Sungivety

Hier vindt U info over installateurs. Prijzen, service, wachttijden, en andere kenmerken van specifieke installateurs.
Plaats reactie
Pogels
Installatie Land: België

Sungivety

Bericht door Pogels » 20 aug 2018, 00:22

Begin dit jaar kozen we voor het plaatsen van zonnepanelen.
We kozen engie electrabel (die samenwerken met sungevity). Dit lijkt me toch een grote en veilige speler op de markt en aangezien de offerte (P/Q) en de beloofde service ons wel aanstond, gaf dit de doorslag.
We kwamen tot een akkoord. Datum plaatsing 3/7. Blijkt na plaatsing dat de 14 panelen zonder optimizers geinstalleerd zijn (dit was nogthans zo besteld en staat duidelijk op offerte) en met verkeerde omvormer. Tijdens en na de installatie is mij hiervan niets verteld, de technieker wist hier ook niets van. Futech is het bedrijf dat de plaatsing organiseert, ik heb hiervan 1 x iemand over de vloer gehad om de elektrische installatie te komen bekijken (deze was toen nog niet klaar en in opbouw). De communicatie hierna met futech verliep stroef, weinig opties voor onze elektro technieker om de juiste informatie of richtlijnen te bekomen. Aanspreekpersoon bleek plots op verlof te zijn (was niet bereikbaar) en niemand was op de hoogte van ons dossier. Nadien stuurt hij dan toch nog snel een mail (geen verontschuldigingen of verklaring) met beknopte info over welke differentieel ertussen moet, aangezien we 3fasen hebben moest deze aangepast worden, iets wat ze voordien geen rekening mee hielden (zonder tussenkomst van onze technieker hadden ze een differentieel voor 2fasen geïnstalleerd). We hebben dus op eigen houtje de juiste dingen voorzien in de kast, ook zo aan hun doorgegeven, maar op de dag van de plaatsing was hun technieker hier absoluut niet van op de hoogte. Vreemd hoe de communicatie daar verloopt... Nu moet opnieuw Futech instaan voor de levering en installatie van de optimizers en juiste omvormer. Tot op heden ben ik door sungivity meermaals verwezen naar het bouwverlof dat bij futech voor een tijdelijke "verlamming" voor hun geplande werken zorgt. Ondertussen is het bouwverlof reeds ruim gepasseerd, heb ik een grote zonne-energie opbrengst gemist (zomermaanden) en doet futech zelf nog niet de minste moeite om contact op te nemen en met een oplossing voor de boeg te komen.
Hebben wij recht op een schadevergoeding en wat ondernemen we best nu?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Sungivety

Bericht door janus » 20 aug 2018, 07:49

Welkom, het is altijd spijtig als de installatie niet soepel verloopt maar we horen dat wel vaker bij groepsaankopen, simpel omdat de winstmarge (te) laag is voor een bedrijf.

Je uitleg over de diff begrijp ik niet zo goed, of heb je een 3 fasige omvormer, wat mij vreemd lijkt voor een omvormer van 4kW?

Ik begrijp ook niet goed wat voor opbrengst je gemist hebt, de installatie werkt toch, weliswaar zonder optimisers?

Maar goed over recht op schadevergoeding, wat staat er in je contract over schadevergoedingen?
Je zou wel een aangetekende brief kunnen sturen met de vermelding van de feiten en een uiterste datum dat het in orde gebracht moet worden.
Betaal ook maar een klein gedeelte van de factuur totdat alles in orde is.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Koidream
Senior lid

Bericht door Koidream » 20 aug 2018, 08:00

Met wie heb je een contract afgesloten. Ik zie in je posting 3 spelers, zijnde Engie Electrabel, Sungevity en Futech. Blijkbaar communiceer je met Futech, die eigenlijk maar de uitvoerder is. Beter is het om diegene met wie je een contract hebt afgesloten te contacteren en een termijn af te spreken tegen wanneer alles in orde moet zijn.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

Pogels

Re: Sungevity

Bericht door Pogels » 20 aug 2018, 09:26

We hebben ook niet de juiste omvormer. Dit zou een solar edge moeten zijn. Dus op dit moment kan ik mijn installatie niet laten keuren, dus ook geen opbrengst. Ja engie kan hier in principe weinig aan doen.
Gewoon raar dat ze met zo een onderneming in zee gaan en die koppelen aan hun naam. Sungevity is het overkoepelend orgaan, maar Futech blokkeert blijkbaar alles. Van de diff vraag ik nog is na, ben zelf niet zo heel bedreven in die termen.
Bedankt voor jullie respons.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 20 aug 2018, 09:33

[Dus op dit moment kan ik mijn installatie niet laten keuren, dus ook geen opbrengst./quote]

Er zijn weinig mensen die zo braaf zijn als jij ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 20 aug 2018, 11:14

janus schreef:
20 aug 2018, 09:33
[Dus op dit moment kan ik mijn installatie niet laten keuren, dus ook geen opbrengst.
Er zijn weinig mensen die zo braaf zijn als jij ;-)
Klopt wel ja.
Ik zou al een aangetekende brief / schrijven op de post hebben gedaan.

Futech, de vrienden van de Pidbox / iLubat enz...
Welke omvomer (type) staat er op uw offerte ?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 20 aug 2018, 14:38

Zolang de installatie niet conform de offerte is, kan je idd niet laten keuren en ook niet aanmelden bij de netbeheerder.
Daarnaast mag je ze 'in principe' niet aan het net koppelen.
Hopelijk heb je nog niet teveel betaald.
Onmiddellijk de firma, met wie je het contract hebt, aangetekend in gebreke stellen met een duidelijke omschrijving van wat er allemaal niet in orde is en een deathine om alles in orde te krijgen.
Vraag daarnaast ook maar direct een compensatie voor de gemiste opbrengst sinds de installatie datum.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie