Omvormer te zwaar belasten

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
eddy.d
junior lid
Installatie Land: België

Omvormer te zwaar belasten

Bericht door eddy.d » 02 jun 2019, 20:55

Ik ben bezig met instaleren van een pak solyndra zonnepanelen die ik goedkoop gekocht heb
Ik heb monofase aansluiting dus beperkt tot 5 KW AC omvormer
Maar doordat ik de panelen goedkoop gekocht heb zou ik de DC kant zo hoog mogelijk willen
Nu veronderstel ik dat de ene omvormer gevoeliger is voor te zware belasting dan de andere
Heeft er iemand een idee welke omvormer je hoog kan overbelasten met aftopping ?
En heeft dit een hoge invloed op de levensduur
Als die om de 5 jaar stuk gaat heeft dit ook geen zin

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Omvormer te zwaar belasten

Bericht door janus » 02 jun 2019, 20:58

Je moet niet over de max. stroom en spanning gaan van de omvormer.
Probleem is dat je panelen zo slecht zijn dat je niet weet wat de stroom en spanning zal zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

eddy.d
junior lid

Bericht door eddy.d » 02 jun 2019, 21:55

Dat weet ik als ik ze er aanhang
Is die te laag koppel ik er bij tot het gewenste resultaat
Maar dat moet wel gebeuren op de moment dat ze het meest produceren
Ik mag dus niet wachten tot na de zomer

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jun 2019, 21:59

Maar dat moet wel gebeuren op de moment dat ze het meest produceren
Ik mag dus niet wachten tot na de zomer
Panelen produceren het meeste als het koud is, dat zal in de meeste gevallen in mei zijn als er zon en nachtvorst is.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 02 jun 2019, 22:08

Best in sunny design bekijken, je kan eigenlijk weinig fout doen...
De max. DC spanning is belangrijk en best een stringzekering van bv. 15A plaatsen per tracker...
Als je er van uit gaat dat de panelen al degradatie hebben, kan je +200% gaan, dus +10kWpiek op 5KVA omvormer.

Opgepast Solar Edge en SMA staan standaard 200% toe, Chinese merken vaak maar 120 of 130%.
Dat laatste van horen zeggen, heb nog een een Chinees opgehangen...:-)

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Zwerius
lid
Contacteer:

Bericht door Zwerius » 02 jun 2019, 22:16

Volgens mij gaan zon en nachtvorst niet samen ;-)
Maar nu even zonder gekheid, u moet kijken naar de max. spanning die de omvormer aan de ingang kan verdragen.
En dan zien wat de panelen aan max. spanning geven. Dat is bijvoorbeeld bij helder en zonnig vriezend weer.
Ga dan uit van de open klemspanning en niet van de MPPT-spanning.
U wilt immers niet dat als er toevallig een netstoring is bij helder vriezend weer, dat uw omvormer wordt opgeblazen.
Immers bij een netstoring leveren de omvormers geen vermogen aan het net, maar de koude panelen leveren op dat moment geen stroom en dus wel de open klemspanning aan de omvormer. Dus kijk in de specs van de panelen naar de open klemspanning bij 25°C (STC) en de spanningsstoename per graad temp. daling en bereken vervolgens hoeveel de spanning toeneemt, bij bijvoorbeeld -10°C. U weet dan de max. spanning die een paneel ooit kan geven. Deel dan de max. ingangsspanning van de omvormer door de eerder genoemde berekende max. spanning per paneel en u weet het max. aantal panelen in serie.
De stroom zal (in tegenstelling tot de spanning) bij stijgende temperatuur juist toenemen. Dus de max. stroom onstaat bij warme panelen. Bijv. bij een celtemperatuur van 50°C. Dus daarmee is ook de max. stroom bekend. En kan dus gecontroleerd worden of de uitgezochte omvormer geschikt is.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html

Zwerius
lid
Contacteer:

Bericht door Zwerius » 02 jun 2019, 22:20

Als aanvulling nog even: als de stroom uit de panelen te hoog wordt, zal de omvormer zelf wel gaan afregelen, maar tegen een te hoge ingangsspanning is hij dus niet beveiligd.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 02 jun 2019, 22:24

Zwerius schreef:
02 jun 2019, 22:20
Als aanvulling nog even: als de stroom uit de panelen te hoog wordt, zal de omvormer zelf wel gaan afregelen, maar tegen een te hoge ingangsspanning is hij dus niet beveiligd.
klopt niet: indien de kortsluitstroom van de string panelen hoger ligt dan de max. kortsluitstroom van de omvormer MOET een stringzekering worden geplaatst. Verder klopt uw uitleg hierboven, maar eigenlijk is het éénvoudiger : gebruik Sunny Design, tenminste voor SMA...

Er staat nog een Chinees in de aanbieding bij de TE KOOP afdeling... wel van de muur gehaald maar niet opgehangen ?%
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 03 jun 2019, 10:24

Investeer in een SolarEdge of Huawei omvormer met optimizers want dan zie je welke panelen niets meer opleveren, bovendien kun je de niet presterende panelen door een brede keuze aan andere panelen vervangen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Zwerius
lid
Contacteer:

Bericht door Zwerius » 03 jun 2019, 10:36

Optimisers zou ik alleen toepassen als je inderdaad met tijdelijke en plaatselijke beschaduwing zit.
Natuurlijk is het leuk om al je panelen afzonderlijk te kunnen monitoren. Verkoopargument van de marketeers!

Maar laten we eerlijk zijn. Is dat nu echt zo interessant?
Ik heb mijn zonnepanelen inmiddels ruim 15 jaar in bedrijf en ze functioneren nog als op dag 1. Zie: degradatie en vervuiling van panelen
Als het totaal goed is, zijn de afzonderlijke panelen ook goed.
En wie gaat dan de afzonderlijke panelen nog controleren....
En wat wil je er mee?
De ene zal wat slechter presteren dan de andere. Maar dan? Ga je die dan vervangen?
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 03 jun 2019, 11:26

In het geval van TS met slechte panelen waar hij er wel genoeg van heeft is een logging per paneel niet zo'n slecht idee vind ik.
.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 03 jun 2019, 13:04

Zwerius schreef:
03 jun 2019, 10:36
Optimisers zou ik alleen toepassen als je inderdaad met tijdelijke en plaatselijke beschaduwing zit.
Natuurlijk is het leuk om al je panelen afzonderlijk te kunnen monitoren. Verkoopargument van de marketeers!
En wat met de Safe DC ?
In dit geval zal het een kostelijke grap worden voor de TS, gemiddeld een 35 tot 40 € per optimizer.
Laatst gewijzigd door DaRkMaN_FX op 03 jun 2019, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 03 jun 2019, 13:16

Zwerius schreef:
03 jun 2019, 10:36

Maar laten we eerlijk zijn. Is dat nu echt zo interessant?
Ik heb mijn zonnepanelen inmiddels ruim 15 jaar in bedrijf en ze functioneren nog als op dag 1. Zie: degradatie en vervuiling van panelen
Als het totaal goed is, zijn de afzonderlijke panelen ook goed.
En wie gaat dan de afzonderlijke panelen nog controleren....
En wat wil je er mee?
De ene zal wat slechter presteren dan de andere. Maar dan? Ga je die dan vervangen?
Better safe than sorry.

Iedere situatie is anders, TS heeft panelen gekocht waarvan niet bekend is of ze al dan niet goed functioneren. Niet voor niets worden de Solyndra's voor een prikkie van de hand gedaan want de lage prijs van nieuwe kristallijne panelen maakt het weinig zinvol om er veel tijd en aandacht in te steken.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Plaats reactie