CO2 taks

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
biencop
lid
Installatie Land: België

CO2 taks

Bericht door biencop » 05 jul 2018, 12:49

Reeds enkele weken is er in de media sprake van een mogelijke invoer van een CO2 taks.
Gaan de gezinnen die zonnepanelen hebben geplaatst en daardoor merkbaar minder CO2
uitstoten (in mijn geval +/-3.500 kg/jaar) hiervoor een tegemoetkoming (geldelijke bonus)
ontvangen?
Of is dit een retorische vraag?
biencop

Bas
Master lid

Re: CO2 taks

Bericht door Bas » 05 jul 2018, 13:35

er lijken mij teveel onzekerheden in dit verhaal om hier op dit moment een uitspraak over te kunnen doen...

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 05 jul 2018, 16:26

Zoals gewoonte zullen ze de CO2 producerende producten belasten, gewoon een nieuwe melkkoe aanboren om centen te vergaren iov te gebruiken waarvoor ze geïnd worden.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 05 jul 2018, 16:48

Die zin snap ik niet...

Maar het zou wel om een taxshift gaan.

"De inkomsten moeten dienen om andere belastingen te verlagen of om te investeren in de energietransitie, een zogenaamde taxshift. Dat principe moet ook duidelijk gecommuniceerd worden naar de bevolking.

De werkgevers vragen ook dat er gewerkt wordt aan alternatieve energievormen met weinig CO2-uitstoot, zodat consumenten de kans hebben om de belasting te vermijden. ‘Dat moet wel een alternatief met een aanvaardbare prijs en een lage CO2-uitstoot zijn. De vraag is of dit kan, als tegelijk alle kerncentrales gesloten worden’, zegt Unizo-voorzitter Danny Van Assche."
De Standaard

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 jul 2018, 17:12

biencop schreef:
05 jul 2018, 12:49
Gaan de gezinnen die zonnepanelen hebben geplaatst en daardoor merkbaar minder CO2
uitstoten (in mijn geval +/-3.500 kg/jaar) hiervoor een tegemoetkoming (geldelijke bonus)
ontvangen?
Of is dit een retorische vraag?
biencop
Ik lees uw conclusie (of wensdroom) nergens in de media.
Het ballonnetje gaat over een taks (dus een heffing) op bestaande producten.
De heffing zou een nuloperatie moeten zijn door een verschuiving (minder heffing) op de alternatieven dus het is
al zeker geen retroactieve (sic: die zonnepanelen hebben geplaatst) verschuiving.
Als ze een heffing gaan invoeren op diesel, benzine en gas (zoals in het ballonnetje) vraag ik me wel af welke praktische keuzes de gebruikers gaan
hebben (op grote schaal) om hun gebruik te "verschuiven" naar producten zonder heffing.
Geen enkele politieke partij gaat zich overigens verbranden aan zo'n thema in twee opeenvolgende verkiezingsjaren. Zeker als de alternatieven onvoldoende massaal voorhanden zijn.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 05 jul 2018, 18:23

Indien je een gewone rekenmachine neemt dan zal je merken dat met de invoering van de km heffing en de CO2 taks het ofwel een dooie mus zal zijn (verkeersbelasting slechts 350€) ofwel de citroën nog verder uitknijpen. Ik moet zelfs niet gokken dat het het laatste zal zijn.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 05 jul 2018, 19:34

Ik zou denken dat het logisch zijn zijn om een tax shift van elektriciteit (en de 80 of zo % die er bij komt voor distributie en alle mee-eters) naar gas te maken. De enige manier om warmtepompen rendabel te krijgen (vooral zonder zonnepanelen). Voor de gasten met warmtepomp: ze zullen niet kunnen "genieten" van de CO2 tax op gas ;)

eddy.d
junior lid

Bericht door eddy.d » 05 jul 2018, 23:10

Foroa schreef:
05 jul 2018, 19:34
Ik zou denken dat het logisch zijn zijn om een tax shift van elektriciteit (en de 80 of zo % die er bij komt voor distributie en alle mee-eters) naar gas te maken. De enige manier om warmtepompen rendabel te krijgen (vooral zonder zonnepanelen). Voor de gasten met warmtepomp: ze zullen niet kunnen "genieten" van de CO2 tax op gas ;)
Waarom logisch ?
Eerst electriciteit maken met gascentrales na de kernuitstap
En dan proberen de mensen te overtuigen dat gas niet zo proper is als de electriciteit
Waarom moeten warmtepompen rendabel zijn
Ze verhogen de winterpiek waardoor ze allemaal op de vuilste elec werken die er is nl op de electriciteit van de centrales die er alleen staan om de winterpiek op te vangen
En de taxchift naar vervuilende energie is gewoon de zoveelste verhoging van de belasting op energie waardoor de belasting op arbeid en kapitaal naar beneden kunnen
Iedereen gebruikt energie , arme mensen in slecht geisoleerde woningen soms meer dan rijkere , en zo verschuift de regering de belasting volgens inkomen naar belasting voor iedereen gelijk
Als dit er komt zal het weer veel gezinnen betalingsproblemen bezorgen

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 06 jul 2018, 07:59

eddy.d, op korte termijn heb je inderdaad gelijk. Op (zeer) lange termijn, waar zelfs alle types van kachels op fossiele brandstoffen gaan verboden zijn en alle elektrische energie "duurzaam" zal moeten zijn, is het hoog tijd om in de goede marsrichting uit te gaan. Zolang het een tax shift is en geen tax lift, zou het relatief eerlijk en pijnloos kunnen zijn. Maar voor mij is het duidelijk dat energie duurder gaat worden en dat zal inderdaad deftige maatregelen en sociale correcties vergen voor de armere en één-ouder gezinnen die het moeilijker en moeilijker krijgen. Ik ben trouwens benieuwd naar de nieuwe elektrische capaciteitstarieven die initieel, sociaal gezien onverantwoord waren met een verwrongen drog-logica.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 06 jul 2018, 10:08

een tax shift van elektriciteit (en de 80 of zo % die er bij komt voor distributie en alle mee-eters)
veel van die bezwarende meeeters hebben helemaal niks te doen met de inherente elektriciteitskost/verbruik.
Het zijn simpelweg kosten die bij de elektriciteitsfactuur geplakt worden omdat iedereen elektriciteit verbruikt.
Waarom moeten warmtepompen rendabel zijn
Ze verhogen de winterpiek waardoor ze allemaal op de vuilste elec werken die er is nl op de electriciteit van de centrales die er alleen staan om de winterpiek op te vangen
niet echt, er zijn periodes waarin WP-en werken op vervuilende eli echter men vergeet dat er merkelijk meer windmolens actief zijn tijdens de winter.
Zoals nu, met een terugdraaiende teller, heb ik het vermoeden dat het voor een eli leverancier een ruilovereenkomst is.
's zomers plaatsen we groene PV stroom op het net en 's winters dient die eli leverancier ons groene stroom terug bezorgen.
Eenmaal dat de terugdraaiende teller afgeschaft zal worden dan valt vermoedelijk die zekerheid weg (indien ze bestaat, de wegen van eli aanvoer zijn nogal ondoorgrondelijk).

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 06 jul 2018, 10:39

Moderne huizen, vooral die met vloerverwarming, vormen eigenlijk buffers waarin energie opgeslagen wordt. Op termijn gaan warmtepompen kunnen gestuurd worden wanneer er veel (groene) elektriciteit voorradig (en dus goedkoop) is, dus helpen voor een soort load balancing van het netwerk. Dus aan een (echt) slimme meter zou je kunnen zeggen: schakel mijn warmtepomp aan indien de elektriciteitsprijs beneden x cent/KWh daalt. Op termijn zou die "bottom" tarief de prijs kunnen benaderen van het injectietarief, hetgeen heel fair is en zonder subsidies werkt.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 06 jul 2018, 11:28

met buffervaten dan? een ruimte gebruiken voor warmteopslag lijkt me niet zo comfortabel

eddy.d
junior lid

Bericht door eddy.d » 06 jul 2018, 12:35

Op heel lange termijn als het overgrote deel groene elec en de opslag mogelijk is klopt de redenering wel

Kan met batterijen en waterstof
En evengoed met vriezers die dieper koelen en buffervaten die warmte bufferen
Alleen wil men het al invoeren nog voor deze gemeengoed zijn

Wat er dus op wijst dat het weer een belasting is voor de lagere inkomens maar het zo niet wil noemen

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 06 jul 2018, 12:50

Foroa schreef:
06 jul 2018, 10:39
Moderne huizen, vooral die met vloerverwarming, vormen eigenlijk buffers waarin energie opgeslagen wordt. Op termijn gaan warmtepompen kunnen gestuurd worden wanneer er veel (groene) elektriciteit voorradig (en dus goedkoop) is, dus helpen voor een soort load balancing van het netwerk. Dus aan een (echt) slimme meter zou je kunnen zeggen: schakel mijn warmtepomp aan indien de elektriciteitsprijs beneden x cent/KWh daalt. Op termijn zou die "bottom" tarief de prijs kunnen benaderen van het injectietarief, hetgeen heel fair is en zonder subsidies werkt.
Nibe Warmtepompen kunnen dit al in hun software.
Dit via een internet verbinding, enkel gebruiken ze dit nog niet in Benelux :mrgreen:
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 06 jul 2018, 13:36

In de jaren 80 werd overgeschakeld van buffervaten naar vloerverwarming (systemen met warm water en zonnecollectoren)
Reden daartoe is de isolatie die nodig is voor buffervaten efficient te maken.
Onderliggend werd dan verondersteld dat het beter was om de warmte te stockeren zo dicht mogelijk waar die ook verbruikt zou kunnen worden.
Enerzijds werd een buffervat ingebouwd met als muuroppervlakte keuken en living, echter dit vereiste een andere bouwkundige aanpak.
Anderzijds ging men voluit voor vloerverwarming, maar dan eentje me trage inertie zodat oververhitting van het lokaal werd uitgesloten.
Huidige types vloerverwarming proberen een zo laag mogelijke inertie te hebben om sneller te kunnen inspelen op temp wijzigingen, wat minder toelaat om dit als buffer te gebruiken.

Deze laatste redenering werd getriggerd door de voorloper van de warmwater collectoren: de luchtconnectoren.
Hierbij werd de kruipkelder gedicht, met stenen gevuld. Men stuurde de warm lucht door de kruipkelder zodat de stenen de warmte konden absorberen en op een ander tijdstip de warmte terug konden afgeven.

Plaats reactie