extra installatie nu valt oude omvormer uit

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
alias1964
lid
Installatie Land: België

Re: extra installatie nu valt oude omvormer uit

Bericht door alias1964 » 31 mar 2019, 17:25

excuseer. Helaas niet altijd tijd om op het forum te zitten.
Af en toe moet er ook nog gewerkt, geklust,... worden.

De elektriciteit zit onder de grond.
Wanneer de omvormer uitvalt? De diehl titanium valt uit als hij ongeveer 3500- 3600 w begint te produceren.
Op dat moment doet de sunny boy ongeveer 2800w
De afstand tot een electriciteitscabine? Op de hoek van de straat (ongeveer 100m staat een grote kunststoffen kast maar of dat zo'n cabine is??).
Maar de afstand tot echt zo'n bakstenen electriciteitscabine, bij God, ik zou niet weten waar die hier in de buurt staat. Ik veronderstel ergens in het centrum Oostmalle. Dat ga ik moeten navragen in de buurt.

Gerief om het aantal volt te meten heb ik niet. Hoe kan ik dat meten? Waar meten jullie dat? thv de zekering van de diehl in de zekeringkast?
Moet ik bij mijn buurman eens gaan vragen.

De kabeldikte
-sunny boy: inkomend 1 string op 6mm uitgaand naar zekeringkast 3 x6mm
-titanium: inkomend 2 strings elk 6mm, uitgaan naar zekeringkast 3 x 6mm

Ik moet dus zien te meten hoeveel volt de diehl en de sunny boy leveren op moment van volle zon veronderstel ik om te zien hoeveel volt ze wegsturen?
Te meten alle elke zekering van elke omvormer ?

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 31 mar 2019, 17:52

Hoe lang is de ondergrondse huisaansluiting. ± de afstand van de meterkast tot aan de hoofdkabel voor het huis. De afstand tot een verdeelkast of hoofdcabine doet er niet toe.
Hoe lang zijn de kabels tussen omvormer en zekeringkast. 3G6 x .... m
Hoe lang is de kabel tussen de meterkast en de zekeringkast (in de meeste gevallen hangt de zekeringkast naast de meterkast en is dit minder dan een meter. Bij mij hangt de zekeringkast centraal in huis en is de kabel tussen meter- en zekeringkast bijna 10 meter.)
Bij sommige omvormers kan je de actuele AC en DC spanning aflezen op het scherm. Geef die waardes door...
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 31 mar 2019, 19:12

hoi,
van de verdeelkast tot de hoofdkabel in straat onder de grond is ongeveer 10m.

De afstand van de omvormer diehl titanium (die dus uitvalt) tot aan de zekeringkast is 3g6 x 4m
de afstand van de omvormer sunny boy (die niet uitvalt) tot zekeringkast is 3g6 x 4.5 m

de afstand van de zekeringkast naar de meterkast is iets meer dan 1m

Die vermogens AC en DC lees ik die best af als de zon fel staat?
Op dit moment van weinig zon
bij de diehl gevonden DC v 450v, AC 232v
bij de sunny boy gevonden : DC 350V , AC 232 V

Dus ik ga dat eens moeten kunnen bekijken als de zon weer fel schijnt?
Helaas werk ik altijd daguren en aan mijn vrouwtje vragen om dat uit te vlooien? Dat zal niet evident zijn :D
Dus hopelijk volgend weekend mooi weer en dan hopen dat ik dan goed kan aflezen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 31 mar 2019, 19:39

AC 232V is een heel normale netspanning.
De kabellengtes zijn ook niet abnormaal om veel spanningsval te hebben.
De netspanning zal op zonnige momenten moeten oplopen tot +245 Volt waardoor de Diehl zich van het net koppelt.
Als de spanning toch niet zo hoog oploopt als hij uitvalt is er een ander probleem.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 31 mar 2019, 19:47

hoi,
ik moet dus helaas een nieuwe zonnige dag afwachten.
op het moment dat de diehl uitvalt zal ik de sunny boy aflezen.
Dan schakel ik de sunny boy uit en start ik de diehl terug op . Dan zal ik die opmeten.
En dan eens kijken als de sunny boy en diehl aan staan, kijken wat het vermogen is op het moment dat de diehl uitvalt.

Misschien dat dit wat duidelijkheid dan geeft.
Of ik toch eerst solar assistance laat komen om het na te kijken, of dat ik toch dadelijk 3 fase laat legge

dikke merci jullie allen voor al die toffe feedback.

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 26 apr 2019, 18:10

ter info...
Ik had de firma Solar Asssistance gevraagd of zij een oplossing voor mijn probleem zagen.
Zij spraken van een aanpassing in parameters van de Diehl platinum maar 100% zekerheid was er niet.
Dan was het natuurlijk de vraag of ik 150€ ga betalen voor iets wat niet zeker een oplossing ging zijn.
Het andere alternatief was overschakelen naar monofase naar meer fase maar ook een serieuze kost.
Dus maar de gok gewaagd en Solar Assistance gevraagd om eens te proberen. Er werd ergens gezegd dat de software of parameters van de Diehl Platinum niet aan te passen waren maar dat leek een fluitje van een cent.
In deze omvormer stond het max. vermogen ingesteld op 250 volt. Dit heeft Solar Assistance omhoog gebracht naar 264 volt.
De technieker ging er nu vanuit dat het probleem 99% waarschijnlijk was opgelost. Ik moet enkel nu eventjes tijdje in oog houden wat de andere omvormer doet.
Nu is het wachten op weer een goed zonnige dag om te zien wat het doet. Maar tot nu toe ziet het er goed uit. Op de meest zonnige momenten vandaag zou de omvormer normaal zijn uitgevallen maar het lijkt erop dat ie gewoon is blijven draaien. Dat zou fantastisch zijn.
Ik post hier nog wel over enkele dagen hoe het is gesteld. Dat nu maar snel eens een goeie zondag komt...

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 26 apr 2019, 18:58

Als ze de parameter hebben kunnen wijzigen naar 264V zal dit je probleem met 90% zekerheid oplossen.
Oudere omvormers zijn niet altijd zo hoog in te stellen (dit hangt af van de firmware).

Waarom heb je uw SunnyBoy ook niet laten nakijken, daar kan de parameter ook nog laag staan.
Dat had maar 10 min langer werk geweest voor die technieker.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 27 apr 2019, 12:04

awel, die probeerde de instellingen van de sunny boy ook na te zien maar bleek niet 'de juiste software' bij te hebben (?).
Ik vond dat ook jammer.
Hij stelde dat het vermoedelijk wel in orde zou zijn.
Indien een zekering zou uitvallen of indien de sunny boy problemen gaf, kon ik hen opnieuw contacteren. Wat dan de kostprijs was?? Dat zouden ze dan beterkoop aanpakken.
Dat is het enigste minpuntje van de service tot nu toe.
Daarnet nog eens kunnen zien. Volle bak zon, de diehl platinum ging naar 4700w , het hoogste ooit over alle jaren heen. Alles bleef draaien, ook de sunny boy. Terwijl voor deze ingreep de diehl al uitviel bij ongeveer 3500.
Dus vermoedelijk is het in orde zo.
Maar ik post nog wel eens als er wat meer zon is geweest of het ook zo blijft draaien.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 29 apr 2019, 08:47

alias1964 schreef:
27 apr 2019, 12:04
awel, die probeerde de instellingen van de sunny boy ook na te zien maar bleek niet 'de juiste software' bij te hebben (?).
Ik vond dat ook jammer.
Bizarre uitleg.
Die firmwares kan je gewoon downloaden van de SMA site.
Welk type (nummer) SunnyBoy heb je soms ?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 29 apr 2019, 17:57

Sunny Boy 3.0 1AV-40
Leek mij ook vreemd. Ik dacht nog even mijn eigen ipad te geven om in te loggen want uiteindelijk heb ik dat ook zelf via internet binnen gehaald;
Enfin, best vreemd. Als ik ze toch nog zou nodig hebben ga ik daar wel naar wijzen want niet tweemaal betalen voor hetzelfde.

Nu vandaag met momenten best kei-zonnig, beide omvormers lijken geen problemen te geven. Diehl lijkt, voor zover ik kan afleiden uit het schermpje, niet te zijn uitgevallen.
Ik zal toch nog moeten wachten toch ik eens een ganse dag thuis ben en dan op de meest zonnige momenten gaan kijken.
Maar tot nu toe, hout vasthouden, draait alles perfect.
Dus geen 3-fasen aansluiting nodig. En zolang ze van fluvius hun beklag niet doen... zullen ze mij ook niet horen. Ik heb aangegeven dat ik panelen heb bijgelegd via hun online website. Ik zal voor de zekerheid die aangifte maar goed bewaren, ge weet nooit als ze achteraf aan komen met...

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 30 apr 2019, 09:29

alias1964 schreef:
29 apr 2019, 17:57
Sunny Boy 3.0 1AV-40
Leek mij ook vreemd. Ik dacht nog even mijn eigen ipad te geven om in te loggen want uiteindelijk heb ik dat ook zelf via internet binnen gehaald;
Enfin, best vreemd. Als ik ze toch nog zou nodig hebben ga ik daar wel naar wijzen want niet tweemaal betalen voor hetzelfde.

Nu vandaag met momenten best kei-zonnig, beide omvormers lijken geen problemen te geven. Diehl lijkt, voor zover ik kan afleiden uit het schermpje, niet te zijn uitgevallen.
Ik zal toch nog moeten wachten toch ik eens een ganse dag thuis ben en dan op de meest zonnige momenten gaan kijken.
Maar tot nu toe, hout vasthouden, draait alles perfect.
Dus geen 3-fasen aansluiting nodig. En zolang ze van fluvius hun beklag niet doen... zullen ze mij ook niet horen. Ik heb aangegeven dat ik panelen heb bijgelegd via hun online website. Ik zal voor de zekerheid die aangifte maar goed bewaren, ge weet nooit als ze achteraf aan komen met...
De Sunny Boy 3.0 1AV-40 gaat via internet zelf automatisch zijn firmware updates downloaden ALS deze is aangemeld op de sunnyportal.com
Dus deze moet bedraad of via Wifi verbonden zijn op uw thuisnetwerk.

Via login op de omvormer kan je wel nakijken of de landcode hier correct staat.

Voor Fluvius, welke Diehl omvormer heb je?
Aangezien je max 5 kVa om 1 fase mag aansluiten (de Diehl mag dan max 2000W / 2kVa uitsturen)
Denk dat uw Diehl ook 5 of 4,7 kVa is, dus in principe moet je 3-fase aansluiting aanvragen.

Raar dat de installateur / keurder hier geen opmerking over gegeven hebben.
Dit komt mss toch naar boven bij installatie van uw "digitale teller" aangezien ze dan meer kunnen meten & weten als ervoor.

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 01 mei 2019, 16:23

die Diehl is een S4600.
aan die omvormer hangen voor 5040wp zonnepanelen.

De keurder heeft geen bemerking gemaakt.
Ik heb via de website van fluvius een aangifte gedaan van de bijkomende omvormer en panelen conform de documenten van de keurder (zijn meegestuurd). Niets meer gehoord.
Ik had fluvius gevraagd omtrent het uitvallen van de omvormer. Dat moest ik volgens mij met de installateur bekijken. Ik heb hen aangegeven dat ik 1 fase heb en misschien naar 3 moest gaan... Ze lieten mij doodgewoon weten dat indien ik dit zou wensen hiervoor een aanvraag bij hen kon doen. Je zou dan toch denken dat ze op dat moment zeggen dat er iets niet klopt en dat ik sowieso naar 3 fasen moet???
Enfin, op dit moment draait alles perfect, geen uitval. En mijn zekeringkast dampt nog niet... :D
Ik ga mijn 'ticket' van aanmelding bij fluvius goed bijhouden. Indien ze later tampetter maken kan ik hen tonen dat ik die aangifte van panelen heb gedaan en zij mij geen bemerking hebben gmaakt.

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 01 mei 2019, 16:26

dit is de respons die ik van hen kreeg op mijn boodschap dat ik al 5040wp op het dak had liggen en nu nog eens 3200 wp erbij heb gelegd:

Uw huidig vermogen op de meter is monofase 40A.

Voor zonnepanelen is het zo dat er tot 5 Kva kan gelegd worden op een monofasig vermogen. Een vermogen van de productie tussen 5Kva en 10Kva kan voorzien worden op een 3-fasige aansluiting. Of er problemen zijn qua draagkracht op uw binnen installatie of combinatie binnen installatie en zonnepanelen kan u best laten nakijken door een elektricien.

Indien de elektriciteit verzwaard dient te worden, kan u een aanvraag doen via https://mijnpostcode.fluvius.be/?lang=n ... -aanvragen

Ik lees in hun antwoord het woordje 'kan'. Dus niet moet (enfin zo lees ik het toch).

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 01 mei 2019, 18:26

Ik zou geen slapende honden wakker maker verder en bewaar dat mailtje!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 02 mei 2019, 19:42

Slapende honden niet wakker maken. Dat schreef Janus.
Vandaag in de brievenbus een brief van Fluvius met vraag voor bijkomende info.
Ze vroegen om hen het eendraadsschema te bezorgen alsook het gelijkvormigheidsattest afgeleverd door Synergrid.

Ik ben benieuwd

Plaats reactie