Nog maar eens een nieuwe groene stroom teller

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Fonny
lid
Installatie Land: België

Re: Nog maar eens een nieuwe groene stroom teller

Bericht door Fonny » 11 jan 2019, 18:00

De draden van de zekering naar de teller, die zijn toch 4mm2 hoop ik?
Ze zien er maar 2,5mm2 uit.

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 11 jan 2019, 20:43

Ik denk dat het 2,5mm2 is. Zoals alle bekabeling bij mij in huis, met uitzondering van mijn inductie plaat, dat is 5x6mm2 (3 fasen+neuter+aarding) wegens 7,4kW aansluitvermogen. Waarom zou je 4mm2 gebruiken? Door 2,5mm2 mag je 20A jagen en mijn installatie is minder dan 20A.
12x Sunpower 318

Fonny
lid

Bericht door Fonny » 11 jan 2019, 23:05

Jack Daniels schreef:
11 jan 2019, 20:43
Ik denk dat het 2,5mm2 is. Zoals alle bekabeling bij mij in huis, met uitzondering van mijn inductie plaat, dat is 5x6mm2 (3 fasen+neuter+aarding) wegens 7,4kW aansluitvermogen. Waarom zou je 4mm2 gebruiken? Door 2,5mm2 mag je 20A jagen en mijn installatie is minder dan 20A.
De zekering is 25A, dat is 4mm2.
Moest er wat mislopen kan de draad opbranden omdat de 25A dit toelaat.

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 12 jan 2019, 00:10

Ik snap je punt niet. Als er iets misloopt gaat er toch nooit méér stroom door mijn leidingen stromen dan wat er nu ligt??? Ik heb 12x318W liggen, dat is 3,8 kW en mijn leidingen mogen 4,5 kW trekken op 2,5mm2. Ik begrijp niet waar je naartoe wilt. Los daarvan snap ik totaal niet wat dergelijke vraag komt doen in een topic over een defecte groene stroom teller.
12x Sunpower 318

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 12 jan 2019, 00:13

Je moet even andersom denken, bij een fout in de omvormer kan er 25A door de leidingen van 2.5mm2 lopen, ik snap ook niet goed hoe dit ooit goedgekeurd kan zijn?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 12 jan 2019, 00:13

Jullie rekenen en redeneren volkomen verkeerd want een automaat van 25ampere met een C karakteristiek zal pas afschakelen bij 5 tot 10*I nominaal.
In een ongunstig geval kan er landurig 125 ampère door deze draadbrug lopen.

Meestal pas ik 10/16mm2 rails toe (63 ampère)
SolarEdge gecertificeerd dealer

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 12 jan 2019, 00:22

Voor de goede orde van zaken: mijn elektrische installatie is 3x400 V op 40 A. Als particulier kan je maximaal 50A krijgen bij 3x400V. Trouwens, vlak onder de omvormer hangen er ook 2 zulke zekeringen van 25A. Denk dat ze daar eerder zullen springen mocht het ooit zover komen.
12x Sunpower 318

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 12 jan 2019, 09:40

Jack Daniels schreef:
12 jan 2019, 00:22
Voor de goede orde van zaken: mijn elektrische installatie is 3x400 V op 40 A. Als particulier kan je maximaal 50A krijgen bij 3x400V. Trouwens, vlak onder de omvormer hangen er ook 2 zulke zekeringen van 25A. Denk dat ze daar eerder zullen springen mocht het ooit zover komen.
Het gaat er om dat jouw installatie niet wettelijk is, het bevreemdt mij ten zeerste dat het ooit is goedgekeurd.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 12 jan 2019, 11:22

japio schreef:
12 jan 2019, 00:13
Jullie rekenen en redeneren volkomen verkeerd want een automaat van 25ampere met een C karakteristiek zal pas afschakelen bij 5 tot 10*I nominaal.
In een ongunstig geval kan er landurig 125 ampère door deze draadbrug lopen.

Meestal pas ik 10/16mm2 rails toe (63 ampère)
Bij minstens 5 - 10 keer de norminale stroom schakelt de automaat elektromagnetisch (beveiliging tegen kortsluiting) en dit gebeurt heel snel (maximaal enkele seconden). Als de stroom kleiner is komt de thermiek in (beveiliging tegen overbelasting) en die zal enkel langdurig stroom doorlaten als de stroom maar iets hoger is dan de nominale stroom (enkele 10-tallen %). Maar goed, de draadsectie is hier duidelijk niet conform de wetgeving, dit had nooit mogen gekeurd worden!

bonkie
junior lid

Bericht door bonkie » 14 jan 2019, 17:52

Hier de zelfde teller als bij u . werkt nu al acht jaar zonder problemen .

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 14 jan 2019, 19:31

Afbeelding

Ik heb deze grafiek even van een andere site gepikt.
Een automaat met een C karakteristiek kan theoretisch gedurende 3 seconden tot 10* I nominaal doorlaten en dat is in dit geval 250ampere, (voor B,C en D) of 75ampere gedurende 20 seconden, of 36,25ampere gedurende een vol uur.
Normaal gesproken komt dit niet voor, maar zekeringen zijn er nu net om tijdens situaties die normaal gesproken niet voorkomen de boel af te schakelen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 15 jan 2019, 18:50

Even een update. De installateur ging normaal gesproken langs komen op maandag 14 januari maar ik heb in laatste instantie de afspraak geannuleerd. Reden is tweevoudig. Om te beginnen zou de installateur, net zoals de eerste keer, gewoonweg een nieuwe teller plaatsen en verder niks. Ik heb trouwens aangedrongen op een ander merk en ze zouden nu een teller van solarlog plaatsen. Ten tweede heb ik ondertussen de aanbieding gekregen van twee verschillende installateurs die mijn installatie willen inspecteren als ze een dezer dagen in de buurt zijn, volledig kostenloos. Dus ga ik dat eerst doen en als ik dan meer info heb, dan pas laat ik mijn installateur komen om hetzij de teller te vervangen, hetzij de boel in orde te zetten.
Bovendien heb ik meerdere bedrijven gemaild en er foto's van de omvormer en de teller bij gedaan. Wat mij opvalt: er zijn er die zeggen dat ik een driefase omvormer heb en dat de teller monofase is met als gevolg dat hij maar een derde van de stroominjectie registreert. Een ander beweert dan weer dat zowel omvormer als teller monofase zijn en dat alles dus in orde is. Nog iemand anders beweert dat het vaker gebeurt met tellers van Carlo gavazzi dat ze de geest geven en vervangen moeten worden. En nog een andere firma beweert, net zoals mijn installateur, dat ik gewoon pech heb gehad. Jullie lezen het, veel (tegenstrijdige) info waarbij er maar 1 slachtoffer is, namelijk ikzelf. Ik houd jullie op de hoogte van het verdere verloop.
12x Sunpower 318

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 jan 2019, 21:55

Uit eerdere berichten begrijp ik dat dit je omvormer is?
http://www.gpceurope.com/nl/product/die ... 4301s-1382

Die is monofasig hoor.
.

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 15 jan 2019, 22:17

Dat is inderdaad de omvormer die ik heb; dus daar zijn we het over eens, ik heb een monofasige omvormer; betekent dat de teller ook monofasig moet zijn. Nu even afwachten tot 1 van die firma's langskomt om te kijken wat er precies fout is.
12x Sunpower 318

Jack Daniels
lid

Bericht door Jack Daniels » 22 jan 2019, 15:49

De firma eco-project uit regio Aalst is langs geweest. De draden zijn wel degelijk 4mm2 en geen 2,5. Dat is dus in orde. De technieker heeft dan de aansluitingen omgewisseld. Hij dacht dat wel eens de oorzaak kon zijn. Nu is het even afwachten om te zien of de teller wel degelijk correct gaat meten. Ik moet dus de omvormer en de teller met elkaar vergelijken. Op hoop van zegen.
12x Sunpower 318

Plaats reactie