Power Optimisers SolarEdge

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
Rerdvr46
lid
Installatie Land: België

Power Optimisers SolarEdge

Bericht door Rerdvr46 » 13 jul 2017, 20:48

Ik heb een installatie met 78 panelen Solar Frontier 165W, 39 power optimisers SolarEdge (1 par 2 panelen) en een 10kW 3-fasen omvormer van SolarEdge. Na de installatie (begin augustus 2016) bleken er 2 power optimisers niet te werken. Ze werden vervangen door werkende exemplaren. Enige tijd later was er weer een kapot. Tegen de tijd dat ze deze kwamen vervangen was er nog een kapot en de nieuwe deed het ook niet. Het was toen volop winter en de twee kapotte exemplaren werden pas na de winter vervangen. eergisteren is er weer een kapot gegaan. Aan dit tempo zullen ze binnen een 6-tal jaar alle 39 vervangen zijn.

Zijn er hier andere mensen met gelijkaardige problemen? Zijn er mensen die helemaal geen problemen hebben gehad met SolarEdge power optimisers?

Christiaan
Master lid

Re: Power Optimisers SolarEdge

Bericht door Christiaan » 13 jul 2017, 21:46

Men geeft die toestellen een garantie van 25 jaar , en dus is het helemaal niet normaal dat die vallen als soldaatjes in een veldslag. Volgens mij worden die toestellen overbelast , hetzij vanuit de zonnepanelen , hetzij door de omvormer. Je installateur moet je installatie herbekijken en eventueel types met een hoger vermogen installeren. Staan die optimisers allemaal parallel op je omvormer aangesloten , en is dat toegelaten voor die toestellen ? Welk Pxxx type is het ?

p.s. waarvoor heb je dat groot aantal panelen nodig ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 13 jul 2017, 21:51

Is inderdaad zeer vreemd, wat zegt je installateur ervan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 13 jul 2017, 22:49

Ik waag een gokje dat (een deel van) de panelen in serie op de P405 aangesloten zijn geweest.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 14 jul 2017, 08:31

Christiaan schreef:
13 jul 2017, 21:46
Men geeft die toestellen een garantie van 25 jaar , en dus is het helemaal niet normaal dat die vallen als soldaatjes in een veldslag. Volgens mij worden die toestellen overbelast , hetzij vanuit de zonnepanelen , hetzij door de omvormer. Je installateur moet je installatie herbekijken en eventueel types met een hoger vermogen installeren. Staan die optimisers allemaal parallel op je omvormer aangesloten , en is dat toegelaten voor die toestellen ? Welk Pxxx type is het ?

De optimisers staan in twee strings (één van 18 en één van 21 optimisers) op de omvormer aangesloten. Elke optimiser wordt gevoed door 2 panelen Solar Frontier 165W in serie. Ze zijn, als ik de meegeleverde documenten mag geloven, van het type P405. Op de monitoring worden ze aangegeven als type ET-M572195. De omvormer is een SE10k. De optimisers die stuk gegaan zijn zaten niet allemaal op dezelfde string.

p.s. Waarom zoveel panelen: ik heb elektrische verwarming (geen accumulatie) en verbruik, afhankelijk van de strengheid van de winter, 11.300 tot 12.500 kWh per jaar. De opbrengst van de installatie is geschat (zowel door JRC als door de installateur) op ongeveer 11.300 kWh per jaar. De installatie is opgestart op 12 augustus verleden jaar en ik heb nu al 11.780 kWh geproduceerd.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 14 jul 2017, 08:45

Rerdvr46 schreef:
14 jul 2017, 08:31
Elke optimiser wordt gevoed door 2 panelen Solar Frontier 165W in serie
Bestel dan alvast nog maar een doos nieuwe optimizers, max input is 125Volt.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 jul 2017, 09:20

japio schreef:
14 jul 2017, 08:45
Rerdvr46 schreef:
Elke optimiser wordt gevoed door 2 panelen Solar Frontier 165W in serie
Bestel dan alvast nog maar een doos nieuwe optimizers, max input is 125Volt.
Inedaad , slechts 125 Volt ( https://www.solaredge.com/sites/default ... eet-na.pdf )

Solar Frontier SF165-S : Voltage at nominal power = 85,5 Volt ( https://www.solar-frontier.eu/fileadmin ... nglish.pdf )

De optimiser krijgt dus 85,5 Volt x2 = 171 Volt als input. Geen enkele gaat dit ooit overleven.

KATE TECHNICS
lid

Bericht door KATE TECHNICS » 14 jul 2017, 09:51

Solar Frontiers dienen PARALLEL en niet in SERIE op een P405 geplaatst te worden.
Hiervoor bestaan speciale Y-stukken (+) en (-) van Multicontact of origineel van Solar Frontier.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 14 jul 2017, 09:54

Blijkbaar heb ik me vergist wat de schakeling van de panelen betreft. Ik zie op de monitoring dat de ingangsspanning op de power optimisers nu tussen de 95 en de 87 Volt ligt.

Zie de monitoring data in bijlage. De kapotte optimiser is de 1.1.2. Die is voor het laatst gemeten op 11 juli om 12:11 uur.

Wellicht zijn de panelen dus niet in serie maar parallel op de optimisers geschakeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 jul 2017, 10:02

Rerdvr46 schreef:
Christiaan schreef:
13 jul 2017, 21:46

De optimisers staan in twee strings (één van 18 en één van 21 optimisers) op de omvormer aangesloten. Elke optimiser wordt gevoed door 2 panelen Solar Frontier 165W in serie. Ze zijn, als ik de meegeleverde documenten mag geloven, van het type P405. Op de monitoring worden ze aangegeven als type ET-M572195. De omvormer is een SE10k. De optimisers die stuk gegaan zijn zaten niet allemaal op dezelfde string.

p.s. Waarom zoveel panelen: ik heb elektrische verwarming (geen accumulatie) en verbruik, afhankelijk van de strengheid van de winter, 11.300 tot 12.500 kWh per jaar. De opbrengst van de installatie is geschat (zowel door JRC als door de installateur) op ongeveer 11.300 kWh per jaar. De installatie is opgestart op 12 augustus verleden jaar en ik heb nu al 11.780 kWh geproduceerd.
Ge weet het , of ge weet het niet , maar boven de 10 kW krijgt ge nog de volle pot GSC's ( https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... nnepanelen )

Wat ik niet goed begrijp zijn die "twee strings (één van 18 en één van 21 optimisers) " . Is het dan zo dat die optimisers met hun uitgangen in serie staan ?
Laatst gewijzigd door Christiaan op 14 jul 2017, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 jul 2017, 10:06

Rerdvr46 schreef:
14 jul 2017, 09:54
.....

Wellicht zijn de panelen dus niet in serie maar parallel op de optimisers geschakeld.
Toch maar efkens goed nachecken ! De zonnepanelen geven niet steeds continu hun maximum spanning af.

KATE TECHNICS
lid

Bericht door KATE TECHNICS » 14 jul 2017, 10:09

Dan heeft de installateur zijn werk goed gedaan.
Strange, want wij hebben zelden problemen met Solar Edge. ( ook in combinatie met SF )
Zal eerder een ongelukkig toeval zijn of een tijdelijke slechte serie ?
Best goed opvolgen. Solar-Edge geeft een uitstekende service.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 14 jul 2017, 10:26

Christiaan schreef:
14 jul 2017, 10:02

Wat ik niet goed begrijp zijn die "twee strings (één van 18 en één van 21 optimisers) " . Is het dan zo dat die optimisers met hun uitgangen in serie staan ?
Ja, de optimisers staan in serie voor wat de geleverde stroom en spanning betreffen. De uitgangsspanning van de optimisers wordt blijkbaar zo geregeld dat de ingangsspanning op de omvormer zeer weinig varieert.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 14 jul 2017, 10:28

Christiaan schreef:
14 jul 2017, 10:06
Rerdvr46 schreef:
14 jul 2017, 09:54
.....

Toch maar efkens goed nachecken ! De zonnepanelen geven niet steeds continu hun maximum spanning af.
Dat is waar, maar ik heb gemerkt dat de uitgangsspanning van de panelen maximaal is als ze weinig stroom leveren. In de loop van de dag daalt de spanning dus.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 14 jul 2017, 10:31

KATE TECHNICS schreef:
14 jul 2017, 10:09
Dan heeft de installateur zijn werk goed gedaan.
Strange, want wij hebben zelden problemen met Solar Edge. ( ook in combinatie met SF )
Zal eerder een ongelukkig toeval zijn of een tijdelijke slechte serie ?
Best goed opvolgen. Solar-Edge geeft een uitstekende service.
Ik heb SolarEdge nog nooit rechtstreeks aangesproken. De installateur is DmSolar uit Bissegem en zij doen telkens de vervanging. Misschien moet ik eens een vraagje sturen naar SolarEdge.

Plaats reactie