MPPT omvormer voor elektrische weerstand in boiler

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: MPPT omvormer voor elektrische weerstand in boiler

Bericht door japio » 24 apr 2015, 11:36

Dat is correct Erik, maar als het verwarmingselement kapot gaat is dat nog het kleinste probleem. Zodra je een DC vlamboog over een maximaal beveiliging trekt dan is het het vat het zwakste punt en krijg je de poppetjes wel aan het rennen :lol:
SolarEdge gecertificeerd dealer

thunderchild
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door thunderchild » 03 jan 2018, 21:59

Zijn er al erkende installateurs van zonnestroomboilers in Belgie?

Strix Aluco
lid

Bericht door Strix Aluco » 08 jan 2018, 10:49

thunderchild schreef:
03 jan 2018, 21:59

www.groupvhc.be plaatst de MyPV MPPT-zonnestroomboiler
zie: http://www.nathan.be/uploads/public/Bro ... kket_1.pdf
Werkt traploos van 0%-100% en is niet netgekoppeld.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 08 jan 2018, 11:58

In die documentatie staat, 2kWp, dus spreken we over 7 a 8 panelen.

Dan kan je met een zonneboiler meer opbrengsten halen met minder oppervlakte imho.
En de prijs zal bijna status quo zijn. Bij een ZB krijg je nog subsidies & E-peil premies.

https://www.warmtepomp-info.nl/boiler/pv-boiler/
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Strix Aluco
lid

Bericht door Strix Aluco » 08 jan 2018, 12:51

DaRkMaN_FX schreef:
08 jan 2018, 11:58
In die documentatie staat, 2kWp, dus spreken we over 7 a 8 panelen.

Dan kan je met een zonneboiler meer opbrengsten halen met minder oppervlakte imho.
En de prijs zal bijna status quo zijn. Bij een ZB krijg je nog subsidies & E-peil premies.

https://www.warmtepomp-info.nl/boiler/pv-boiler/

Niet akkoord,
de prijs van een kwalitatieve zonneboiler ligt een stuk hoger en de premies zijn enkel voor renovatie.
Voor nieuwbouw krijg je voor de PV-panelen van de zonnestroomboiler ook E-peil winst aangezien er in de EPB geen netkoppeling vereist is. Enkel wp, helling en orientatie zijn vereist.

T.o.v. een thermische zonneboiler heb je ook veel minder componenten (geen glycol, inox leidingen, regeling, pompgroep, expansievat, overdrukbeveiliging, etc..) en geen onderhoud.

thunderchild
junior lid

Bericht door thunderchild » 08 jan 2018, 20:16

Strix Aluco schreef:
08 jan 2018, 10:49
thunderchild schreef:
03 jan 2018, 21:59

www.groupvhc.be plaatst de MyPV MPPT-zonnestroomboiler
zie: http://www.nathan.be/uploads/public/Bro ... kket_1.pdf
Werkt traploos van 0%-100% en is niet netgekoppeld.
Ik lees de brochure en leek me op zich goed systeem.
Maar nu lees ik dat de weerstand slechts het water kan warmen tot 40graden.
Betekent dat nog moet bijverwarmd moet worden tot bv 65graden.
In de zomer gebruik je minder warm water dus daalt temp minder in boiler...
Waarom kan deze in godsnaam maar tot 40graden opwarmen? Je zou denken dat het maar een weerstand is.
Weet iemand waarom?

thunderchild
junior lid

Bericht door thunderchild » 08 jan 2018, 22:42

Ik woon in Wallonië en kan slechts premies krijgen indien mijn huis 20jaar oud is.
Dit is niet het geval.
Ik ben van de mening -zoals voorheen met de zonnepanelen- dat de prijs van zonneboilers te hoog is en dit ten gevolge van de premies.
Een installatie van 5000€ zonder premies betekend een terugverdientijd van 50 jaar, zonder rekening te houden met kosten.
Ik wil niet de eindeloze discussie laten oplaaien maar vandaag is een zonneboiler niet interessant voor mij.
Daarom dat ik alternatief zoek met zonnepanelen.

Markske

Bericht door Markske » 27 mei 2018, 19:26

Beste forum, vorig jaar liet ik een installatie van 15panelen (3,9kWp) plaatsen in O-W ligging die inmiddels prima werkt. De toestellen die ik in daltarief liet werken heb ik zoveel mogelijk kunnen verleggen naar piekverbruik. Opbrengst en verbruik zijn nu vrij goed op elkaar afgestemd, behalve het stroomverbruik van een elektrische WW-boiler. Die ging vóór Maart uitsluitend op daltarief en was de grootste elektrische verbruiker in huis. Reeds lang was ik op zoek naar een alternatief voor warmwater bereiding.
Hoewel de gekende zonneboiler het meest efficiente is, wou ik niet overgaan tot de installatie ervan omwille van de complexiteit, omvangrijkere leidingen, isolatie, antivries, onderhoud etc. Tevens doe ik als gevorderde doe-het- zelver het onderhoud van ons warmwaterbereiding zelf maar zoek uiteraard naar eenvoudige duurzame praktische oplossingen.
Inmiddels zijn de prijzen van zonnepanelen verder gedaald en groeide mijn interesse voor een zonnestroomboiler. Ipv opgewekte stroom te gebruiken voor opladen van batterijen (=erg duur), of bijkomend in het net te steken (=prosumententarief) wou ik deze direct naar een verwarmingselement leiden.
Er bestaan voorbeelden hiervan van Nederlandse en Tsjechische firma's maar die technologie optimaliseert het werkpunt van de zonnepanelen niet. In België vond ik geen oplossing die voor mij geschikt was.
Begin 2018 vond ik een firma in Duitsland die evenwel een compleet systeem aanbiedt van een elektrische boiler 120 tot 200L waar 2 verwarmingselementen inzitten. Eén voor AC-bijverwarming en één gevoed door DC-stroom. Die DC-stroom wordt geleverd via zonnepanelen aangesloten op een Mppt-controller, en gaat integraal naar warmwaterbereiding - dus niet in het net!
Het betreft de firma Awasol (http://en.awasol.com/EN/index.html).
De stroom van de zonnepanelen wordt niet omgezet naar AC maar is een mppt-geoptimaliseerde DC-stroom.
Ik heb met de firma contact genomen via e-mail. Responstijd was meestal na 1 of max 2 dagen. Alle communicatie gebeurde in het Engels. Leveringen naar België was geen probleem.
Ik ben zeer tevreden, in Mei 2018 heb ik nu reeds 90% PV-waterverwarming.
Enkele cijfers: Boiler 150L - 3x320Wp LG - Zuid ligging

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 27 mei 2018, 20:36

Kun je ook wat meer cijfers geven over de aanschaf prijs en het rendement?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

bartgo
Senior lid

MPPT omvormer voor elektrische weerstand in boiler

Bericht door bartgo » 28 mei 2018, 08:13

Bestaat er niet zoiets als een zonnestroom airco warmtepomp? Een compressor die op DC werkt en dus via ongekoppelde pv werkt? Want eigenlijk heb je airco enkel nodig als de zon schijnt.

Ik zag ooit iemand in Brazilië die ongekoppelde pv gebruikte om zijn water bij zon uit de grond naar een tank op het dak te pompen. Vandaaruit werd het gebruikt. Dat is je eigen waterkrachtcentrale. Maar zelfs in Brazilië zat hij soms zonder water.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 mei 2018, 08:18

Een motor zal een zeer constant vermogen vragen, dit in tegenstelling tot een weerstand waar je in kan stoppen wat je wilt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 28 mei 2018, 11:27

bartgo schreef:
28 mei 2018, 08:13
Bestaat er niet zoiets als een zonnestroom airco warmtepomp? Een compressor die op DC werkt en dus via ongekoppelde pv werkt? Want eigenlijk heb je airco enkel nodig als de zon schijnt.

Ik zag ooit iemand in Brazilië die ongekoppelde pv gebruikte om zijn water bij zon uit de grond naar een tank op het dak te pompen. Vandaaruit werd het gebruikt. Dat is je eigen waterkrachtcentrale. Maar zelfs in Brazilië zat hij soms zonder water.
Waarom het zo moeilijk maken?
Misschien niet meteen de goedkoopste oplossing (er zijn andere gelijkaardige zelf samen te stellen systemen) maar voor de eenvoud van uitleg:
een sinus UPS (ICT) met een uitgebreider accupack en MPP lader.
Je PV MPP lader zet stroom op je accu. Bij voldoende vermogen start je inverter en je WP begint te werken.
Je accu is buffer om korte periodes op te vangen (teveel stroom = opladen accu, te weinig is leveren aan WP)
Je kan gebruik maken van een normale AC Wp en geen exotisch DC model.
Indien de acculader van de UPS voldoende kan laden (vandaar de opmerking andere systemen) dan kan je in zon luwe periodes (goedkope) netstroom gebruiken (goedkope indien accupack groot genoeg is zelfs op nachtstroom). Indien je wenst kan je zelfs met eenvoudig relais systeem overschakelen op AC netstroom (gemakkelijke domoticasturing)

Markske

Bericht door Markske » 28 mei 2018, 21:00

Hierbij enkele cijfers van de zonnestroomboiler die ik in Mrt geinstalleerd heb.
Het betreft een "Selacal" warmwater bereidingssysteem van de Duitse firma Awasol (Wagner Solar),
bestaande uit: Boiler 150L + Selacal controller (mppt) + set zonnepanelen (~1kWp).

Het originele pakket werd aangeboden met 4 panelen van 260Wp maar omwille van beperking dakoppervlak kon ik op eenvoudige vraag
ook 3 zonnepanelen van 320Wp in serie plaatsen (3x 320Wp LG Neon2-mono). Elk paneel = 1m x 1,65m. Totaalprijs panelen ~850 eur incl BTW
wat duurder was als 4x260Wp maar ik had niet meer plaats op mijn plat dak.
Awasol biedt ook opstellingsmateriaal aan voor hellende of platte daken, dus statieven, haken, matten etc. Ballast heb ik niet mee laten komen want dat kost relatief veel aan transport. Ik heb dan gewoon beton dals bij de bouwhandel gehaald.
Statieven + aansluitmateriaal was 450 eur.
Boiler 150L met 2 verwarmings elementen (1200W-AC + 1000W-PV (=dc)) + Selacal controller en veiligheidsgroep = 1300 eur.
Transport tot voor mijn deur = 120 eur.
Alles samen ~2700 eur. Reken nog wat klein sanitair materiaal zoals aansluitslangen en PVC afloop uit de bouwhandel wat totaal een kleine 3000 eur maakt.

Het eigen verbruik van de mppt-controller = 5W - dus op 24h = 0,12 kWh (gemeten). De zonne-energie wordt niet omgezet naar AC maar rechtstreeks via de mppt in het 1000W element gestuurd. Het systeem werkt vanaf 1W inkomende energie - en ik heb er ook al eens meer dan 900W op gezien.
Gebruiksrendementen:
Mrt (10d) - 50% PV
Apr (22d) - 68% PV
Mei (28d) - 89% PV
Ik heb de controller ingesteld om af te slaan bij watertemp. 65°C, wat in Mei reeds een aantal maal gebeurd is.

Een aangename verassing was dat zelfs bij gedeeltelijke schaduw op deze panelen toch nog energie wordt doorgelaten door de bypass diodes die standaard op deze zonnepanelen zitten.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 mei 2018, 23:22

Een aangename verassing was dat zelfs bij gedeeltelijke schaduw op deze panelen toch nog energie wordt doorgelaten door de bypass diodes die standaard op deze zonnepanelen zitten.
Dat heeft elk zonnepaneel tegenwoordig.
Dus er ligt nog een paneel gedeeltelijk in de schaduw ook?
.

Markske

Bericht door Markske » 29 mei 2018, 22:37

In de ochtend liggen de panelen nog volledig beschaduwd door een deel achtergevel.
Gedurende 40min gaat het van volledige schaduw naar volledig zonder schaduw (liefst zon).
Het vermogen stijgt daarbij geleidelijk van een paar 10watt naar het max.haalbare zonder de schaduw.
Ik bedoel dat je geen 40min moet wachten vooraleer alles zonder schaduw ligt.

Plaats reactie