Onverklaarbare uitval omvormer

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
stef71
lid
Installatie Land: België

Onverklaarbare uitval omvormer

Bericht door stef71 » 03 apr 2019, 07:51

Al sinds dag 1 van de installatie doet zich het volgende probleem voor: ene dag komt omvormer niet in, volgende werkt alles normaal, uitval gebeurt zeer onregelmatig, dan weer 1x per maand, dan weer meer, dan weer minder.
Installateur is komen meten, conclusie: meting geeft geen reden waarom omvormer niet in zou moeten komen (meting tijdens werking EN tijdens uitval)
Netbeheerder is vervolgens komen meten (toevallig net tijdens uitval omvormer) conclusie, waarden zijn normaal
Vervolgens installateur nogmaals laten komen en met direct lijntje naar SMA opnieuw meting uitgevoerd (dit was tijdens uitval omvormer) conclusie, we weten het niet we zullen de omvormer omruilen
Nieuwe omvormer SMA (sunnyboy SB 2500 HF), probleem blijft zich voordoen (code 1501 storing herverbinden net)
Met geen enkel ander apparaat in huis problemen, geen afwijkende situatie tijdens uitval of tijdens werking, geen werken aan het net in de buurt (zo ver ik weet)
De installateur gaat terug contact opnemen met de netbeheerder maar ik vrees dat daar niet veel uit gaat komen
Heeft iemand enig idee wat het nog zou kunnen zijn want ik wordt er nu wel een beetje moedeloos van

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Onverklaarbare uitval omvormer

Bericht door janus » 03 apr 2019, 09:54

Wat zijn dan de waardes van de metingen?
Welke panelen zijn er op aangesloten?
Welk net heb je?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

stef71
lid

Bericht door stef71 » 03 apr 2019, 10:19

janus schreef:
03 apr 2019, 09:54
Wat zijn dan de waardes van de metingen?
Welke panelen zijn er op aangesloten?
Welk net heb je?
Waardes van de meting heb ik (nog) niet, heb wel een rapport opgevraagd bij netbeheerder Fluvius van hun meting, maar de waarden zouden 'normaal' zijn, en dat bij verschillende metingen door verschillende personen
10 panelen ET-Solar 260Wp monocrystalline (ET-M660255-260)
Netbeheerder Fluvius (= voorheen Infrax)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 03 apr 2019, 10:38

Met welk net bedoel ik mono fase, 3x230V of 3x400V+N

En wat is de DC spanning en stroom op de omvormer?
AC spanning kun je toch ook uitlezen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

stef71
lid

Bericht door stef71 » 03 apr 2019, 10:53

janus schreef:
03 apr 2019, 10:38
Met welk net bedoel ik mono fase, 3x230V of 3x400V+N

En wat is de DC spanning en stroom op de omvormer?
AC spanning kun je toch ook uitlezen?
Mono fase in ieder geval, de waardes op de omvormer zou ik vanavond even moeten bekijken, sta nu niet in de buurt

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 03 apr 2019, 11:52

Beter kijken als de omvormer uitvalt of rond het middaguur als de omvormer belast wordt.
.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 03 apr 2019, 19:59

uw installateur kan naar SMA bellen.

Uw omvormer is al 5 jaar niet meer verkrijgbaar, dus lang in een schab gelegen?

U geeft zeer weinig cijfers, geens spanning of landinstellingen omvormer.
Mogelijk heeft uw installateur te weinig kaas gegeten van het toestel...

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

stef71
lid

Bericht door stef71 » 04 apr 2019, 08:40

jeroen beeckx schreef:
03 apr 2019, 19:59
uw installateur kan naar SMA bellen.

Uw omvormer is al 5 jaar niet meer verkrijgbaar, dus lang in een schab gelegen?

U geeft zeer weinig cijfers, geens spanning of landinstellingen omvormer.
Mogelijk heeft uw installateur te weinig kaas gegeten van het toestel...

Mvg
Installateur heeft met SMA aan de telefoon alle instelling nagelopen (oa landinstellingen) en gemeten en niks vreemds geconstateerd, vervolgens is de omvormer door SMA omgeruild (nieuwe 5 jaar oude uit het schab getrokken dus blijkbaar) en vervolgens blijkt het probleem daarmee niet opgelost
Zou wel heel toevallig zijn dat ik 2x achtereen een omvormer met hetzelfde probleem krijg
Dat ik niet veel waarden vermeld is omdat ik er vanuit ga dat als er 3x achtereen (1x tijdens normaal werken en 2x tijdens uitval van omvormer) gemeten wordt en de waarden 'normaal' verklaard worden het probleem daar dus niet direct aan te zien is
Maar vergeef me, ik heb niet voor niks een installateur ingeschakeld en niet zelf geknutseld

Ik heb gisteren nog even gekeken, nu werkt alles weer normaal dus afwachten wanneer ik de waarden in storing kan opnemen (ik hoop uiteraard gewoon niet) hopelijk helpt dit al iets
IMG_20190403_164512.jpg
IMG_20190403_164506.jpg
IMG_20190403_164500.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 04 apr 2019, 10:54

Deze waarden zijn normaal maar als ik het goed begrijp heb je dus al 5 jaar problemen?
.

stef71
lid

Bericht door stef71 » 04 apr 2019, 11:40

janus schreef:
04 apr 2019, 10:54
Deze waarden zijn normaal maar als ik het goed begrijp heb je dus al 5 jaar problemen?
Ja, vanaf dag 1, dag 2 leek alles in orde, omvormers kunnen middels een puls uitgeschakeld worden door de netbeheerder als er werken aan het net zijn dus dat leek het te zijn, omvormer hangt in de garage en daar kom ik niet elke dag dus het viel dan ook niet direct op tot ik op een zonnige dag dat ding in storing zag en het eens in de gaten ben gaan houden
Vervolgens ga je het traject in van bellen, nog eens kijken, gegevens doorgeven, installateur laten meten (geen storing op dat moment), niks gevonden, netbeheerder contacten, daar ging al een jaar overheen vanwege drukte voor ik eindelijk een technisch advies kreeg welke was: laat de installatie nog eens nakijken, dus nog eens installateur laten meten (weer geen storing op dat moment)waarden normaal, dat weer doorgespeeld naar netbeheerder en uiteindelijk komt die meten en toevallig dan wel storing maar metingen normaal dus weer terug naar de installateur, die komt nogmaals kijken dit keer wel storing, normale meting dus SMA gebeld, wat dingen op de omvormer nagekeken en nu dus omvormer vervangen, dag 1 uitval, dag 2 normale werking, dag 3 vandaag nog niet gecontroleerd
Dusssss

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 04 apr 2019, 12:46

Beste Stef,

Jammer vast te stellen dat je van kastje naar de muur wordt gestuurd, echter moet jouw installateur dit oplossen.
Er zijn een hele hoop technische parameters, die we hier niet te lezen krijgen, maar dat verwijt ik u niet.
Zo'n omvormer heeft een logboek, alle fouten staan daar in.

De foutcode die u hoger beschrijft kan ik nergens terugvinden in de handleiding van dat toestel.
Het toestel is blijkbaar vervangen door SMA, standaard wordt het vervangtoestel met de zelfde netparameters uitgeleverd als het oude.
Er bestaan land-instellingen die een zeer lage uitschakelspanning hebben, bv. 245V.
Mogelijk ligt daar het probleem.

Dat dit probleem kan opgelost worden is duidelijk, stel uw installateur in gebreke als jij dit niet oplost.
Hij is verantwoordelijk, hij heeft jouw installatie verkocht en moet een eventuele moeilijke situatie (woon je op de buiten, met betonnen elektriek palen en zwarte bovenleiding?) juist inschatten én daar naar handelen.

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

stef71
lid

Bericht door stef71 » 05 apr 2019, 12:14

jeroen beeckx schreef:
04 apr 2019, 12:46
Beste Stef,

Jammer vast te stellen dat je van kastje naar de muur wordt gestuurd, echter moet jouw installateur dit oplossen.
Er zijn een hele hoop technische parameters, die we hier niet te lezen krijgen, maar dat verwijt ik u niet.
Zo'n omvormer heeft een logboek, alle fouten staan daar in.

De foutcode die u hoger beschrijft kan ik nergens terugvinden in de handleiding van dat toestel.
Het toestel is blijkbaar vervangen door SMA, standaard wordt het vervangtoestel met de zelfde netparameters uitgeleverd als het oude.
Er bestaan land-instellingen die een zeer lage uitschakelspanning hebben, bv. 245V.
Mogelijk ligt daar het probleem.

Dat dit probleem kan opgelost worden is duidelijk, stel uw installateur in gebreke als jij dit niet oplost.
Hij is verantwoordelijk, hij heeft jouw installatie verkocht en moet een eventuele moeilijke situatie (woon je op de buiten, met betonnen elektriek palen en zwarte bovenleiding?) juist inschatten én daar naar handelen.

Mvg
Ik begrijp dat de installateur dit in orde moet maken, maar blijkbaar tast iedereen (installateur - SMA - netbeheerder) in het duister over wat het zou kunnen zijn vandaar dat ik het hier ook maar eens gedropt heb
De installateur zou terug met de netbeheerder contact opnemen omdat hij er van overtuigd is dat het aan die zijde van het net te doen is
Ondertussen zit ik dus weer in de wacht-modus wederom onderweg van het kastje naar de muur (of terug)

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 06 apr 2019, 10:19

ik stel vragen, maar je antwoord niet?

we proberen maar te helpen.
Jouw probleem kan zeker opgelost worden, jammer dat je buiten onze regio zit.

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

stef71
lid

Bericht door stef71 » 08 apr 2019, 09:10

jeroen beeckx schreef:
06 apr 2019, 10:19
ik stel vragen, maar je antwoord niet?

we proberen maar te helpen.
Jouw probleem kan zeker opgelost worden, jammer dat je buiten onze regio zit.

Mvg
Welke vragen bedoel je dan? Ik had al aangegeven dat allerlei instellingen al geprobeerd en nagekeken waren ( met SMA aan de telefoon zelfs ) waaronder ook de land instellingen. En de omvormer uitlezen was een van de eerste zaken die gedaan is. Code 1501 was bij mijn installateur ook niet bekend maar wel bij SMA en volgens hen zou dit niet stroken met de gemeten waarden

Behalve op dag 1 niet opstarten werkt de omvormer tot nu toe normaal, maar het probleem doet zich niet op vaste tijden of perioden voor dus de mogelijkheid dat die ene dag werkzaamheden aan het net waren is weer een mogelijkheid voor het niet opstarten, mijn installateur heeft nog niet terug gereageerd

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 14 apr 2019, 14:17

deze:

"""Hij is verantwoordelijk, hij heeft jouw installatie verkocht en moet een eventuele moeilijke situatie (woon je op de buiten, met betonnen elektriek palen en zwarte bovenleiding?) juist inschatten én daar naar handelen.

"""

Als installateur volg je dit nauwgezet op én zorg je voor een oplossing.
Wij laten zo'n geval niet los voor het opgelost is, daar mag je zeker van zijn.

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

Plaats reactie