Werking autonome zonnepanelen zonder batterij

Outside Belgium
Plaats reactie
JohanRoger
Installatie Land: Ander

Werking autonome zonnepanelen zonder batterij

Bericht door JohanRoger »

Beste,
Ik ben de installatie van Zonnepanelen aan het voorbereiding voor ons huisje in Italië. Om weloverwogen redenen zou ik mijn panelen NIET aansluiten op het net via een terugdraaiende meter en dus alleen de opgewekte stroom direct verbruiken overdag. Mijn vraag :
1. Gaat de overproductie van de panelen overdag dan toch op het elektriciteitsnet (wegens geen batterijen) via de klassieke (niet terugdraaiende) teller aangezien de stroom via een aparte differentiaalautomaat in de zekeringenkast toekomt die is aangesloten op het externe net van de maatschappij?
2. Bij onvoldoende stroom van de panelen overdag of ‘s nachts wordt de verbruikte stroom In huis dan vanzelf via de gewone weg van het net gehaald zonder dat er ergens handmatig moet overgeschakeld worden van de stroom die door de panelen wordt geleverd naar de stroom geleverd door de maatschappij?
janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Werking autonome zonnepanelen zonder batterij

Bericht door janus »

Welkom, dat zijn twee gemakkelijke vragen die beide met ja worden beantwoord.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
JohanRoger

Dank je Janus. Toch enige uitleg:
- In Italië wordt de keuring NIET gedaan door een onafhankelijke organisatie, maar door de installateur zelf (?) die dan het keuringsverslag aflevert. Gevolg niemand wil de doe-het-zelf installatie keuren tenzij je bij hen een dure dhz-kit hebt aangekocht.
- Momenteel zijn er in Italië fiscale voordelen tot 110 % van de investering. Gevolg : de installateurs trekken hun prijzen fors op want de klant recupereert toch alles via zijn belastingen. Als buitenlander, die geen inkomstenbelasting betaal in Italië kan ik natuurlijk niet genieten van die voordelen.
- De vergoeding voor de meerproductie (meer injectie dan afname via het net) is verwaarloosbaar (50 à 80 eur per jaar)
- Indien je geen gebruik maakt van de terugdraaiende meter hoeft de installatie niet gekeurd te worden.
- Mijn verbruik zal vooral overdag zijn en wij gaan zorgen dat het verbruik gespreid is, dus geen vaatwas, wasmachine, boiler en airco tegelijkertijd, waardoor wij weinig of geen stroom van het net halen behalve ‘s avonds voor wat spaarlampen en een televisietoestel.
Besluit : ik installeer mijn panelen zelf voor +/- 2000 eur zonder dure administratieve rompslomp en een onbehaaglijk gevoel van te veel betaald te hebben voor mijn zonnepanelen.
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Een duidelijk voorbeeld hoe bedrijven profiteren van de regelgeving.
Wel goed dat er die mogelijkheid is dat je de PV installatie niet moet laten keuren.
Hier is dat wettelijk niet mogelijk.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Hier in Spanje ongeveer hetzelfde, vandaar dat ik maar 1 paneel heb.
Want als ik terugleveren draait mijn teller vooruit :roll: :lol:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

JohanRoger

Dat is pas de max! Misschien denken de Spanjaarden dat je “vuile” stroom levert.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Vraag eerst zelf maar even na wat jouw meter doet voor je met ons lacht ;-)
.

JohanRoger

Goeie tip!
Plaats reactie

Terug naar “Outside Belgium”