Groepsaankoop IChoorsr 2016 -2017

Oproep groepsaankopen
Plaats reactie
neku
junior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Groepsaankoop IChoorsr 2016 -2017

Bericht door neku » 01 mei 2017, 21:17

Hey,

aangezien ik er weinig over heb gelezen.

Ik heb me vorig jaar ingeschreven op de groepsaankoop van de provincie Antwerpen in samenwerking met IChoosr. De installatie werd vorige maand uitgevoerd door IZEN Energy Systems. Ik heb dan 16 panelen geplaatst $*

Hebben er nog anderen een installatie gedaan? Tevreden/ontevreden? Nuttige aanvullingen?
Ik hoor het graag :D

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Groepsaankoop IChoorsr 2016 -2017

Bericht door janus » 01 mei 2017, 23:13

Heb je de zoekfunctie van het forum al gebruikt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

neku
junior lid
Contacteer:

Bericht door neku » 02 mei 2017, 13:23

ja maar ik vond het precies niet direct, mijn excuses althans :oops:
kan je me desnoods in juiste topic overplaatsen aub

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 03 mei 2017, 00:01

.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Sinjoor60
Contacteer:

Bericht door Sinjoor60 » 12 jun 2017, 14:36

Ik heb e vorig jaar ook ingeschreven voor 38 panelen 260Wp (10 op de zuidkant,28 op de westkant) op de groepsaankoop van de Prov. Antwerpen,die weer werd gewonnen door KTI-WTI in Zandhoven.
Op 16/10/16 werd mijn dak en de electrische installatie door een expert van KTI-WTI nagekeken en goed bevonden (3-fasige met electrische verwarming).
Op 6/02/17 werd ik gebeld door KTI-WTI dat ze op 9/02/17 konden komen plaatsen, duurtijd ca. 2werkdagen.
Het materiaal werd al om 05.00u 's morgen geleverd, en de plaatsingsploeg van 3 man was daar al om 06.30u.
Begonnen werd met het plaatsen van de metalen haken, waarbij bepaalde pannen werden opgeschoven zodat deze haken direct in de dakbalken konden vastgeschroefd worden. Drop werden dan later horizontaal regellatten gevezen op zo'n 10 cm van de pannen. Hierin werden later de panelen vastgeklikt met een systeem. Alles werd zeer correct uitgevoerd, enkel was mijn berekening wat te optimistisch en konden er op de zuidkant maar 8 en op de voorkant(westen) slechts 26 geplaatst worden; totaal dus 34, waar ik mij kon in vinden. De panelen werden ook correct in 4 groepen (8 zijkant, en 2 x 13 voorkant) met de in de garage geplaatste 8 Kwh omvormer van SAJ verbonden. In de namiddag kwamen er ook nog 2 electriciens die alle verbindingen in de garage maakten en ook het kastje voor terugleveren van de opgewekte stroom naar het net via de meter plaatsten, waarbij ook de 2 foutstroomschakelaars werden vervangen.Ook de verbinding met het internet (voor de monitoring) werd gemaakt via UTP en PLC's naar mijn router. Opvolging met PV, tablet en smartphone is een makkie.
Die mensen hebben meer dan 10 uur doorgewerkt en klaarden de klus dus op één i.p.v. op 2 dagen, ook omdat de zolder onafgewerkt is en goed toegankelijk.
De panelen begonnen ook al vanaf 's anderendaags stroom te leveren.
De keuring gebeurde op 21/03/17 en alles werd in orde bevonden, waarna ik de installatie op de website van Eandis heb aangemeld, wat enige dagen later geaccepteerd werd.
Ik heb totaal geen schade aan mijn dak. De bevestigingsregel liggen ca. 10cm boven de pannen, zodat de panelen zeker 12cm boven de pannen hangen, en steunen op de haken die in de dakbalken gevezen zijn. Die mensen hebben zelfs op mijn verzoek een drietal pannen vervangen die de ontmossers verleden jaar hadden beschadigd.
De niet-geplaatste 4 panelen werden correct van de factuur afgetrokken (ca. 1000€ minder). Totaalprijs 9.350€ incl. internetverbinding en vervangen foutstroomschakelaars.
De in de module vooropgestelde cijfers van 7.450Kwh op jaarbasis denk ik spelenderwijze te halen. Ik zal einde deze maand al zeker aan 4.000Kwh zitten, en dan moeten juli/augustus/september nog komen. Deze maand had ik al een gemiddelde van 41,6Kwh dagopbrengst met pieken van boven de 50 en minimum bij bewolkte dagen nog 32Kwh, waarde module uitgaat van 32,80Kwh gemiddeld voor juni; Ik ben dus erg tevreden zowel over de plaatsing als over het behaalde resultaat. Enkel de schandalige verhoging van de prosumententarief van IVEKA van 93,12€ per Kwh omvormer naar 107,09€ (+ 15%!) wat voor een omvorder van 8Kwh dus 111,76€ extra is, vind ik ongehoord!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 12 jun 2017, 14:58

Het is goed dat je tevreden bent en ik wil dat plezier niet bederven maar mijn inziens had de omvormer veel lichter kunnen zijn waardoor je dus een lagere prosumententarief had kunnen betalen.

Voor exacte berekeningen hebben we natuurlijk ook de hellingen van je dak nodig.
.

Stills
lid
Contacteer:

Bericht door Stills » 06 jul 2017, 08:51

Ik schreef me in 2016 ook in voor de groepsaankoop Provincie Antwerpen. Op 04/10/2016 aanvaardde ik het persoonlijke voorstel en betaalde het voorschot. Op 07/03/2017 werd de dakinspectie uitgevoerd: samen met een verkoper van KTI-WTI werd die dag het dak nagekeken, waarbij de verkoper boven op de nok van het dak zat om de rijen dakpannen te tellen. Aan de hand van dat rekensommetje werd een aantal minuten later uitgerekend hoeveel panelen er geplaatst konden worden, waarna onmiddellijk een elektronische offerte werd opgemaakt voor 11 zonnepanelen. Ik ondertekende ter plaatse elektronisch alle documenten, behalve de offerte: hiervoor moest ik nog even wachten op goedkeuring van mijn financieel dossier.
Op 22/03/2017 liet ik de verkoper via mail weten dat de panelen geplaatst konden worden. Omdat er in tussentijd nog een verandering had plaatsgevonden aan het dak, konden er echter geen 11 panelen maar nog maar 10 geplaatst worden. Dit gaf ik mee door in dezelfde mail, met ook de vraag om de oorspronkelijke (nog niet ondertekende) offerte aan te passen.
Op 04/04/2017 ontving ik een aangepaste offerte. Helaas werd op die offerte een kost aangerekend voor het plaatsen van een zekeringkast. Het contract vermeldde nochtans dat, indien geen vrije ruimte in de bestaande zekeringkast, het bijplaatsen van een nieuwe kast kosteloos is. Ik mailde terug en vroeg om die kost te verminderen en een aangepaste offerte terug te sturen. Daarnaast bevatte die offerte nog een fout: de som van alle bedragen excl. BTW was identiek aan de totaalprijs incl. BTW.
Op 05/04/2017 ontving ik opnieuw een aangepaste offerte, berekend op 11 panelen en zonder zekeringkast. Opnieuw een mail naar de verkoper dat dit keer het aantal panelen niet correct was (geen 11 maar 10) en dus opnieuw de vraag voor een correcte offerte.
Op 18/04/2017 kreeg ik opnieuw een aangepaste offerte: 10 zonnepanelen, geen zekeringkast, maar de totaalprijs incl. 6 % BTW klopte niet: 2905 + 157 + 6% BTW gaf volgens de berekening van KTI-WTI een totaalprijs van 3288,12 euro (ipv. 3245,72 euro).
Weer een mail terug met vraag om de prijs correct te berekenen. Ook de offertedatum bleek nog steeds een oude datum te zijn en hun telefoonnummer vermeld op de documenten bleek een onbestaand nummer te zijn.
Op 23/04/2017, na 5 foute offertes, kon ik eindelijk de juiste ondertekenen.
Op 13/06/2017 komt men dan de zonnepanelen plaatsen. De plaatsers beginnen rond 8 uur, maar na een half uurtje krijg ik al te horen dat er een probleem is: men kan de panelen niet plaatsen omdat de nok van het dak vastgecementeerd is. Hierdoor kan men geen bevestigingshaken voor de panelen plaatsen. Ik krijg 2 mogelijkheden: ofwel de hele plaatsing voor onbepaalde tijd uitstellen en eerst mijn nok laten uitbreken (is gelijk aan het hele dak uitbreken want dezelfde dakpannen terugvinden is niet meer mogelijk) of een deel panelen staand plaatsen en een ander deel liggend. Hierdoor kunnen waarschijnlijk wel niet alle 10 panelen gelegd worden, maar de plaatsers rekenen uit dat ik ook met 8 panelen nog net boven de opbrengst van mijn omvormer van 2K blijf. Dat niet alle panelen staand geplaatst zullen kunnen worden, vind ik niet zo'n probleem. Wat ik wel heel belangrijk vind, is dat mijn opbrengst boven mijn omvormer blijft. Dit geef ik enkele malen door aan de plaatsers, die blijven uitrekenen dat dat wel zo het geval zal blijven. Ik neem onmiddellijk telefonisch contact op met KTI-WTI en krijg te horen dat "de kantoren gesloten zijn. U kan ons bereiken van maandag tot donderdag van 9 tot 12u. en … " Het is dinsdag 10u. en ook de plaatsers weten niet waarom het kantoor plots gesloten is.
Er worden uiteindelijk 8 panelen geplaatst. Wanneer de plaatsing rond is en ik samen met de plaatsers alles moet overlopen, zie ik dat de bovenste rij panelen (tegen de nok en liggend) een heel stuk naar binnen ligt ten opzichte van de staande panelen eronder, die meer naar de zijkant van het dak liggen. Aan beide zijden van de bovenste rij is echter nog veel ruimte over. Wanneer ik vraag waarom men die bovenste rij niet in één lijn geplaatst heeft met alle panelen eronder, antwoordt een plaatser "dat ze de haken voor die panelen al gehangen hadden". Ik laat weten dat als de overgebleven ruimte inderdaad nog voldoende blijkt voor een 9de paneel, ik graag dat 9de paneel er nog bij wil. Maar daarvoor moet ik contact opnemen met het kantoor. Dat doe ik nog dezelfde dag via mail (met foto van het dak). Ik krijg echter geen enkele reactie terug en wanneer ik dan uiteindelijk op 26/06/2017 zelf maar telefoneer naar KTI-WTI, krijg ik geen antwoord op mijn vragen, men ontwijkt mijn vragen en draait de hele tijd rond de pot (het gesprek duurde 21 minuten, waarvan 17 minuten in wacht.). Uiteindelijk zegt de telefoniste dat "de technieker dat geval moet bekijken". Wanneer ik een tweede maal vraag of men er een idee heeft hoe lang dat dan kan duren (want bouwverlof in aantocht), wordt de hoorn gewoon ingesmeten. (Het eerste antwoord op die vraag was nogmaals "dat de technieker dat geval moet bekijken".)
Van alles wat er tot nu toe al is misgelopen, is ook Provincie Antwerpen / iChoosr op de hoogte.
Een dag later wordt ik opgebeld door de verkoper van KTI-WTI die toegeeft dat hij een fout maakte door niets over de vastgecementeerde nok te zeggen. Hij zegt ook dat er inderdaad ruimte is voor een 9de paneel, maar dat moet dan naast de schoorsteen geplaatst worden. Helaas zal er door het draaien van de zon en de plaats van de schoorsteen voortdurend schaduw op de zonnepanelen vallen, en gezien deze in één lus liggen, zal geen enkel paneel dan een opbrengst opleveren, aldus de verkoper. Maar de keuze is aan mij, zegt hij. Persoonlijk vind ik dit echter helemaal géén keuze: het is niet de bedoeling om zonnepanelen te leggen die niets opbrengen. Met de 8 panelen die er nu liggen, zit ik ruim onder de verwachte en beloofde opbrengst en ik laat weten dat dat absoluut niet de bedoeling was van deze investering. Van KTI-WTI geen enkele reactie, van iChoosr ontvang ik een mail waarin ze zeggen dat "KTI-WTI begrijpt dat ik misnoegd ben over de plaatsing van de zonnepanelen. Pas bij de plaatsing werd vastgesteld dat de pannen vastgecementeerd zitten, op basis daarvan kon de installatie voltooid worden op de huidige manier".
Op 28/06/2017 ontvang ik de factuur van KTI-WTI: berekend op 11 panelen en met kosten voor de zekeringkast. Via mail laat ik weten dat ik de factuur betwist, dat ik niet tevreden ben over de gang van zaken en dat de onderdimensionering van de zonnepanelen nooit mijn bedoeling van deze investering was.
Geen enkele reactie.
Op 01/07/2017 kom ik 's morgens in mijn zijgangetje, waar alle meterkasten, zekeringkasten, aansluitingen van elektriciteit en gas en de omvormer hangen. Er ligt een zeer grote plas water op de vloer. Het heeft die nacht zeer hard en lang geregend, maar midden in de gang binnen regenen? In dat gangetje en onder mijn gasmeter en omvormer liggen in 2 stapels een 20-tal zakken Knauf cement voor de buitenbepleistering. Eén stapel van 10 zakken is helemaal doorweekt. Ook een boekje dat boven op die zakken lag, is kletsnat. Het water komt dus van boven. Maar het plafond is kurkdroog, en de plaats waar het nat is, is midden in de gang (woning). Ik ontdek dat de zwarte, geribbelde PVC-buis, met de elektrische bedrading van de zonnepanelen op het dak naar de omvormer in het gangetje, niet uit één geheel bestaat. De buis bleek te kort om tot aan de omvormer te komen waardoor men er een 2de kort stukje buis tegenaan geschoven heeft. Het water komt uit deze buis gelopen (niet naast of tegen maar in de buis, de elektrische draden liggen dus in het water). Ik maak foto's en stuur onmiddellijk een mail naar KTI-WTI en Provincie Antwerpen voor een snelle reparatie, want ik ben absoluut niet scheutig op elektriciteit die in water ligt. Maar het is zaterdag en dus nergens iemand thuis. Ik hou me dan maar het hele weekend bezig met zoveel mogelijk water uit het lange stuk buis op te vangen in een bekertje, zodat er zeker geen water doorloopt naar de omvormer, die een meter verder hangt.
Op 03/07/2017 bel ik 's morgens naar KTI-WTI en na lang wachten krijg ik uiteindelijk een telefoniste aan de lijn: ze gaan de situatie bespreken met de technieker en later op de dag word ik terug opgebeld om een datum en uur voor de reparatie af te spreken. In de late namiddag hoor ik dat de technieker de volgende dag zal langskomen.
Op 04/07/2017 toon ik het probleem aan de technieker, die meteen weet wat er is misgelopen: "Ach ja, men is vergeten een gaatje te boren in de buis". ? "Het is normaal dat er water in die buis komt, en dat kan geen kwaad, want er valt toch nooit meer dan 2 liter regen in België". En ja, soms vergeten de installateurs dat gaatje te maken", zegt hij. ?
De buis loopt via de voorgevel op het gelijkvloers met een bocht naar binnen. Die bocht had men wat moeten dichtknijpen en onderaan op het laagste punt van een gaatje voorzien. De technieker doet wat de installateurs vergeten zijn. Wanneer het nu nog eens regent, zal al het water dat op het dak de buis inloopt, er beneden via dat gaatje (2 mm) terug uitstromen. "Dit is een standaardwerkwijze", verzekert de technieker mij. Wanneer ik opper dat die bocht met gaatje wel vlak boven een deur hangt en we bij regen dus onder een douche staan, lacht de technieker want 'als het regent, worden we toch ook nat'.
Na deze reparatie neem ik telefonisch contact op met Provincie A'pen, ook om te horen hoe het zit met mijn hard geworden zakken cement. Of KTI-WTI die eventueel zal vergoeden, moet met hun besproken worden. ?
Op 05/07/2017 komt de keurmeester langs om de installatie te keuren. Ik leg hem het probleem met het water voor en de man is zéér duidelijk: in die buis mag GEEN ENKELE drup water komen! Wanneer dat wel het geval is, wil dat zeggen dat de aansluiting boven op het dak niet correct is gebeurd. En die dichtgeknepen bocht met gaatje? Tja, die gaat dat niet trekken bij een goede regenbui en ik zal opnieuw eindigen daar waar ik voor de reparatie stond: met een lekkende buis binnen, vlak boven een hoop elektrische draden en zekeringkast. Toch wel een gevaarlijke toestand, aldus de keurmeester.
Meteen na de keuring stuur ik een mail naar KTI-WTI en vraag naar een correcte reparatie. Van hun nog geen reactie. Ik stuurde ook een mail naar Provincie Antwerpen, een kreeg hun standaardantwoord terug: "We hebben het probleem aangekaart bij KTI-WTI. Aarzel niet om ons te contacteren indien je nog vragen hebt."
Ik ben dus in … afwachting.
Een groepsaankoop via de Provincie leek mij een bonafide aankoop. Niet dus. En het lijkt me ook dat elk zichzelf respecterend bedrijf net dit allemaal … niet doet. Wel dus.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 06 jul 2017, 09:52

"Op 23/04/2017, na 5 foute offertes, kon ik eindelijk de juiste ondertekenen. "

Daar zou il al afgehaakt hebben, wat een prutsers zeg !
14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp
SMA SB 3000 HF -
Dak : Zuid 185° - 45°

Bas
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Bas » 06 jul 2017, 14:59

Zo een verhaal is exact de reden waarom de meesten hier geen fan zijn van groepsaankopen. Zo een miserie heb je niet met een goede lokale installateur.
En het prijsvoordeel van de groepsaankoop? Het volledige traject van aanvaarden voorstel tot plaatsing duurde meer dan 8 maanden. 8 maanden productie (en dus geld) die je hebt gemist...

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 06 jul 2017, 21:56

t'Ja! Er zijn dus blijkbaar van die ******* te vinden die zich met open ogen laten belazeren. Nu het kalf verdronken is helpt er niet veel meer zelle!
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 135 Wp (was tweedehands-materiaal) = 8100Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

Stills
lid
Contacteer:

Bericht door Stills » 07 jul 2017, 07:08

Met "open ogen" vind ik wat straf uitgedrukt: KTI-WTI plaatste bij mij zonnepanelen, maar ook nog bij 1499 andere gezinnen. En alvast Sinjoor60 is tevreden met het afgeleverde werk van KTI-WTI (zie zijn verhaal in deze rubriek).

Bas
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Bas » 07 jul 2017, 09:39

vind ik ook een overdreven reactie. het is toch normaal dat iemand niet overal een expert in kan zijn. die groepsaankoop is ook gesteund door de provincie wat een (vals) gevoel van vertrouwen geeft.

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 07 jul 2017, 10:16

Je hoeft geen expert te zijn hoor! Zelf ben ik meerdere malen bedrogen door mensen die enkel oog hebben om er voor zichzelf beter of rijker van te worden.
Maar..."Op 23/04/2017, na 5 foute offertes, kon ik eindelijk de juiste ondertekenen. " vind ik wat achterdocht toch op zijn plaats.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 135 Wp (was tweedehands-materiaal) = 8100Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Bericht door DaanW » 08 jul 2017, 05:55

JohnDC schreef:
07 jul 2017, 10:16
Je hoeft geen expert te zijn hoor! Zelf ben ik meerdere malen bedrogen door mensen die enkel oog hebben om er voor zichzelf beter of rijker van te worden.
Maar..."Op 23/04/2017, na 5 foute offertes, kon ik eindelijk de juiste ondertekenen. " vind ik wat achterdocht toch op zijn plaats.
Hier begint het probleem...
Op 04/10/2016 aanvaardde ik het persoonlijke voorstel en betaalde het voorschot.
Vanaf dat moment ben je overgeleverd aan de 'deskundigheid en goodwill' van het bedrijf.
Je hebt nog geen definitieve offerte maar bent al wel gebonden aan handen en voeten. :vraag:
- Zo duurt het bijv. al meer dan 5 maanden alvorens de aannemer komt kijken naar het dak om een definitief voorstel op te stellen :shock:
- Dat er regenwater in een buis met kabels loopt is echt onbegrijpelijk. En de oplossing met het gaatje is te lachwekkend. Men moet de buis op het dak zo monteren (zwanehals), dat er nooit water in kan stromen. Dit getuigt echt van een gebrek aan beroepskennis. Zelfs een DHZ doet dat beter. :lol:
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Stills
lid
Contacteer:

Bericht door Stills » 08 jul 2017, 08:01

Dat het zo lang duurde, kwam door het succes van de groepsaankoop (zei prov. A'pen): meer dan 4000 mensen tekenden in en KTI-WTI haalde daarvan zo'n 1500 opdrachten binnen. Dat is inderdaad wel een serieuze berg werk. Na het betalen van het voorschot, kregen we (ik althans) een mail van prov. A'pen dat alles wat kon uitlopen omwille van het 'onverwachte succes'. Tot na de dakinspectie kon ik nog op eender welk moment en voor eender welke reden annuleren en mijn voorschot terugkrijgen. Maar tot dan was er nog helemaal niets aan de hand. Het leek me ook logisch dat mijn dakinspectie wat uitliep wegens dat onverhoopt succes.
Het is beginnen mislopen einde april, toen ik vroeg om de (nog niet ondertekende) offerte aan te passen van 11 naar 10 panelen (begin april werd een condensatieketel geplaatst en die dakdoorvoer nam de plaats in van 1 zonnepaneel).
Vergissen is menselijk, dus dat men eens een rekenfout maakt, kan altijd. 5 x na elkaar wordt echter al heel wat minder 'vergissen'.
Ik behoor bij de laatste plaatsingen van de groepsaankoop 2016, want de definitieve einddatum voor plaatsing is 15/08/2017.
Is het moeheid, kan KTI-WTI geen 1500 plaatsingen aan, is het slechte wil of louter geldgewin? Het lijkt mij een combinatie van deze 4.
Want na +1000 plaatsingen 'vergeet' men hier even te melden dat voor het plaatsen van zonnepanelen eigenlijk mijn dak eerst dient uitgebroken te worden. Toch niet echt een klein of onbelangrijk detail. Integendeel!
En na +1000 plaatsingen is het 'normaal' dat de elektrische leidingen in het water kunnen komen te liggen, waarbij de standaard afvoer "een gaatje in een dichtgeknepen bocht" is. (Vlak boven een deur, maar ach, "als het regent worden we toch ook nat".)
Maar, allicht zal dat ? % knoeiwerk niet opwegen tegen een zeer luid rinkelende kassa, niet voor KTI-WTI (winnaar van vorige jaren en nu winnaar van bijna alle provincies) en niet voor provincie Antwerpen / iChoosr, die een zeer mooi procentje blijven meepikken. En het vertrouwen dat provincie Antwerpen uitstraalt, is er helaas geen, want je zou toch denken dat prov. A'pen achter zijn burgers staat? Hier is dat jammer genoeg niet zo!

Plaats reactie