Solibro / Q-Cells degradatie

Hier graag ervaringen over verschillende merken PV's
Plaats reactie
Dago
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Solibro / Q-Cells degradatie

Bericht door Dago » 17 jun 2013, 20:10

Hallo,

Bij deze wens ik mijn ervaringen met Solibro / Q-Cells met jullie te delen alsook eens te informeren of hier nog forummers met dezelfde panelen en/of problemen zitten?

Onze installatie werd geplaatst in april 2010: 150x Q-Cells SL1-75 panelen horizontaal gemonteerd op een plat dak + Kostal Piko 10.1 driefasige omvormer. Uitstekende opbrengsten in het 1e jaar (10000 kWh), sterk verminderd in het 2e jaar (8000 kWh) en na 3 jaar in bedrijf nog slechts 6000 kWh. Andere oorzaken als vuil op de panelen of defecten werden uitgesloten. Wat googlen toonde echter al snel aan dat het hier om een structureel probleem gaat:

http://www.photovoltaikforum.com/stoeru ... 83989.html

Zelf heb ik vervoglens uit de logfiles van mijn omvormer ook wat grafiekjes gegenereerd (zie bijlage onderaan) en deze zijn op zijn minst zeer verontrustend te noemen. De gemiddelde en max MPP-spanning over een maand blijkt snel en progressief te verminderen.

Samen met de topicstarter van het photovoltaikforum en via mijn installateur hebben we contact genomen met Solibro, de fabrikant. Een RMA-procedure werd gestart en de serienummers van de panelen werden opgelijst en doorgestuurd. Hun antwoord was echter:
Unfortunately the Solibro GmbH is not liable for your demands. The modules and if applicable components you purchased, were sold by Q-Cells SE.

Please address your complaint to Q-Cells SE (now firming as “Global PVQ SE”).
Toen ik mijn installatie heb aangeschaft was Solibro inderdaad net overgenomen door Q-Cells. Op de modules staat dan ook Q-Cells vermeld hoewel ze als service-emailadres toch ook info@solibro-solar.com vermelden (en "manufactured by Solibro GmbH", fabrieksgarantie moogt ge dus niet te letterlijk nemen precies). Nu Q-Cells is uiteraard failliet en geen optie meer voor een garantieclaim. Dus zit ik nu met 11250 wattpiek aan zonnepaneelschroot waarvoor 3 jaar geleden nog een slordige 40k € is neergeteld, dat met moeite nog op half vermogen werkt (en dus nog maar half zoveel GSC's binnenbrengt) én waarop ik binnenkort nog eens voor de volle 10 kW omvormervermogen netvergoeding zal moeten betalen.

Als ik verdere degradatie op een of andere manier kan tegengaan zou het reeds een succes zijn. Op het duitse forum werd geopperd dat deze CIGS panelen allicht beter niet op transformatorloze omvormers wordt aangesloten. Opvallend is dat Solibro dit sinds kort ook in de handleiding van hun panelen vermeldt: de modules moeten negatief geaard worden. Ten tijde van plaatsing van onze installatie was hiervan echter nog geen sprake en zouden deze wél perfect met TL omvormers werken.

Of de degradatieproblematiek hieraan gelinkt is is echter onduidelijk, en Solibro is allesbehalve scheutig met informatie. Of de degradatie kan gestopt worden (of evtl zelfs reversibel is?) door de aanschaf van een transformatoromvormer + negatieve aarding van de panelen weet schijnbaar niemand? Ik ben geneigd het uit te proberen doch nieuwe omvormers zijn niet goedkoop + herkeuring nodig enz...als dit allemaal niets uithaalt is het nog meer weggesmeten geld.

Iemand suggesties?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Dago op 17 jun 2013, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Solibro / Q-Cells degradatie

Bericht door DaRkMaN_FX » 17 jun 2013, 21:09

De Piko is een TL omvormer
Mogelijk vormt de aarding het probleem. Vervangen van de omvormer, heeft uw installateur geen test, spare toestel liggen om te testen?

Wat raad uw installateur aan?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 jun 2013, 21:20

Ik heb hier ook nog niet van gehoord.
Maar denk dat je installateur wat mag meehelpen aan een oplossing, heeft hij bv veel van die panelen verkocht en kun je samen met anderen wat doen?

Probeer ook de weersinvloeden eens in je grafieken te verwerken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Dago
junior lid

Bericht door Dago » 17 jun 2013, 21:43

De installateur heeft inderdaad meerdere Solibro installaties verkocht, doch ik ben blijkbaar de eerste die zich meldt met deze problemen. Zelf heeft hij ook een Solibro installatie op het dak liggen die geen problemen vertoont. De installateur wil zeker het probleem helpen oplossen doch zit denk ik zelf wat met de handen in het haar na het njet van Solibro op de RMA claim. Er werd gedacht aan het plaatsen van een "SMA PV offset box" die 's nachts een spanning aanlegt over de panelen om zo het PID (potential induced degradation) effect tegen te gaan. De installateur heeft eens geïnformeerd bij zijn invoerder, die op zijn beurt een contactpersoon bij SMA heeft aangesproken hieromtrent...doch van hun kregen we volgend bericht:
Whatever you call it, several CIGS (and the subspecies CIS) panels have reported such a behavior.
For Q-Cells I know that its speed depends on the climate: in warm climates Q-Cells requires negative grounding, in cold countries not.
In any event it is irreversible and therefore a PVO-Box won’t help to recover the panel.

On the other hand we have the feeling that it actually might slow the process.
But this has not been thoroughly investigated yet.
Janus: wat het incalculeren van de weersinvloeden betreft: hoe zou ik dit praktisch aanpakken? Mijn data gaat over drie jaar dus ik zou denken dat de meeste weersinvloeden ondertussen min of meer uitgemiddeld zijn :) Bovendien gaat het niet over enkele procenten maar ondertussen een halvering van het piekvermogen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 jun 2013, 22:09

Thomas heeft een hele mooie tool gemaakt om je opbrengst te vergelijken/testen:
http://www.zonstraal.be/wiki/PVcalc
http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=18&t=141
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 17 jun 2013, 23:14

SMA PV offset box"
Dit is inderdaad een mogelijke oplossing voor uw probleem.
Dit is een gekend probleem met 'back-contact' panelen. Vooral Sunpower staat daarvoor bekend :
lees ook op het oude forum : http://zonstraal.forumup.be/viewtopic.p ... =zonstraal

Voor SMA TL-omvormers kan het probleem mogelijk ook opgelost worden met een aardingsset.
Ten gevolge van polarisatie (een ophoping van electrische lading tegen de glasplaat) daalt de opbrengst met ongeveer 20%
Ook de MPP spanning daalt sterk.
Dit is een omkeerbaar proces, maar het kan wel een tijdje duren.

http://www.ftp.tognews.com/GoogleFiles/ ... Panels.pdf
http://files.sma.de/dl/7418/PID-TI-UEN113410.pdf
http://files.sma.de/dl/7418/PID-PVOBox-TI-en-10.pdf
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 17 jun 2013, 23:39

Solibro sl1-75 zijn CIS modules http://www.solarshop-europe.net/solar-c ... m_838.html
Het zijn dus geen kristallijne cellen (mono/poly Si ) .
Er is wel een overnemer geweest, maar of je daar gaat terechtkunnen :?
http://www.greentechmedia.com/articles/ ... by-Hanergy

Nog een artikel :
http://www.pi-berlin.com/images/pdf/pub ... _cells.pdf
Since mid-2010 more and more returns from the field arrived at PI-Berlin’s lab showing power degradations caused by Polarization. During our research we even found Polarization effects on CIGS modules which is published in
www.zonstraal.be/vzw

khwb851
junior lid

Bericht door khwb851 » 23 jun 2013, 08:15

CIS en CIGS panelen altijd aansluiten op een omvormer mét transformator, en + of - pool aan de aarde leggen (welke pool is merk-afhankelijk)

veelal, eigenlijk bijna altijd, moeten ook de parameters in de omvormer worden ingesteld voor deze situatie

ik gebruik zelf ook Q-smart panelen 90 Wp in combinatie met een transformator-omvormer, en stel vast dat de opbrengst gemiddeld hoger ligt dan de klassieke installaties in de buurt

wanneer je Sunpower panelen (vroegere modellen) niet aan de aarde legt (+ pool), dan mag je een minderopbrengst verwachten van 20 à 30%, maar dat manifesteert zich onmiddellijk, en niet na een jaar gebruik. Van zodra de + aan de aarde wordt gelegd herstelt de situatie zich na enkele weken, hooguit een maand. Bij Sunpower is er geen schade aan de panelen hierdoor. SPR is een paneel met backcontacts, en dus geen CIGS !

een TL-omvormer (zonder transfo dus) aan de aarde leggen, dat zou ik ten sterkste afraden... hierover is voldoende literatuur te vinden, en het is waanzin !
aardingskits voor dit type omvormer bestaan niet !

de hulpmiddelen die worden voorgesteld zijn over het algemeen onbekend in de sector, en nauwelijks toegepast
het is cosmetica om installatiefouten te camoufleren, niet meer of minder

een installateur met kennis van zaken wordt er door SMA (Sunny Explorer) op attent gemaakt dat de combinatie TL-omvormer en dunnefilmpanelen (en dat zijn Solibro's) aan bepaalde regels moet voldoen (lees géén TL's gebruiken)

Voor een gerechtsexpertise analyseerde ik het gedrag van dunnefilmpanelen in combinatie met een SMA SB3300 TL-HC. Om er zeker van te zijn of de SMA geen schade had opgelopen tijdens de twee jaren dat de installatie had gewerkt (vooral op de zenuwen van de gedupeerde) hebben we de SMA gekoppeld aan een installatie met klassieke panelen...
en wat bleek... de SMA werkte niet meer naar behoren

het is misschien niet onverstandig om eens te testen:
- of de spanning van de strings nog steeds is zoals bij opstart installatie
- of een andere omvormer (mét transfo) geen beter resultaat geeft, dit om te bevestigen of de omvormer nog voor 100% werkt

geef ook eens meer informatie over de lay-out van de installatie

- hoeveel panelen per string ?
- zijn er strings parallel geschakeld op het dak en met één kabel naar beneden bij de omvormer gebracht ?
- stringbeveiliging

weet dat het aantal parallel geschakelde strings beperkt is, tenzij extra beveiligingen worden voorzien

ik lees hier graag je antwoorden

KH

tot slot nog volgende bemerking, en misschien off the record:

veel klanten lieten zich ver(mis)leiden door grote firma's, die hadden immers verkopers die het zoveel beter konden uitleggen

de kleine installateur, die met passie en overgave zijn werk doet, werd door de wet van de grote getallen soms buiten spel gezet wegens iets duurder...

kijk nu maar eens rond, lees de diverse fora, en stel dan maar eens vast hoeveel mensen met problemen zijn opgezadeld
om geen namen te noemen, maar de grootste installateur (zaliger) in België ligt inmiddels al bijna 8 maand te rotten op een kerkhof in Limburg... de erfgenamen (klanten) zullen weldra beroep mogen doen op de kleine installateur om de hoek, om de blunders van de grote, betere beste (mét zonder zorgen contract) te gaan oplossen. Schrijnende waarheid !

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 23 jun 2013, 11:45

Bedankt voor uw reactie :tu:

Het klopt inderdaad dat voor amorf-Si enkel omvormers met transfo geschikt zijn + een negatieve aardingsset.
Voor Sunpowers was het met transfo en positieve aardingsset
(aardingsets voor TL zijn inderdaad niet voorzien, was ik even vergeten, Sunpower offertes beoordelen is al een tijdje geleden :oops: )

Ik vind het wel vreemd dat de omvormer hier schade van zou ondervinden.

Het zou hier dus kunnen gaan om TCO-corrosie, meer details hier :
http://files.sma.de/dl/7418/Duennschich ... 114630.pdf

In dat geval is het probleem onomkeerbaar en is de installateur waarschijnlijk in de fout gegaan (mogelijk was het probleem in 2010 nog niet gekend)

P.S. De omvormer vervangen door eentje met transfo en lager max AC vermogen (voor de netvergoeding) is misschien een noodoplossing en een mogelijkheid om verdere schade te voorkomen.

CIGS kan inderdaad een iets hogere opbrengst opleveren dankzij het 'light soaking effect' :
http://www1.eere.energy.gov/solar/pdfs/ ... f_dunn.pdf
Door instraling stijgt het aantal Wp lichtjes, in tegenstelling tot kristallijn waar het lichtjes daalt
www.zonstraal.be/vzw

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 23 jun 2013, 12:21

panelen staan in serie in strings en de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Misschien ook even in die richting denken en paneel per paneel bekijken naar spanning en stroom

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 23 jun 2013, 16:07

De stroom is het probleem niet dacht ik in de grafieken gezien te hebben.
.

khwb851
junior lid

Bericht door khwb851 » 25 jun 2013, 09:59

bij mijn weten heeft Solibro / Qcells nooit in haar handleiding de vermelding geschrapt dat de panelen negatief moesten worden geaard.

er is mogelijk een nuance geplaatst, in de zin van: als het in het land van installatie wordt opgelegd, dan moet een omvormer met transfo en met aarding van de - pool worden geplaatst....

maar soit

een eerste bemerking: ik heb de 14 pagina's met cijfers vluchtig doorgenomen. Het feit dat een heel betoog wordt opgebouwd op basis van de meetwaarden afkomstig uit de Kostal omvormer, geeft blijk van vertrouwen in deze waarden. Ik heb dat vertrouwen niet!
Je kan een solarlog plaatsen om een installatie te beoordelen... dat is al even onbetrouwbaar, precies omdat de solarlog ook de gegevens van de omvormer gebruikt voor zijn logging.
Ik installeer zelf regelmatig Solarlogs, en gebruik deze om de grote lijnen van de installatie op te volgen, ik wil dit toestel niet in een verkeerd daglicht plaatsen, zeker niet.

Beter is het om een totaal onafhankelijk meetinstrument te gebruiken om zinvolle metingen te verrichten. Precies om die reden vraagt VREG een geijkte kWh-teller in het systeem, en baseert zich men zich niet op de waarden uit de omvormer.

zie in bijlage de foto met daarop aparte volt- en amperemeter op de DC ingang van mijn omvormer.
5 x qcells 90W in serie geeft in theorie 355.2 Vdc, we lezen ruim 360 Vdc af op de Voltmeter... we kunnen ook de stroom aflezen, stroom maal spanning geeft precies het inkomend DC vermogen weer, wat wordt bevestigd door de omvormer.

De cijfers uit de tabel zijn mooi weergegeven, maar inhoudelijk komen we er geen stap verder mee, tenzij de eigenaar van de installatie ons meer details geeft over de stringopbouw.
op basis van de maximum input current zou ik durven afleiden dat de installatie niet evenwichtig is opgebouwd, en dat twee van de MPP-trackers véél meer panelen hebben dan de derde.
Kan de eigenaar dat bevestigen?
Wanneer ik een maximumstroom aflees (pag 9) van 6.62A, mag ik daaruit besluiten dat er 5 kringen parallel zijn aangesloten op één MPP-ingang, en dat de panelen niet perfect zuid zijn geplaatst?
Solibro panelen kunnen maximale stroom geven, dus zouden we verwachten 5 * 1.42A = 7.10A, ik heb dat nergens gevonden.

op basis van de spanning zou ik durven afleiden dat er aan MPP-ingang 1 14 panelen in serie zouden kunnen staan, ik weet het niet, en ben dus voorzichtig

zie je het belang in van de juiste gegevens om alles te kunnen onderzoeken ?

in ieder geval begint me duidelijk te worden dat er veel parallelle kringen zijn, en om die reden moeten er reeds maatregelen (diodes of stringzekeringen) worden getroffen. Is dit inderdaad gebeurd?
Lees grondig de handleiding van Solibro / Qcells door, en je zal er alles terug vinden.

er is inderdaad een afname van de spanning vast te stellen, zelfs al zou er een string zijn uitgevallen, dan nog kan de spanning hierdoor niet veranderen.
zoals Janus zegt: de stroom is niet het probleem... dat is voorbarig zonder informatie over de layout van de installatie.

ik blijf alsnog bij de suggestie om een andere omvormer te testen.
het grote probleem dat zich hierbij nu al lijkt te stellen: de maximale MPP spanning zal te hoog zijn voor een transformator-omvormer, en mogelijk is dat de reden waarom die optie nog niet werd uitgeprobeerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 25 jun 2013, 10:23

zoals Janus zegt: de stroom is niet het probleem... dat is voorbarig zonder informatie over de layout van de installatie.
Ik baseerde mij op het feit dat ik de stroom over de verschillende jaren niet zag verminderen in de grafieken.
Maar inderdaad verder zegt dat weinig.
.

ghia
Senior lid

Bericht door ghia » 25 jun 2013, 12:38

khwb851 schreef:De cijfers uit de tabel zijn mooi weergegeven, maar inhoudelijk komen we er geen stap verder mee, tenzij de eigenaar van de installatie ons meer details geeft over de stringopbouw.
op basis van de maximum input current zou ik durven afleiden dat de installatie niet evenwichtig is opgebouwd, en dat twee van de MPP-trackers véél meer panelen hebben dan de derde.
Kan de eigenaar dat bevestigen?
Wanneer ik een maximumstroom aflees (pag 9) van 6.62A, mag ik daaruit besluiten dat er 5 kringen parallel zijn aangesloten op één MPP-ingang, en dat de panelen niet perfect zuid zijn geplaatst?
Solibro panelen kunnen maximale stroom geven, dus zouden we verwachten 5 * 1.42A = 7.10A, ik heb dat nergens gevonden.

op basis van de spanning zou ik durven afleiden dat er aan MPP-ingang 1 14 panelen in serie zouden kunnen staan, ik weet het niet, en ben dus voorzichtig

zie je het belang in van de juiste gegevens om alles te kunnen onderzoeken ?
De konfiguratie staat in de bijlage van de TS.
MPP1: 5 x 12 Solibro SL1-75 modules
MPP2: 5 x 12 Solibro SL1-75 modules
MPP3: 3 x 10 Solibro SL1-75 modules

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 25 jun 2013, 12:46

Het is de omvormer die de combinatie stroom/spanning bepaalt zodat het maximaal haalbare vermogen uit de panelen gehaald wordt.
Door de TCO-corrosie wordt de IV-curve veel vlakker en verschuift het MPP-punt naar een lagere spanning of stroom.
In dit geval blijkt het MPP-punt naar een lagere spanning te verschuiven omdat dit mogelojk een beter resultaat oplevert dan de stroom te verlagen.
Als de GSC-teller overeenkomt (op een paar % na) met de omvormergegevens, dan mag je er toch wel van uitgaan dat de waarden betrouwbaar zijn.
Het is mogelijk dat het ene paneel meer problemen heeft dan het andere, maar een meting van Voc en/of Isc gaat niet kunnen bewijzen dat het vermogen lager is dan normaal, net omdat de curve vlakker wordt.
Je moet dus eigenlijk de IV-curve van elk paneel gaan plotten (bij een gekende instraling/temperatuur)
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie