MPPT omvormer voor elektrische weerstand in boiler

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: MPPT omvormer voor elektrische weerstand in boiler

Bericht door jeroen beeckx » 30 mei 2018, 22:17

Het is jammer dat de panelen de helft van het jaar werkloos op het dak liggen. (wanneer de boiler warm is)
Beter oversize je het aantal panelen op een kleinere omvormer.

Zo kan je beter 9kWpiek panelen plaatsen op een 5KVA omvormer. (Een gewone elektrische boiler kan dan worden gebruikt)
Het verlies op jaarbasis door onderdimensionering van de omvormer, is slechts een fractie van de energie die je sowieso weggooit met zo'n MPP weerstand in een boiler.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 30 mei 2018, 22:34

Da's de moeilijkheid in dit kleine verdeelde land.
Vroeger pak zuid, ideale hellingshoek net je verbruik, correcte omvormer.
Nu zo klein mogelijke omvormer kiest oost-west enkel je verbruik.
Straks misschien zo groot mogelijke productie ongeacht je verbruik of erger enkel wat je ogenblikkelijk kan verbruiken (en opslaan indien dat al zou mogen)
Of nog andere regels als je een BEV hebt (of net niet).

Markske
Installatie Land: België

Bericht door Markske » 30 mei 2018, 23:10

Beste Jeroen,
Ik begrijp je punt, maar Ik kan op de vermeldde plaats niet méér panelen leggen, en bovendien gaat met een grotere installatie het prosumententarief omhoog, of iets anders als de slimme meters er komen.

De omvormer van mijn hoofdinstallatie (systeem met optimizers) is momenteel idd een beetje ondergedimensioneerd zoals je aangeeft en die O-W installatie dekt perfect mijn jaarverbruik af. Behalve voor mijn elektrische boiler.
De 3 panelen die nu via Mppt de boiler rechtstreeks voeden liggen perfect zuid georienteerd en krijgen het volle zonlicht op het meest interessante moment van de dag (bij mij tsn 11u en 16). ervoor zit ik met schaduw van een achtergevel, erna met schaduw van naburige bomen. Als die 3 panelen op dezelfde ligging met optimizers in de grote string zitten brengen ze toch ook maar zoveel op, of vergis ik me?

Het moment dat de boiler (nu in Mei) afslaat op 65°C ligt niet veel later dan het moment dat er langzaamaan schaduw komt. Dat is dan idd verloren,
maar wie weet vind ik daar nog wel iets op.

Groetjes,

DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 30 mei 2018, 23:30

De ilubat dc batterij mss :D
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie