Storing op radio ontvangst

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
Wil
Installatie Land: Nederland

Storing op radio ontvangst

Bericht door Wil » 26 jun 2018, 08:52

Ik ben een zendamateur en heb zonnepanelen en een Growatt omvormer. Deze geeft een storing op de ontvangst op de HF banden die wij gebruiken.
Ik heb contact gehad met Growatt en de conclusie is dat de Growatt shine datalogger die met kabel is verbonden met de router de oorzaak is. Als ik de datalogger verwijder is de storing weg. De datalogger voldoet dus niet aan de EMC normen. Alleen nu hoor ik niets meer van Growatt of er een oplossing is. Ik heb de kabel al vervangen door een afgeschermde kabel. Maar dat hielp niet. De datalogger zelf is dus het probleem. De installateur heeft aangegeven dat zij niet verantwoordelijk is als de zonnenpanelen installatie storing geeft op de radio en ook niet helpt om een oplossing te vinden. Volgende stap is een nieuwe Growatt datalogger die via wifi verbind proberen. Gelukkig niet duur en als het niet de oplossing kan ik die binnen 7 dagen terug sturen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Storing op radio ontvangst

Bericht door janus » 26 jun 2018, 13:16

Hou ons op de hoogte aub.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Wil

Bericht door Wil » 26 jun 2018, 14:15

Ik heb nu de Growatt Wifi-E dongle aangesloten. Geen storing meer te horen op de radio. Die moet je configureren met de iPhone of Android en de app shinephone. Dit kan niet meer via webbrowser op de PC. Ik krijg de melding dat configuratie gelukt is. In de router zie ik hem ook staan. Maar in de app blijft de oude datalogger staan, wel met tekst offline. Maar de wifi datalogger wordt niet toegevoegd in de lijst. Als ik de oude datalogger wil verwijderen uit de lijst komt melding "niet toegestaan om te gebruiken als browser" Hoezo browser, ik werk toch met de app! Als ik de wifi datalogger wil toevoegen komt melding "geen rechten" . In handleiding komen deze foutmeldingen niet voor. Hopelijk reageert Growatt, maar al dagen geen reactie meer via mail, terwijl ze eerst dezelfde dag reageerde, zelfs op zaterdag.

Luc6580
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 26 jun 2018, 15:11

Kon je op het begin van de vertrekkende datakabel geen ferriet plaatsen zoals soms over stroomkabels geplaatst wordt?
Die truckken moeten toch bekend zijn bij radioamateurs om te ontstoren?

Wil

Bericht door Wil » 26 jun 2018, 16:39

Luc6580 schreef:
26 jun 2018, 15:11
Kon je op het begin van de vertrekkende datakabel geen ferriet plaatsen zoals soms over stroomkabels geplaatst wordt?
Die truckken moeten toch bekend zijn bij radioamateurs om te ontstoren?
Ja dat heb ik geprobeerd. Maar zou ovebodig moeten zijn bij een afgeschermde kabel die ik heb gebruikt.

Wil

Bericht door Wil » 27 jun 2018, 09:47

Probleem is opgelost. Nieuw account gemaakt op de Growatt server. Nu werd meteen de wifi datalogger getoond in het account. Jammer dat het niet is gelukt om in bestaand account van datalogger te wisselen. Nu ben ik de oude data kwijt. Maar het werkt weer. Data wordt doorgestuurd naar de Growatt server. En geen storing meer op mijn radio apperatuur. De Growatt dataloger met lan verbinding voldoet dus niet aan de EMC eisen. Die zend stoorsignalen uit.
Een interessant artikel over storing door zonnenpanelen. https://www.veron.nl/nieuws/storing-doo ... mersfoort/

Bijna alle installateurs zijn niet op de hoogte van de storing die zonnenpanelen kunnen veroorzaken. Wat betreft de omvormers is nu bekend dat Fronius en SMA geen storingen veroorzaken. SolarEdge is berucht bij de zendamateurs. Vooral met optimizers zijn de storingen groot.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 27 jun 2018, 10:06

Goed om te weten, bedankt voor de info.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie