horizontale plaatsing

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
Tom Pepermans
Installatie Land: België

horizontale plaatsing

Bericht door Tom Pepermans » 04 jul 2018, 14:39

Hallo Iedereen ,

Ik ben nieuw hier op het forum en wilde toch even jullie raad vragen .

ik ben toch al even aan het zoeken naar zonnepanelen en kwam al redelijk wat info tegen , enkel over horizontale plaatsing nog niet zo veel .

nu mijn vraag is de volgende , volgens de tabel van herspul heb je een efficientie van 87 % in horinzontale positie van de panelen , dit gekoppeld aan de nieuwe strekking van het oost west instaleren van panelen zou ik op het zelfde moeten uitkomen daar de efficientie ook 87 % bedraagd onder helling.
maar wat gebeurd er met 50 % van de panelen die een pak minder zon krijgen als de zon opkomt en of ondergaat ? in een horizontale opstelling heb je toch de volledige hoeveelheid panelen constant in de zon ? ervaringen ?

groeten,

Tom

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: horizontale plaatsing

Bericht door janus » 04 jul 2018, 15:02

Je gebruikt beter Pvcalc, ipv die verouderde tabel, zie viewtopic.php?f=18&t=141 voor de uitleg.

Je kan met Pvcalc goed zien wat de verschillen zijn in helling, orientatie en meerdere dakvlakken.

Ps, panelen worden bijna nooit horizontaal geplaatst, er is altijd wel sprake van een helling, zo spoelt ook het stof er beter af.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie