Diehl Ako Platinum 4300 TL (blocking) error 110

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
u4eake
junior lid
Installatie Land: België

Diehl Ako Platinum 4300 TL (blocking) error 110

Bericht door u4eake »

Mijn Platinum 4300 TL heeft na 11 jaar voorlopig de geest gegeven. De negatieve DC connector onderaan was ongemerkt afgebroken (waarschijnlijk door een fiets die tegen de kabel gevallen is) en daardoor heeft een bloot komen te liggen stukje kabel, contact gemaakt met het frame, en dus met de aarding. Differentieel uit en sindsdien Error 110, contact service. Ik heb de kortsluiting van de negatieve DC kabel naar de aarding al voorlopig opgelost met wat tape en de omvormer gereset (AC en DC eraf voor meerdere minuten) maar als hij terug opstart krijg ik na een aantal pogingen van de omvormer om te starten (ik hoor het relais klikken) toch terug error 110, wat een blokkerende fout is (relais fout).
Installatie van het failliete Solar Total (is destijds hier op het forum veeeeel over geschreven ;-) ) dus op garantie reken ik niet.
Iemand die raad weet? Is dit nog op te lossen of wordt het een nieuwe omvormer?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Diehl Ako Platinum 4300 TL (blocking) error 110

Bericht door janus »

Garantie op iets wat je zelf, met de fiets in dit geval, kapot hebt gemaakt heb ik nog nooit van gehoord :shock:

Maar neem eens contact op met https://www.omvormerservice.be/
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
u4eake
junior lid

Bericht door u4eake »

Ik vermoed dat ik het zelf kapot heb gemaakt doordat er eens een fiets zou kunnen tegengevallen zijn of weet ik veel wat anders. Feit is dat de connectoren en kabels slordig en onbeschermd geinstalleerd zijn, de zaak hangt daar maar te bungelen onder de omvormer. Vermits onze fietsen (ook van de kinderen) daar in de buurt staan lijkt het mij aannemelijk dat er in die 11 jaar wel eens eentje ingehangen heeft. Hoe lang die connector al gebroken is weet ik niet. We hadden soms nogal wel eens dat de differentieel afsprong maar verdachten dan de wasmachine, vaatwasser of droogkast. Ik heb ook vastgesteld dat er geen DC scheider of zekering is, de kabels van de panelen gaan rechtstreeks de omvormer in, dus om DC uit te schakelen moet ik de stekkers losmaken (leuk met kapotte stekkers waar 700V op staat). Maar goed daar gaat het niet over en ik zeg toch ook dat ik sowieso niet op garantie reken. Ik heb ook een engels topic gelezen over error 110 en dat bleek destijds toen een foutieve batch te zijn waarvoor Diehl vervangtoestellen opstuurde, mijn toestel is van dezelfde periode dus het zou ook wel eens helemaal niets met de kapotte stekker te maken kunnen hebben?).
Ik heb een mailtje gestuurd naar solar-assistance, maar ben nogal een fan van DIY en het is niet mijn eerste schakelende voeding die ik opengooi of ombouw. Verder, hoe sneller het opgelost geraakt hoe beter natuurlijk, gezien het zonnige weekend.
Binnenin zijn geen verbrande of kapotte componenten te zien, ziet er allemaal prima uit. Aangezien de error 110 als blokkerende fout aangemerkt wordt (toestel permanent geblokkeerd) lijkt het mij mogelijk dat die error misschien via een code of toetsencombinatie moet gecleared worden alvorens de omvormer terug werkt? Of is een reset door DC en AC er enkele minuten af te leggen voldoende?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Even resetten kun je altijd proberen, en in het donker staat er geen 700V op de connectors, dus doe het best nu.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

u4eake
junior lid

Bericht door u4eake »

Ik heb de omvormer al gereset gisterenavond en (louter ter info) er stond toen nog 12v op de panelen van het maan-en ander omgevingslicht. Maar vandaag overdag ook nog vanalles geprobeerd en 700V DC gemeten disconnected. Ik bedoel dus dat resetten niet geholpen heeft, dus ofwel moet de error op een andere manier gecleared worden, ofwel is er toch nog iets minder zichtbaar mis.
u4eake
junior lid

Bericht door u4eake »

Net een mailtje terug gehad van solar-assistance dat de omvormer niet te repareren is en vervangen moet worden. Ze gaan een offerte opsturen, maar daar ga ik niet op wachten. Ben nu dus op zoek naar een 2e hands of nieuwe omvormer van 4 a 4.5 kWp, enkelfasig, voor 20 panelen van 225 Wp in 1 string (4500Wp - 700V). Op secondsol en 2dehands.be al gekeken. Als iemand nog plaatsen kent waar ik er eentje zou op de kop kunnen tikken?
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Omvormerservice.be heeft ook een lijst van refurb toestellen die ze verkopen
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
u4eake
junior lid

Bericht door u4eake »

Offerte gehad van Solar-assistance : 2130.06 BTW incl. Hallo kroket. Ze vervangen mijn platinum 4300TL door een... platinum 4300TL-3P-DC. Nu ik dacht dat Diehl geen omvormers meer maakte, dus het is een "gereviseerde" dan toch, juist? Nergens wordt dat vermeld dat het een gereviseerde zou zijn. En daar vragen ze 1700 euro ex BTW voor en 202 euro voor de installatie...
Hopelijk kan omvormer service mij een eerlijkere deal aanbieden.
Laatst gewijzigd door u4eake op 24 feb 2021, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Dat is inderdaad een belachelijke prijs :shock:
.

u4eake
junior lid

Bericht door u4eake »

Omvormerservice kan de error 110 wel repareren beweren ze. Morgen meer nieuws.
u4eake
junior lid

Bericht door u4eake »

Haha, het wordt echt wel lollig. Ik had solar-assistance een kritische mail teruggestuurd dat volgens mij Diehl Ako toch geen nieuwe 4300TL omvormers meer maakte en of dit dan een revisie toestel was en hoeveel garantie ze daar dan op boden.
Vandaag mail terug met nieuwe offerte voor 1130.06 euro (ipv 2130.06 euro) en de toegeving dat het inderdaad een revisie toestel is dat ze aanbieden, waar ze 1 jaar garantie op geven. Hopla, 1000 euro deraf want het is precies ene die ons doorheeft :D
Ook in de mail dat de 4300TL eigenlijk nietmeer conform is en in principe niet meer geplaatst mag worden dus als ik de omvormerwijziging wil aangeven aan DNB dat ik beter een SMA koop die een 400 euro meer kost.
De cowboys zijn blijkbaar nog altijd aanwezig in de solar business. Echt verachtelijk vind ik dergelijke praktijken. Iemand die er niks van kent en wat goedgelovig is tekent die eerste offerte en is dik in 't zak gezet.
Omvormer-service kan mijn omvormer naar alle waarschijnlijkheid wel repareren zeggen ze. Ze vragen 50 euro voor een diagnose en typische reparatiekost is 250-350 euro (ex BTW). Dat lijkt mij fair en morgen breng ik mijn omvormer daar binnen. Is wel 2u rijden en dat is waarom ik eerst solar-assistance had gecontacteerd, die zitten vlakbij :-)
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Dus 400 euro voor revisie / reparatie (1 jaar garantie) vs 1500 euro voor een nieuw toestel met 5 jaar garantie.
Das een keuze die je moet maken voor een toestel van 11 jaar oud.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
u4eake
junior lid

Bericht door u4eake »

Ja, das dan 1100 euro voor 4 jaar garantie he... En enkel garantie op omvormer, niet op productieverlies, miserie da ge ermee hebt enz. + Als er weer een fiets tegen valt (of eender wat dat mijn eigen fout is) kan ik fluiten naar die garantie en mijn 1100 euro :-) Garantie is voor mij meestal vrij waardeloos.
Repareren is bovendien milieuvriendelijker en produceert minder afval. Ook hebben cowboys zoals solar-assistance weer een omvormer minder om mensen mee in 't zak te zetten :-)
Ik heb ook 1 string van 20 panelen liggen, das 700V, wat heel wat omvormers niet aankunnen. Mijn diehlke zijne MPPT trackt tot 710V en kan max 880V aan. Voor een nieuwe omvormer moet ik waarschijnlijk op het dak kruipen en mijn panelen gaan herbekabelen naar 2 paralelle strings.
Verder dien ik na reparatie ook niets aan te geven aan de DNB. Wie weet anders wat ze met die aangifte later nog doen (wie vertrouwt die nog? )
Mijn installatie van 4500Wp bracht in de afgelopen 11 jaar ook altijd tussen de 4600kWh en 5200kW h per jaar op, wat heel goed is voor een ZW orientatie (berekend destijds op 3800kWh per jaar).
De Diehl trackt wisselvallig weer (zon-bewolking) een stuk sneller dan de SMA's van mijn buur.
Omvormerservice doet ook een preventief onderhoud waarbij ze de onderdeling die vaak stukgaan of verslijten (relais, contactoren) vervangen.

PS. met mijn auto's rijdt ik ook 15-20 jaar ;-) en mijn motos zijn van 1998 en 2000 en rijden beiden nog prima. Consuminderen he :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

:tu:
.

JoG
Senior lid

Bericht door JoG »

Typische onderdelen die na verloop van tijd de geest geven zijn de elcos en die zijn eenvoudig te vervangen. Op uw foto zie ik rechtsboven precies twee elcos die precies wat bol staan of zie ik dit verkeerd ?
Plaats reactie

Terug naar “Omvormers”