Solibro / Q-Cells degradatie

Hier graag ervaringen over verschillende merken PV's
Plaats reactie
MVM
junior lid
Installatie Land: België

Re: Solibro / Q-Cells degradatie

Bericht door MVM » 31 mar 2015, 16:25

Heb je dan ook een constante lichtbron ? Anders ge je niet veel nuttigs meten
Constante lichtbron is niet nodig. PVPM 1000C40 iv-curve tracer berekend de STC waarde van het gemeten paneel/string, deze waarde kan je dan vergelijken met de werkelijke STC waarde van het paneel/string

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 31 mar 2015, 19:57

Vergeet het maar : lees de datasheet maar eens van dat toestel.
Dat heeft wel een instralingsmetertje, maar je hebt dan wel instraling nodig en die moet je in de hand hebben, anders kan je je meetresultaten niet nauwkeurig vergelijken.

http://www.pv-engineering.de/fileadmin/ ... nblatt.pdf

STC is bij 25 graden, 1000 W/m2, AM 1,5 en windstil denk ik

Na een reeks metingen zal je wel de STC waarden kunnen inscahtten, maar om dan kleine afwijkingen tgv PID te meten ?
Tenzij je direct 20% degradatie gaat creeren (maar ik zou niet weten hoe je dat zou moeten doen)

P.S. in de handleiding :
http://www.pv-engineering.de/fileadmin/ ... -de-a4.pdf
p 20 : een hoop voorwaarden om een +/- 5% nauwkeurigheid te behalen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

poefi
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door poefi » 25 sep 2015, 11:16

Jaarlijks verslag van mijn aangepaste installatie om de degradatie van de Solibro-panelen te stoppen.
Ter info : aanpassing was een nieuwe omvormer met transfo's die toelaat de min-pool te aarden, aangetaste panelen verschoven van min-pool naar plus-pool om een snellere regeneratie te bewerkstelligen.

Spanningsverlies ergst aangetaste panelen
2015 verlies van 5,5%
2014 verlies van 9,0%
2013 verlies van 18%

String-spanningverlies ( 4 goede + 2 aangetaste ) = 2 x 5,5 / 6 = 1,8% ( 6% in 2013 ).

Gemiddelde string-spanning rond sept/ok 430V (2015), 420V (2014), 404V (2013)

Besluit : herstel zet zich nog steeds door, de aanpassing - investering was zinvol.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 25 sep 2015, 11:29

:tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

MVM
junior lid

Bericht door MVM » 30 sep 2015, 13:04

Na een deugddoende vakantie nog eens achter de pc gaan zitten, om jullie het resultaat van het onderzoek tijdens mijn stage mee te delen i.v.m. PID-problemen bij zonnepanelen. Het onderzoek heb ik uitgevoerd met een stagecollega van Energietechnologie aan de Thomas More Hogeschool/KULeuven. De resultaten waren nog opvallender dan we dachten. Namelijk elke PV-installatie leed onder PID, de ene al wat meer dan de andere. De resultaten zijn samengevat in een documentje van 2 pagina's in verstaanbare taal. Ik hoop dat jullie hier iets mee zijn ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 30 sep 2015, 13:16

Interessant moet ik zeggen, al zou een langdurig onderzoek nog beter zijn.nu worden de resultaten van 3a4 weken gebruikt om opbrengsten over 20jaar in te schatten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

MVM
junior lid

Bericht door MVM » 30 sep 2015, 13:31

De PID wordt opgelost door de box, dus als die er 20 jaar op is aangesloten, ga je nog altijd geen PID hebben op je panelen... andere degradaties kan je echter niet uitsluiten met de PID-box. Dat spreekt voor zich.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 30 sep 2015, 15:55

Bedankt om dit resultaat te posten.

Ik blijf toch met wat twijfels zitten omdat niet direct aangetoond wordt wat precies de verhoogde opbrengst zou verklaren : is het inderdaad PID of zijn er andere factoren die het resultaat hebben beinvloed : instraling, temperatuur, weersomstadigheden, ...
De IV-curves worden hierdoor ook beinvloed.

Zijn dezelfde metingen uitgevoerd op installaties waar GEEN PIDbox geplaatst werd ? Misschien vertoonden die ook wel een hogere gemiddelde opbrengst.
www.zonstraal.be/vzw

MVM
junior lid

Bericht door MVM » 30 sep 2015, 16:21

Het gebruikte toestel berekend de STC waarden zoals ik eerder al zei. Dus de weersomstandigheden worden uitgesloten.
Het meettoestel hebben we eerst uitvoerig getest (zoals je zegt bij panelen waar geen PID-box op geplaatst was) bij verschillende weersomstandigheden om te weten wat het resultaat was. Zodat we hiermee rekening konden houden bij de vergelijking met/zonder PID-box.
Het was dus een hele opgave om snel ter plaatste te gaan wanneer de instraling voldoende groot was (zodat we nauwkeurige metingen bekwamen). Maar omdat we met 2 studenten waren zijn we erin geslaagd om een 30-tal installaties te meten :)

poefi
lid

Bericht door poefi » 01 okt 2015, 19:00

MWM,

Gezien deze rubriek specifiek de problematiek van PID bij Solibro-panelen bespreekt, graag details over uw metingen van de Solibro's gezien wij vragende partij waren vanaf het moment dat u je eindwerk voorstelde.

Cad61

Bericht door Cad61 » 01 okt 2015, 20:19

Beste MVM,

Interessante bevindingen... Ik vroeg me wel af wat nu de invloed is van een omvormer zonder transfo t.o.v. eentje met transfo. Jullie samenvatting maakt hierin geen onderscheid. Komt PID nu ook voor bij Solibro in een installatie met een omvormer met transfo ? Indien ja, in dezelfde mate als met een transfoloze omvormer ?

Alvast bedankt voor de feedback.

Mvg,
Cad61

MVM
junior lid

Bericht door MVM » 14 okt 2015, 12:51

- Merken zijn niet specifiek uitgekozen, en worden ook niet vermeld in onze thesis (dit omdat PID veel verder gaat dan enkel het paneel zelf).

- Het type omvormer speelt niet zozeer een rol, wel op welke spanning de string wordt gebracht. Dit is één van de grootste oorzaken van PID, namelijk een 'hoge negatieve stringspanning'.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 14 okt 2015, 14:47

Ik heb het document nog eens doorgelezen en ik mis toch een beetje vergelijkende metingen van installaties ZONDER PID boxen.
Ideaal zou zijn 2 identieke installaties, een met PID en de andere zonder PID en dan de daggrafieken en IV-curves vergelijken over een jaar.
Misschien iets voor een vervolgonderzoek ?
www.zonstraal.be/vzw

poefi
lid

Bericht door poefi » 14 okt 2015, 20:52

Een studie van Thomas More Hogeschool toont aan dat ieder zonnepaneel in meer of mindere mate last heeft PID.

Vooral installaties die geplaatst zijn na 2008, blijken erg getroffen door PID. Vanaf 2008 werd het onmogelijk om de kabel die van de zonnepanelen naar de omvormer loopt (negatieve pool) te aarden.

Hierdoor ontstaan grotere spanningen ten opzichte van de aarde die zo meer lekstromen veroorzaken.
Dit is een tekst-fragment geplukt van de website van de fabrikant van de PID-box . Hierin vermeldt men dat vanaf 2008 ( sterk overdreven ), zonder het kind een naam te geven, dat enkel nog transfoloze (niet te aarden) omvormers worden ingezet waardoor iedere installatie nu min of meer met PID te maken heeft. Dus volgens de fabrikant is het type omvormer de bepalende factor voor PID voor de panelen die gevoelig zijn voor PID.

Dat er geen informatie wordt vrijgegeven over het type paneel zoals onze Solibro's begrijp ik ten volle, gezien de vermelding in deze rubriek door Dago op 5 aug 2013:
Eén sterk aangetast paneel hangt momenteel als test aan een PID box bij Ilumen. Volgens de laatste berichten is er partiële recuperatie doch niet spectaculair, maar we wachten nog 2 weken af.

Pas na ontdekking van PID bij de Solibro staat nu duidelijk in de installatievoorschriften vermeldt welk type van omvormer moet worden geïnstalleerd
Solibro solar modules must always be protected against negative voltages on the generator poles!
Always connect modules to systems with negative ground.
Follow the usage instructions for negative generator pole grounding provided by the inverter manufacturer.
Systems with centre grounding are not permitted.

MVM
junior lid

Bericht door MVM » 14 okt 2015, 21:17

Een bepalende factor is zoals ik al zei de hoge negatieve spanning.
Bij omvormer met transformator kan de -pool geaard worden waardoor die hoge negatieve spanning tov de aarde teniet gedaan wordt, maar met of zonder transfo maakt geen verschil voor degradatie door PID.
Wel of je de pool kan aarden of niet...
Dus met omvormer met transformator én geaarde pool sluit je de hoge negatieve spanning al uit, maar de andere factoren nog niet...

Plaats reactie