Solibro / Q-Cells degradatie

Hier graag ervaringen over verschillende merken PV's
Plaats reactie
poefi
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Solibro / Q-Cells degradatie

Bericht door poefi » 14 okt 2015, 21:58

Uw bewering is volledig juist dat het al of niet geaard zijn van belang is en niet het type van omvormer.

Maar alle transfo-omvormers kunnen worden geaard wegens het feit dat de transfo ervoor zorgt dat de kant van de panelen geïsoleerd is tov van de kant net.
Alle transfoloze omvormers laten geen aarding toe ( geen isolatie tussen ingang en uitgang ), weet van 1 type maar de fabrikant is failliet en het rendement was niet beter dan met transfo.
Graag meer informatie vernomen van de graad van PID bij de installaties die wel geaard waren en dit per type van omvormer.
Of wat is de procentuele verdeling van de soort factoren die leiden tot PID.

Dank bij voorbaat.

MVM
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door MVM » 14 okt 2015, 22:44

Dat is nu net het grote probleem van PID.
De procentuele verdeling van factoren hangt af van panneel, omgeving (koude/warme streek), stringspanning, luchtvichtigheid,...
Deze verdeling is dus heel moeilijk te bepalen, om dat vast te leggen is veel meer onderzoek nodig (er zijn een aantal instituten die hier al wat dieper op ingegaan zijn, maar een procentuele verhouding heb ik nog nergens gevonden)

cj0
Installatie Land: Nederland

Bericht door cj0 » 03 mar 2016, 22:55

Dago schreef: - Ik heb zelf een kleine testopstelling gebouwd met enkele zwaar aangetaste modules. Sinds enkele weken hangt er dmv een oude labovoeding +2000V op de minpool van enkele modules, langs de achterzijde bedekt met geaarde alufolie. De open-circuit voltages zijn terug gradueel aan het stijgen (ongeveer 3% toename per dag). Na de regeneratie ga ik deze opnieuw aansluiten op een trafo omvormer.
@Dago Kun je iets meer vertellen over deze testopstelling?

Gebeurt dit recupereren van Solibro SL1 modules binnen of buiten?
Bij daglicht of in duisternis?
Tot welke spanningen is het zinvol om op de minpool te zetten?
Welk aantal modules kunnen parallel aangesloten (uitsluitend de minpool van de module op de pluspool van de voeding) worden op een voeding die 5mA kan leveren?
Hoe zijn de resultaten van deze gerecupereerde Solibro SL1 PV-modules na ruim 2 jaar?
Zijn ze tussendoor nog gerecupereerd of was de actie eenmalig?

ook ik heb solibro

Bericht door ook ik heb solibro » 20 jun 2016, 15:12

Voor alle gedupeerden van Solibro:
Laat je niet om de tuin leiden. Solibro GMBH bestaat nog altijd. Zogezegd is dit bedrijf failliet gegaan en overgenomen door een Chinese producent. In realiteit is de naam en het btw-nummer altijd hetzelfde gebleven. Juridisch gezien wil dit zeggen dat ze dan ook nog steeds aansprakelijk zijn voor de garantie en productiefouten/verkeerd advies dat in het verleden werd gegeven.

Wanneer je hen tracht te contacteren, wordt je overstelpt met een hele hoop juridische bullshit waarin ze stellen dat ze niet verantwoordelijk zijn en je eindeloos blijven doorsturen naar andere bedrijven/advocaten/... Maar wanneer je blijft spitten, blijkt dat dit allemaal een rookgordijn is.

Garanties op panelen zijn niet gegeven door de installateurs (die meestal verdwenen zijn), maar door de producent = Solibro. TCO/PID valt wel degelijk onder verborgen verbreken, zeker aangezien ze zelf verkeerd advies hebben geven omtrent de installatie van transformatorloze omvormers!

poefi
lid

Bericht door poefi » 05 okt 2016, 23:22

Jaarlijks verslag van mijn aangepaste installatie om de degradatie van de Solibro-panelen te stoppen.
Ter info : aanpassing was een nieuwe omvormer met transfo's die toelaat de min-pool te aarden, aangetaste panelen verschoven van min-pool naar plus-pool om een snellere regeneratie te bewerkstelligen.

Spanningsverlies ergst aangetaste panelen
2016 verlies van 2,8% ( 69,5V/71,5V)
2015 verlies van 5,5%
2014 verlies van 9,0%
2013 verlies van 18%

String-spanningsverlies ( 4 goede + 2 aangetaste ) = 2 x 2,8 / 6 = 0,9% ( 6% in 2013 ).

String-spanning in sept/okt 434V(2016) 430V (2015), 420V (2014), 404V (2013) ( op een frisse dag rond 11u )

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 06 okt 2016, 09:59

Dat ziet er prima uit, merk je ook verbetering naar de opbrengst toe?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

poefi
lid

Bericht door poefi » 06 okt 2016, 20:05

Niet echt. In 2013 was er op spanningsniveau 6% verlies en was er inderdaad een terugval in opbrengst tov een installatie met een transfo-omvormer. Ik denk minder dan 6% door toedoen van de MPPT.

Jammerlijk genoeg is de solar-logging van deze installatie uitgevallen en kan ik de eventuele inhaalbeweging van mijn installatie niet toetsen. Ik herinner me wel dat enkele maanden geleden mijn installatie een gelijkaardig rendement vertoonde. Ergens heb ik nog een excelleke met berekeningen, ik zal er eens naar zoeken.

Vier jaar terug was er een andere installatie die net iets beter presteerde dan de mijne, nu is het verschil immens
14/9/2016 ( zeer zonnige dag ) verhouding 2,44/3,34 kWh/Kwp = 73% of een verschil van 27% = regeneratie vd mijne + degradatie vd andere met een TL-omvormer.

mwouters

Bericht door mwouters » 12 dec 2016, 21:02

ik heb zelf ook de ilumen PID box gekocht en mijn degradatie werd nog erger. Ik denk niet dat dit aan de box ligt maar het is duidelijk dat de ilumen box niet samenwerkt met de Solibro. De fabrikant ontkent dit echter maar wil ook niet vervangen. Ze sporen me aan om 6 maanden aan te zien en dan zeggen ze dat het uit garantie is en niet meer kan terug worden gegeven. Vervolgens komen ze mij vertellen hoe goed ze wel zijn... zou kunnen maar niet met de Solibro's

met andere woorden niet doen ; ik heb 750 euro weg gegooid....

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 12 dec 2016, 21:18

Heb je ook wat cijfers van je degradatie?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 12 dec 2016, 21:18

Een PID box is dan ook geen TCO box?!?

Wij hebben alle panelen bij klanten (15 daken) afgebroken en vervangen door klassieke panelen.
De jaren gaan voorbij en de weggegooide certificaten kan je niet meer recupereren.

Ik wil zeker de experimenten niet ontmoedigen...:-)

Maar ik val, na enkele jaren dan toch, in herhaling...:-)

mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

mwouters

Bericht door mwouters » 12 dec 2016, 21:44

Hoi Jeroen,

Ik heb me laten vangen door iLumen omdat ze het garanderen. Maar dat bleken loze woorden. ILumen blijft nog steeds tegendeel beweren... mijn degradatie is +35pro

MarcVan Belle
Contacteer:

Bericht door MarcVan Belle » 13 dec 2016, 08:43

Bij de Solibro-installaties zitten dikwijls ook extra string-diodes om inverse stromen tegen te houden.
Ik dacht dat de PID-box net werkt dmv inverse stromen...
Bij string-zekeringen kan de PID-box (eventueel) werken, met string-diodes zeker niet...

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 13 dec 2016, 15:52

goeie tip Marc!:-)
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

krisclaeye

Bericht door krisclaeye » 17 feb 2017, 18:26

Hier van hetzelfde.. 45 panelen 75W geplaatst in 2010 en ondertussen 30% opbrengstverlies..http://www.solarlog-home3.eu/kriskras/

M'n leverancier is nog wel actief, maar hij vertelde me dat de fabrikant van de panelen ondertussen failliet zou zijn, en overgenomen door een chinees bedrijf?
Ik had een opbrengstgarantie van 80% na 20 jaar gekregen, maar de plaatser zegt dat hij die niet kan geven.
Iemand een idee hoe dit aangepakt kan worden?

Mvg

Kris

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 feb 2017, 19:55

Probeer een akkoordje met de plaatser dat hij andere panelen voor een gunst prijsje.
.

Plaats reactie