Nog maar eens een nieuwe groene stroom teller

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Fonny
lid
Installatie Land: België

Re: Nog maar eens een nieuwe groene stroom teller

Bericht door Fonny » 22 jan 2019, 19:25

Goed om te horen dat het inderdaad 4mm2 is. :tu:

Hopelijk is het nu opgelost.

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 23 jan 2019, 11:29

Opgelost??? Verre van, nu begint de miserie pas.
Als nu inderdaad blijkt dat de teller correct is aangesloten, dan moet mijn installateur langs komen om de huidige teller te vervangen. Ik moet een officieel document hebben om aan Eandis te bezorgen. Ik lees namelijk mijn tellerstand af op mijn omvormer. Als de teller inderdaad verkeerd werd aangesloten, dan gaat die gratis vervangen worden door de installateur. Als blijkt dat de teller gewoonweg defect is, dan kan ik die kosten voor vervanging zelf ophoesten. En dan maar hopen dat Eandis niet te moeilijk gaat doen over mijn ondertussen uitbetaalde GSC. Zoals gezegd kan ik moeilijk mijn bed maken naast die teller. Hij tikt wel aan, al sinds de installatie, alleen kloppen de gegevens voor geen meter.
12x Sunpower 318

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 23 jan 2019, 11:33

Ik lees namelijk mijn tellerstand af op mijn omvormer.
Dat is wel jouw fout natuurlijk, zeker omdat je in het verleden ook al problemen hebt gehad.
Als de teller inderdaad verkeerd werd aangesloten, dan gaat die gratis vervangen worden door de installateur.
Waarom zou je dat doen als hij nu wel goed telt?
Zoals gezegd kan ik moeilijk mijn bed maken naast die teller.
Er is wel een verschil tussen je bed er bij maken en 1x per week/maand even de stand noteren/vergelijken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 23 jan 2019, 12:00

janus schreef:
23 jan 2019, 11:33
Dat is wel jouw fout natuurlijk, zeker omdat je in het verleden ook al problemen hebt gehad.
Niet mijn fout, wel de fout van ofwel de teller ofwel een verkeerde aansluiting. Drie tellers op minder dan acht jaar tijd is écht niet normaal. Zeker omdat de installateur vertelde dat ze op 11 jaar tijd en met meer dan 3000 installaties zoiets nog nooit meegemaakt hebben.
Er is wel een verschil tussen je bed er bij maken en 1x per week/maand even de stand noteren/vergelijken.
Zoals hier al te lezen stond duurt het maanden en maanden voor je een verschil opmerkt. Het kan niet de bedoeling zijn dat een digitale teller zijn werk niet naar behoren doet en al zeker geen twee tellers. En het kan bijgevolg zeker niet de bedoeling zijn dat ik nog eens een technologisch instrument manueel ga controleren. Als we ons daar mee moeten bezig houden, is het einde zoek. Ik heb grof geld betaald voor mijn installatie, inclusief stroomteller en dan verwacht ik dat het hele boeltje draait zonder naar om te moeten kijken.
12x Sunpower 318

bonkie
junior lid

Bericht door bonkie » 23 jan 2019, 12:33

Gewoon om u een idee te geven mijn omvormer staat op 44508 kwh en mijn gst meter staat op 45046 kwh is de zelfde meter als die van u.
Installatie is van 2011 dus een verschil van 538 kwh in mijn voordeel ten opzichtig van de omvormer.
Het is wel de Gst teller die je moest door gegeven hebben he , niet de teller van de omvormer en dat moest je idd al gezien hebben zoals hier boven geschreven. En erbij slapen hoeft echt niet voor zoiets te zien .
Als er van de vreg een foto zal gevraagd worden zal het die van de GSC teller zijn en niet van je omvormer, zoals al eens gevraagd geweest is bij mij . Bij twijfel van de meterstand .

Stef
Forum moderator
Forum moderator
Contacteer:

Bericht door Stef » 24 jan 2019, 09:29

Je kan een tweede teller kopen en die er ook tussen zetten.
Dan kan je vergelijken tussen de twee?

Stef

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 25 jan 2019, 09:48

Update: draden werden nu dus omgekeerd aangesloten. In eerste instantie zag ik niks optellen maar veel zon is er niet geweest op twee dagen. Vandaag toch nog maar eens gekeken en tot mijn grote verbazing telt de meter toch op. Nu weet ik het niet meer.
12x Sunpower 318

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 25 jan 2019, 19:58

Hou de meter nog een weekje in de gaten en vergelijk de opbrengst met die van de omvormer.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 26 jan 2019, 04:38

Jack Daniels schreef:
25 jan 2019, 09:48
Update: draden werden nu dus omgekeerd aangesloten. In eerste instantie zag ik niks optellen maar veel zon is er niet geweest op twee dagen. Vandaag toch nog maar eens gekeken en tot mijn grote verbazing telt de meter toch op. Nu weet ik het niet meer.
Die meter kan alleen maar optellen! Dat is geen terugdraaiende teller ;-) Als hij juist is aangesloten telt hij bijna identiek als de meter van de omvormer.
Als hij fout is aangesloten zal hij merkelijk trager tellen. Dan zou je bij een productie van 10 kWh op de omvormer al duidelijk een verschil moeten zien.
Mijn eerste installatie is al 9 jaar in dienst. Mijn GSC-teller heeft nog een mechanisch telwerk. Het verschil tussen de digitale teller in de omvormer en de GSC teller is slechts 10,4 kWh op een totaal van 26320 kWh.
Ik volg bijna wekelijks mijn tellerstanden op. Als er iets niet klop zal ik dat snel merken.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 28 jan 2019, 15:28

Teller werd vervangen door een exemplaar van Solarlog, Duitse kwaliteit weet je wel. Maar nu werd ik, dankzij de technicus, met een ander probleem geconfronteerd. Het houdt niet op. Ik heb sunpower panelen in combinatie met een TL omvormer. Als die de geest geeft, en dat gaat gebeuren, zit ik weer in de shit. TL omvormers worden niet meer gemaakt. Sunpower is blijkbaar een paar jaar geleden met hun panelen ook overgestapt naar gewone omvormers. Ik ben dus best dat ik nu al een reserve exemplaar koop voor als het ooit zover is. Als ik de optelsom maak (1 paneel gebarsten door vallende dakpan, 2 keer groene stroom teller vervangen, geen TL omvormers meer, de constant veranderende wetgeving, de slimme meter...) dan is de conclusie: nooit nog zonnepanelen voor mij.
12x Sunpower 318

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 jan 2019, 15:35

Voor de omvormer zijn er vermoedelijk wel andere oplossingen zie:
viewtopic.php?f=43&t=21668
.

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 28 jan 2019, 15:44

Kemel geschoten. Sunpower panelen hebben (hadden) uiteraard een omvormer MET transformator nodig. De nieuwe generatie sunpower panelen gebruikt een TL omvormer. Maar ik zit sowieso in de miserie als de omvormer het begeeft.
12x Sunpower 318

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 07 feb 2019, 11:25

Valt mij op dat de rode LED op deze solarlog teller aan een heel hoog tempo knippert als de zon schijnt. Bij mijn weten heeft geen van beide Carlo gavazzi tellers snel(ler) geknipperd als de zon scheen. Ik weet niet hoe dat bij anderen is met zo een CG teller maar als zij een andere ervaring hebben dan lees ik dat graag. Ik zou zelfs durven besluiten dat mijn CG tellers slecht waren van in het begin.
12x Sunpower 318

Fonny
lid

Bericht door Fonny » 07 feb 2019, 11:34

De rode led knippert sneller bij meer energie die passeert.

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 07 feb 2019, 13:02

Vrij veel zon op dit moment en de rode LED gaat echt door het dak, zo snel knippert die. Dat heb ik nooit meegemaakt met die CG tellers, ook niet toen ze pas geïnstalleerd waren.
12x Sunpower 318

Plaats reactie