Zonnepanelen op grond in agrarisch gebied

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
mysticwizard
lid
Installatie Land: België

Zonnepanelen op grond in agrarisch gebied

Bericht door mysticwizard » 01 mei 2018, 17:21

Beste,

Mijn ouders hadden graag zonnepanelen gelegd. Echter zijn er een paar factoren die het niet makkelijker maken op de panelen op hun dak te leggen.

1. Gezien hun verbruik spreken we hier over erg veel panelen, 60+. Hun dak is sowieso niet groot genoeg.
2. Hun dak bestaat uit leien dakpannen. Geen enkele dakdekker ziet het zitten om deze panelen hierop te plaatsen. Alle leien zouden er terug af moeten om dit te kunnen bewerkstelligen. Alles kan uiteraard, maar het zou een enorm werk zijn.
3. Esthetisch gezien zou het ook een enorme afbreuk doen aan hun woning.

Nu hebben ze enkele hectaren landbouwgrond liggen aanpalend aan hun woning (ze bevinden zich in agrarisch gebied).
Ideaal zou zijn als de zonnepanelen op de grond geplaatst kunnen worden.
Ze hebben reeds aanvraag ingediend bij de gemeente en hun voorstel is afgekeurd. De panelen zouden echter zo geplaatst worden dat deze:
1. Uit het zicht liggen van passerend verkeerd (geen zichtvervuiling)
2. Ze zouden op een hoogte geplaatst worden zodat de schapen nog steeds kunnen grazen onder de panelen.
In tegenstelling tot panelen op een dak zouden deze voor niemand hinder bezorgen.

Volgens de gemeente zouden de panelen toch op het dak geplaatst moeten worden... er worden redenen aangegeven dat er bij de bouw van het huis maar rekening mee gehouden moest worden etc. Gezien bovenstaande redenen (zowel het niet mogelijk zijn om ze te leggen op het dak als onze tegemoetkomingen zodat deze panelen geen afbreuk doen aan het agrarisch gebied zijnde) vinden wij deze afkeuring volledig onterecht.

Zijn er mensen die tips kunnen geven om dergelijke aanvraag toch zodanig te argumenteren dat deze wel goedgekeurd kan worden?
Andere out of the box ideeën? Panelen op een ander dak plaatsen en toch genieten van de besparing...? Bij voorkeur plaatsen we de panelen uiteraard bij ons zelf.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Zonnepanelen op grond in agrarisch gebied

Bericht door bruma » 01 mei 2018, 18:08

Ik vrees dat een bouwaanvraag in agrarisch gebied altijd een probleem zal blijven.
De enige mogelijkheid dat ik meteen zie is dat het grasveld horend bij het gebouw ingeruild wordt door een grasveld op het aanpalende agrarisch veld.
Misschien dat je wel een goedkeuring krijgt als je panelen op bouwgrondgrasveld op pergolaconstructies monteert.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 01 mei 2018, 20:26

Is er geen schuur voor de schapen?
SolarEdge gecertificeerd dealer

mysticwizard
lid

Bericht door mysticwizard » 01 mei 2018, 21:46

Die is er, maar ook allemaal met leien dakpannen. Zelfs met de schuur zal het niet mogelijk zijn om zoveel paneel te leggen.
En eerlijk, esthetisch gezien zou het een enorme afbreuk doen aan de woning...

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 01 mei 2018, 21:57

Gaat over natuur leien of kunst leien?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

mysticwizard
lid

Bericht door mysticwizard » 02 mei 2018, 06:57

Het gaat om natuurleien zoals hier rechts op de foto te zien:
https://goo.gl/images/J3qER7

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 02 mei 2018, 14:26

60+ panelen lijkt me teveel aangezien de omvormer voor een residentiële installatie beperkt is tot 10 kW. Met 60 panelen van 300 Wp heb je al 18kWp vermogen.

Misschien is het 'Zonnedelen' project dat later dit jaar gelanceerd zal worden wel iets voor jouw ouders? (en anderen in dezelfde situatie)

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 02 mei 2018, 15:02

mysticwizard schreef:
02 mei 2018, 06:57
Het gaat om natuurleien zoals hier rechts op de foto te zien:
https://goo.gl/images/J3qER7
Dat zijn geen natuurleien maar van klei handgemaakte leien (oud bourgondische stijl)
Alles is een kwestie van keuze, een mooi oud huis en geen zonnepanelen of een mooi oud huis met een modern tintje en gratis energie ;-)
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

mysticwizard
lid

Bericht door mysticwizard » 02 mei 2018, 16:26

Aangezien zonnepanelen op zich een "groene" investering zijn en het huis landelijk gelegen is, vind ik het eerlijk gezegd geen correcte beslissing om zonnepanelen niet goed te keuren. Er moeten in ons geval toch mogelijkheden zijn om toch te kunnen genieten van de voordelen van zonnepanelen?
Het zonnedelen is inderdaad iets dat ons ook al opgevallen is, maar hier is nog niets concreet natuurlijk.
Op andere locaties heb ik echter wel al zonnepanelen zien liggen in agrarisch gebied op de grond. Zijn deze dan zonder vergunning geplaatst of is hier toch een uitzondering voor gemaakt...

Los van de discussie. Mijn ouders zouden inderdaad een omvormer leggen van 10kW, het rendement zou zeker nog moeten meevallen gezien de hogere capaciteit van de panelen.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 02 mei 2018, 19:21

Misschien kan er eerst een aanvraag doorgesluisd worden voor een afdak voor schapen, carport, vrachtwagen, hooistockage ...
Als dat lukt kan je een dak maken met zonnepanelen. De wegen van de administratie zijn soms ondoorgrondbaar ...

mysticwizard
lid

Bericht door mysticwizard » 02 mei 2018, 21:09

En dan tegen de lamp lopen omdat meneer buurman “klikt” dat er zonnepanelen liggen...

Ik vind het maar hypocriet dat het zo moeilijl is om zonnepanelen te leggen in agrarisch gebied gezien de maatregelen waarmee we rekening houden. Zonnepanelen is immers goed voor het milieu en het zorgt helemaal voor geen hinder.

mysticwizard
lid

Bericht door mysticwizard » 06 aug 2018, 20:16

Zijn er anders mensen die tips kunnen geven ivm dit onderwerp?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 06 aug 2018, 20:57

Mag je geen schuilplaats voor de schapen bouwen en daar panelen op plaatsen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 07 aug 2018, 08:57

Heb laatst in een blad gelezen over vertikale panelen.
deze stonden als een soort schuttingen opgesteld, en vingen aan beide zijden licht op.
ging erom dat dieren hiertussen gewoon konden grazen, dus niet het probleem van opofferen goede grond.
weet niet of voor een schutting in be vergunning nodig is (eigenlijk gewoon een schutting, alleen gemaakt van zonnepanelen)

volgens mij stonden die oost-west opgesteld.
was duitse firma als ik het goed onthouden heb, gaven ? % hogere opbrengst op ten opzichte van zuid opgestelde panelen.
was denk ik een beetje sneaky meeropbrengst uitgaande van meeropbrengst ten opzichte van enkelzijdige verticaal opgestelde panelen.

weet niet meer waar ik het gelezen heb, kan ook op google zo snel niets vinden.

Plaats reactie