Uitvallen van omvormer ATEN 5200TL

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Uitvallen van omvormer ATEN 5200TL

Bericht door bruma » 04 mei 2016, 18:35

High DC betekent de kant van de panelen de DC spanning

Sent from my D6000 using Tapatalk

Aten5640
lid
Installatie Land: België

Bericht door Aten5640 » 04 mei 2016, 20:14

@Jonas, voor ik de relais heb moeten vervangen is omvormer ook enkele keren in storing geweest. Ben toen niet zo smart geweest om te bekijken wat er op de display stond. Wat er wel één keer geweest is was dat hij na x-tijd terug in werking was. Een beetje te nonchalant geweest om hier niet naar te kijken. Dit is wat ik nu ook nog verder wil opvolgen. Sinds vrijdag, dag van vervangen relais, heeft hij wel tot op vandaag prima gewerkt.
Mag ik vragen hoe jij uw omvormer uitgeschakeld hebt? Strings uitgetrokken of ...? Je software is versie 4.13, weet je ook wat er hier anders zou kunnen zijn als bij mijn versie van 4.10? Heb je een kopie? Hoe of wie zou dit kunnen kopiëren en in andere omvormer inladen? Ik weet niet welk programma de bewuste firma hiervoor gebruikte. Helaas. Heb jij een display van Aten welk aan de omvormer gekoppeld is om de waardes te bewaren en uit te lezen? Dit had ik allemaal besteld maar heb dit nooit geleverd gezien. :mad: Groeten.

Jonas
junior lid

Bericht door Jonas » 05 mei 2016, 10:44

@bruma,
High DC INJ te hoog! 1 string met 7 panelen = 44,8V open circuit x 7 = 313V en op string gemeten is 290V. Hoe is de hoge DC dan te verklaren?
@Aten 5640,
Heb de automaat uitgeschakeld, strings uitgetrokken en ingeplugd en automaat aangezet, terug ok.
Ik heb geen enkel idee wat het verschil zou kunnen zijn tussen 4.10 en 4.13, ook niet wat het programma is. Ik had gehoord bij groothandels van omvormers, maar hen niet bekend. Bij SMA hebben ze er al van gehoord. Ze hebben toen gebeld dat er een update moest gebeuren en zijn hier dan toegekomen en zijn 10 minuten bezig geweest met een laptop en vertrokken. Ik heb niet gezien via welke ingang de laptop aangesloten werd op omvormer.
Bij mij is de display van de omvormer, geen uitlezing op afstand.
Heb je een monofasige omvormer?
Bij volle zon en als de zon recht op de panelen staat, gaat de AC op het display van je omvomer niet hoger dan 236V?
Weet je wat de AC is tussen de verschillende fasen in je zekeringskast bij volle zon en als de zon recht op de panelen staat?

Kent er iemand soms contacten van de bewuste firma van toen?

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 06 mei 2016, 00:15

@Jonas, ik zal de komende dagen eens proberen te meten tussen mijn fasen. Het is idd helaas maar een mono-fase omvormer. Had 3 fasige besteld maar is er nooit gekomen door je weet wel. En toch moet ik zeggen dat hij het goed doet qua opbrengst maar ik had idd liever de boel over drie fasen verdeelt.
Ik heb veel email adressen van de personen van vroeger welke in deze firma werkte maar geen enkel is nog in gebruik. Spijtig want deze techniekers moeten toch nog in leven zijn en zouden ons kunnen verder helpen.
Volgende week ga ik ook eens naar Kinglongpower of KLNE bellen in China. Eerst en vooral iemand zien vast te krijgen en dan hoor ik het wel.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 06 mei 2016, 10:37

ik weet niet meteen hoe ik dit moet interpreteren DC component in AC te hoog

enkele url's van langs de andere kant van de aardbol:

http://forums.whirlpool.net.au/archive/2474392

een andere inverter waar het expliciet in staat

http://www.solaraustralia.com.au/produc ... manual.pdf

nog een discussie met mogelijke oorzaken

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1565370

misschien kan het helpen :-|

luckyluc
junior lid

Bericht door luckyluc » 28 nov 2016, 20:38

@aten5640,
In mei 2016 heb je de outputrelais relais vervangen in je Aten 5200TL.
Ben je nog steeds tevreden van je ingreep? of toch maar de complete inverter naar de recyclage?

U zou die gekocht hebben bij mouse .be, maar die website bestaat niet (meer), bij Tyco vind ik niks met een naam T92.
Mijn TL5200TL inverter meldt me "relay damaged" dus dacht ik als jij nog tevreden bent dan wil ik het er op wagen, mits ik enkele wegwijzers meekrijg.

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 28 nov 2016, 22:27

@Luckyluc,
Ik ben nog zeer tevreden over mijn actie. Alles werkt prima. Ik heb de relaiss idd bij http://www.mouser.be/ besteld. Ik begrijp niet waarom je zegt dat deze webwinkel niet meer bestaat, ik denk dat je een typfout gemaakt hebt of dat ik anders ergens vroeger het in een bericht verkeerd geschreven heb. Ik ben net nog eens gaan kijken en alles is nog als toen.

Het type welke ik besteld heb zijn:
655-T92S7D12-12
MFG PN: T92S7D12-12
DPST-NO PC MT 12VDC
TE Connectivity General Purpose RElays
Taric: 8536411090
ECCN: EAR99

De foutmelding die je krijgt is idd dezelfde als welke ik op onze display kreeg. Ik hoorde ook aan het geluid als hij wou opspringen dat dit niet meer hetzelfde was als dat het was. De knetsen of hoe moet ik het omschrijven bij het opspringen waren niet meer synchroon.
Heb de heleboel dan maar open gesmeten aangezien de leverancier toch al jaren failliet is zoals bij iedereen bekend maar in China worden zulke nog gemaakt voor een ander merk maar zij reageren niet op mijn mails en ik heb ook al willen bellen maar helaas zonder reactie, spijtig genoeg want het zijn identieke PCB's. Ben nog wel altijd er mee bezig.
Zie dat je alles goed kenmerkt en natuurlijk hoofdkabel uittrekken en zekeringen. Dan PCB's er uit halen, eerst moet je nog andere zaken loshalen enz... zal je wel zien, wijst zichzelf aan. Dan heb je de PCB in je handen en moet je zeker met een vergrootglas aan de achterkant kijken naar de soldeerpennen van de relaiss, bij mij was het duidelijk te zien dat er 2 soldeerpunten totaal geen soldeersel op de pennen zat of ooit geweest heeft of het komt door erosie dat kan ook weg geërodeerd zijn. Daarom is het ook belangrijk dat je bij het terug solderen het juiste soldeersel gebruikt. Vind je ook op de website Mouser en staat bij op de datasheet van de relais. Dit fenomeen had ik ook al ergens anders gevonden op internet met identiek hetzelfde foutbeeld en foto's. Je kan er bijna niet nazien. Rond pennen ziet het ook een klein beetje zwart.

Ik zou het zeker nog doen, als je een beetje handig bent met solderen mag het geen probleem zijn. Eén belangrijke tip is dat je een soldeerbout gebruikt die meer dan 450Watt kan warm worden met fijne punt. Ik heb een regelbare gebruikt welke tot 450Watt kan maar dit is echt het minimum. Het duurt veel te lang voor het tin begint te smelten op de PCB en de rest krijgt ondertussen dan ook warm wat niet goed is. Oppassen ook want je zit snel tegen andere componenten. Verder ook een zuigpompje gebruiken om het tin weg te zuigen = must. Voorst is er niets moeilijk aan.

De nieuwe relaiss duiden zichzelf aan hoe ze moeten staan, kan je niet fout plaatsen. Deze waren na 3 dagen aan de deur geleverd. Goede service. Het terug solderen idem dito, de juiste warmte en tin is belangrijk. Eens dit gedaan heb ik alles netjes terug gemonteerd, hoofdzekering aan de GSM opgezet en van de eerste seconde is hij beginnen opstarten tot op vandaag zonder enig probleem. De prijs van de relais was iets van een 12 of 20€ staat niet op mijn leveringsbon en heb dit via paypal betaald. Deze kosten heb ik er ondertussen ruimschoots uitgehaald. Installatie werkt nog steeds zeer goed. Eén week zonder geweest dit jaar hierdoor maar als hij hierdoor weeral 5 jaar zou meegaan ben ik een zeer tevreden persoon.

Nadat alles terug werkte heb ik de oude relais open gezaagd en dan moet je eens met een zeer sterk vergrootglas kijken naar de contacten en dan zal je zien dat deze ingebrand zijn en daarom blijven kleven en niet meer functioneren. Je kan goed het verschil zien van een contact dat ingebrand is en één dat niet ingebrand is.

Nu condensators en thyristoren verslijten ook he, voorlopig hier dus nog geen probleem mee, hout vasthouden. Hopelijk heeft hier dan al iemand ervaring mee die mij dan kan helpen dit op te lossen.

Zo ik hoop dat ik wat goede informatie en uitleg heb kunnen bezorgen aan u een andere lezers zodanig dat je aan de slag kan en ook nadien terug op 2 oren kan slapen.
Doei, en indien nog vragen niet twijfelen, we zijn er om elkaar te helpen en dat is zo leuk aan het leven.
Aten5640.

luckyluc
junior lid

Bericht door luckyluc » 28 nov 2016, 22:58

@aten5640,
super bedankt voor de info.
de r was van ons engelse muis afgevallen, vandaar dat ik niks vond op internet.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 28 nov 2016, 23:09

Ik zou het zeker nog doen, als je een beetje handig bent met solderen mag het geen probleem zijn. Eén belangrijke tip is dat je een soldeerbout gebruikt die meer dan 450Watt kan warm worden met fijne punt. Ik heb een regelbare gebruikt welke tot 450Watt kan maar dit is echt het minimum. Het duurt veel te lang voor het tin begint te smelten op de PCB en de rest krijgt ondertussen dan ook warm wat niet goed is. Oppassen ook want je zit snel tegen andere componenten. Verder ook een zuigpompje gebruiken om het tin weg te zuigen = must. Voorst is er niets moeilijk aan.
Bedoel je geen 450º 450w is een enorme soldeerbout.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 28 nov 2016, 23:13

@Janus,
Oeps idd heb je gelijk Janus is idd een groot verschil, moet 450° zijn. Sorry. Iets te snel willen zijn. Goed dat we het 4 ogen principe hebben ;-) ;-)
Doei.
Aten5640

luckyluc
junior lid

Bericht door luckyluc » 29 nov 2016, 15:35

@aten5640,
en hoeveel watt moet je hebben om 450° te halen, ik denk dat , voorgaande op wat ik in webwinkels zie dat mijn soldeerboutje max 40w haalt. en met mijn vorig soldeersel kon ik daar geen deftig werk mee leveren.
een nieuwe omvormer van 5000W zit snel rond de 1500 à 1650€ voor een SMA bij de goedkoopste winkels. ik probeer dus toch om die bestaande omvormer enkele extra jaren dienst mee te geven.
Ik ben nu volop bezig om de bewuste print uit te bouwen, desnoods vind ik wel iemand in de buurt die over beter gerief beschikt dan ik zelf.

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 29 nov 2016, 19:35

@Luckyluc,
De soldeerbout welke ik heb is van het merk Weller, het model kan je terug vinden op volgende foto.
http://www.mikrocontroller.net/attachme ... weller.jpg
https://www.gebruikershandleiding.com/W ... 46388.html
In de handleiding op pagina 10 staan alle technische details over de Weller.
Ik weet niet uit welke streek je bent, geef even door via privé bericht.

luckyluc
junior lid

Bericht door luckyluc » 09 dec 2016, 14:31

@aten5640,
ik heb uiteindelijk 2relays T92S7D12-12 van Potter & Brumfield laten plaatsen door iemand die beter is uitgerust als ik (en ook meer soldeer ervaring heeft).
Gisterenavond ( het was donker)heb ik de omvormer terug aangesloten met de zekeringen uit.
deze morgen (met grauwe hemel) heb ik de zekeringen aan gelegd: resultaat:
de bovenste regel op het display blijft constant DISCONNECT GRID weergeven, gevolgd door:
SW Version4.11
model:5,0 kw
Ttoday: 00h00min
AC: 0V 0Hz
PV: 1V BUS/ 375V
User: USER-A
Spec: RU&EU
deze gegevens komen op het display zowel met de 220v stekker in of uit, alsook met de zekeringen aan en af.
later op de ochtend kwam de zon erdoor dit leverde als enig verschil op dat de 375V opliep naar +-450V.
Wat is er mis ? ù%
Bij de demontage heb ik alle kabels gemerkt, en foto's genomen, ik ga er van uit geen assemblage fouten gemaakt te hebben.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 09 dec 2016, 15:01

Euh Stekker??

En meet je dan 230V op de omvormer?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 09 dec 2016, 17:22

Ik zou hier eveneens denken aan een stekker zoals Janus.
Voor de demontage was deze foutmelding er niet.
Zit alles voldoende diep?

Plaats reactie