slimme meters

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
lucdellaert
Installatie Land: België

slimme meters

Bericht door lucdellaert » 11 okt 2016, 19:13

beste vrienden.. ik overweeg een bidirectionele meter (slimme meter) te plaatsen... ik las dat de prosumenten vergoeding wegvalt als je dit doet..
rap uitgerekend doe ik na 14 maanden al winst ...
en ik verbruik nog steeds iets meer dan dat mijn PV installatie opbrengt ....
heeft iemand ervaring met deze meter ?
mvg,
luc dellaert

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: slimme meters

Bericht door janus » 11 okt 2016, 20:00

Welkom op het forum.
Hoe heb je dat dan snel uitgerekend?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

lucdellaert

Bericht door lucdellaert » 11 okt 2016, 21:44

tja... ik heb gevraagd aan mijn leverancier hoeveel prosumenten tarief ik moet betalen ... zo"n 360 euro per jaar blijkbaar ...
en die meter zou rond de 400 euro kosten ... dus ...
als het waar is natuurlijk dat bij aanschaffen van dergelijke meter dit eerste tarief wegvalt ... vandaar mijn vraag op dit forum

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 11 okt 2016, 22:11

lucdellaert schreef:tja... ik heb gevraagd aan mijn leverancier hoeveel prosumenten tarief ik moet betalen ... zo"n 360 euro per jaar blijkbaar ...
en die meter zou rond de 400 euro kosten ... dus ...
als het waar is natuurlijk dat bij aanschaffen van dergelijke meter dit eerste tarief wegvalt ... vandaar mijn vraag op dit forum

Dat werkt alleen als je het grootste gedeelte van je opbrengst ook direct verbruikt.
Als je het later terug moet kopen kost het je meer geld dan dat het opbrengt.

Maar je kan beter dit draadje eens doorlezen en daar verder discuteren:
http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic ... 46&t=19028
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

war21ba

Bericht door war21ba » 10 apr 2017, 22:48

Zonstraal nieuwsbrief 5/2/2017 Digitale Meter

In de betreffende nieuwsbrief worden de beslissingen uitgelegd die de Vlaamse regering heeft verwerkt in een conceptnota rond het invoeren van een digitale meter.

Het standpunt van Zonstraal VZW:
Deze nieuwe regels zijn aanvaardbaar, het had veel slechter kunnen zijn.
Alle partijen, FEBEG, ODE Vlaanderen en de netbeheerders staan achter deze regeling en dus er valt niet aan te ontkomen.
Ook op technisch vlak is de evolutie logisch en niet tegen te houden.
Als alles juridisch correct gebeurt kunnen we daar dus niets tegen in brengen.

Ik ben het daar absoluut niet mee eens!
Er staat onder meer:
Iedereen die tot eind 2020 zonnepanelen plaatst of al geplaatst heeft krijgt het recht om 15 jaar lang zijn injectie af te trekken van zijn verbruik. Dus wie in 2010 zonnepanelen geplaatst heeft kan tot in 2025 van de 'terugdraaiende' teller gebruik maken ook al heeft hij een digitale meter.
Na die periode zou er een compensatiemechanisme ingevoerd worden waarbij je uw (overtollige) stroom zou kunnen verkopen. Details zijn hier echter nog niet van bekend.

Ik heb zonnepanelen geplaatst in 2012 en heb daarvoor als invalide zeer zwaar geleend.
Ik zou me dus in 2027, op 74 jarige leeftijd moeten gaan bezighouden om mijn stroom PROBEREN te verkopen.
Ik denk er nog niet aan! Dit is regelrechte contractbreuk!

Ik heb in 2012 van de beloftes van de netbeheerder en van Vlaanderen printscreens gemaakt en bijgehouden. (zie PDF in bijlage)

Bij mijn netbeheerder Infrax stond duidelijk:
Kies voor groene energie! Installeer je zonnepanelen om elektriciteit op te wekken? Dan bespaar je op je energiefactuur en je krijgt er een vergoeding van je netbeheerder bovenop!
Hierop hebben ze al contractbreuk gepleegd door het prosumententarief en de Turteltaks uit te vinden.

Bij mijn netbeheerder Infrax stond ook duidelijk:
Recht op terugdraaiende meter?
Is het maximaal AC-vermogen van de omvormer (of de som van de omvormers) minder of gelijk aan 10 kVA? Dan heb je recht op een compenserende of terugdraaiende meter. Dat betekent dat de elektriciteitsproductie van de fotovoltaïsche installatie in mindering wordt gebracht van het elektriciteitsverbruik.

In mindering van je factuur
De hoeveelheid geproduceerde elektriciteit wordt rechtstreeks in mindering gebracht van je elektriciteitsfactuur. Je vergoeding is op deze manier gelijk aan de prijs die je per kWh betaalt aan je energieleverancier.

Hierop probeert men nu contractbreuk te plegen!
Wat er ook beweerd wordt, dit is onwettelijk.
Voor de politici die dit proberen erdoor te drukken en al de partijen van deze regering: De afrekening volgt bij de volgende verkiezingen!

Voor Zonstraal VZW: Wees niet te snel met iets aanvaardbaar te noemen en te beweren dat er niet aan valt te ontkomen.

ves
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door ves » 28 mar 2018, 21:51

Hallo, ik vraag mij af hoe men de gegevens van de slimme meter gaat overdragen? Gaat men de omvormer van bv. telenet gebruiken? (kan dit zomaar?)
Wat met de mensen die geen internet hebben?

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 28 mar 2018, 21:56

Huidig via het M2M netwerk op 2G en in de toekomst LTE-M, alles via het mobiele netwerk.
SolarEdge gecertificeerd dealer

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 28 mar 2018, 22:09

Bij Eandis denken ze zelf de signalen op het elektricteitsnet te zetten.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie