MPPT omvormer voor elektrische weerstand in boiler

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
vdgnb
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: MPPT omvormer voor elektrische weerstand in boiler

Bericht door vdgnb » 10 aug 2013, 17:46

ErikDD schreef:Een SolarLog is een meetinstrument en kan iets aan of uitschakelen (ook recente SMA-omvormers kunnen dat), maar daarmee regel je niet de belasting zoals een MPPT doet.
Inderdaad, dit is gewoon een aan en af schakeling maar voor de rest regelt deze het vermogen niet.

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 10 aug 2013, 18:44

Ik dacht 3 verschillende weerstanden in de boiler.
500 W
1000 W
2000 W
Door ze per stuk, 2 tegelijk, alle drie in te schakelen kun je toch je teveel aan stroomopbrengst benutten/opslaan in warmte.
Gaat inderdaad niet traploos, maar komt het op die laatste Kwh.
Ik heb het dan over on grid.

vdgnb
lid

Bericht door vdgnb » 11 aug 2013, 07:17

Ja, je kan dat zo doen met verschillende weerstanden. Maar waar ga je zo'n boiler vinden met meerdere weerstanden in, ik denk niet dat deze goed te vinden zijn. Mij lijkt het simpeler met een elektronische regeling die het vermogen stuurt naar gelang de productie van de PV installatie. Je zou het kunnen vergelijken met een zware dimmer die parallel loopt met een vermogensmeting.

PV productie bv. 400W = vermogen regelen naar 400W, productie 1100W = regelen naar 1100W. Vollebak productie = vermogen maximaal en overschot het net op.

Maar dat is natuurlijk voor een on-grid systeem.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 12 aug 2013, 15:39

vdgnb schreef:Ja, je kan dat zo doen met verschillende weerstanden. Maar waar ga je zo'n boiler vinden met meerdere weerstanden in, ik denk niet dat deze goed te vinden zijn. Mij lijkt het simpeler met een elektronische regeling die het vermogen stuurt naar gelang de productie van de PV installatie. Je zou het kunnen vergelijken met een zware dimmer die parallel loopt met een vermogensmeting.

PV productie bv. 400W = vermogen regelen naar 400W, productie 1100W = regelen naar 1100W. Vollebak productie = vermogen maximaal en overschot het net op.

Maar dat is natuurlijk voor een on-grid systeem.
er zijn voldoende weerstanden op de markt (kijk maar voor een idee op ebay.de onder heizpatrone of heiztab) onder de 3f weerstanden, in alle maten gewichten en afmetingen. Je hebt dan al 3 weerstanden, wil je nog iets inventiever zijn dan kan je ze zelfs nog op andere manieren schakelen (op voorwaarde dat je ze niet aan het net koppelt)

Ozon
Onder toezicht
Onder toezicht
Installatie Land: Ander

Bericht door Ozon » 25 aug 2013, 06:18

Ik heb deze draad eens helemaal gelezen, en heb toch een paar opmerkingen :
1) stroombron/spanningsbron : een stroombron levert een constante SPANNING ongeacht de belasting, zoals bijvoorbeeld ons electriciteitsnet, de spanning is constant 220V, ongeacht de afgenomen stroom. Ook batterijen en zonnepanelen zijn stroombronnen. Natuurlijk levert een zonnepaneel niet constant dezelfde spanning omdat de opgewekte energie afhankelijk is van het licht, en dat varieert de hele dag. Praktisch àlle electriciteitsleverancies zijn afkomstig van STROOMBRONNEN.
2) zonneboiler met PV-panelen : veronderstel dat het lukt om met enkele pv-panelen een boiler op te warmen, wat ga je dan doen met dat warme water?? Een hele dag afwassen of onder de douche staan? Vanaf dat water opgewarmd is tot 60-70° staan die pv-panelen daar werkloos toe te zien...
Als je er een gesloten CV-circuit van zou willen maken, dan zit je toch opnieuw in de 'zonneboiler-branche' met pompen, leidingen enz enz...

Conclusie : als je met één paneel een boiler van 200L kan opwarmen, dan heeft dat zin, vanaf meerdere panelen en benodigde electronica is je 'winst' weg! (tenminste als je off-grid wil blijven)

Onyx
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Onyx » 25 aug 2013, 08:07

Ozon schreef:Ik heb deze draad eens helemaal gelezen, en heb toch een paar opmerkingen :
1) stroombron/spanningsbron : een stroombron levert een constante SPANNING ongeacht de belasting, zoals bijvoorbeeld ons electriciteitsnet, de spanning is constant 220V, ongeacht de afgenomen stroom. Ook batterijen en zonnepanelen zijn stroombronnen. Natuurlijk levert een zonnepaneel niet constant dezelfde spanning omdat de opgewekte energie afhankelijk is van het licht, en dat varieert de hele dag. Praktisch àlle electriciteitsleverancies zijn afkomstig van STROOMBRONNEN.
:roll: Eu... Een stroombron levert een constante stroom onafhankelijk van de belasting. Een batterij is een spanningsbron en die levert een constante spanning onafhankelijk van de belasting.

Ozon schreef: 2) zonneboiler met PV-panelen : veronderstel dat het lukt om met enkele pv-panelen een boiler op te warmen, wat ga je dan doen met dat warme water?? Een hele dag afwassen of onder de douche staan? Vanaf dat water opgewarmd is tot 60-70° staan die pv-panelen daar werkloos toe te zien...
Dat is idem met thermische panelen. Met PV KAN je er nog iets anders mee doen, met thermische panelen niet als je boiler op max temperatuur zit.
Ozon schreef: Als je er een gesloten CV-circuit van zou willen maken, dan zit je toch opnieuw in de 'zonneboiler-branche' met pompen, leidingen enz enz...
Dat is dan geen "zonneboiler-brache" meer hé. Centrale verwarming heet dat hier en die is er al in de meeste gevallen en/of heb je hoe dan ook nodig (als je niet puur elekstrisch wil verwarmen).

vdgnb
lid

Bericht door vdgnb » 25 aug 2013, 12:18

Onyx schreef:
Dat is idem met thermische panelen. Met PV KAN je er nog iets anders mee doen, met thermische panelen niet als je boiler op max temperatuur zit.
Klopt, als uw boiler op temperatuur is zou je dan alsnog kunnen laten overschakelen op batterijen laden of gewoon op het net steken. Dan ben je niets kwijt van energie. Een zonneboiler die op temperatuur is staat daar ook maar te staan.

soapwater
lid

Bericht door soapwater » 14 aug 2014, 19:39

Ik denk nog steeds dat zo'n systeem een oplossing moet kunnen vormen om het 'overschot' aan elektriciteit te gebruiken om water ter verwarmen.
Ik ben momenteel aan het nadenken over zo'n systeem dat inschakelt wanneer de netspanning de maximale spanningsdrempel benadert en het vermogen in de boiler regelt in functie van de netspanning met een Triac-schakeling.
Op zich is het redelijk eenvoudig. Als de eigenaar van het overgedimensioneerde systeem groen licht geeft, ga ik zoiets proberen. Spanningsmeting, stroommeting, microcontroller, display met uitlezing van het opgewekte vermogen, boilertemperatuur enz... En een regeling die permanent bijstuurt zodat het vermogen geregeld wordt ifv van de netspanning met als doel deze constant te houden.

In 300l water kan je, volgens mijn berekeningen bij een delta T van +/- 70° toch +/- 22KWh kwijt...

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 14 aug 2014, 20:14

soapwater schreef:Ik denk nog steeds dat zo'n systeem een oplossing moet kunnen vormen om het 'overschot' aan elektriciteit te gebruiken om water ter verwarmen.
Ik ben momenteel aan het nadenken over zo'n systeem dat inschakelt wanneer de netspanning de maximale spanningsdrempel benadert en het vermogen in de boiler regelt in functie van de netspanning met een Triac-schakeling.
Op zich is het redelijk eenvoudig. Als de eigenaar van het overgedimensioneerde systeem groen licht geeft, ga ik zoiets proberen. Spanningsmeting, stroommeting, microcontroller, display met uitlezing van het opgewekte vermogen, boilertemperatuur enz... En een regeling die permanent bijstuurt zodat het vermogen geregeld wordt ifv van de netspanning met als doel deze constant te houden.

In 300l water kan je, volgens mijn berekeningen bij een delta T van +/- 70° toch +/- 22KWh kwijt...
Misschien beter om met je zonnepanelen via het net toch een warmtepomp L/W (warmtepompboiler) aan te drijven.
In dit verband ook volgend artikel:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

soapwater
lid

Bericht door soapwater » 15 aug 2014, 08:41

Dat is een interessant artikel , declerck. Ik heb er wel enkele bedenkingen bij. Zo wordt gesteld dat een PV-systeem langer meegaat dan een zonneboiler en dat het minder onderhoud vraagt. Ik weet niet of dat helemaal klopt.
Wat een warmtepomp betreft, weet ik het al zeker niet. Kan dat vergeleken worden met de gemiddelde koelkast? Of zijn die systemen betrouwbaarder en gaan ze langer mee? Uiteindelijk wordt een koelmiddel gebruikt en een compressor met bewegende onderdelen...

Maar de belangrijkste vraag: hoeveel verbruikt zo'n warmtepomp (W) en kan deze gestuurd worden in functie van het vermogen van de zonnepanelen. Ik denk nog steeds aan een systeem dat spanningspieken afvlakt bij overgedimensioneerde systemen die niet alles kunnen terugleveren en uitvallen.

bke
Senior lid

Bericht door bke » 16 aug 2014, 12:03

Ik vind bovenstaande artikel toch nogal eenzijdig en kort door de bocht. Het houdt vb totaal geen rekening met de (momenteel nog) gratis bufferopslag op het net. Of omvormers die het na verloop van tijd laten afweten en toch een pak duurder zijn dan vb een solar pomp of een temperatuursensor. Ook een aantal non-argumenten zoals het niet op een tracker kunnen monteren van thermische collectoren - trackers zijn vanuit economisch standpunt niet te verantwoorden. Tevens worden zonneboilers voorgesteld als zouden ze per definitie op korte tijd stuk gaan, wat bij kwalitatieve systemen die goed geïnstalleerd werden zeker niet zo is.
Het grootste nadeel van zonneboilers zijn dat ze dienen te worden geïnstalleerd door vakmannen (loodgieters). Vooral bij de simpelste en betrouwbaarste systemen (leegloop met water) is een goede installatie cruciaal. Bij de systemen met antivries is er dan weer de vervanging van glycol om de zoveel tijd.

De toekomst zal het uitwijzen. Mij lijkt het momenteel een nadeel dat daar waar PV steeds goedkoper te produceren valt owv technologische evoluties, dit bij zonneboilers minder het geval is. Er is wel een tendens van het dure koper naar het goedkopere aluminium, maar of dit op termijn genoeg zal zijn om de toekomstige PV evoluties te volgen?

soapwater
lid

Bericht door soapwater » 16 aug 2014, 14:53

Die bedenkingen had ik me ook al gemaakt. Om dan nog maar te zwijgen over de 'kwetsbare' onderdelen in de warmtekrachtpomp vs een inox vat waar normaal niets aan komt...

Strix Aluco
lid

Bericht door Strix Aluco » 21 apr 2015, 14:26

Dit lijkt me ook wel wat...
http://www.rennergy.de/fileadmin/user_u ... iz_ECO.pdf

Alleen vind ik niet meteen een prijs.
Wel spijtig dat het niet gewoon combineerbaar is met een weerstand die in de boiler gemonteerd kan worden, dan is meteen ook de pomp overbodig

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 22 apr 2015, 08:41

ghia schreef:De energie wordt niet bijgehouden, maar dadelijk doorgegeven aan de weerstand van de boiler (vandaar ook de 99%). De warmteverliezen van de boiler zijn daarna afhankelijk van zijn isolatie.
Er zijn wel een aantal elementen die in hun voordeel pleiten:
- De zonnepanelen zijn goedkoop, ook al heb je er 3 nodig om een zonnewarmtepaneel te vervangen.
- De installatie is makkelijker, want er is geen loodgieterij nodig.
- Er is geen sleet, want geen bewegende onderdelen, zoals een pomp.
- Er is geen bijkomende energie nodig om de installatie aan te drijven (een zonneboiler verbruikt energie (pompen, controller, ...) om de warmte te oogsten).
- Ook minder onderhoud, zoals anti-vries bijvullen.
- Veiliger door geen chemische stoffen, zoals anti-vries die kan weglekken.
- Geen problemen door oververhitting.
- Lage spanningen (50 VDC) maken gevaar voor elektrokutie gering.
- De unit bevat 3 MPP-trackers, zodat je ook panelen kan plaatsen op muren enz., welke voor reguliere PV-produktie minder geschikt zijn.
- Geschikt voor retro-fit (inbouw in bestaande installaties (boilers met elektrische weerstand)).
Ik denk dat het een serieus alternatief wordt voor de klassieke zonneboiler.

@mod: thread verplaatsen naar zonneboilers?
-het nadeel is dat AC materiaal veelal niet geschikt is om voor DC in te zetten, eenvoudige retrofit kun je vergeten. In een periode met weinig PV input zul je de temperatuur in het voorraadvat periodiek tot boven de 65graden moeten brengen, er is dus een 2e circuit of naverwarming benodigd.
SolarEdge gecertificeerd dealer

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 22 apr 2015, 22:37

het nadeel is dat AC materiaal veelal niet geschikt is om voor DC in te zetten
Voor een (verwarmings-) weerstand maakt dat echt niet uit hoor.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie