Kleinere omvormer of meer panelen ?

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
chef
lid
Installatie Land: België

Kleinere omvormer of meer panelen ?

Bericht door chef » 21 mar 2018, 14:43

Het derde jaar van mijn PV-installatie gaat nu in. Ze werd in
maart 2015 aangekocht en geplaatst met de groepsaankoop van de Provincie Antwerpen.
Het gaat over 16 x JA Solar 265 mono black panelen en een SAJ Sununo - TL4KA omvormer.
De panelen liggen op een 45° zadeldak en zijn 240°W georiënteerd.
Het maximaal vermogen van de omvormer bedraagt 4400 W, maar ik heb intussen kunnen vaststellen dat dit nooit gehaald wordt. Het maximale piekvermogen ligt op 3400W.
Intussen betaal ik natuurlijk wel de prosumentenvergoeding voor deze (te) zware omvormer.
Daarom stelde ik mij de vraag of ik bij de bestaande omvormer nog een aantal panelen extra zou plaatsen (en wat aftopverlies accepteren) of de omvormer zou inruilen voor een kleiner formaat.
De eventuele extra panelen zouden dan wel op een lager gelegen plat dak moeten komen, maar kunnen wel pal zuid georiënteerd worden.
Een andere mogelijke optie is dus de omvormer inruilen voor een SAJ Sununo PLUS 3K omvormer. Deze zou ik dan voor de helft van de prijs kunnen krijgen + installatiekost en verplaatsingsonkosten. Dat zou mij dan een 450€ kosten alles bijeen...
Dat was het voorstel van Izen, de extra panelen optie hebben ze niet bekeken, want het sop zou de kool niet waard zijn.
De overdimensionering van de omvormer wijten zij aan Ichoosr, de firma die de groepsaankopen coördineert. Zij zouden die marges opgelegd hebben onder het motto "beter te zwaar dan te licht". Dit alles dateert natuurlijk nog uit de tempore non suspecto, het pre-prosumententakstijdperk ahw...
Moest het aan mij liggen , ik knoopte er een paar panelen extra aan, bekabeling wat aanpassen, strings herverdelen en klaar. Maar ik wordt hier afgeremd door de ietwat logge structuur van de groepsaankoop en bijhorende garantievoorwaarden natuurlijk :roll:
Iemand een idee wat ik het best zou doen ?
Bedankt voor het meedenken :tu:

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Re: Kleinere omvormer of meer panelen ?

Bericht door DaanW » 21 mar 2018, 15:22

Wat paneeltjes bij plaatsen met een totaal andere oriëntatie (en helling) moet eerst wel goed bekeken worden. Dit moet een aparte string zijn.
Ik ken de specificaties van de omvormer niet. Maar kan de omvormer dergelijke nieuwe configuratie aan? Laat dit zeker onderzoeken.

Een kleinere omvormer zou kunnen, maar blijven de garantievoorwaarden van de groepsaankoop dan wel gelden?
Het is uiteindelijk Izen die garant moet staan voor de installatie, al ken ik niet de details van de overeenkomst. Ik vermoed dat Ichoosr zich niet meer moeit eens de winnaar van de groepsaankoop gekozen is ;-)
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 21 mar 2018, 16:26

Vanaf 2019 valt de prosumententaks toch weg?

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 21 mar 2018, 16:52

Luc6580 schreef:
21 mar 2018, 16:26
Vanaf 2019 valt de prosumententaks toch weg?
Daar zou ik voorlopig niet op rekenen. Als je een digitale meter hebt zou dat eventueel kunnen maar voorlopig is het nog niet definitief.
Men werkt aan nieuwe tarieven en tariefcombinaties waarbij de meetgegevens van de digitale meter samen met een capaciteitstarief het prosumententarief gaan vervangen.
Maar er komt ook nog een overgangsperiode waarbij de tariefformule kan gekozen worden. Afwachten wat Tommelein en de DNB uiteindelijk uit de mouw gaan schudden.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie