Locatie omvormer (zolder / berging)

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
honda4life
junior lid
Installatie Land: België

Locatie omvormer (zolder / berging)

Bericht door honda4life » 05 nov 2018, 10:07

Hallo iedereen,

Binnen enkele weken komen ze zonnepanelen plaatsen, ik heb afgesproken met de leverancier dat ik de elektriciteit zelf zal voorzien (om meerdere redenen, onder andere te veel werk omdat ik geen lelijke opbouw wil wanneer zij kiezen voor de gemakkelijkste oplossing).

Ik ben een slechte slaper, dus van de minste geluid word ik wakker in de ochtend (schakelende relais in de omvormer bijvoorbeeld, SMA SB1.5).

Om deze reden alleen al zou ik de omvormer op zolder hangen om zo min mogelijk potentieel storende geluiden te hebben.
De zolder is geïsoleerd met 18 cm glaswol dus de temperatuur in de zomer is niet snikheet maar het blijft wel de warmste plek van het huis in de zomer.

Loont het de moeite om de omvormer in de berging te hangen op het eerste verdiep, maar dichter tegen de slaapkamer? (ruimte cv-ketel, vlak onder de zolder)
Ik kan me inbeelden dat de iets koelere temperatuur gunstig is voor de levensduur van de elektronica, misschien ook het rendement?
Anderzijds wil ik geen extra warmtebron in de zomer op het verdiep waarop we slapen.

Mijn vraag aan jullie is, wegen de voordelen op tegen de nadelen om de omvormer een verdiep lager te hangen of is het verschil in levensduur / rendement verwaarloosbaar?

Bedankt

waldonk
Master lid

Re: Locatie omvormer (zolder / berging)

Bericht door waldonk » 05 nov 2018, 10:38

Ik heb ook een SMA SB1.5 de klikgeluiden die hij maakt tijdens het opstarten zijn heel miniem. Het is wel een warmtebron, in de zomermaanden wordt die rode kast wel 50 à 60°C. Ik heb om de levensduur zolang mogelijk te maken er een koelventilator onder gepaats die gestuurd wordt met een STC 1000. Voor meer info zie de topic viewtopic.php?f=43&t=21138#p247449
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 05 nov 2018, 11:39

Omvormer moet je altijd op de koelste plaats hangen maar als je dan wakker wordt van het geluid houdt het op natuurlijk.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

honda4life
junior lid

Bericht door honda4life » 06 nov 2018, 17:55

Oké, berging dan.
Mocht het storend zijn, dan verhang ik hem wel, de DC-bekabeling is dan toch lang genoeg.

Zwerius
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door Zwerius » 12 nov 2018, 13:51

Die berging op de eerste verdieping mag dan initieel koeler zijn, maar hou er wel rekening mee, dat de omvormer natuurlijk warmte afgeeft en dat een kleine ruimte daardoor al vlot in temperatuur kan oplopen. Dus als de berging klein is, kan het na een aantal uurtjes flink wat zon in de zomer (en dus ook relatief veel warmteverliezen vanuit de omvormer) in een kleine berging dan misschien wel warmer worden dan de zolder zou worden (als dat een veel grotere ruimte is).
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html

honda4life
junior lid

Bericht door honda4life » 13 nov 2018, 19:37

Goed punt, in de winter is het ook het warmste plekje in huis door de CV-ketel als de deur toe is.

Plaats reactie