Slimme meters gevaar voor privacy & gezondheid ?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
Bas
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Slimme meters gevaar voor privacy & gezondheid ?

Bericht door Bas » 10 jul 2017, 11:57

Ik heb helemaal geen probleem met japio, hij blijkbaar wel met mij... al laat ik me natuurlijk liever niet beledigen.
ik heb niets liever dan dat deze onzinnige discussie beëindigd wordt.

electronics
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door electronics » 24 nov 2017, 02:50

EricG schreef:
06 jun 2017, 10:36
En dat van die gezondheidsrisico's is ook dikke onzin. net hetzelfde als met gsm straling en microgolfoven die kankerverwekkend zou zijn. Waar blijven ze die onzin halen? Ik heb het ook niet voor die "slimme" meter, maar beroep me niet op onzin.
Wie ben jij ??? om zo maar te zeggen dat de gezondheidsrisico's onzin zijn ???
Ik ga al meer dan 30 jaar mee in de sector en hoor al meer dan 20 jaar uit de hoek van echte niet ( gesponsorde ) omgekochte ( echt onafhankelijke ) experten dat de gezondheidsrisico's van onze nieuwe technologieën ( microgolf, dect, gsm ... ) zeker niet te verwaarlozen zijn. In tegendeel...
Straling, hoe miniem ook, en zeker in het gigahertzbereik heeft een duidelijk aantoonbare negatieve invloed op levende organismes

EricG
lid

Bericht door EricG » 24 nov 2017, 17:48

Opgeleid als elektrotechicus, opgegroeid tussen de elektrische en elektronische toestellen en een brede interesse voor wetenschap. Die verhalen hoorde ik ook, maar anders dan ze zo maar aan te nemen ben ik op zoek gegaan naar de zin en onzin ervan. Gsm, wifi edgl werken met niet- ioniserende straling. Voor wie niet weet wat het is: Ioniserende straling is straling die een hoge energie heeft waarbij elektronen uit atomen of moleculen verwijderd raken en elektrisch geladen deeltjes (ionen) achterblijven. Hierdoor treden chemische veranderingen op in de bestraalde moleculen . Deze straling is wel gevaarlijk voor de mens. Niet- ioniserende straling heeft een lage energie en is niet in staat om elektronen uit atomen te doen verwijderen. Vergelijk het met een steentje dat tegen een hoge snelheid tegen uw autoruit terechtkomt, en die beschadigt, daar waar een heftige regenbui geen schade zal aanrichten. Zichtbaar licht is trouwens ook straling, dat veel meer energie bezit dan de straling van GSM en zendmasten.
Alle bekende oorzaken van kanker ontstaan door beschadiging aan het DNA. Straling van gsm, wifi, microgolf en alle andere draadloze communicatie is zoals eerder gezegd niet-ioniserend, wat betekent dat ze niet voldoende energie bezit om DNA-verbindingen te breken. De hoeveelheid gsm-straling is daarbij irrelevant. Het is alsof je stenen over een rivier probeert te gooien die 100 meter breed is. Als je maar 10 meter ver kan gooien, dan maakt het niet uit hoeveel stenen je gooit . De biologische effecten van gsm-straling zijn uitvoeriger onderzocht dan die van gelijk welke chemische stof, eerst door de industrie en daarna door onafhankelijke onderzoekers. De conclusie van de WHO luidt unaniem dat er geen enkel meetbaar effect is op de gezondheid. Veel van die verhalen vinden hun oorsprong in de hoek van zogezegde natuurgenezers en complottheorieën wakkeren de stralingsangst verder aan: de industrie dekt alles toe en de overheden eten uit hun hand.Blijkbaar gelooft men dat veel liever dan wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken.

Rerdvr46
lid
Installatie Land: België

Bericht door Rerdvr46 » 24 nov 2017, 20:42

Juiste uitleg EricG. GHz straling verandert de atomen en moleculen niet. Ze krijgen wel een stootje. Met andere woorden, de energie van de straling wordt omgezet in warmte. Daarom is het niet aangewezen een natte kat in een microgolfoven van 1000 Watt te drogen. Maar een GSM produceert maximum 2 Watt en de warmte die dat bij absorptie in een menselijk lichaam produceert wordt door de bloedsomloop moeiteloos afgevoerd zonder merkbare temperatuurstijging. De energie die men absorbeert van WiFi en DECT is nog vele malen kleiner en het effect is navenant kleiner.

Maar we kunnen ons wel de moeite besparen. Iedereen zal in deze zaak op zijn standpunt blijven. De voorstanders van het voorzorgsprincipe eisen een absoluut bewijs van de onschadelijkheid. Dat bewijs is nooit te leveren.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 24 nov 2017, 21:30

Ik snap die laatste discussies eigenlijk niet
de meter op zich is een elektronisch apparaat met chips.
de communicatiemodule (embedded linux) die ermee praat (serieel/netwerk) wordt, buiten enkele testen van Infrax en in sommige omstandigheden, met draad verbonden met een netwerk.
Dit zorgt voor een uitleesbare dubbele domme elektronische meter, door slimme politici slimme meter genoemd.

marcelr
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Nederland

Bericht door marcelr » 25 nov 2017, 14:57

Die van mij kletst via GPRS met de buitenwereld. Zit geen touwtje aan (nou ja, vooruit, drie fasen en een nul).
zonneboiler: HRSolar, 120L, DeltaSol ES met warmtefluxmeting en DL2 logger, PV: 18x Sanyo HIT-N240SE10, Kostal PIKO 4.2, logging: PVdiary, raspberry pi, zuid 166°, helling 36°.

sjaak
lid
Contacteer:

Bericht door sjaak » 02 dec 2017, 14:10

marcelr schreef:
25 nov 2017, 14:57
Die van mij kletst via GPRS met de buitenwereld. Zit geen touwtje aan (nou ja, vooruit, drie fasen en een nul).
En dat kletsen doet hij standaard maar een keer per 2 maanden... dus tenzij je zelf expliciet toestemming geeft om dit vaker te doen zie ik geen enkel privacy of stralingsrisico. Ik snap dus al die bangmakerij niet.
14 x Belga Solar BS260D/24V, 3640 Wp
Enphase M215
Dakhelling 18°
Orientatie 72°

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 02 dec 2017, 21:07

Big data waarmee een slimme partij geld kan verdienen en de gewone consument heeft hier geen enkel voordeel bij.
SolarEdge gecertificeerd dealer

sjaak
lid
Contacteer:

Bericht door sjaak » 07 dec 2017, 13:26

japio schreef:
02 dec 2017, 21:07
Big data waarmee een slimme partij geld kan verdienen en de gewone consument heeft hier geen enkel voordeel bij.
verbruiksgegevens per 2 maanden noem ik geen big data...
Alleen als je zelf expliciet toestemming geeft worden de gegevens vaker verzonden. Deze gegevens kunnen uiteindelijk worden gebruikt voor "smart grid" toepassingen, dus om het verbruik over de dag per wijk te optimaliseren.
Kijk bijvoorbeeld eens naar powermatchingcity
Ik denk dat de gewone consument daar uiteindelijk wel voordeel bij heeft.
14 x Belga Solar BS260D/24V, 3640 Wp
Enphase M215
Dakhelling 18°
Orientatie 72°

Plaats reactie