SMA Energy Meter en powerline

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
roel.nagels
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: SMA Energy Meter en powerline

Bericht door roel.nagels » 02 aug 2018, 11:11

GianniV verward enkele zaken met elkaar en Janus blijkbaar ook ;-)

Ik zie duidelijk op zijn foto rechts onderaan (10mm² kabel netbeheerder) een bruine en blauw draad. Dit zijn de F1 en de N afkomstig uit de meterkast.

Nogmaals N (blauw) is niet hetzelfde als Aarding (geel/groen)

In vele landen komt de Aarding mee met de invoerkabel van de leverancier. In België hebben we ofwel een aardingspin, ofwel een aardingslus.
Bij een particuliere installatie is de geel-groene draad nergens verbonden met een blauwe!!!

Spreek aub een gecertifieerde elektricien aan of een SMA installateur als je zelf niet genoeg onderlegd bent in de materie. Straks gebeuren er nog ongelukken :-/
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 aug 2018, 11:35

Ik vind het wel heel knap dat jij aan de hand van een foto kan zien welke netaansluiting iemand heeft Roel.

Ik ga er voorlopig vanuit dat GianniV weet dat hij geen N heeft.
En anders moet hij nog maar eens even meten.
België is de N niet verbonden met de Aarding
Ik bedoel dat het nulpunt bij de trafo wel aan de aarde ligt, dus op die manier zijn ze verbonden.

Bij sommige fabrieken zitten ze trouwens wel aan elkaar maar daar gaat het nu niet over.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 02 aug 2018, 11:42

janus schreef:
02 aug 2018, 11:35
Ik vind het wel heel knap dat jij aan de hand van een foto kan zien welke netaansluiting iemand heeft Roel.
Ik ga uit van de kleurencode van het AREI en de beschrijving '10mm² kabel netbeheerder' en dat in combinatie met de vermelding dat hij een monofase aansluiting heeft. Overigens 'mono' = enkel = één als in F1
en dus niet twee als in F1 en F2 ;-)
janus schreef:
02 aug 2018, 11:35
Bij sommige fabrieken zitten ze trouwens wel aan elkaar maar daar gaat het nu niet over.
Daarom dat ik schrijf 'particuliere' ;-)

Ik probeer hier niet de betweter te zijn, maar geef enkel de juiste gang van zaken weer en wil ongelukken voorkomen.

Tussen Bruin en Blauw meten we 230V. daar worden onze toestellen, meters en omvormers op aangesloten voor voeding.
Geel-Groen is aarding en aangesloten in het kader van de veiligheid.

Ik moet hier niet de goeroe zijn ;-) maar doe dan aub navraag bij een gecertifieerde elektricien. Er is duidelijk te weinig kennis van zake bij deze eindgebruiker(s)...
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 02 aug 2018, 12:05

Nog enkele opmerkingen ter veiligheid

Op de foto zie ik tevens dat de invoer van de netbeheerder onderaan toekomt op de verliesstroomschakelaar. Dat kan correct zijn, maar vaak ook niet.
Sommige verliesstroomschakelaars hebben hun invoer aan de bovenzijde. Zodoende kan je makkelijk met een kam aan de onderzijde de verbinding maken met de zekeringen. Dus zeker nakijken of de verliesstroomschakelaar correct is aangesloten.

Om het verhaal compleet te maken en uit voorzorg voor reacties :mrgreen:
op mijn twee schema's staat de PV nog voor de verliesstroomschakelaars. Dit is hoegenaamd geen probleem aangezien de omvormers in België moeten voldoen aan volgende normering: NEN 1010:712 (In datasheets meestal weergegeven onder de Duitse norm VDE 0100:712 of Europese Norm IEC60364-7-712).
Het betreft een RCMU (Residual Current Monitoring Unit, zeg maar interne foutstroombewakingseenheid) die in elke omvormer aanwezig moet zijn en die het boeltje uitschakelt bij het minste probleem/afwijking.

Bi-directionele meter...

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 02 aug 2018, 12:24

1: In mijn meterkast komt vanaf de straat een bruine en 2 zwarte kabels en de blauwe (N) op de zekeringskast toe.
Op de zekeringkast is enkel de bruine en een eerste zwarte is aangesloten.

2: De 2 PV's zijn hier zonder inbreuken goed gekeurd door Vincotte
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
-> Samen (5,42 kWp) gemonitord met SMA Sunny Home Manager.
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 02 aug 2018, 12:48

GianniV schreef:
02 aug 2018, 12:24
1: In mijn meterkast komt vanaf de straat een bruine en 2 zwarte kabels en de blauwe (N) op de zekeringskast toe.
Dat is een 3-fase kabel en wil nog niet per se zeggen dat je een 3-fase voeding hebt. Kijk eventueel je factuur na. Daar staat op waar je voor betaald.
GianniV schreef:
02 aug 2018, 12:24
2: De 2 PV's zijn hier zonder inbreuken goed gekeurd door Vincotte
Vincotte zal zeker je PV goedgekeurd hebben, ik twijfel niet. Je omvormers zullen ook wel correct zijn aangesloten. Vaak kijken ze niet eens naar je bestaande zekeringkast en er was waarschijnlijk nog geen SHM en of eMeter aanwezig toen ze langskwamen. ;-)

Als jij rechts onderaan tussen die bruine en blauwe op je verlieststroomschakelaar 230V meet, is mijn schema correct voor jouw situatie...

Bi-directionele meter...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 aug 2018, 13:04

Dat doet inderdaad vermoeden dat je inderdaad een 2 fase aansluiting zonder N hebt.
Maar meten is weten ;-)
op mijn twee schema's staat de PV nog voor de verliesstroomschakelaars.
sorry maar ik geloof niet dat dat door een serieus keuringsorganisme wordt goedgekeurd, immers er dient aan het begin van elke huisinstallatie een diff. van max. 300mA en minimaal 40A te staan.
Hoe kan jij dan zeggen dat dat niet nodig is?
Dat is een 3-fase kabel en wil nog niet per se zeggen dat je een 3-fase voeding hebt. Kijk eventueel je factuur na. Daar staat op waar je voor betaald.
Maar ook niet dat het een Mono + N aansluiting is.
Nogmaals meten is weten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 02 aug 2018, 13:14

janus schreef:
02 aug 2018, 13:04
sorry maar ik geloof niet dat dat door een serieus keuringsorganisme wordt goedgekeurd, immers er dient aan het begin van elke huisinstallatie een diff. van max. 300mA en minimaal 40A te staan.
Hoe kan jij dan zeggen dat dat niet nodig is?
Ik zeg niet dat dat niet nodig is. Het is immers verplicht voor al je verbruikers na de meterkast van je netbeheerder.
Ik zeg enkel dat je PV-omvormer niet per se (maar het mag wel) achter de verliesstroomschakelaar moet staan omdat deze een verplichte ingebouwde veiligheid heeft zoals aangegeven met de normeringscode. ;-)
janus schreef:
02 aug 2018, 13:04
Nogmaals meten is weten.
Akkoord, ik zeg hetzelfde:
roel.nagels schreef:
02 aug 2018, 12:48
Als jij rechts onderaan tussen die bruine en blauwe op je verlieststroomschakelaar 230V meet, is mijn schema correct voor jouw situatie...

Bi-directionele meter...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 aug 2018, 13:43

Akkoord, ik zeg hetzelfde:
Drie berichten geleden was je nog voor 200% zeker aan de hand van een foto ;-)
230V meet je altijd of het nu 2fase (230V) is of 1fase (400V) + N

Weet je wel wat een net zonder N inhoud?
.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 aug 2018, 14:03

Ik zeg niet dat dat niet nodig is. Het is immers verplicht voor al je verbruikers na de meterkast van je netbeheerder.
Ik zeg enkel dat je PV-omvormer niet per se (maar het mag wel) achter de verliesstroomschakelaar moet staan omdat deze een verplichte ingebouwde veiligheid heeft zoals aangegeven met de normeringscode. ;-)
sorry maar wat bedoel je nu eigenlijk?
Het is verplicht, ongeacht normeringscode die heeft er totaal niets mee te maken.
Denk maar aan het feit wat er gebeurd als de kabel doorboord wordt, daar verandert die normeringscode niets aan.
Hoe kan het bij jouw dan goedgekeurd zijn zonder diff?
.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 02 aug 2018, 15:04

Pfff, ik geef het op.
Er valt hier niet te discussiëren. Enkel met om ter dikste lappen spek schieten...
Ik wou alleen maar helpen.

Als je tussen 2 draadjes 230V meet en je sluit daar en lamp op aan, kan je één draadje als bruine L1 beschouwen en één draadje als blauwe N. Ongeacht of die 230V nu voortkomt uit 380, 400 of 230V al dan niet met N en of aarding of what-so-ever.

Het opgestelde schema klopt dus als je monofasig een SMA eMeter wil aansluiten. Final.

Mij zien ze hier niet meer.

Bi-directionele meter...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 aug 2018, 15:53

@roel.nagels l, je mag hier altijd discuteren en mensen helpen, daar dient een forum voor maar als je verkeerde info geeft of zelfs gevaarlijke moet je er wel tegen kunnen dat mensen je daar op wijzen.

Insinueren dat er voor een omvormer geen diff hoeft noem ik verkeerde info, die zelfs gevaarlijk kan zijn en mensen ook op extra kosten kan jagen (afgekeurde installatie)

Aan de hand van een foto voor 200% zeker zijn dat het een net met een N is zet andere forumleden ook op het verkeerde been.
.

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 02 aug 2018, 18:20

Heb zonet nog eens gekeken naar de toekomende kabel in de tellerkast adhv foto's.

- er komen 4 kabels toe, 1 buine, 1 zwarte, 1 grijze, 1 blauwe.

- deze 4 zijn aangesloten op een "zekering?" Van daaruit vertrekt met met een zwarte (op de zwarte) en een blauwe (op de grijze) naar de teller en de hoofdzekering.

- vanaf de teller zit er een zwarte op de zwarte en een bruine op de blauwe en deze zwarte en bruine zijn aangesloten op mijn zekeringkast.

Maw, de N die vanaf de straat komt is hier niet aangesloten, maar dus wel 2 fase kabels (de zwarte en grijze vanaf de straat). De meterkast is uiteraard verzegeld, deze kan ik niet opendoen. De kabels in mijn kast kan ik wel uitmeten maar mijn batterij van mijn multimeter is plat merk ik daarnet op.

Op mijn keuringsverslag van na de in orde stelling van het elektrisch deel na de aankoop staat er bij de Nominale spanning 2x 230V.
Ik doe nog een herkeuring van alles na ik de laatste elektrische delen in de tuin en tuinhuis heb aangelegd.

Overigens, de eMeter zat er wel tussen toen Vincotte kwam keuren en hij heeft daar niets kwaad over verteld, ik hoorde enkel maar goed, goed goed, ja zo, goed...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door GianniV op 02 aug 2018, 18:32, 7 keer totaal gewijzigd.
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 02 aug 2018, 18:22

roel.nagels schreef:
02 aug 2018, 11:11
GianniV verward enkele zaken met elkaar en Janus blijkbaar ook ;-)

Ik zie duidelijk op zijn foto rechts onderaan (10mm² kabel netbeheerder) een bruine en blauw draad. Dit zijn de F1 en de N afkomstig uit de meterkast.

Nog eens een foto van de zekeringskast, dat is bruin en zwart hoor, geen blauw :D
De grijze en blauwe liggen klaar in de kast moest ik ooit overschakelen naar 3fase
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Opgestart 03/03/2017
Opgestart 05/07/2018

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 02 aug 2018, 18:47

En 10m verder in de straat staat er zo'n kastje op het voetpad, daar staar er op: 3x230V

Hier komt er dus gewoon per fase ongeveer ~115V binnen gemeten per fase op de aarding. Geen N zoals vroeger al gemeld
Opgestart 03/03/2017
Opgestart 05/07/2018

Plaats reactie