Diehl 4301S vervangen door 4300S

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
boriske86
Installatie Land: België

Diehl 4301S vervangen door 4300S

Bericht door boriske86 » 03 sep 2014, 16:47

Beste,

Ik heb van mijn installateur een optie gekregen om een reserve omvormer aan te kopen aangezien dit merk stopt met de productie van omvormer.
Momenteel bezit ik een Diehl 4301S.
De beschikbare omvormers zijn de 2100s, 2800s, 3100s, 3800s, 4300s, 4600s
ook nog enkele TL omvormers maar deze zullen niet compatibel zijn veronderstel ik.
Ik heb een datsheet gevonden met de specificatie maar zie dat de voltages een ander bereik hebben:
http://electro-installatie.be/resources ... m_S_TL.pdf
Is het mogelijk een van deze omvormers hierop te vervangen?
de prijs van de 4300S is 812euro zonder btw(6%)

mijn installatie kun je hier raadplegen: http://boriske86.tk/

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Diehl 4301S vervangen door 4300S

Bericht door janus » 03 sep 2014, 17:09

Tja heeft het zin om een reserve in huis te halen?

Tegen de tijd dat je oude defect gaat kun je altijd nog naar iets anders op zoek gaan.
Het zou zelfs kunnen dat je die 2de hands aan het net moet hangen om zeker te weten dat het geheugen er in blijft zitten (vraag dat eens na?)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

luckysun
Master lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door luckysun » 03 sep 2014, 19:39

boriske86 schreef:Beste,

Ik heb van mijn installateur een optie gekregen om een reserve omvormer aan te kopen aangezien dit merk stopt met de productie van omvormer.
Momenteel bezit ik een Diehl 4301S.
De beschikbare omvormers zijn de 2100s, 2800s, 3100s, 3800s, 4300s, 4600s
ook nog enkele TL omvormers maar deze zullen niet compatibel zijn veronderstel ik.
Ik heb een datsheet gevonden met de specificatie maar zie dat de voltages een ander bereik hebben:
http://electro-installatie.be/resources ... m_S_TL.pdf
Is het mogelijk een van deze omvormers hierop te vervangen?
de prijs van de 4300S is 812euro zonder btw(6%)

mijn installatie kun je hier raadplegen: http://boriske86.tk/
Ik denk onzinnig of het moet wel iets zeer special zijn

Net zo iets als mijn dealer heeft mij een nieuwe auto aangeboden omdat het merk stop met productie
gewoon behouden en als de omvormer kapot is vervangen
12 X YINGLI PANDA YL270C-30B : (3240 Wp) : SMA SB 3000 TL 21 : O =165° , H=30°

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 03 sep 2014, 22:27

Je installatie is van 2010.
Als je nou heel goedkoop een nieuwe omvormer op reserve kunt leggen zou ik het doen.
Maar de prijs lijkt mij gewoon de normale prijs, ik zie op internet in ieder geval andere merken omvormers van 3500 W voor dezelfde prijs.
Dan zou ik wachten met aanschaf tot die stuk gaat, tegen die tijd heb je waarschijnlijk een omvormer met een beter rendement en heb je ook weer garantie.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 04 sep 2014, 00:01

Mijn installateur gaf me 10j garantie voor mijn sma sb en een meerprijs voor 20j met de melding: niet doen, tegen die tijd zijn er andere en betere omvormers of werken we met een ander principe. En doe je het toch besef dan dat in jaar 19 je geen nieuwe krijgt maar een hersteld onderdeel dat nog werkt volgens de huidige technieken. Je betaalt hem dan wel 19 jaar te vroeg, dus zet je geld maar op de bank(toen nog intrest)

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 04 sep 2014, 18:24

Dat van die 'andere technieken' is volgens mij zever : de huidige omvormers werken met een rendement van (soms) ruim 95%, je kan dus maar maximaal 5% extra rendement halen uit een upgrade.
Veel ruimte voor technische verbetering is daar dus niet (al kan het wel goedkoper misschien)
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 04 sep 2014, 20:26

ErikDD schreef:Dat van die 'andere technieken' is volgens mij zever : de huidige omvormers werken met een rendement van (soms) ruim 95%, je kan dus maar maximaal 5% extra rendement halen uit een upgrade.
Veel ruimte voor technische verbetering is daar dus niet (al kan het wel goedkoper misschien)
Erik

Daar gaat het niet om,
Bij sma heb je ondertussen een sunny island die los van de inerter stroom in een 48V pack steekt en en wanneer nodig het terughaalt, ik weet het voor de sma oplossing is mijn uitleg kort door de bocht. Bij powerrouter werkt het wel zo echter de stroom gaat meteen in het batterijpack. En via stroommeting wordt juist zoveel op het net gezet als dat er op dat ogenblik nodig is, tenzij het pack vol is.
Echt een oplossing voor die die weinig of geen centen krijgen voor hetgeen ze op t net zetten (bv afgerekend met een slimme meter)
Wie weet wat nog allemaal boven ons hoofd hangt, misschien moeten we in de toekomst bufferen.

BTW de sma oplossing maakt eerst AC en van AC wordt pack opgeladen of m.a.w. de stroom passeert eerst door de GSC teller. Je hebt 3* een rendement waar er 2 van in rekening moeten gebracht worden (laden en ontladen) terwijl bij de powerinverter je GSC's krijgt op wat uit de ontlading komt en niet meer op de productie nodig om te laden.

Het grootste particuliere verbruik zit tussen 1630 en 2100

Dus wat brengt de toekomst? Welk type inverter hebben we dan nodig? Zullen we batterijen nodig hebben of een flow batterijsysteem?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 04 sep 2014, 21:12

Ah, OK , hier kan ik je helemaal in volgen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Danie

Bericht door Danie » 05 sep 2014, 15:08

Ik heb dezelfde brief ontvangen van mijn installateur - Solarroof - en bezit ook een 4301S, maar na contact met SR wordt deze wel degelijk nog geleverd, ze hebben hem alleen vergeten te vermelden in hun schrijven. Ik zit met dezelfde twijfel gezien ook de gunstige prijs voor deze omvormer met plaatsing?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 sep 2014, 18:47

Hoe bedoel je "met plaatsing" ?
De bedoeling is toch dat je hem op stock houdt neem ik aan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Danie

Bericht door Danie » 05 sep 2014, 20:48

Concreet, als ik nu beslis om een nieuwe omvormer te kopen wordt hij nu opgehangen ipv de bestaande en blijft daar gedurende 1 jaar hangen en daarna wordt de oude teruggehangen en gaat de andere op stock als reserve voor een eventuele panne op te vangen die er volgens de installateur zeker komt na 10 jaar gebruik.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 sep 2014, 21:03

Danie schreef:Concreet, als ik nu beslis om een nieuwe omvormer te kopen wordt hij nu opgehangen ipv de bestaande en blijft daar gedurende 1 jaar hangen en daarna wordt de oude teruggehangen en gaat de andere op stock als reserve voor een eventuele panne op te vangen die er volgens de installateur zeker komt na 10 jaar gebruik.
Diehl gaf anders 20 jaar garantie op hun omvormers, ga er dan ook vanuit dat ze het minimaal 20 jaar volhouden.
Klinkt mij als wat bangmakerij van je installateur in de oren.
.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 05 sep 2014, 21:10

Zoveel jaar terug had ik een klant die rond een PC een meetsysteem had gebouwd. Een reservePC werd geconfigureerd en in de kast gezet. Toen we het nieuwe systeem aan het opbouwen waren heeft de klant de reservePC opgezet en buiten een luide knal en wat rook deed het ding niet veel meer.
Wat de druk op het team deed toenemen.

Danie

Bericht door Danie » 05 sep 2014, 21:14

Ik heb nu 10 jaar garantie en op de nieuwe zou ik 5 jaar krijgen, Diehl zou nu nog minstens 18 jaar een hersteldienst/vervangingsdienst aanbieden.

http://www.electroheatenergy.be/smarthe ... 54&taal=nl

Ik zou hier niet durven speken van bangmakerij maar eerder een service naar de klant, toekomstgericht.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 sep 2014, 21:55

Ik zou hier niet durven speken van bangmakerij maar eerder een service naar de klant, toekomstgericht.
Nu ik zal je niet tegenhouden om een reserve te kopen hoor. :D
.

Plaats reactie