Uitvallen van omvormer ATEN 5200TL

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Aten5640
lid
Installatie Land: België

Re: Uitvallen van omvormer ATEN 5200TL

Bericht door Aten5640 » 30 apr 2016, 13:25

Eerst nog opvolgen en bewijzen verzamelen dan kan er pas verder gesproken worden.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 30 apr 2016, 14:12

Veel meer dan een hogere spanning kan er niet zijn en dat speelt al jaren.

Dit ter info, dat je geen bewijzen gaat verzamelen die al lang bekent zijn :-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 30 apr 2016, 17:39

okidoki, toch merci voor de tip.

Jonas
junior lid

Bericht door Jonas » 01 mei 2016, 08:25

@Aten5640,
10 dagen geleden heb ik ook mails gestuurd naar KLNE en vorige week nog eens gemaild voor hun antwoord, geen mails gekregen.
Ik heb nog de sumiere handleiding van de omvormer. Welke foutmelding verscheen precies op de display van je omvormer? Kan ik eens kijken dat het erbij staat.
Mijn omvormer heeft opbrengstverlies. Vandaag wordt het misschien volle zon en kan ik kijken wat de omvormer zal doen. Had je voor het uitvallen van je omvormer opbrengstverlies?

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 01 mei 2016, 13:14

@Jonas, de foutmelding op de omvormer was Raley Damaged. Dit staat wel in de handleiding erbij. Ik moet zeggen heb vroeger wel redelijk wat docuementatie kunnen bemachtigen van mijn installatie. Was wel na veel zagen en vragen en opzoekwerk via internet enz... Ik ben ook nog betrokken geweest met de affaire van het hele faillissement verhaal van de firma ******/Solar systems enz.... Heb ook nog deelgenomen aan vergaderingen met allemaal gedupeerde personen enz....
Qua opbrengst mogen we niet klagen. Eigenlijk geen verschil = natuurlijk afhankelijk van het weer zoals je zelf wel door heb he. Voor het uitvallen ook geen speciale verliezen te merken in onze opmetingen. Ik vergelijk onze installatie ook met het aantal zonnestraling dat er geweest is per maand/jaar. Ik krijg dit door van onze weerman hier in de buurt welke ook voor de nationale radio en KMI werkt enz. Dit is uitgedrukt in J/cm². Dit is zelfs beter om te vergelijken als het aantal zonuren. En als ik dit vergelijk met onze installatie (zijn waarnemingen worden genomen op ±3Km van onze woning door weerstation) komen wij aan een zeer goede opbrengst. Installatie ligt in lijn of zelfs beter. Wanneer je de zonstraling uit je omgeving kent en deze zou hoog zijn op maand of jaar basis en je opbrengst van je installatie ligt lager wordt het tijd om je vragen te stellen over je installatie. Ofwel kunnen de panelen aan het verslijten zijn, ofwel je omvormer onderdelen aan het verslijten, ofwel de software van je omvormer niet optimaal of een string waar een fout kan inzitten waardoor je meerdere panelen hun DC spanning mee naar beneden trekt. Ik volg onze opbrengsten op via een zelf gemaakte excel registratie enz met van alle toeters en bellen zelf gemaakt, niks speciaals. Er bestaan zo wel duizend en één apps van zoals je wel weet.
Vandaag hebben wij nu al 06h43' dat omvormer werkt en 15,03KW opbrengst.

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 01 mei 2016, 18:57

@Jonas, momenteel om 18:54u 28,01KW opgebracht en omvormer 12h44' in werking.

Jonas
junior lid

Bericht door Jonas » 01 mei 2016, 22:56

@Aten5640,
Vergadering van de gedupeerden... klikt me bekend, ben er ook eens naartoe geweest, ergens in Limburg.
Toen ik vanmiddag rond 13u00 thuis kwam, zag ik op de display dat de omvormer maar 2200W aangaf. Ik heb dan gekeken naar de W-waarde op de omvormer van onze ander installatie en vergeleken. De Aten omvormer had 4400W moeten aanduiden. Ik ben de W-waarde op de Aten omvormer blijven volgen en deze steeg langzaam. Het heeft toch wel 10 minuten geduurd om 4400W te bereiken. IK hoorde een gezoem, geen geklik van relais of zoiets. Heeft de omvormer zich dan even uitgeschakeld en terug opgestart?
Heb dan metingen gedaan op onze installatie met 4 strings van 7 panelen van 185Wp
Gemeten tussen + en - van elke string 3 keer 289VDC en 1 keer 290VDC.
Op display van Aten omvormer stond AC 250 en PV 242
Gemeten in zekeringskast naast omvormer 248VAC, in stopcontact 242VAC.
Ik zie daar niet direct iets verkeerd.

Onze Aten installatie heeft vandaag met zonnig weer 31,6kW geleverd. Dat is toch 10% minder opbrengst als ik verhoudingsgewijs vergelijk met onze andere installatie.
Vrijdag met bewolkt weer heeft de Aten installatie 9,3kW geleverd. Geen opbrengstverlies tov. onze andere installatie.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 mei 2016, 07:55

Op display van Aten omvormer stond AC 250
Er van uitgaande dat er oude software inzit zal hij bij 252V uit kunnen schakelen.
En als hij ook een afwijking naar boven heeft met de voltmeting 250V tegen jouw gemeten 248v (in dat dezelfde fase?)
Dan lijkt het plaatje rond.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 02 mei 2016, 11:23

@Janus, welke software versie heb jij in uw Aten systeem? Hier is het versie 4.10. De invloed van de warmte door het betere weer op de panelen heeft ook als gevolg dat ze minder zullen opbrengen. Stralende lucht met koud weer heeft meer opbrengst dan met heet zomer weer.
Hier nu bij dit stralend weer om 11:21u AC:235-236V, 49,9Hz, PV:225V, Bus:385V.
Installatie: 3 strings van telkens 8 panelen van 235Wp.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 mei 2016, 12:11

Waar heb ik geschreven dat ik een Aten omvormer heb?

Ik probeer alleen de gegevens die jij opschrijft te begrijpen.
AC 250 begrijp ik als 250v op de netzijde.
.

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 02 mei 2016, 22:07

@Janus, tja dat heb ik duidelijk verkeerd gelezen in de witte regel van je antwoord dat ik te lezen krijg. Oké, weer iets bijgeleerd.
Je spreekt wel van oude software voor mijn omvormer. Wat zou volgens u de nieuwe versie moeten zijn als die van mij versie 4.10 is? Voorst heb ik vroeger nooit maar nooit problemen gekend met deze omvormer dat hij te pas en te onpas uitviel, dit is enkel ontstaan de laatste maanden en het kunnen niet de relais geweest zijn anders had de foutmelding er moeten opstaan.

Ps.: juist toch een bericht gelezen van je waar je schrijft dat onze Aten omvormen vandaag 31Kw heeft opgebracht vandaag of lees ik dit ook fout? ù%

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 mei 2016, 22:36

Die witte regels zijn Quotes vanuit andere berichten, niet mijn tekst dus .

Met oude software bedoel ik dat de Aten vermoedelijk niet de nieuwe synergrid volgt en pas uitschakelt bij 262V
.

Jonas
junior lid

Bericht door Jonas » 03 mei 2016, 13:42

@Janus,
Ik heb nog eens gekeken op de display van omvormer, achter AC 250 staat nog wel een "V" . Dit zit dan wel heel dicht tegen die 252V van de uitschakeling.
Tussen alle fasen, 3 keer 248VAC gemeten. Het ziet er dan naar uit dat de uitschakeling de oorzaak is van de mindere opbrengst bij volle zon. Want bij volle zon hebben mijn beide installaties te maken met een verlies door de warmte van de panelen.
De vraag is dan hoe en wie kan de instellingen van de omvormer aanpassen?

@ATEN5640,
De aanduiding AC 235-236V op je omvormer is dan bij mij met 250VAC wel veel hoger. Je omvormer heeft de versie 4.10 zeg je. Waar heb je dat gevonden? Mijn omvormer is van 2009. Weet je hoe de instellingen aan te passen of wie dit kan?
Ik herinner me dat 1 maand na de plaatsing van onze pv-installatie de bewuste firma een update van de software van de omvormer is komen doen.

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 03 mei 2016, 14:56

@Jonas, nu wordt er me weer iets wat duidelijker. We zijn hier met 3 aan het communiceren en had eigenlijk niet door dat er een Jonas en Janus bezig zijn,Hmm. :oops:
De Software versie heb ik van mijn Aten display afgelezen. Display verspringt continue met verschillende informtie die erop komt. Serie nr, volt, busspanning, etoday, Hours today en nog andere dingen.
Bij mij is de software ook enkele maanden na plaatsing geüpdate geweest. Systeem in werking van 31.12.2009 en ergens in 02.2010 heb ik een update gekregen omdat omvormer veel te laat opsprong en veel te vroeg afsloeg 's avonds.
Ik heb helaas geen kopie van die software, als er iets mee het geheugen voorvalt heb ik niets meer. Heb dat toen nog wel gevraagd aan de bewuste firma maar heb de kans niet meer gekregen om dit te krijgen, ondertussen faillissement als gekend.

Jonas
junior lid

Bericht door Jonas » 04 mei 2016, 09:21

@Aten5640,
Toen ik gister thuiskwam om 19u00, lag onze installatie uit. Op display stond 'High DC INJ' en de waarden eronder AC236V 49,9Hz PV277V Bus280V
Onze omvormer heeft versie 4.13. Volgens Ttoday zou de omvormer in fault zijn gegaan rond 12u00. Heb je dit ook voorgehad met je omvormer?
Heb omvormer uitgeschakeld en opgestart en omvormer werkte terug. Dan de spanning in de zekeringskast gemeten tussen de verschillende fasen: 237V, 239V en 238V. Aan stopcontact 237V. Dit zijn normale waarden maar ja de zon stond al 90° voorbij de panelen.

Plaats reactie