advies gevraagd zonnepanelen Frankrijk

Outside Belgium
Plaats reactie
wilbertvd
junior lid
Installatie Land: Frankrijk

Bericht door wilbertvd »

Hallo allemaal,

vijf jaar geleden had ik in Nederland zonnepanelen op het dak liggen die via een SMA sunnyboy 4000TL-21 aan het electriciteitsnet gekoppeld waren.
Het uitlezen van de sunnyboy deed ik met een BT module, pvdiary en nog een applicatie waar ik de naam niet meer van weet.

Inmiddels ben ik verhuisd naar Frankrijk en wil graag opnieuw beginnen met zonnepanelen.
Aangezien ik graag het uitlezen zelf in de hand wil houden en niet aan een 'leverancier' wil overlaten, vraag ik jullie advies.

Is het nog verstandig om 'weer' een sma sunnyboy aan te schaffen of zijn er betere alternatieven?
Het grote voordeel van de SMA vond ik dat er geen ventilatoren inzaten en dus heel stil was.

Alvast dank voor het meedenken.

groet,
DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: advies gevraagd zonnepanelen Frankrijk

Bericht door DaRkMaN_FX »

Mogelijks bedoel je Sunny Explorer

Er zijn nog andere merken met degelijke omvormers ook.
Alles hangt af of je een netwerk / internet kan voorzien op de locatie hebt van de omvormer.

Omvormer alleen is maar een component in een groot geheel.
Beter even een volledige configuratie geven met ligging / helling / ...
Wil je een hybride systeem met een batterij ? SMA komt pas eind september met een hybride omvormer op de markt (wacht op de aankondiging)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
wilbertvd
junior lid

Bericht door wilbertvd »

klopt, sunny explorer. dank je.

Ik wil in elk geval leverancier onafhankelijk zijn dus mijn eigen computer die de omvormer uitleest.
Vooralsnog wil ik geen batterij omdat de levensduur/prijsverhouding relatief te kort is.
Dak ligt pal zuid en de zonnepanelen heb ik al. Die staan in de kelder. 14 stuks 220W uit mijn hoofd.
Wat betreft het interne netwerk is het geen probleem want ik ben een 'oud' technieker.

Zometeen komt iemand om een offerte uit te brengen vandaar dat ik me even op de hoogte wilde stellen.

ik laat nog iets weten.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Ik kan mijn sma omvormer prima uitlezen via home assistant en modbus. Het is even zoeken naar de juiste codes maar het lukt prima. Voor mij was dat ook de deal breaker om al dan niet met sma verder te gaan.
wilbertvd
junior lid

Bericht door wilbertvd »

Hallo,

gisteren bezoek gehad van de firma die een offerte gaat maken en ik heb gevraagd om een SMA te offreren.

Een technische vraag, de afstand tot de meterkast bedraagt zo'n 15 meter.

Is het verstandig om de omvormer zo dicht mogelijk bij de zonnepanelen te plaatsen of juist zo dicht mogeljk bij de meterkast?

alvast dank

groetjes vanuit het zonnige zuiden.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Verliezen op DC zijn normaal minder dan verliezen op AC

Omvormer dichter bij meter kast dus.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Maar zeker op de koelste plaats hangen!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
wilbertvd
junior lid

Bericht door wilbertvd »

Dank voor de snelle reactie.

Dat komt mooi uit, dichtbij de meterkast.

Het is een oude boederij met muren van een meter dik dus in de zomer maximaal 23 graden binnen.

alemaal een fijn weekend,

groetjes
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Als je het correct wil uitlezen, moet je er een mid certified kWh meter tussenzetten, een omvormer is geen geijkte kWh meter.
Een Vb hiervan is https://www.homewizard.nl/kwh-meter

Je kan die met een app op je gsm uitlezen, en er is ook een API in testfase, waardoor je ze ook met om het even wat kan uitlezen.
Plaats reactie

Terug naar “Outside Belgium”