MPPT omvormer voor elektrische weerstand in boiler

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
Strix Aluco
lid
Installatie Land: België

MPPT omvormer voor elektrische weerstand in boiler

Bericht door Strix Aluco » 27 mei 2013, 14:27

Hallo,

Ik vroeg me af of er een type MPPT omvormer bestaat die je rechtstreeks aan een elektrische weerstand kan koppelen om op die manier een PV-zonneboiler te maken.

De bedoeling is natuurlijk dat de panelen permanent hun stroom kwijt kunnen in de boiler via de weerstand. Ook bij lage vermogens.
Hoe moet zo'n weerstand gevoed worden?

Heb al wat gezocht op het net maar geen duidelijke antwoorden gevonden.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: MPPT omvormer voor elektrische weerstand in boiler

Bericht door janus » 27 mei 2013, 14:43

Waarom zou je dat zo willen doen?

Daarvoor zijn er zonneboilers op de markt gebracht, veel goedkoper en veel efficiënter.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Strix Aluco
lid

Bericht door Strix Aluco » 27 mei 2013, 14:51

Waarom maakt niet veel uit. Stel dat je een 6-tal panelen hebt een boiler die elektrisch bijgestookt kan worden...

Waarschijnlijk ga je dan zeggen dat het interessanter is om die gewoon aan het net te koppelen, alsook uw PV-installatie, en het verbruik zo te compenseren, maar dan moet dat weer gekeurd worden, zit je met netvergoeding, enzovoort.

Na het geklungel van de overheid met alle regelgeving daaromtrent, wil ik ze zeker niet aan het net koppelen.
Ben ook gewoon geïnteresseerd of dit technisch mogelijk is, en hoe. Bij wijze van hobby!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 27 mei 2013, 15:36

Nu het kan wel, maar heeft zulke nadelen dat het absoluut niet interessant is.
Want de omvormer zal bij te lage opbrengst in fout gaan omdat de weerstand te klein is.
En bij teveel opbrengst ook omdat hij dan zijn vermogen niet kwijt kan.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Strix Aluco
lid

Bericht door Strix Aluco » 27 mei 2013, 16:17

De panelen zijn een energiebron, en de weerstand kan die energie verbruiken. Dan moet er toch ergens een mogelijkheid zijn om die energie modulerend via de weerstand in warmte om te zetten?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 27 mei 2013, 16:29

De panelen zijn een energiebron, en de weerstand kan die energie verbruiken. Dan moet er toch ergens een mogelijkheid zijn om die energie modulerend via de weerstand in warmte om te zetten?
Dat kan wel, maar niet rechtstreeks want de omvormer moet nu eenmaal eerst netspanning zien.

Wat wel zal werken is een eiland werking met batterijen en gelijkstroom door de weerstand sturen.
Verder moet je totaal niet naar het rendement kijken.
.

ghia
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door ghia » 27 mei 2013, 17:07

In principe kan je de panelen rechtstreeks op je boiler aansluiten. Stel dat je een boiler hebt van 1200 W. Die verbruikt dan 5,21 A. Deze stroom is meestal ook iets wat de meeste zonnepanelen leveren (na te zien in de specifikaties). Dus als je 5 panelen met die stroomwaarde van 240 Wp of 6 panelen van 200 Wp in serie zet kom je aan je benodigde spanning en vermogen.

Risiko's:
- Op koude zonnige dagen en bij reflektie zou er eventueel een overspanning kunnen ontstaan als er boven het wattpiekvermogen geleverd wordt, waardoor je weerstand zou kunnen doorbranden. Eventueel te beschermen met thermische motorbeveiliging, die instelbaar op aantal Ampère is, of overspanningsrelais.
- Er zijn droge en natte weerstandtypes. Van die laatste weet ik niet zeker of ze geschikt zijn voor gelijkstroom.
- Oververhitting van de boiler kan niet, want beveiligd door de thermostaat.
- Na het afschakelen van de thermostaat kunnen eventueel wel hogere openklemspanningen (500 - 600 VDC, na te zien in de specs) ontstaan, dan toegestaan voor normale bekabeling en apparatuur.

Ik betwijfel of omdat je panelen niet op het net zijn aangesloten reden genoeg is, om een dergelijke installatie niet te moeten laten keuren.

Onyx
Senior lid

Bericht door Onyx » 28 mei 2013, 12:07

Ik zit ook te twijfelen om iets dergelijks te bouwen i.p.v. een gewone zonneboiler.

Met "veel goedkoper en veel efficiënter" van een zonneboiler ben ik het niet helemaal eens.

Een zonneboiler is efficienter per oppervlakte maar als oppervlakte geen rol speelt is dit geen argument. En goedkoper is ook enkel maar vanwege de subsidies.

Als grootste voordeel van een "PV zonneboiler" zie ik vooral dat je met je energie meer kan doen dan je boiler opwarmen. Als je boiler op maximum temperatuur zit kan je er met een normale zonneboiler geen genergie meer uithalen. Met PV kan dit wel al is het maar door naar het net te schakelen. Qua jaaropbrengs per geïnvesteerde Euro zal dit een PV-zonneboiler al heel dicht bij, zoniet over-, een normale zonneboiler brengen vermoed ik.
PV lijkt me ook onderhoudsvriendelijker en eenvoudiger qua installatie. Dat kan aan mij liggen want ik heb een elektronica achtergrond. Een koeltechnicus zal het misschien net omgekeerd zien.

Hoe het technisch te realiseren valt nog te bezien. Netgekoppeld of niet, al dan niet met een AC inverter... Als verwarmingsweerstand moet je ook niet noodzakelijk een "normale" weerstand van bijvoorbeeld 2000W gebruiken. Het kan bijvoorbeeld ook door kleinere weerstanden (a-la soldeerbout of aquarium verwarming) te schakelen naargelang het ogenblikkelijke vermogen van je panelen... Ik ben nog maar luidop aan het denken... Technisch raakt het wel opgelost.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 mei 2013, 12:17

Een zonneboiler is efficienter per oppervlakte maar als oppervlakte geen rol speelt is dit geen argument. En goedkoper is ook enkel maar vanwege de subsidies.
Een zonneboiler is effecienter omdat je zonnestralling direct in warmte omzet en niet eerst in elektrische energie die je daarna weer in warmte om gaat zetten.
Het principe van een zonneboiler is ook veel eenvoudiger, met wat slangen die je in de zon plaatst kun je je project al realiseren.

En wat is het voordeel van een omvormer alleen aan een boiler te koppelen, als je hem na het opwarmen weer aan het net hangt??
.

Onyx
Senior lid

Bericht door Onyx » 29 mei 2013, 05:53

janus schreef: En wat is het voordeel van een omvormer alleen aan een boiler te koppelen, als je hem na het opwarmen weer aan het net hangt??
Daar heb je een punt. Als je enige alternatief is om de overschot terug op het net te steken dan kan je evengoed permanent aan het net koppelen.
Je kan dan ook nog steeds het ogenblikkelijk vermogen van je eigen productie meten en aan de hand daarvan je verwarmingselement(en) regelen om zo je ogenblikkelijk verbruik te optimaliseren. (Ik denk ook al aan de slimme meter die er vroeg of laat wel zal komen. Forfaitaire netvergoeding is slechts een overgangsmaatregel).

Dat is dus het perverse als ze veel te veel aanrekenen voor het (gemeten) gebruik van het net: Zo doen ze het ons ogenblikkelijk zoveel mogelijk verstoken terwijl ik anders die redenering nooit zou maken en het gewoon op het net zou zetten om het er later weer af te halen en er 3 keer zoveel warmte uit te halen met m'n warmtepomp.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 jun 2013, 15:41

Indien het de bedoeling is om off-grid de boiler bij te warmen zou ik gebruik maken van een UPS vanuit de PC industrie.
Er zijn veel toestellen te vinden in veilingen en ebay waarvan de batterijen niet meer voldoen voor de industriele toepassingen.

Wat heb je nodig:
UPS 220/230V gemodificieerde sinus (goedkope type)
batterijzijde (12, 24, 48, 96V) aangepast aan PV-spanning
vermogen UPS >= vermogen boiler (of andere weerstand in boiler)
eventueel een batterijlader tussen PV en batterij

concept:
je stelt de UPS in met de bijhorende software wanneer hij moet opstarten (instelpunt opstarten na opladen) en wanneer hij moet stoppen (hoever je de batterijen laat ontladen). Hierdoor zal de UPS cyclisch werken
De batterijen worden opgeladen door de PV's, bereiken het opstartpunt en de UPS geeft vermogen aan de boiler. Is er veel zon dan vloeit de stroom van PV hoofdzakelijk door naar de boiler en misschien worden de batterijen nog een stuk opgeladen, korte bewolkingsperiodes worden zo overbrugd. Is er weinig zon dan zal de installatie cyclisch werken met behulp van de batterij.
Indien je MPP van je PV's nodig hebt zal er een lader tussen de PV's en de batterijen nodig zijn.
Indien de boiler uitgerust is met een meetbuis onderaan is er misschien een verwarmelement te vinden die erin past met laag of lager vermogen bv 600, 900 Watt 1/2"

Strix Aluco
lid

Bericht door Strix Aluco » 18 jun 2013, 11:57

Ik ben blijkbaar niet de enige die hier potentieel in zag/ziet:

Water heating with PV by Refusol

© Headquarter REFUsol GmbH 18.06.2013: German inverter producer Refusol GmbH will present the »AE PV HeatingSolution« for solar water heating at the upcoming trade fair Intersolar held from June 19. to 21. in Munich. According to the manufacturer, the system stores energy generated by PV modules with an electric efficiency of up to 99%. The system features a heating element and a control unit and can be connected to 3 to 9 solar modules. It can be retrofitted and monitored with the online tool REFUlog or via the free app REFUlog. The new product will be launched September 2013 for the European market, a spokesperson told PHOTON. © PHOTON

http://europe.refusol.com/de/news-press ... 0881a02147

The complete press release can be viewed in PHOTON's archive using the following link:
http://www.photon-international.com/new ... /77732.pdf

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 18 jun 2013, 12:14

Die werken zonder omvormer, een in ieder geval interessant idee.
De toekomst zal leren of het ook rendabel is.
.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 18 jun 2013, 14:09

Benieuwd hoe lang hij de energie kan bijhouden.
Trouwens Refusol, doet mij aardig denken aan Rivusol :-)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ghia
Senior lid

Bericht door ghia » 18 jun 2013, 14:48

DaRkMaN_FX schreef:Benieuwd hoe lang hij de energie kan bijhouden.
De energie wordt niet bijgehouden, maar dadelijk doorgegeven aan de weerstand van de boiler (vandaar ook de 99%). De warmteverliezen van de boiler zijn daarna afhankelijk van zijn isolatie.
janus schreef:De toekomst zal leren of het ook rendabel is.
Er zijn wel een aantal elementen die in hun voordeel pleiten:
- De zonnepanelen zijn goedkoop, ook al heb je er 3 nodig om een zonnewarmtepaneel te vervangen.
- De installatie is makkelijker, want er is geen loodgieterij nodig.
- Er is geen sleet, want geen bewegende onderdelen, zoals een pomp.
- Er is geen bijkomende energie nodig om de installatie aan te drijven (een zonneboiler verbruikt energie (pompen, controller, ...) om de warmte te oogsten).
- Ook minder onderhoud, zoals anti-vries bijvullen.
- Veiliger door geen chemische stoffen, zoals anti-vries die kan weglekken.
- Geen problemen door oververhitting.
- Lage spanningen (50 VDC) maken gevaar voor elektrokutie gering.
- De unit bevat 3 MPP-trackers, zodat je ook panelen kan plaatsen op muren enz., welke voor reguliere PV-produktie minder geschikt zijn.
- Geschikt voor retro-fit (inbouw in bestaande installaties (boilers met elektrische weerstand)).
Ik denk dat het een serieus alternatief wordt voor de klassieke zonneboiler.

@mod: thread verplaatsen naar zonneboilers?

Plaats reactie