE >15:20" tot 28:00"
- Ruben Baetens, 3E > 28:40" tot 44:55"
- Marc van den Bosch, FEBEG 45:15" tot 1:01:56"
- Walter Van den Bossche, Fluvius 1:02:15" tot 1:21:07"
- Pieterjan Renier, VREG 01:21:20" tot 1:41:05"
Vragen vanaf 1:41:21"
FEBEG is de koepel van energieleveranciers. Fluvius de fusiegroep Infrax-Eandis
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 04 nov 2018, 13:13

sunnysideup schreef:
03 nov 2018, 13:17
Hallo allen,

Alvorens in photovoltaïsche panelen te investeren wil ik zekerheid rond mijn teller. Ik heb reeds een vijftal jaar een slimme meter uit een proefproject van Eandis. Eentje zoals op deze foto :

Iemand die weet met welke regel ik rekening moet houden, met zicht op invoering digitale tellers ?

Ik ga er nu van uit dat ik nog 15 jaar na plaatsing PV installatie kan genieten van een terugdraaiende teller (geen onderscheid in tarief op/van net). Eandis heeft mij dat mondeling bevestigd. Maar waar vind ik dat zwart op wit ? Al hartelijk dank om mij het bos door de bomen te doen zien.
Er is nog niks definitief beslist.
Maar je gaat sowieso een nieuwe digitale meter krijgen eentje met 2 poorten een S1 en een P1 poort. Daarop kan je dan zelf aangeschafte soft- en hardware op laten aansluiten.
Over welke gegevens kan jij nu al beschikken? Kan jij zien welk verbruiksprofiel jij hebt. dwz Hoeveel stroom verbruik je op welk moment van de dag? Wat is je piekbelasting, vermogen, spanning, enz?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

sunnysideup
junior lid

Bericht door sunnysideup » 04 nov 2018, 17:53

DaanW schreef:
04 nov 2018, 13:13
sunnysideup schreef:
03 nov 2018, 13:17
Hallo allen,

Er is nog niks definitief beslist.
Maar je gaat sowieso een nieuwe digitale meter krijgen eentje met 2 poorten een S1 en een P1 poort. Daarop kan je dan zelf aangeschafte soft- en hardware op laten aansluiten.
Over welke gegevens kan jij nu al beschikken? Kan jij zien welk verbruiksprofiel jij hebt. dwz Hoeveel stroom verbruik je op welk moment van de dag? Wat is je piekbelasting, vermogen, spanning, enz?
Wel, ik heb een tijdje terug getracht de slimme meter uit te lezen maar dat is me tot op heden jammer genoeg niet gelukt. Zie ook dit bericht dat ik daarrond een tijdje geleden startte :

viewtopic.php?f=46&t=20526&p=237104#p237104

De HAN poort is een soort P1 poort maar dan via UTP als ik het goed heb. Best jammer dat ik het nog niet aan de praat heb.

Het antwoord op mijn vraag rond zekerheid terugdraaien (en dus rendement) is dus dat er ook voor mensen die nu nog aansluiten geen duidelijkheid is. Ik denk dat ik daarom dan ook geen panelen ga leggen op dit ogenblik. Ook jammer.

Koidream
Senior lid

Bericht door Koidream » 04 nov 2018, 18:26

sunnysideup schreef:
04 nov 2018, 17:53
... Ik denk dat ik daarom dan ook geen panelen ga leggen op dit ogenblik. Ook jammer.
Wil je dit ook posten op de twitter/ facebook/ wat er nog bestaat van de heer B. Tommelein?
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

Plaats reactie