Power Optimisers SolarEdge

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: Power Optimisers SolarEdge

Bericht door japio » 15 jul 2017, 22:53

Ik vind het helemaal niet interessant waarom deze optimizers defect raken, maar ik adviseer TS wel om even contact met de support van SE op te nemen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 16 jul 2017, 23:39

Christiaan schreef:
15 jul 2017, 20:27
japio schreef:
15 jul 2017, 20:15
@Christiaan , het lijkt mij beter als jij een andere hobby zoekt.
Je vervalt van de ene aanname in de andere en daarmee maak jij er jouw verhaal van ipv dat je TS helpt.
Jij bent toch gecertificeerd SolarEdge dealer nietwaar ? Ik had van u al meteen verwacht dat jij mijn taak zou overnemen !

Ik heb in uw plaats dit bekeken : https://www.solaredge.com/sites/default ... eet-na.pdf en daar staat een temperatuur range van -40/+85 graden Celcius vermeld. Ik verwacht van jou nu de repliek dat die 85 graden "fantasie" is en nooit onder een zonnepaneel dat op een schuin dak is geplaatst kan bereikt worden.
Dat halen die allicht ook niet. Ik heb een soortgelijk systeem met micro-omvormers en die halen een maximum temperatuur van ca 55 °C op de heetste dagen. In die omvormers zitten bv elco's met rating van ik schat 10000 u bij 105 °C, dus er is een zeer ruime marge ook rekening houdende met het niet lineaire gedrag van die laatste in functie van de temperatuur (Arrhenius).

Christiaan
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 17 jul 2017, 11:16

bke schreef:
16 jul 2017, 23:39
Christiaan schreef:
japio schreef:
15 jul 2017, 20:15
@Christiaan , het lijkt mij beter als jij een andere hobby zoekt.
Je vervalt van de ene aanname in de andere en daarmee maak jij er jouw verhaal van ipv dat je TS helpt.
Jij bent toch gecertificeerd SolarEdge dealer nietwaar ? Ik had van u al meteen verwacht dat jij mijn taak zou overnemen !

Ik heb in uw plaats dit bekeken : https://www.solaredge.com/sites/default ... eet-na.pdf en daar staat een temperatuur range van -40/+85 graden Celcius vermeld. Ik verwacht van jou nu de repliek dat die 85 graden "fantasie" is en nooit onder een zonnepaneel dat op een schuin dak is geplaatst kan bereikt worden.
Dat halen die allicht ook niet. Ik heb een soortgelijk systeem met micro-omvormers en die halen een maximum temperatuur van ca 55 °C op de heetste dagen. In die omvormers zitten bv elco's met rating van ik schat 10000 u bij 105 °C, dus er is een zeer ruime marge ook rekening houdende met het niet lineaire gedrag van die laatste in functie van de temperatuur (Arrhenius).
Alles is afhankelijk van hoeveel vrije lucht er onder de panelen kan stromen. Elco's en ook halfgeleiders ( IC's , transistoren , diodes ) zijn het meest gevoelig voor te hoge temperaturen. En onder de onderdelen zitten er altijd zwakke broertjes die vlugger gaan sneuvelen dan andere. Bij de militaire versies van componenten doet men zelfs een "burn in" test om die zwakke broertjes er uit te halen.

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 17 jul 2017, 11:34

Christiaan schreef:
17 jul 2017, 11:16
bke schreef:
16 jul 2017, 23:39
Christiaan schreef:

Alles is afhankelijk van hoeveel vrije lucht er onder de panelen kan stromen. Elco's en ook halfgeleiders ( IC's , transistoren , diodes ) zijn het meest gevoelig voor te hoge temperaturen. En onder de onderdelen zitten er altijd zwakke broertjes die vlugger gaan sneuvelen dan andere. Bij de militaire versies van componenten doet men zelfs een "burn in" test om die zwakke broertjes er uit te halen.
Die toestellen worden gewoon overgedimensioneerd. Als je een hijskabel van 100 ton gebruikt om 100 kg op te heffen kan je op je beide oren slapen, de kabel zal niet breken. Hetzelfde wordt toegepast bij die optimizers/micro-omvormers, maar dan op thermisch gebied. De componenten worden zo overgedimensioneerd qua temperatuurbelasting dat ze niet zullen falen. Uiteraard zitten er wel eens kinderzieke toestellen tussen, maar dan is dat niet te wijten aan een slecht ontwerp maar aan een productiefout. Denk er ook aan dat die dingen ontworpen worden voor de warmste klimaten (Californië, Arizona, Australië, ...), dus hier in ons gematigd klimaat is er nog veel meer reserve in het ontwerp.

Christiaan
Senior lid

Bericht door Christiaan » 17 jul 2017, 11:59

bke schreef:
17 jul 2017, 11:34

Die toestellen worden gewoon overgedimensioneerd. Als je een hijskabel van 100 ton gebruikt om 100 kg op te heffen kan je op je beide oren slapen, de kabel zal niet breken. Hetzelfde wordt toegepast bij die optimizers/micro-omvormers, maar dan op thermisch gebied. De componenten worden zo overgedimensioneerd qua temperatuurbelasting dat ze niet zullen falen. Uiteraard zitten er wel eens kinderzieke toestellen tussen, maar dan is dat niet te wijten aan een slecht ontwerp maar aan een productiefout. Denk er ook aan dat die dingen ontworpen worden voor de warmste klimaten (Californië, Arizona, Australië, ...), dus hier in ons gematigd klimaat is er nog veel meer reserve in het ontwerp.
Overgedimensioneerd ? De trend bij de ontwerpers van tegenwoordig is net dat men de componenten tot een max. specificaties gebruikt. Als men op een transistor tot bvb. 30 Volt tussen de pootjes mag aanleggen , dan doet men dat. Vroeger beperkte men zich tot zowat 30 % van de "maximum ratings" , ook qua maximum vermogendissipatie (*) en dan ging die nooit defect !

(*) halfgeleiders produceren ook al warmte op zich , en vergen dus koeling.

In de "warmste klimaten" denkt men er misschien ook meer aan om voor de nodige luchtcirculatie te zorgen. Hier zie je dat veel zonnepanelen effectief op het dak plakken. De temperatuur zal er hoger worden dan het water in een zonneboiler !

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 04 sep 2017, 21:57

Nog nieuws nu de zomer om is?
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 05 sep 2017, 18:20

De power optimiser die uitgevallen was is inmiddels door DMSolar vervangen. Het is nu afwachten wanneer de volgende (dat zou dan de zevende op 39 zijn) het laat afweten.

Plaats reactie