SAJ Sununo Plus 2K vraagje

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
Eddy S
Installatie Land: België

Bericht door Eddy S »

Wij hebben sinds 2015 een zonnepaneelinstallatie aangekocht via de groepsaankoop van de Provincie Antwerpen.
Nooit problemen mee gehad en goede opbrengst tot begin oktober 2019 onze omvormer het begaf.

De omvormer was van het merk Omnik, type Omniksol-1.5k-TL-M. Na enkel maanden over en weer contact met de installateur kreeg ik het verhaal te horen dat de service support vanuit Nederland in een herstucturering zat en er geen feedback meer kwam. Ook niet rechtstreeks vanuit de fabrikant vanuit China.

Nu hebben ze gisteren deze Omnik vervangen door een SAJ Sununo Plus 2K, gisteren bij thuiskomst zag ik dat er niet van LED lampje of display iets aangeeft. Direct een mail gestuurd naar de installateur en kreeg als antwoord dat deze omvormer zich uitschakelt als het donker is en hij geen input van de zonnepanelen krijgt.

De Omnik moest ik koppelen aan mijn thuis Wifi netwerk wat ik bij de SAJ niet moest doen want lees dat de wifi module hierbij een optie is.

Mijn vraag is of deze uitleg klopt want heb er geen vertrouwen in.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: SAJ Sununo Plus 2K vraagje

Bericht door janus »

Dat omvormers zich in de avonduren uitschakelen is vrij normaal.
Maar meestal kun je ze wel op de één of andere manier "wakker" maken om de dagopbrengst te controleren.
Wat staat er in de gebruiksaanwijzing?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Eddy S

Bericht door Eddy S »

De handleiding is vrij summier, typisch Chinese producten.
Ik zoek verder of ik iets vind, maar druk op de toetsen en er beweegt niets. Vertrouw het zaakje niet voor 100%
Op de Omnik stond dacht en nacht info op het display, wij hoorde hem enkel knetteren bij begin van opbrengst.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: [img]https://www.paypalobjects.com/nl_NL/NL/i/btn/btn_donate_SM.gif[/img]
Contacteer:

Bericht door janus »

Als je in de week niet thuis bent kun je in het weekend toch kijken naar de opbrengsten?
Heb je ook geen aparte kWh teller voor de opbrengsten?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

VincentDewippe
lid
Contacteer:

Bericht door VincentDewippe »

SAJ omvormers schakelen compleet uit als het donker wordt geen mogelijkheid om op het toestel nog iets te zien. Wel is deze via een externe wifi module aan te sluiten op een wifi netwerk kost bijna niets. via deze module kan je overal inloggen erop en alle data opvragen software is heel degelijk

site fabrikant met uitleg
https://www.saj-electric.com/product/in ... 73bf9.html
Laatst gewijzigd door VincentDewippe op 19 mei 2020, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
15 Panasonic panelen monokristallijn HIT N325K Kuro (Full Black totaal 4875 Wp)
Richting is volledig Zuiden
Dakhelling 45 °
Omvormer : SAJ Sunsuno Plus 4K-M
installatie sinds 18-09-2019
Ieper

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

VincentDewippe schreef:
19 mei 2020, 20:50
SAJ omvormers schakelen compleet uit als het donker wordt geen mogelijkheid om op het toestel nog iets te zien. Wel is deze via een externe wifi module aan te sluiten op een wifi netwerk kost bijna niets. via deze module kan je overal inloggen erop en alle data opvragen software is heel degelijk
Linkje naar een webshop ?
Ik denk dat zo'n module snel 60-65 € kost.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Eddy S

Bericht door Eddy S »

Ondertussen is alles reeds een tijdje in orde, de installateur was vergeten de WiFi module te leveren en te installeren.
Zijn ze enkele weken nadien komen doen en moet zeggen werkt nu subliem.
Deze omvormer is nar mijn inzicht veel beter en stabieler dan de Omnik, en ook eindelijk van die constante/lichte pieptoon vanaf die de Omnik wel had.

We zijn tot hiertoe :tu:

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Waarom is er plots een stijging van het omvormer vermogen van 1,5 naar 2 kVA?

SAJ heeft ook 1,5 kVA modellen.

Heb je ook een nieuwe keuring laten uitvoeren?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Eddy S

Bericht door Eddy S »

Kan ik geen antwoord op geven, omvormer is onder garantie vervangen door installateur en door een SAJ omdat er door Omnik geen feedback een service meer gegeven werd. Installatie is 2385 kW
Nee geen nieuwe keuring, was blijkbaar niet nodig.
Hierbij enkele screenshots
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Heel goed opgemerkt van DaRkMaN_FX met de zwaardere omvormer moet je meer consumentenvergoeding gaan betalen, dat besef je toch, terwijl je opbrengst ongeveer hetzelfde blijft!
En een nieuwe keuring is uiteraard verplicht bij zo'n belangrijke aanpassing van de installatie, aangeven bij de netbeheerder ook!
.

Plaats reactie