extra installatie nu valt oude omvormer uit

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
alias1964
lid
Installatie Land: België

extra installatie nu valt oude omvormer uit

Bericht door alias1964 » 24 mar 2019, 13:03

Hoi,
in 2009 heb ik een installatie laten plaatsen van 28 panelen in totaal 5040 kWp. Een omvormer Titanium 4600S.
Dat draait na 10 jaar nog steeds goed, teller draait mooi terug.
Maar onlangs zijn onze energie-behoeften wat gewijzigd en dachten we dat het interessant was om nieuwe panelen bij te plaatsen.
Onze behoeften zijn gewijzigd doordat we airco (koelen en warmen) hebben geplaatst, een tuinkamer waar we een infraroodstraler in hebben gezet, een hot tub met elektrische verwarming.
Dus op zoek naar bijkomende panelen en omvormer om deze bijkomende behoeften te voldoen.
Ik denk dat het hier in huis éénfasig is.
De nieuwe bijkomende installatie bestaat uit 10 panelen van 335 Wp elk. (dus 3350 in totaal). De omvormer is een Sunny Boy 3.0.
De keurder is gepasseerd, alles blijkt OK. Dus ook aangemeld bij Fluvius. Kwestie van alles correct te registeren.
Nu valt het mij op dat bij zeer zonnige dagen de eerste omvormer, titanium 4600S, om de haverklap uitvalt en dan weer opstart.
De Sunny boy blijft draaien.
Dat de titanium 4600s uitvalt is natuurlijk niet interessant voor de zonnepanelen.
Maar hoe komt dit? Lever ik te veel stroom? Wat kan ik eraan doen?
Graag jullie advies?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: extra installatie nu valt oude omvormer uit

Bericht door janus » 24 mar 2019, 13:27

Welkom
Ik denk dat je 5040 Wp bedoeld, kWp is wat veel ;-)

Een Titanium 4600S. en een Sunny Boy 3.0. mogen niet op 1 fase, want dat is meer dan 5kW

Kun je eens nazien hoeveel fase je hebt?

De Titanium 4600S heeft vermoedelijk ook nog de oude netwerk instellingen, dus als ze toch op 1 fase staan is het logisch dat die uitspringt.

Maar we moeten dus eerst zeker weten hoeveel fase je hebt, desnoods een foto van de meterkast posten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 25 mar 2019, 18:11

hoi,
bedankt voor de reactie.
Ik had deze vraag ook gestuurd naar Fluvius (eandis). Die sturen mij terug : 'Uw huidig vermogen op de meter is monofase 40A'.
Dus 1 fase veronderstel ik.
Wat betekent dit? Dat ik aan Fluvius moet vragen om aan te passen naar 3 fasige aansluiting?
Moet ik dan mijn binneninstallatie aanpassen?
Kan ik dan mijn huidige omvormer nog gebruiken of moeten dat er ook andere worden?

Gisteren was het dan bijzonder mooi weer, veel zon. En idem verhaal, de titanium viel om de haverklap uit.
Dan heb ik eens getest welk effect het zou hebben als ik op dat moment veel stroom gebruik. Ik heb dan de verwarming van de hottub aangezet (3kw).
En dan viel de omvormer niet meer uit. Dus zodra ik veel stroom gebruik, blijft de omvormer draaien, van zodra ik ermee stop valt de omvormer uit.

Ik heb bij solar assistance gevraagd of dit iets is wat zij kunnen nakijken. Zij veronderstellen een aanpassing van de software van de titanium omvormer als oplossing.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 25 mar 2019, 18:30

Beste,

Uw installateur heeft een (grove) fout gemaakt... je mag dit gewoon niet aansluiten.

De enige legale oplossing is of uw installatie verwijderen of de boel op kosten van de installateur laten veranderen naar 3fase.
In elk geval onmiddellijk in gebreke stellen!

Ook indien je de spanning aanpast (=voorstel SA), blijft het illegaal en krijg je het normaal ook niet gekeurd, nog minder aangegeven bij Eandis.

Dit is echt onkunde.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 25 mar 2019, 18:34

Oei, niet goed gelezen... :oops:

Eandis heeft dit aanvaard? Nog straffer!

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 25 mar 2019, 19:46

Waarschijnlijk niet op gelet dat dit een tweede installatie op dezelfde meter is :oops:
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 25 mar 2019, 20:06

Eerst en vooral: ik heb die installatie zelf bijgeplaatst na overleg met de firma Solar shop. Zij wisten dat ik reeds een installatie had van 5040wp en volgens hen geen probleem om de nieuwe bij te leggen van 3350 wp. Ik zou denken dat zij op zij minst een signaal hadden moeten geven.

Ten tweede: een keurder is gepasseerd en die heeft alles OK bevonden. Ik zou denken dat die dan ook iets zou hebben opgemerkt. Het was op zijn advies (voorafgaand aan de keuring) dat ik een extra remzekering 40A achter de twee zekeringen van 20 A (eentje per omvormer).
Had die dan al niet moeten zeggen dat er iets niet klopte?

Ten derde: volgende mail stuurde ik aan Fluvius = Jouw vraag:
in 2009 heb in voor 5040 kWp zonnepanelen laten plaatsen op een omvormer platinum 4600S.
Ondertussen zijn mijn energiebehoeften gewijzigd (airco geplaatst, tuinkamer gezet waarin infraroodverwarming is geplaatst, hottub met elektrische verwarming).
Er werden bijkomende zonnepanelen geplaatst die ik ondertussen ook heb laten keuren en via jullie website heb aangemeld (nog geen respons gehad).
Er werden 10 panelen van in totaal 3350 Wp bijgezet op een sunny boy 3.0.
Alles OK totdat het onlangs zeer zonnig werd. Nu valt immers de platinum 4600S om de haverklap uit. De Sunny boy blijft draaien.
Als ik de hottub laat verwarmen (3kw) dan valt de omvormer niet uit.
Is met netwerk met jullie te krap? het is een fasig denk ik. Heeft dat er iets mee te maken? Heb ik nu te veel vermogen?
Elke omvormer op zich is afzonderlijk afgezekerd met een zekering van 20 A. Daarnaast had de keurder gevraagd om deze samen nog eens af te zeker (rem) van 40 A.

Als antwoord kreeg ik van hen: Uw huidig vermogen op de meter is monofase 40A.
Voor zonnepanelen is het zo dat er tot 5 Kva kan gelegd worden op een monofasig vermogen. Een vermogen van de productie tussen 5Kva en 10Kva kan voorzien worden op een 3-fasige aansluiting. Of er problemen zijn qua draagkracht op uw binnen installatie of combinatie binnen installatie en zonnepanelen kan u best laten nakijken door een elektricien.

Indien de elektriciteit verzwaard dient te worden, kan u een aanvraag doen via https://mijnpostcode.fluvius.be/?lang=n ... -aanvragen

Ook daarin (maar ik ben een leek) zie ik niet dadelijk een groot uitroepteken van 'dat mag niet'.

Wat is het ergste wat er kan gebeuren?? Mijn huis afbranden?? Mijn installatie naar de knoppen?
Kwestie dat ik dat toch graag weet, sluit ik dan best tijdelijk mijn nieuwe installatie af??
En dus dat ik best overstap naar 3 fasige aansluiting? Geen andere optie?
Nu, op zich ga ik daar niet van wakker liggen. Dat is dan maar de kost. Een kost die ik in de toekomst waarschijnlijk sowieso moest gaan doen aangezien we waarschijnlijk een elektrische auto gaan aanschaffen en voor en oplader in huis blijkbaar 3 fasen nuttig zijn?

Ja, schoenmaker blijf bij je leest... is hier mijn les. Ik ben een verpleegkundige die graag klust, er ook wel wat van kan, maar hier heb ik mij blijkbaar toch wat mispakt. Wel gek dat al die partijen waar ik navraag, keuring, aankoop doe... niet het signaal gaven van 'pas op'.

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 25 mar 2019, 20:08

Waarschijnlijk niet op gelet dat dit een tweede installatie op dezelfde meter is :oops:
Dat zou mij vreemd lijken want ik heb bij Fluvius duidelijk het EAN nummer moeten opgeven. Ik heb maar één huis :-) dus ook maar een meter :-)

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 25 mar 2019, 20:21

Je mag zoveel Wp bijleggen als je wil, het is enkel het omvormervermogen dat niet boven 5kW mag gaan per fase.
De keurder kijkt ook alleen maar naar de veiligheid en correct schema.
Beide zouden u wel hebben mogen verwittigen, maar het is hier toch vooral vreemd dat Eandis niet is gaan dwarsliggen.
Dat kan alsnog gebeuren nu je de vraag aan Fluvius stelt of er een probleem is met hun net.
Nee, het probleem is dat uw installatie zijn stroom niet op het net niet kwijt kan en daarom valt de omvormer uit (de netspanning loopt te hoog op)
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 25 mar 2019, 20:22

Wat is het ergste wat er kan gebeuren?? Mijn huis afbranden?? Mijn installatie naar de knoppen?
Laten we duidelijk zijn, gevaarlijk is het niet en het ergste wat kan gebeuren gebeurd al, je omvormer valt uit.

Als ik jouw was zou ik gewoon een 3 fase net aanvragen.
Je zet dat de omvormers op een andere fase en alles werkt weer zoals het hoort, er moet dan in je zekeringskast wel wat "kleinere" aanpassingen gedaan worden, hopelijk is er wat plaats over in de kast?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 25 mar 2019, 20:33

Wat zijn dan de stappen die ik moet zetten?

1 een elektrieker zoeken die mijn zekeringkast aanpast, een nieuw schema opstelt voor mijn volledige installatie.
2 elke omvormer op een aparte fase zetten
3 eandis vragen om wijziging van 1 fase naar 3 fase
4 laten keuren

zijn dat de stappen? de juiste volgorde?

alvast een dikke merci voor al jullie info, dat is gewoon fantastisch.
Ik ben in het verleden nog komen neuzen op dit forum, wat berichten gezet, maar geraakte niet meer binnen met mijn oorspronkelijke inlog. Moest daarom een nieuwe aanmaken. Knudde :oops:

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 25 mar 2019, 20:59

De volgorde is :
1
2
4
3

(je krijgt alleen een nieuwe meter als je een goedgekeurde installatie hebt.)
Maar je elektrieker zal dat wel voor je regelen.
Ik ben in het verleden nog komen neuzen op dit forum, wat berichten gezet, maar geraakte niet meer binnen met mijn oorspronkelijke inlog. Moest daarom een nieuwe aanmaken. Knudde :oops:
Als je dat even had vermeld hadden we je kunnen helpen om het op te lossen :-(
Als je nu nog een naam of emailadres weet voeg ik de gebruikers samen.
.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 25 mar 2019, 21:42

Je kan natuurlijk geluk hebben dat een aanpassing van de oude omvormer voldoende is om het spanningsprobleem op te lossen.
(Eandis heeft de melding aanvaard, dus je kan je van de domme houden...)

Heel waarschijnlijk gaat dat het probleem niet oplossen en gaan beide omvormers er dan uit.
Lastige bijkomstigheid: de 4600S is bij mijn weten niet aan te passen.

Bij welke spanning gaat de omvormer er uit? Het kan zijn dat de Diehl er al uit gaat op 245V.
Indien dat het geval is zou de vervanging van de Diehl een oplossing kunnen zijn. (huidige norm =253V gedurende 10min/264,5V piekspanning)
Hoe ver zit je van de cabine? Hangt de elektriek in de lucht aan betonnen palen of ondergronds?

NB in de periode 2007-2008 mocht je tot 10KVA monofasig injecteren én die omvormers staan er nog...

Het is perfect veilig, dus geen brand... :D

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

alias1964
lid

Bericht door alias1964 » 31 mar 2019, 10:09

dus eigenlijk heeft het weinig zin om een firma zoals solar assistance te laten komen kijken? Die zouden de installatie nakijken of er iets softwarematig of zo kan aangepast.
Dat heeft dus geen zin?
Ze denken ook aan bijv. dikkere kabel tussen omvormer en zekeringkast maar dat lijkt mij het niet te zijn.
Best dadelijk naar 3 fase ipv nog eens een firma laten passeren die misschien toch niets gaat kunnen doen om dan vast te stellen dat het weggegooid geld was om die te laten passeren??

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 31 mar 2019, 12:18

Kan je zelf niet wat meer gegevens posten?
Zoals al eerder gevraagd (jammer dat je geen antwoorden geeft, zo is het moeilijk om te helpen :-( )
Spanningen, kabeldikte, afstanden naar de straat enz.
Dat is toch niet zo moeilijk?
.

Plaats reactie