hulp met defect aan zonnepaneel

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
kekel
Installatie Land: België

hulp met defect aan zonnepaneel

Bericht door kekel » 30 jul 2018, 19:02

Ik heb net mijn zonnepanelen gecontroleerd die ik al een 7 tal jaar heb en bij inspectie ben ik bij 1 paneel een barst in de cel zelf tegengekomen, dus het glas is nog intact en niets aan te voelen maar het is de cel zelf.
zie foto in bijlage.
nu mijn vraag is zou dit aanzien worden als productiefout ?
En is het de cel zelf? want ik ken zelf niet zo veel van zonnepanelen, dus ik weet ook niet of deze nog werkt of niet laat staan hoe ik dit moet testen.

bedankt in elk geval
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: hulp met defect aan zonnepaneel

Bericht door janus » 30 jul 2018, 19:44

Welkom,

Meestal krijg je productie garantie, dus de vraag is of dat paneel minder opbrengst?
Log je je opbrengsten en vergelijk je met andere installaties?

Je kan ook eens een duidelijke foto sturen naar je installateur en/of fabrikant en daar de vraag stellen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

kekel
Installatie Land: België

Bericht door kekel » 30 jul 2018, 20:19

ja de vraag is of dit paneel nu minder gaat opbrengen(deels defect)
loggen deed ik niet en vergelijken ook niet.
installateur is failliet dus daar kan ik niet terecht.
fabrikant wel maar ik wilde eerst weten of dit wel degelijk een fabrieksfout is of dat dit normaal is en geen kwaad kan.
Dit om wat sterker te staan als ik contact neem met de fabrikant en ik toch iets meer op de hoogte ben.
Want als u er niets van kent zoals ik kan de fabrikant u vertellen wat hij wil.

Adeo
lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door Adeo » 30 jul 2018, 22:03

plaatje 2.jpg
Gaan klagen bij de fabrikant of installateur zal niet veel uithalen, wat te zien is op je panelen is een "Snailtrack" of "Microcrack' , wij hebben panelen van Renesola en een paar van die panelen hebben dat ook. Advies bij de fabrikant leverde niets op, reactie van Renesola zelf is dat dit geen kwaad kan.
Ook Sungevity , de leverancier, is die mening toegedaan, ondanks dat het hele internet vol staat met deze probleem panelen die toch wel degelijk de opbrengst kunnen verminderen.
Maar ja, dat lijkt meer op een slager die zijn eigen vlees keurt.
Die snailtracks of microcracks blijken te ontstaan door montage of tijdens het transport van de panelen , als de panelen eenmaal geplaatst zijn dan verschijnen ze na enige tijd.
We hebben dit hier al eens eerder aangehaald op dit forum maar eigenlijk weinig reacties hierop gekregen.
Meer informatie is bijvoorbeeld hier te vinden
https://www.zonnepaneel-info.nl/nl/microcracks.html
en hier https://core.ac.uk/download/pdf/55260057.pdf

Heb hier op de 27 panelen 4 panelen met deze cracks, of ze nu daadwerkelijk op dit moment voor lagere opbrengst zorgen ???, ik merk het niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV: 27 x Renesola 250WP, 2x Omniksol 3K TL, Z: 165° : H:40°

Plaats reactie