Power Optimisers SolarEdge

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
KATE TECHNICS
lid
Installatie Land: België

Re: Power Optimisers SolarEdge

Bericht door KATE TECHNICS » 14 jul 2017, 10:51

De spanningen lijken mij OK.
Zo te zien is er schaduw op het dak of was het toen net een bewolkte dag.
De spanning zakt ifv de temperatuur. Panelen in de schaduw liggen kouder, dus meer spanning. Maar krijgen minder licht, dus minder stroom.
De spanning van de optimizors wordt door de regeling van SE geregeld. Zij willen de stroombaan maximaal open zetten, dus door de spanning te zakken bij panelen die op dat moment minder geven.
Op het eerste zicht is er niks met de configuratie mis.
SE kan wel dieper kijken en de curves analyseren.
mail : Support@solaredge.com ( gewoon in het Nederlands uw vraag stellen )

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 jul 2017, 11:05

Rerdvr46 schreef:
14 jul 2017, 10:26
Christiaan schreef:
14 jul 2017, 10:02

Wat ik niet goed begrijp zijn die "twee strings (één van 18 en één van 21 optimisers) " . Is het dan zo dat die optimisers met hun uitgangen in serie staan ?
Ja, de optimisers staan in serie voor wat de geleverde stroom en spanning betreffen. De uitgangsspanning van de optimisers wordt blijkbaar zo geregeld dat de ingangsspanning op de omvormer zeer weinig varieert.
Dat de ingangsspanning op de omvormer zou varieëren zie ik niet als een probleempunt. Wat bij mij wel vragen oproept is :
- dat stroom van de ene optimiser door de volgende wordt gejaagd. Het kan , maar de electronica moet speciaal ontwikkeld geweest zijn om dat aan te kunnen , vooral omdat de ene meer stroom zal willen doorsturen dan wat de andere op dat moment kan leveren bvb. bij ongelijke bestraling van de zonnepanelen . Niet evident !
- het hoge gelijkspanning potentiaalverschil tussen de ingang ( geaard zonnepaneel ) en de uitgang van de optimiser(s) die zich op het einde van een string bevinden. Ingang en uitgang zijn normaal galvanisch via een transformator van elkaar gescheiden , maar .... :?:

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 14 jul 2017, 12:01

Christiaan schreef:
14 jul 2017, 11:05

Dat de ingangsspanning op de omvormer zou variëren zie ik niet als een probleempunt.
Die constante ingangsspanning wordt door SolarEdge wel als een troef geadverteerd. Daardoor gaan hun omvormers twee keer zolang mee als andere. Dat is toch wat ze vertellen. Ik heb trouwens 20 jaar garantie gekregen op de omvormer en 25 jaar op de power optimisers.

Ik hoop op reacties hier van mensen met een gelijkaardig systeem. Zijn er nog met dezelfde problemen of ben ik de uitzondering?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 jul 2017, 12:28

Rerdvr46 schreef:
14 jul 2017, 12:01
Christiaan schreef:
14 jul 2017, 11:05

Dat de ingangsspanning op de omvormer zou variëren zie ik niet als een probleempunt.
Die constante ingangsspanning wordt door SolarEdge wel als een troef geadverteerd. Daardoor gaan hun omvormers twee keer zolang mee als andere. Dat is toch wat ze vertellen. Ik heb trouwens 20 jaar garantie gekregen op de omvormer en 25 jaar op de power optimisers.

Ik hoop op reacties hier van mensen met een gelijkaardig systeem. Zijn er nog met dezelfde problemen of ben ik de uitzondering?
Niemand heeft doorgaans zoveel zonnepanelen liggen , noch een omvormer van 10 kW. Als de installateur het een beetje professioneel wil aanpakken , dan laat hij de defecte toestellen onderzoeken op wat er precies fout gaat. De kans is groot dat ze allemaal op dezelfde manier ( met dezelfde onderdeel ) defect zijn geraakt. En dan kan er ( hopelijk ) iets gewijzigd worden aan de installatie als daar de oorzaak ligt.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 14 jul 2017, 22:22

Christiaan schreef:
14 jul 2017, 12:28
Als de installateur het een beetje professioneel wil aanpakken , dan laat hij de defecte toestellen onderzoeken op wat er precies fout gaat. De kans is groot dat ze allemaal op dezelfde manier ( met dezelfde onderdeel ) defect zijn geraakt. En dan kan er ( hopelijk ) iets gewijzigd worden aan de installatie als daar de oorzaak ligt.
Ik neem aan dat hij de kapotte exemplaren naar SolarEdge moet terugsturen om van de garantie gebruik te kunnen maken. SolarEdge zou dit ook raar moeten vinden als er zo veel kapot gaan op één installatie.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 jul 2017, 09:47

Rerdvr46 schreef:
14 jul 2017, 22:22
Christiaan schreef:
14 jul 2017, 12:28
Als de installateur het een beetje professioneel wil aanpakken , dan laat hij de defecte toestellen onderzoeken op wat er precies fout gaat. De kans is groot dat ze allemaal op dezelfde manier ( met dezelfde onderdeel ) defect zijn geraakt. En dan kan er ( hopelijk ) iets gewijzigd worden aan de installatie als daar de oorzaak ligt.
Ik neem aan dat hij de kapotte exemplaren naar SolarEdge moet terugsturen om van de garantie gebruik te kunnen maken. SolarEdge zou dit ook raar moeten vinden als er zo veel kapot gaan op één installatie.
Ik vrees ervoor dat er NIETS van die aard zal gebeuren. De installateur stuurt het toestel door naar de importeur en krijgt er een nieuw voor in de plaats. En als het al op defect wordt getest , dan gaat het misschien terug naar SolarEdge , of wordt het meteen gerecycleerd. Al wat men meer zou doen kost geld en tijd , dus .... Jij zal bij de installateur er moeten op aandringen dat hij effectief iets onderneemt , en liefst rechtstreeks met SolarEdge contact opneemt , en dan nog moet de goodwil hiervoor bestaan. Nu en dan eens en toestel in garantie vervangen kost immers minder moeite en tijd dan een onderzoek op poten zetten en vervolgen.

springerke
Senior lid

Bericht door springerke » 15 jul 2017, 12:13

Worden alleen de optimisers vervangen of vervangen ze het ganse paneel
Bij mij komt DM Solar maandag de mijne plaatsen
Wat ze mij gezegd hebben is bij defekt aan een optimiser , ze het ganse paneel vervangen.
Dit komt mischien door het paneel waar de optimiser ingebouwd is en te veel werk om te demonteren ?
Merk van de panelen die ze bij mij zullen leggen phono solar
Hopelijk werkt het goed bij mij zonder veel problemen
14x330 WP Phono Solar / omvormer solar edge SE 3680
west 280° / helling 45°

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 15 jul 2017, 18:21

Ze vervangen uitraard alleen maar de optimizer. met de panelen is er geen probleem. De optimisers zitten onder de panelen. Een paneel vervangen zou nauwelijks extra werk betekenen.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 15 jul 2017, 18:27

Christiaan schreef:
15 jul 2017, 09:47

Ik vrees ervoor dat er NIETS van die aard zal gebeuren. De installateur stuurt het toestel door naar de importeur en krijgt er een nieuw voor in de plaats. En als het al op defect wordt getest , dan gaat het misschien terug naar SolarEdge , of wordt het meteen gerecycleerd. Al wat men meer zou doen kost geld en tijd , dus .... Jij zal bij de installateur er moeten op aandringen dat hij effectief iets onderneemt , en liefst rechtstreeks met SolarEdge contact opneemt , en dan nog moet de goodwil hiervoor bestaan. Nu en dan eens en toestel in garantie vervangen kost immers minder moeite en tijd dan een onderzoek op poten zetten en vervolgen.
Waarom zou ik hier initiatief nemen? Zolang de kapotte optimisers zonder kosten voor mij worden vevangen is er voor mij geen probleem. Als de installateur zo stom is om niet op zoek te gaan naar de oorzaak en blijft opdraaien voor het extra werk is het zijn probleem. Ik heb toen ik nog werkte altijd geleerd dat men bij problemen naar de grondoorzaak moet zoeken en daar iets aan moet doen in plaats van te blijven klooien. Dat is uiteindelijk de goedkoopste benadering.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 jul 2017, 18:33

Rerdvr46 schreef:
15 jul 2017, 18:21
Ze vervangen uitraard alleen maar de optimizer. met de panelen is er geen probleem. De optimisers zitten onder de panelen. Een paneel vervangen zou nauwelijks extra werk betekenen.
Zijn die echt ONDER een zonnepaneel gemonteerd ? Oei , oei .... die sneuvelen met de allerhoogste waarschijnlijk door een te hoge temperatuur. Consumenten electronica sneuvelt gemakkelijk bij temperaturen boven de 70 graden Celcius ....

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 15 jul 2017, 19:25

Christiaan schreef:
15 jul 2017, 18:33
Rerdvr46 schreef:
Zijn die echt ONDER een zonnepaneel gemonteerd ? Oei , oei .... die sneuvelen met de allerhoogste waarschijnlijk door een te hoge temperatuur. Consumenten electronica sneuvelt gemakkelijk bij temperaturen boven de 70 graden Celcius ....
Ze zijn ontworpen om onder de panelen te worden gemonteerd. Als ze daar niet tegen kunnen dan zou er sprake zijn van slecht ontwerp en zou vrijwel iedereen problemen moeten hebben die power optimisers op zijn dak heeft liggen. Hier heeft zich alleszins nog niemand gemeld met gelijkaardige problemen.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 15 jul 2017, 19:35

KATE TECHNICS schreef:
14 jul 2017, 10:51
De spanningen lijken mij OK.
Zo te zien is er schaduw op het dak of was het toen net een bewolkte dag.
De spanning zakt ifv de temperatuur. Panelen in de schaduw liggen kouder, dus meer spanning. Maar krijgen minder licht, dus minder stroom.
De spanning van de optimizors wordt door de regeling van SE geregeld. Zij willen de stroombaan maximaal open zetten, dus door de spanning te zakken bij panelen die op dat moment minder geven.
Op het eerste zicht is er niks met de configuratie mis.
SE kan wel dieper kijken en de curves analyseren.
mail : Support@solaredge.com ( gewoon in het Nederlands uw vraag stellen )
De opname is gebeurd op een ogenblik dat de zon nog maar net (of net niet) boven de nok van het dak uitkomt. Mijn dak heeft een helling van ongeveer 20° en is WZW gericht. De omvormer start zodra er voldoende licht aan de hemel is en gaat direct op zoek naar de optimisers. Dat kan wel een tijdje duren. SE beschikt zonder twijfel over alle informatie die ik op de website kan zien en wellicht nog meer. Als er nog optimisers uitvallen zal ik SE support contacteren.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 jul 2017, 19:47

Rerdvr46 schreef:
15 jul 2017, 19:25
Christiaan schreef:
15 jul 2017, 18:33
Rerdvr46 schreef:
Ze zijn ontworpen om onder de panelen te worden gemonteerd. Als ze daar niet tegen kunnen dan zou er sprake zijn van slecht ontwerp en zou vrijwel iedereen problemen moeten hebben die power optimisers op zijn dak heeft liggen. Hier heeft zich alleszins nog niemand gemeld met gelijkaardige problemen.
Electronica onderdelen voor militaire toepassingen zijn gespecifieerd tot 125 gaden Celcius, consumenten electronica tot 70 graden Celcius. Ik kan men niet voorstellen dat ze met militaire componenten samengesteld zijn , dat zou die toestellen veel te duur maken , en dus gaat men er van uit dat de temperatuur nooit boven de 70 graden zal stijgen. Zonnepanelen die op een schans , of schuin op een plat dak geplaatst worden krijgen voldoende ventilatie. Onder panelen die op een schuin dak "plakken" kan de temperatuur heel hoog oplopen ook al omdat de panelen zelf al warmte kunnen produceren en ook omdat ze amper iets van de warmtestraling reflecteren.

"Plakken" de panelen bij u op een schuin dak , en zo ja wat is de afstand tussen dak en panelen ?

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 15 jul 2017, 20:15

[mention]Christiaan[/mention] , het lijkt mij beter als jij een andere hobby zoekt.
Je vervalt van de ene aanname in de andere en daarmee maak jij er jouw verhaal van ipv dat je TS helpt.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 jul 2017, 20:27

japio schreef:
15 jul 2017, 20:15
@Christiaan , het lijkt mij beter als jij een andere hobby zoekt.
Je vervalt van de ene aanname in de andere en daarmee maak jij er jouw verhaal van ipv dat je TS helpt.
Jij bent toch gecertificeerd SolarEdge dealer nietwaar ? Ik had van u al meteen verwacht dat jij mijn taak zou overnemen !

Ik heb in uw plaats dit bekeken : https://www.solaredge.com/sites/default ... eet-na.pdf en daar staat een temperatuur range van -40/+85 graden Celcius vermeld. Ik verwacht van jou nu de repliek dat die 85 graden "fantasie" is en nooit onder een zonnepaneel dat op een schuin dak is geplaatst kan bereikt worden.

Plaats reactie